Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Syyskuu 24, 2014, 18:27:33 ip

Otsikko: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 24, 2014, 18:27:33 ip
Guzzi lienee nykyisin ainoa poikittaista v-2 konstruktiota toteuttava merkki.?
Harvempi muistanee, että Indian valmisti kanssa aikanaan poikittaista paripyttyistä, Indian 841.
Kiinnostavaa luettavaa kaikkiaan finnbikerssien sivuilla mp historiikeissa Guzzeistakin: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2889.25;wap2
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Summu - Syyskuu 24, 2014, 18:56:35 ip
Voi olla, mutta gutsissa on moottori pitkittäin. Samalla tavalla kuin V-moottorit autoissa. Suunta katsotaan kambiakselista, joka siis ei ole gutsissa poikittain vaan pitkittäin.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: I.H. - Syyskuu 24, 2014, 19:54:29 ip
Tästä on ennenkin taitettu peistä, pitkittäin vai poikittain, kyllä Guzzin kone on pitkittäin koska se katsotaan kampiakselin suunnasta runkoon nähden   8)
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 24, 2014, 20:01:02 ip
Guzzin pitkittäinen kone on muiden merkkien moottoreihin verrattuna poikittain. ;)
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 24, 2014, 20:05:15 ip
Valitettavaa on että jopa merkittävät kirjalliset julkaisut väittävät nykyistä konemallia poikittaiseksi. Lehdistö ja harrastajat sen ohella. Ilmeisesti kyse on mielikuvasta. Olenkin sitten kysynyt että mitenkäpäittäinen kertojan mielestä on tuuttihondan kone. Kulmia nostellen sanotaan että poikittainen myös, tietenkin. Tässä ehkä se mieltäkääntävä seikka ilmenee. Kun pytyt pilkistää tankin alta niin se on silloin poikittainen, mielikuvissa.
Itse pidän kiinni pitkittäisestä tässä yhteydessä. Guzzin yksisylinterit sen sijaan olivat poikittaisia. Kun taas BMW yksimukiset olivat pitkittäisiä. Sylinterin asennosta riippumatta.

Valitettavasti Indianin 841 jäi valmistuskaudeltaan lyhyeksi. Mutta onpa näitä pitkittäisiä V-koneita ollut muillakin valmistajilla.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: GinTurismo - Syyskuu 24, 2014, 20:12:46 ip
Honda teki 70-luvun lopulla ja 80-luvulla CX-sarjaa, CX500 ja CX 650 + molemmista vielä turbo-versiot. Työntötanko V2, kampiakseli pitkittäin ja keppiveto, mutta nestejäähdytys.
Saksassa käyttävät siitä nimitystä Güllepumpe = paskapumppu.

http://www.motorcycleclassics.com/classic-japanese-motorcycles/honda-cx500.aspx#axzz3EFoG2rBd
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 24, 2014, 20:18:24 ip
Totta sekin. Kaikkihan riippuu jostain johonkin nähden.
Newton väitti aikoinaan että omena putoaa puusta, mutta joku todisti ettei se vielä pudonnut hänen ajassaan.
Tässä nyt kuitenkin oli kyse sylintereiden asennosta.
Sylinterit on poikittain vetolinjaan nähden Guzzeissa, eli mielestäni poikittain.
Mukavaa kun just miettii liian moninaisesti todeta että maailmassa ollaan vielä peruskysymysten äärellä.

Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Breeze - Syyskuu 24, 2014, 20:22:41 ip
Onko kukaan tehnyt singleä, jossa kampura olis pitkittäin?
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: egon - Syyskuu 24, 2014, 20:25:16 ip
Eikös Güllenpumpe ole lypsykone?  Nimi tulee siitä, että on kaljut sylinterin seinämät on vähän niinkuin lypsykoneen alipainekompressorin pytyssä. CX muuten on Honda-piireissä luunlujan pikkupyörän maineessa. Kai sitä Pannaria eli ST 1100:aa tehdään vieläkin. Eikös siinä ole vinkkeli nelonen pitkittäin? Nakuna Pannarikin voisi olla räyheen näköinen peli, mutta kaiken sen muovin kanssa ei oikein puhuttele meikälaisen muotosilmää. Samaten kun sävelet on pelkkää jakohihnojen vikinää?? niin ei oiken ala tärri piristä.

