Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 06, 2014, 15:26:37 ip

Otsikko: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 06, 2014, 15:26:37 ip
Sen lisäksi että artikkelissa on virheitä niin toimittajan taustatutkimus oli jäänyt kapeaksi. Ja otsikko tosi outo.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/06/teilla-liikkuu-koodarien-salaisia-autoja-syyna-tonnien-lasku/201413827/304

Toki totta on jos lähtee asiaan perehtymättä tekemään omiaan että virheitä voi tulla. Kyse ei kuitenkaan ole mistään rakettitieteestä. Artikkeliin haastateltujen asiantuntemus vaikutti tarkoitushakuiselta jonka toimittajan tulisi huomata. Hauskinta oli kuitenkin lukea artikkelin lukijakommentit joissa kommentoitiin tietämättä aidasta tai aidanseipäistä. Tavallisen kansalaisen tietotaito on näissä asioissa ilmeisen hataraa.

Siinä suhteessa artikkeli puoltaa paikkaansa että siihen uskovat todennäköisesti pääsevät vähemmällä.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 06, 2014, 15:51:59 ip
Tekstissä on vedetty aika suoria linjoja. Eihän tuo päästöjuttu esim. koske kaikkia autoja.
Aika vähän on haastattelusta jäänyt enää täkyjä tekstiin, tunnen tuon Karalan. Vaikuttaa tuossa "Voimamäellä" vähän matkan päässä meikäläisen torppaa ja veikkaan tekstin olleen hänen suustaan lähinnä viritysmyönteinen..
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 06, 2014, 17:24:10 ip
Jaa, että päästömittaushan se sitä rakettitiedettä onkin ja maksaa tuhansia euroja... Varmastikin erittäin asiantunteva artikkeli kyseessä.  ;D
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 07, 2014, 10:04:46 ap
Eihän "viritysyrittäjät" mitään pelottele, kun ilmoittavat, että auton laillisuus on virityksen jälkeen omistajan vastuulla.

Varmistavat vaan sen, että mahdolliset lisälaskut kohdistuvat auton omistajalle eikä heille.

Auton tehdastakuun kanssa voi tulla ongelmia, mutta ei välttämättä ja tuohon päästömittauksella pelotteluun en suhtaudu vakavasti. Katsastuksessa tehtävä päästömittaus kun ei ole kovin kattava.

Eikös ne vähän aikaa sitten Teknarissa vai oliko se tuulilasissa mitanneet uusien autojen hiilidioksiidi-arvoja ja eihän ne päässeet l'hellekkään tehtaiden ilmoituksia... :)
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 07, 2014, 11:16:43 ap
Lainaus
päästömittauksella pelotteluun en suhtaudu vakavasti.

Katsastuskonttorilla suoritettu päästömittaus on eri asia kuin se mittaus mihin muutettua koodia käyttävä moottorinohjauksella varustettu moottori pitää alistaa mikäli asiasta jostain syystä käryää. Ja se on hyvin kallista lystiä se. Siinä kun pitää ajaa kyseessä olevan euronormin mukainen testi läpi. Tämän alan kaupallisia toimijoita ei edes ole Suomessa.

Katsastuksessa tehtävän staattisen päästömittauksen läpäiseminen ei ole konsti eikä mikään. Eli kärähtäminen tässä suhteessa on hankalampaa. Jos katsastuskonttoreilla olisi riittävät välineet jolla he voisivat katsoa OBD-väylän kautta hieman syvemmälle moottorinohjaukseen kuin vikakoodit ja statustiedot, olisi kärähtäminen muutoksista mahdollista.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 07, 2014, 11:33:08 ap
<snip>
Auton tehdastakuun kanssa voi tulla ongelmia, mutta ei välttämättä ja tuohon päästömittauksella pelotteluun en suhtaudu vakavasti. Katsastuksessa tehtävä päästömittaus kun ei ole kovin kattava.
<snip>

"OptimoiAutosi-liikkeen Nybyn mukaan eniten pajalle tuodaan alle kymmenen vuotta vanhoja autoja." Eipä ole tehdastakuu monessakaan sellaisessa autossa enää voimassa.

