Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Skunk73 - Lokakuu 14, 2014, 20:56:44 ip

Otsikko: ryyppy päällä...
Kirjoitti: Skunk73 - Lokakuu 14, 2014, 20:56:44 ip
Olen tapellut oikean sylinterin seosten kanssa jo pitkään.sylinteri on huomattavasti viileämpi kuin vasen ja tulppa karstoittuu ja aika usein joutuu vahtaan.Tuli mieleen ajatus että voisiko synä olla ryyppy joka olisi päällä jatkuvasti? En sen paremmin ole asiaa tutkinut mutta osaisko joku selittää miten ryyppy toimii. vasemmassa kaasuttimessa on vipu jota nostetaan kun annetaan ryyppyä.Toimiiko molempiin kaasareihin.näyttäis siitä toiseenkin menevän jotain??
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 14, 2014, 22:02:10 ip
Kerrotko pyörän mallitiedot ensin niin tiedetään millainen kaasutin.

DellOrto kaasuttimissa on luistityyppiset ryypyt erotuksena kuristintyyppiseen ryyppyyn. Tämä ryyppyluisti antaa polttoainetta silloin kun vivusta käännetään ryyppy päälle. Ryyppyluistit nousevat ja avaavat lisäpolttoaineelle pääsyn imukanavaan.
Joskus luistit takertelevat sylintereissään, joskus on luistin tiiviste vaurioitunut. Lika saattaa myös aiheuttaa vaivaa. Vaijereiden takertelu saattaa myös aiheuttaa ryypyn päälle jäämistä.

Katso kaasuttimen räjäytyskuvasta miten laite toimii ja kunnosta se.

On olemassa muitakin syitä miksi tulppa karstoittuu. Oletko mitannut puristuspaineet?

Liitteenä erään kaasuttimen räjäytyskuva.


Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: Skunk73 - Lokakuu 14, 2014, 22:18:45 ip
florida v65 ja kaasarit on muistaakseni dellorto PHB30. Puristuspaineita en ole vielä mitannut.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2014, 06:03:08 ap
Viekö öljyä? Jos kone on ajoltaan ok, en olisi puristuksista kovin huolissani. Voi napata öljyä imuventtiilin ohjuristakin.  Ei sitä paljoa tarvi, kun karstoittaa.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: pukn - Lokakuu 15, 2014, 07:07:39 ap
Toimiiko pyörä aina hetken paremmin kun olet vaihtanut tulpan? Voisiko se sun kaasari tulvia ja rikkoa sitä tuppaa. Itsellä teki näin calissa.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: Skunk73 - Lokakuu 15, 2014, 07:14:10 ap
joo toimii ihan hyvin tulpan vaihdon jälkeen.muutama sata kilometriä ajettua täytyy vaihtaa uuteen.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2014, 07:17:46 ap
Aika lyhyt matka. Jotain se saa liikaa. Tai tulppa ei ole sopiva.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: pukn - Lokakuu 15, 2014, 07:21:35 ap
Mää veikkaa että sulla vuotaa neulaventtiili, kaasarin kunnollisella pesulla voi saada vian korjattua.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2014, 09:50:39 ap
Laittamani kaasutinkuva on juuri sitä mallia kuin on Floridassa.

Ultraäänipesu ja korjaussarja korjaa kaasutinvaivat.

Siitä karstoittumisesta: nykybensiini ei karstaa aiheuta suurenakaan määränä, lievää nokeutumista kyllä. Moottoriöljy aiheuttaa karstoittumista. Öljyä pääsee männän päälle yleensä imuventtiilin ohjurista: koska on vaihdettu viimeksi ohjurien tiivisteet? Tuon ikäisessä pitäisi olla menossa jo toiset tai kolmannet tiivisteet. Onko ohjurissa väljää?