Ilmajäähdytteiseen koneeseen Guzzin omaksuma järjestys on erittäin hyvä. Ilmaa saa riittävästi kansille mutta pyttyjen päät eivät ole niin alttiita kolhuille kuin boxerissa. Pituussuntaisen kammen järkevyydestä todistaa ainakin sakujen valtaisa maailmanmenestys. Niitähän tehtiin sinkkuina ennen sotia Bemareina ja sotien jälkeen Emmoina, Awoina ja Simsoneina.

Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 24, 2014, 20:33:51 ip
Kyse ei ole lainkaan siitä miten kukin mieltää asian vaan asian selvyydeksi on tämä asia jo aikanaan sovittu koneenrakennuksen yleisiin ohjeisiin.
Itse teknisen alan koulutuksen saaneena pidän kiinni pitkittäisestä ja se helpottaa laajemminkin kun tiedetään yhdellä termillä miten päin jokin on. Ei voi olla niin että molemmat ovat samoin päin, rivinelonen japsipyörässä ja V2 Guzzissa myös. Ei mahdu järkeen. Ymmärrän kyllä ajatusvirheen.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 24, 2014, 20:36:24 ip
Onko kukaan tehnyt singleä, jossa kampura olis pitkittäin?


Bemarin pikku ärrät R 25, 26, 35. Awo, Emw, Neracar ja muutama muu antiikkinen merkki.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: GMies - Syyskuu 24, 2014, 21:37:12 ip
Sylinterit on poikittain vetolinjaan nähden Guzzeissa, eli mielestäni poikittain.

Samaa mieltä selkeästi poikittain,  .... tai siis ... ooo :o
http://www.richmondlabs.com/Automotive/RichmondV8/v12.JPG

.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Junkers - Syyskuu 24, 2014, 23:29:57 ip
Ihan hauskoja kommentteja, mutta "mutkaraudan" suunta ratkaisee. Guzzin moottori on siis pitkittäin. Aikoinaan kun japanilaiset etuvetoiset autot rynnistivät markkinoille kerrottiin alan lehdissä "höpödatsunin/100 amppeerisen" (Datsun 100 A) moottorin olevan poikittainen rivinelonen.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: GinTurismo - Syyskuu 25, 2014, 08:43:47 ap
CX-Hondan nimi "Güllepumpe" tais saada alkunsa tästä sarjakuvasta:

http://www.cx-freunde.de/comic/comic1.html

Sakut CX-harrastajat on positiivisessa mielessä omineet nimen, ei ole heidänkään mielestä halventava. Ja CX on kulttipyörä Saksassa, vaikka on sitä kyllä Guzzikin.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 25, 2014, 08:52:10 ap
Tuo CX omaa myös Englannissa kuolemattoman maineen. Siellä ko. laitos oli ammatikseen ajavien suosiossa. Juurikin varmaan luotettavuuden, huoltovapauden ja näppäryytensä vuoksi.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 25, 2014, 11:08:23 ap
Itse en ole saanut kovin varmaa kuvaa CX500:sta. Alkupään mallien nokka-akselien katkeamiset olivat riesana ja myöhemmin varsin yleinen vesipumpun vuoto. Vesipumppu on hankalassa paikassa. Loppupään CX lienevät olleet vapaampia lastentaudeista. Kun CX tuli markkinoille mainostettiin sitä "Guzzintappajaksi". Tamperelaisen Honda-kauppiaan mukaan Guzzi menee konkurssiin kun kaikki vaihtavat Guzzinsa CX:siin.
Turbomalli, 650-koneella, lienee hyvinkin mielenkiintoinen. Niitä silloin tällöin näkee. Muotoilu yllättävän radikaali jos vertaa perusmalliin. Myös 650 SilverWing oli jonkin aikaa tuotannossa.