Ja juuri katsastuskonttorilla tehdyssä päästömittauksessahan voi kärytä, tuskin missään muualla. Ja seurauksena on, että auto ei mene katsastuksessa läpi eli monta kymppiä menee hukkaan - ja joutuu palauttamaan sellaisen version, että päästöt ovat sallituissa rajoissa.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2014, 11:58:51 ap
Joo, tuo pakokaasutestaaminen olisi kallista, jos sitä joku suostuisi tekemään. Naapurimaassa voi käydä testauttamassa, mutta ei yllättäen käy tulokset täällä härmässä..
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 07, 2014, 19:32:40 ip
Tästä varsinaisesta asiasta en tiedä muuta kuin mitä olen lukenut, mutta autoja olen katsastuttanut joitakin ja silloin kun ei auto mennyt katsastuksesta läpi, sain korjauskehotuksen ja määräyksen tulla uudestaan näytttämään. Miksi tämä juttu olisi erilainen & kallis?  ???
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2014, 21:53:24 ip
Tuolla mittauksella ei tarkoiteta sitä konttorilla tehtävää "päästömittausta", vaan eri kuormituksilla ja ajotilanteilla simuloitua standardiohjelman mukaista mittausta ja päästökeräystä. Tuota mittausta ei Suomessa tee kuin VTT ja katalysaattoritehdas Vihtavuoressa. Toki Helsingin tekussakin tehdään alan tutkimustyötä, mutta heillä lienee kaikki mittaus osa opintoja.
Mutta kumpikaan, VTT tai Dinex Ecocat, ei tee mittausta yksityiselle.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 08, 2014, 11:15:47 ap
Lainaus
päästömittauksella pelotteluun en suhtaudu vakavasti.

Katsastuskonttorilla suoritettu päästömittaus on eri asia kuin se mittaus mihin muutettua koodia käyttävä moottorinohjauksella varustettu moottori pitää alistaa mikäli asiasta jostain syystä käryää.

Tiedostan toki eron, mutta ei nyt ihan heti tule mieleen sellaista tilannetta, että tästä muutoksesta voisi "kärytä" siten, että joutuisi tarkempaan syyniin. Joku Liikenneturva kun ei onneksi ole päättämässä näistä asioista...  :)
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 08, 2014, 12:08:49 ip
Ongelmahan realisoituu vasta kun katsastuksessa todetaan että ajoneuvo ei, heidän mielestään, vastaa sitä mitä direktiivi, tässä tapauksessa euronormi, ajoneuvosta määrittelee.

Tähän seikkaan törmäävät jatkuvasti moottoripyörien rakentelijat. Miksei autojenkin, kun tehdään moottorivaihtoja tai muutoksia moottoriin tai ajoneuvoluokka vaihtuu toiseksi. Pitäisi olla osoittaa että ajoneuvo edelleenkin täyttää sille alunperin määritellyn päästötason. Ja sitä ei katsastuksessa tehdä. Tällä hetkellä asiassa on maamme osalta pattitilanne.

Esimerkiksi 2004 heinäkuun jälkeen rekisteröityjen moottoripyörien muuttaminen on kokolailla jäissä. Vain pieniä kosmeettisia muutoksia sallitaan. Ajoneuvoluokan vaihtamisesta puhumattakaan. Kysymys on päästöistä.

Mitä uudemmaksi mennään niin sitä hankalampaa on saada laillisesti merkittyä muutokset rekisteriotteeseen. Kaikki muutososat on oltava tyyppihyväksyttyjä eikä teho saa nousta.

Edellä oleva tarkoittaa että homma tulee kalliiksi (osat oltava hyväksyttyjä) muutokset on muutoskatsastettava ja jyrkimmissä tapauksissa on pyörä alistettava jarrutus- ja käsittelykokeisiin sekä nopeusmittarin tarkastukseen. Maksaa rapiat 500€ per koe. Tiedän koska olen omia tekemisiäni testauttanut.