Onko ilmanpuhdistinsysteemi alkuperäinen? Toimiiko huohotusjärjestelmä oikein? Sitä kautta pääsee öljyä imukanaviin jos järjestelmä ei ole kunnossa tai moottorissa on ohipuhallusta. Tuleeko savupöllähdyksiä pakoputkesta kovassa kiihdytyksessä vai moottorijarrutuksen aikana? Jos tulee kiihdytyksessä voi öljy tulla palotilaan ilmanpuhdistimen kotelon/huohottimen kautta, jos moottorijarrutuksessa niin venttiilinohjurien kautta. Tästä päästään siihen että puristuspaineet olisi hyvä mitata.

Räjäytyskuvia: http://www.guzzitek.org/parts_list/pb/650/V65Florida_1986-1992_PL%28GB%29.pdf

Lisää Guzzitekniikkaa: http://www.guzzitek.org
Laita lahjoitus heille jos koet että heidän sivuistaan on sulle jotain hyötyä.

Tässä myös joitain tiedostoja Guzzeista: http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page&view=manuales&order=t&key=M&make=2002&lang=ENG
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2014, 10:19:47 ap
Nuo PHBH:t ei tarvi mitään ultraääntä. Ne on kuitenkin purettava putsaamista varten ja niissä on kaikki niin hyvin hollilla, että on ihan iisi putsata. Itselläkin on uä-pesuri, mutta ei sitä noihin tarvinut. Kaikki vaan irti ja puhtaaksi.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 15, 2014, 10:24:36 ap
Ihan vaan uteliaisuudesta ja hiukka aiheenkin vierestä, niin kiinnostaa kuinka ja millä nuo -80 luvun lyijylliselle polttoaineelle tehdyt koneet toimivat ja aiheuttaako nykybensan sisältämä etanoli ongelmia kaasareiden tiivisteille, muovi(koho)- ja kumiosille ? Meinaan, että tehdäänkö esim. museopyörään paljon osien vaihtoa vai riittääkö 98+lisäaineistus.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2014, 10:36:28 ap
Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos samaa mopoa on tehty Ameriikan markkinoille 77->, kestää se nykyisen lyijyttömän tenuineen.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 15, 2014, 11:56:16 ap
Asiasta mitään tiätämättä... Piikkiössä joskus kerrottiin, että "ryyppy" ruiskukoneessa vaikuttaa vain toisen puolen pruuttaan ja sylinteriin; "Kyllä se toinen sitten mukana käy ja pyörii..."
Tuota...onkos asia noin?  ???
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2014, 12:10:44 ip
Ne kaikki kumiosat mitä tuon ikäisessä on ovat jo silloin uutenakin olleet heikkolaatuisia ja siitä uudemmissakaan ei kumiosien laatu ole juurikaan parantunut. Niin paljon niitä on pitänyt vaihdella. Aiheuttaa ilmavuotoja ja sitä kautta huonoa käyntiä. O-renkaat lähinnä kovettuvat. Kaasuttimien sisäkalut kestävät kyllä.

Ongelmana tuon ikäisissä laitteissa on että ne on mitoitettu käymään sen aikaisella bensiinillä jossa oli energiatiheys suurempi kuin nykyisillä moottoripolttoaineilla. Esimerkiksi omassa tallissa oleva California III vuodelta 89 oli varustettu 1.25 suuttimilla. Nyt ajetaan 1.55 kokoisilla. Tyhjäkäyntisuutintakin pitäisi suurentaa että olisi alakierroksilla parempi vääntö mutta en taida sitä tehdä sillä olisi tarkoitus digitalisoida koko moottorinohjaus niin säätäminen helpottuu eikä kädet tahriinnu.

Mitään lisäaineita en ole tarvinnut vanhoissakaan pyörissä ja pääosin olen ajanut 95-oktaanisella. Kun on säädöt kohdallaan niin ei nakuta ja palaa puhtaasti.

Timolle voin kertoa että kaasutinmoottorissa ryyppy vaikuttaa molemmille kaasuttimille samalla lailla jos säädöt on kohdallaan ja vaijerit ehjät.