Tiedä sitten tekikö CX Guzzin markkinoille minkäänlaista taantumaa. Ei siitä ainakaan mikään markkinoiden ykkönen tullut.
Itsellä oli niihin aikoihin mm Honda 450. Rivitvini kulki, kunnossa ollessaan, paljon köykäisemmin kuin CX eikä CX:stä ollut vastusta vanhalle 500 Fourillekaan kulkupuolella. Ei siis houkutellut Cx pätkääkään sen ikäista 18 - 25v sällejä. Enimmäkseen sille naureskeltiin. Enkä ottaisi vieläkään vaivoikseni. Sen verran sellaisia tuli puretuksi ja kootuksi silloin.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 25, 2014, 11:41:23 ap
Itse en koe CX:ää kohtaan mitään raivoa. Voisin sellaisen ottaa. Nimen omaan 500cc perusmallin.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 25, 2014, 11:44:15 ap
CX 500 Custom oli minun eka iso pyörä. Tykkäsin silloin kovasti, eikä ollut ongelmia tekniikan kanssa.
Eipä ollut kyllä paljon ajettukaan (20-30tkm?). Ajo-ominaisuudet oli kulmikkaat ja runko löysä.
Jousitus lyhyt ja kromiosat keräsivät pistemäistä pintaruostetta. Pakoputket ruostuu puhki nopeasti.
   Turboakin kävin aikoinaan koeajamassa, mutta oli mielestäni vain luonteeltaan ärsyttävä.
Alle 5000(?) kierroksen hengetön ja turbon tullessa mukaan oli kuin eteenpäin repivää koiraa pitäisi kaulapannasta.
Tyyppivikana on myös hankalasti ja kalliisti korjattava laturi, jonka takia moni pyörä jäänyt talliin makaamaan.
Saksassa harrastajakultit on monen homman ympärillä ja CX porukalle on oma kauppakin:
http://www.cx500-shop.de/CX500-start/cx500-start.html

p.s. Näin vanhemmiten ajateltuna CX oli vain japsien kopio ja näkemys aidosta asiasta eli Guzzista.
p.p.s. Tekniikan Maailmassa haukkuivat CX:ää rumaksi ja ison miinuspisteen pyörä sai siitä, ettei siinä ollut toimittajan mielestä välttämätöntä käynnistyspoljinta. Vieläkin tuo hymyilyttää.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 25, 2014, 12:26:03 ip
Jeps, unohdin tuon laturin. Mielenkiintoinen viritys, ajovalot toimivat vaihtojännitteellä. Omat kääminsä lataukselle. Kaverin jenkkituonti CX Customiin jonkin aikaa tuota kapinetta 90-luvulla hierottiin kuntoon.

Mitään raivoa on koe tuota pyörämallia kohtaan. Aika monta "viraapelisatasta" sellaisia korjatessa olen tienannut. Jonkin verran ajanutkin. Merkittävin havainto oli uraherkkyys mutta sehän saattoi johtua renkaistakin. Muutoin leppoisa laite. mutta täysin mielenkiinnoton kannaltani. Ei kuitenkaan ihan tusinapyöräluokkaa.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: egon - Syyskuu 25, 2014, 13:16:26 ip
Kun CX oli uutta mallia niin legendaarinen kestävyys tuli sillä, että joillakin mentiin 100 k vähillä remonteilla, mikä oli mukamas aikamoinen suoritus silloin.  Muistaakseni olen kuullut juttuja myös poikki värisseistä jakoketjun kiristimistä, josta pystyy seuraamaan monenlaista seuraamusta. Pikku pyörähän se on, ei mopolla mahottomia.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 25, 2014, 20:39:37 ip
Joo, ja kyllä CX:n luotettavuus brittipyörät peittoaa lähettihommissa. Nykypyörien luotettavuus on sitten ihan eri tasolla.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 25, 2014, 20:45:58 ip
Saman merkin mopoja ovat sittemmin suosineet, Cbr1000f, Pan European ja TuplaX. Sinänsä ihme, kun ovat aikamoisia möhkyjä.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Pekka - Syyskuu 26, 2014, 01:24:52 ap
http://silodrome.com/honda-cx500-cafe-racer/
 ;D
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: classic - Syyskuu 26, 2014, 09:42:52 ap
Yllättävän hyvin kulkevia olivat CX:t viisisatasiksi. Nuo laturiongelmathan yleistyi niihin enemmissä määrin vasta niiden ikäännyttyä.
Hyvä tuttavani ajoi todistetusti  sellaisen mittariin yli kaksisataa tuhatta kilometriä ilman isoja murheita. (Sitten venttiilit tipahti ja tuli miltei täystuho).
Perusmalli on kyllä ruma pyörä. Yhden sellaisen olen kerran ostanut halvalla. Siistinyt ja myynyt nopeasti eteenpäin.