Tästä seuraa että teillämme liikkuu melkoinen määrä laittomia pyöriä. Voivat silti olla ihan hyviä ajolleen eikä päästötkään ole merkittäviä mutta eivät vain täytä direktiivejä.
Sinänsä hyvä että maassamme pyritään noudattamaan eurodirektiivejä näissä asioissa. Ilman niitä ei olisi juurikaan mahdollista rakennella ja muunnella ajoneuvoja jos vielä olisi voimassa vastaavat Suomen lait ja asetukset. Liittyminen EU:hun vapautti alalla paljon mahdollisuuksia. Mm moottoripyörien rakenteluun erkoistuneita liikkeitä ja alan muutakin yrittämistä on syntynyt. Harrastajille on myös mahdollisuudet laajentuneet. Pitäisi vain olla mahdollisuus tehdä. Sen estää se että valtiolla ei ole tarjota testaustoimintaa eikä yksityiset sitä tee ja ulkomaisten toimijoiden mittauksia ei hyväksytä.

Tämän vuoksi piensarjavalmisteet eivät pääse markkinoille ja rakentelusta yksittäiskappaleina on tehty vaikeaa tai se tehdään kikkailemalla hankkimalla riittävän vanhat rekisteröintipaperit. Ynnä muuta vilunkia.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 08, 2014, 22:42:13 ip
Ongelmahan realisoituu vasta kun katsastuksessa todetaan että ajoneuvo ei, heidän mielestään, vastaa sitä mitä direktiivi, tässä tapauksessa euronormi, ajoneuvosta määrittelee.
<snip>

Moottoripyöriähän ei Suomessa katsasteta, joten se siitä.
Mutta kun auto viedään normaaliin vuosikatsastukseen, mitä mahdollisuuksia on kärytä lastuvirityksestä, jos ei se näy ulospäin (tosin monet ns. viritetyt autot näkyvät juuri ulospäin)?  ???
Ja päästömittauksenkin voi teettää etukäteen ja se kelpaa.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 09, 2014, 05:30:48 ap
Ei juuri mitään. Auton pakoputkesta saa tulla melkein kokkareita,  ennenkuin se hylätään päästöjen takia. Esim öljynkulutus saa olla melkoinen, ja vielä kelpaa.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 09, 2014, 11:40:45 ap
Lainaus
Moottoripyöriähän ei Suomessa katsasteta, joten se siitä.

Suomessa ei ole pakollista määräaikaiskatsastusta moottoripyörille mutta se ei poista pakollista muutoskatsastusvelvoitetta jos moottoripyörään on tehty muutoksia. Esimerkiksi vaihdettu äänenvaimentimet. Tämän seikan sivuuttaminen aiheuttaa sen että ajetaan laittomalla laitteella. Poliisi pyrkii näitä tapauksia etsimään tienvarsitarkastuksien avulla ja määräämään pyörän katsastukseen ottamalla rekisterikilven talteen.

Moottoripyöräjärjestöt pitävät tätä käytäntöä riittävänä valvontana.

Maassamme on siis olemassa moottoripyörien katsastuttamisvelvoite mutta vapaaehtoisessa muodossa. Jos sitä ei noudata niin voi matka katketa ja tulee sakkoa.

Laitan tähän jatkeeksi MMAF:n sivulta tekstin joka vastaa kysymykseen L3e-ajoneuvoluokan muuttamisesta ja katsastusvelvoitteesta:

Erikseen mainitut muutokset, jotka tulee L-luokan ajoneuvoissa muutoskatsastaa, ovat:

    Ajoneuvoluokan tai -ryhmän muutos. Esimerkiksi sivuvaunun asentaminen tai muutos trikeksi.
    Ajoneuvon massan tai akselimassan muutos. Tälle ei kuitenkaan ole moottoripyörien osalta määritelty tarkkoja rajoja, homma perustuu maalaisjärjelä arviointiin siitä mikä on merkittävä muutos ja mikä ei.
    Ajoneuvon akselisto- tai korirakenteen tai ulkomittojen muutos. Esimerkiksi jäykkäperä- tai akselivälimuutokset.
    Henkilöpaikkaluvun muutos; vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin ennen 17 päivää kesäkuuta 2003 käyttöön otetun L3e-luokan ajoneuvon istuinpaikkaluvun muutos. Tällä korjataan taannoin huomattuja virheitä rekisteriotteissa, osassa vanhempien pyörien otteissa kun lukee situmapaikkaluvun kohdalla virheellisesti ”yksi”.
    Ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos. Ahtimen asentaminen tai tehoputken eli ”sliparin” vaihtaminen vaatii siis muutoskatsastamista, sensijaan pelkkä ilmanputsarin tai kaasutimen mallin vaihtaminen ei.
    Ajoneuvon moottorin vaihtaminen samanlaiseen jos moottorissa on yksilöintietiedot, esim. meistetty sarjanumero lohkossa.
    Ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.
    Ajoneuvoa ryhdytään käyttämään (ammattimaiseen) kuljettajaopetukseen.
    Vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöön otetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Vähäisiksi muutoksiksi, jotka eivät edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin kulutusosien vaihtaminen tämän prosenttiluvun jo ylityttyä.
    Ajoneuvon verovapauden tai veron alennuksen edellytykset eivät ole enää voimassa taikka ajoneuvon laji-, luokittelu- tai ryhmittelytieto ei enää pidä paikkaansa.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: ALi - Lokakuu 09, 2014, 16:38:40 ip
Eipä ole moottoripyörän tienvarsitarkastusta osunut kohdalle ainakaan 15 vuoteen.
Taitaa mennä pärstäkertoimella ja syynäys kohdistua enemmän nuorison ja/tai selvästi muunneltuihin pyöriin.
Uutisista kuulin 2012 keväällä (http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/risooko-moottoripyorien-kaasutus-poliisi-puuttuu-nyt-meluun/1880712), että poliisi sai desibelimittareita valvontaan, mutten ole sellaistakaan käytännössä vielä kohdannut.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 09, 2014, 20:32:20 ip
Odotin kovasti että ajaessani raskaasti muutetulla moottoripyörällä (Ajoneuvoluokkamuutos L3e -> L5e) saisin konstaapeleista juttukavereita. No ei yhtään pysäytystä vaikka konstat katselivat ajoneuvoa ABC:n parkkipaikalla ja muutaman kerran tulivat vastaan. Samaa kertovat muutkin vastaavan muutoksen pyörässään omaavat henkilöt. Brevalla ajaessani on katsottu paperit muutamaan kertaan ja pyydetty kaasuttelemaan. Kerran on epäilty liikennepaosta mutta silloin ei pyörään kiinnitetty huomiota.

Ahdettuihin pyöriini ei ole virkavalta kiinnittänyt huomiota vaikka ovatkin pysäyttäneet kuljettajaa syynätäkseen. Johtunee siitä että ahtimet eivät juurikaan näy ulospäin tai niitä luullaan alkuperäisiksi komponenteiksi. Toisen niistä saisi katsastettua, toista lakitieteellisistä syistä ei. Käyttövoimamuutosta en myöskään ole katsastanut kun sitten pitäisi ajaa vain sillä toisella käyttövoimalla. Moottoripyörässä ei tunneta nimikkeitä flexifuel tai multifuel. Sääksjärven katsastuskonttorin insinöörin mukaan moottoripyörään ei saa tankata RE85:ttä ilman käyttövoiman vaihtoa muutoskatsastuksessa.
Otsikko: Vs: Trafi ja "viritysyrittäjät" pelottelevat
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 09, 2014, 21:28:51 ip
Kiinnostamattomuus varmaan johtuu siitä, ettet tullut sinitakkeja vastaan sivuluisussa tai keula pystyssä. Noilta suojelee onneksi käytetty ajokalustokin..
Mutta harvemmin kiinnostaa setäpyörät. Sitten jos putkisto iskee liksaa tai ajaminen on häiriintynyttä, voi odottaa keskusteluhetkiä virkavallan kanssa.