Alkupään digitaalisissa moottorinohjauksissa oli "ryyppyvipu" joka oli tarkoitettu korottamaan tyhjäkäyntikierroslukua lämmityskäytön aikana. Sen mekanismi suuressa osassa mallistoa vaikutti eri puolen läppärunkoon joten sitä käyttämällä meni balanssi aina hiukan pieleen. Siksi ehkä joku on tulkinnut että se vaikuttaisi vain toiselle puolelle. Nykymalleissa homman hoitaa askelmoottori automaattisesti ECUn ohjaamana paitsi MIUG3-mallisissa moottorinohjauksissa ei.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2014, 12:14:00 ip
Niin se menee Timo Calissa niin, että se "ryyppyvipu" avaa läppiä. Molempia siis, sen vasemman läpän välityksellä. Läppiävipujen välitanko välittää liikkeen oikealle.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 15, 2014, 12:43:32 ip
Hyvä, jos pienellä lisärikastuksella toimivat nykyään ongelmitta. Kun oli K100:nen ja Florida V35 itsellä ja vaimolla -94 lyijyllisen myynnin loppuessa, niin piti kumpaiseenkin lisäainetta laittaa tankatessa venttiilien suojaksi. Florida ei kärsinyt kauaa paikallaan ja pidemmissä liikennevaloissa saattoi jo käynti huonota niin, että kaasulla joutui avittamaan ja tuli kiirus päästä liikkeelle. Ehkäpä kävi laihalla ja liian kuumana eli suutinten vaihto isompiin olisi ollut paikallaan.
p.s. Pikku nelarissa (1 syl 350cc enduro) panin talviajoon hiukka isompaa suutinta, jotta kukkui kunnolla.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2014, 13:38:04 ip
Tuo pikku-Florida ei tarvitse lisäainetta. Sen käyntiongelmiin taitaa olla syyt muualla, tuossa koneessa kun on aika mielenkiintoinen iskusuhde. Se aiheuttaa omia pulmiaan käynnin tasaamiseen kaikissa olosuhteissa.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 15, 2014, 13:47:59 ip
Niin ja jäi mainitsematta, että 35:sta oli modattu (muistaakseen 520cc). Mäntiä kevennetty ja kone tykkäsi kierroksista. Ehkei polttoaineella tosiaan ollut käynnin kanssa mitään tekemistä, mutta hittolainen, että rupesi taas tuota Bellagiota himottamaan ::) (edes kokeilla...).
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2014, 14:04:57 ip
Lainaus
talviajoon hiukka isompaa suutinta
Tässä tapauksessa rikastustarpeen loi kylmä ilma koska polttoaine höyrystyy huonommin kylmässä. Kulutuskin on suurempi sillä osa polttoaineesta menee palamattomana moottorin läpi.

Kaasutinmoottoriin sopiva testi, jos on ryypyllinen kaasutin kuten suurin osa DellOrtoista on, on käyttää ryyppyä testaamiseen. Ajetaan isohkolla vaihteella korkeilla kierroksilla loivaan ylämäkeen ja vedetään hiljalleen ryyppyä päälle samalla. Jos alkaa hyytymään on pääsuutin iso tai sopivan kokoinen. Jos ryypyn päälle vetämisen jälkeen tuntuu että kone kiihtyy ja veto paranee merkittävästi, on pääsuutin liian pieni.

Laajakaistalambdan asennus pakoputken käyrään on hyvä apu säädellessä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/
Itsellä kimppahankintana tuollainen. Useamman kaverin ruiskut ja kaasarit on laitettu kohdilleen.

Kaasuttimiin ja katkojan kärkiin kyllästyneille on kohtuuhintaan olemassa kaupallisia moottorinohjaussarjoja joilla saa tämänkaltaiset ongelmat pois päiväjärjestyksestä.

Tämä on tuttavapiirissäni ollut suosittu setti: http://www.autotune.fi/kategoria/46/microsquirt
Vain osat maksavat, asennus itse ja ilmainen käyttöjärjestelmä.
Jos haluaa tinailla on tyrkyllä myös rakennussarjoja: http://www.autotune.fi/kategoria/4/ms-1

Muitakin on kuten http://hestececu.com/tuotteet/hestec32/
ja Softatec: http://www.tatech.fi/index.php?id=ominaisuudet
Sekä tietysti Ignitech: http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ignijet.htm

Näistä notkeimpia on ohjelmoida Ignitech ja MicroSquirt sekä MegaSquirt. Tällä hetkellä itsellä menossa MicroSquirt-asennus kahteen erilaiseen pyörään: V4-moottoriin ja V2-moottoriin. Nämä voi ohjelmoida itse. Netissä on ohjeita runsaasti. Ei siis tarvitse olla ammattilainen. Jos osaa surffata netissä niin näitäkin oppii säätämään ja tulee moottorin sielunelämä tutuksi. Näiden asennuksen ja ohjelmoinnin hallitsee riittävästi jos on motivaatiota ja hiukan aikaa.

Useimmiten säätö on tapahtunut matkalla kokoontumiseen. Kahvi- ja tankkaustauot tosin hieman venähtävät ja tietokone tai tabletti pitää olla mukana. Sovelluksia on myös kännyköihin. http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studio
Em. settiin saa myös AutoTune toiminnon joka säätää ajon aikana moottorinohjauksen kohdalleen muutaman sadan kilometrin matkalla. Maksaa tosin muutaman kympin. http://www.megasquirt.info/megatune.htm

Moottorinohjauksen asennuksen jälkeen koneen saa käyntiin perusasetuksilla ja siitä sitten vain säätämään.

Softatech ja Hestech haluavat tehdä asennuksen ohella ohjelmoinnin mieluimmin itse ja siksi voi tulla kuluja vielä asennuksen jälkeenkin. Toisaalta tuloskin on nautittavissa nopeammin.

Pyörä ei sinällään paljon muutu ja myydessä voi setin irrottaa ja laittaa vanhat kapineet paikoilleen ja laittaa setin vaikka autoon tai toiseen moottoripyörään.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 15, 2014, 15:54:20 ip
MM:n vastauksen jälkeen voi vain todeta, että on se tuo tehtaan ruiskupeli vaivaton.
p.s. Ja GuzziDiagilla helposti muunneltavissakin, jos siihen tuntee tarvetta.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2014, 16:22:29 ip
Lainaus
on se tuo tehtaan ruiskupeli vaivaton.
Siihen on pyritty ja ostamalla sellaisen pääsee siitä nauttimaan.

Mutta kunhan kaasutinpyörä on digitalisoitu ja säädetty kohdalleen niin senkin ylläpitö on helppoa. Niin kuin tehdastekoisenkin. Sitäpaitsi osa noista esittämistäni moottorinohjauksista on pätevämpiä kuin Guzzin alkuperäiset.
Erityisesti avoimen lähdekoodin järjestelmät ovat pitkälle kehittyneitä. Erityisesti lambdaohjaus on niissä pätevämpää kuin tehdastekoisissa.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: Skunk73 - Lokakuu 16, 2014, 10:08:36 ap
ohjurien tiivisteet on vaihdettu 2009 ja sen jälken ajettu noin 8-9tkm. Ei pölläyttele kiihdytyksessä eikä moottorijarrutuksessa.Olen miettinyt koko ryypyn poistamista koska en sitä oikeastaan ole koskaan tarvinnut.ehkä joskus loppusyksystä muutaman kerran.onko se mahdollista ja miten pitäisi tehdä.? Ilmanpuhdistus ei ole alkuperäinen.molemmissa omat kartiosuodattimet ja huohotus menee omaan koteloon penkin alle.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: kaide - Lokakuu 16, 2014, 10:23:08 ap
Nyt taidetaan olla ongelman ytimessä, jos et ole ryyppyä tarvinnut kä(y)nnistäessä. Voi olla, että ryyppy on päällä kokoajan tai kartiosuodattimien asentamisen yhteydessä on säädetty liian rikkaalle. Varmistaisin ensin, että ryypyn vaijerissa on riittävästi välystä ja ettei se takertele. Tämä jälkeen tai joka tapauksessa purkaisin kaasarit osiin putsattavaksi. Vialliset osat (tai koko pyörä) vaihtoon.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 16, 2014, 11:17:03 ap
Vaikka keskustelu on lähtenyt mukavasti liikkeelle kaasuttimien suuntaan, niin kokeilisin ehkä ensin vaihtaa sytytyspuolat keskenään ja tarkistaisin kärjet (jos on). Tuo toinen sylinteri kylmempi, kuin toinen viittaa mielestäni enemmän kipinään.
(Tai puristukset karkaa, eikä pytty toimi -> puristusmittaus, kuten MM jo ehdotti.)
p.s. Toki kaasareiden irrotus, purku (sanomalehden päällä perinteisesti helppoa), puhdistus, tarkistus ja kasaaminen on hyvä tehdä sekin joka tapauksessa, jos ei ole tiedossa, koska on viimeksi kunnolla huollettu.
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 16, 2014, 11:27:58 ap
DellOrto on erinomaisen yksinkertainen laite säätää. Toki niiden pitää olla kunnossa ja kaikkien säätöjen, kuten kaasuttimien välisen balanssin kohdallaan tyhjäkäynnillä että koko kierroslukualueen osalta. Vastaako kaasuttimien koko nykyistä kuutiotilavuutta? Liian isoja ei pidä laittaa.

Ryyppy on toiminnallinen osa kaasutinta ja esimerkiksi ryypyn luisteja ei kovin helposti voi korvata. Kunhan niiden käyttövaijerit toimivat, niissä on oikea käyntivälys (ts. eivät "kanna") ja luistit liikkuvat sylintereissään ja ovat tiiviit (luistin alapään kumiosa) niin ryyppy toimii oikein eikä siitä ole mitään harmia. Käytti tai ei.

Laitan tähän oheen kuutiotilavuutta lähinnä vastaavat kaasuttimen säätöarvot. Ensin V50.
V 50 III 500
Gas valve 50
Conical pin 6
Needle valve 268T
Main jet 118
Idle jet 50
Starter jet 60
Float gr.9

Ja V65.
Gas valve 45
Conical pin 8
Needle valve 268T
Main jet 105
Idle jet 38
Starter jet 60
Float gr.9,5

Jännä huomata että isommassa mallissa on suuttimet pienempiä tai saman kokoisia. Se että nykyinen polttoaine on heikompaa kuin sen aikainen on käytettävä kerrointa 1,1 - 1,3 eli 10 - 30 prosenttia isompia arvoja. Vapaavirtaussuodatin ja mahdollisesti vapaammin virtaavat pakoputket painottavat suutinkokoja lähemmäs niiden ylärajaa.

Ennen kaasuttimien säätöä pitää olla eri sylinterien sytytysajoitus tarkalleen sama sekä tietysti puristuspaineet samat. Tai hyvin liki ainakin. Venttiilit säädettyinä myös. Huomioitava oikea säätökohta. Jos säätää siinä asennossa jossa välys on suurin ei todellinen välys ole oikea. Tulpat uudet tai tai ainakin kunnossa.

PS. Ne nokeentuneet tulpat voi käyttää ultraäänipesun kautta uudelleen.

Kaasutintyyppi olisi maksimissaan luokkaa PHBH30BD/BS
Otsikko: Vs: ryyppy päällä...
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 18, 2014, 08:08:10 ap
Selvisi sitten minullekin tuo ryypyn toiminta. Ei olis tarvinnu kysellä mottipäisiä, jos se olis sähkövehjes...

Joten kiitos osanotosta .