Vaatii kyllä omanlaisen mielenlaadun pitää CX:stä.  (Pekan laittamassa kuvassa on aika hupaisan sarjakuvamainen toteutus)
Pikkubroidi teki aikoinaan pitkäkeulaisen chopperin cx customista. Sitä ihastelleille ja ihmetelleille harrikkamiehille hän sanoi
 " koetappas itse tehdä kottikärrystä ja kompressorista kummoisempi" ;D
Noissa cx rakennelmissa on tavallaan samaa rumuuden kauneutta ja hellyttävää kömpelyyttä kuin muodissa olevissa vanhoissa riisutuissa bemuissa..
 
Jos keräisi johonkin latoon (kauas kauniiden pyörien kokoelmasta) erityisen rumia pyöriä, niin CX pääsisi seisomaan ainakin muutamien MZ mallien viereen. Rumat pyörät on yleensä halpoja mutta jos olisi varaa niin kyllä sinne joutaisi yksi nykyään kalliskin. Böhmerland vai mikä se oli..  se  pirteän värinen "perhemalli"  ;D
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: GinTurismo - Syyskuu 26, 2014, 09:50:47 ap
Klassikoiksi myöhemmin nousevat usein pyörät, jotka poikkeavat sen ajan valtavirrasta. Silloin 70-luvun lopussa kärkikaartia olivat 4-sylinteriset, ilmajäähdytteiset 8- ja myöhemmin 16-venttiiliset koneet ketjuvedolla, joista otettiin tehoa ulos se mitä silloin saatiin.

Niihin nähden CX oli aika kummajainen.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 26, 2014, 10:45:05 ap
Silloiseen 70/80-lukujen taitteeseen Honda (http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CX_series) oli ihan kelpo laatua. Aika ropaamista oli monissa pyörissä silloin.
Guzzi on kevyempi 182kg vs 230kg ja ajo-ominaisuudet paljon paremmat. 500C:lle hiekkatie oli "max.40kmh".
Nevada 750 ja CX500C ssa on selvää "sukulaisuutta" ja tehotkin 48hv max7000rpm / 50hv max9750rpm.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: millegt - Syyskuu 27, 2014, 07:06:09 ap
mulle on jäänyt semmonen mielikuva 80 luvulta että niitä ekan sarjan cx:ä välteltiin juuri laturi - pick up - nokkaketju ongelmien takia kun kaikki vaati koneen halkasemisen voi olla että muistan väärin
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Ekku - Syyskuu 27, 2014, 21:01:57 ip
Minä toin aikoinaan 2000-luvun taitteessa 2 Cx:sää Italiasta, kun olivat halpoja ja mahtuivat hyvin kuormaan.

Ajo-ominaisuudet eivät olleet mitkään ihmeen hyvät, mutta kone kyllä veti aika portaattomasti välillä 3000-10000 kierrosta ja vaihteisto ja kytkin olivat italialaisiin verrattuna tosi hienostuneita.

Mikä ihme siinä on, että japsi tekee venttiilikopan, mikä on kiinni kahdella ruuvilla verrattuna Guzzin huomattavasti useampaan ja silti se pitää paremmin :)

Kunnossa olevan CX:stä ei paljon mekaanisia ääniä kuulu, mutta eihän se ajo-ominaisuuksien puolesta ole Guzzia lähelläkään. Jäykkä ja raskas.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 28, 2014, 18:30:02 ip
Saman merkin mopoja ovat sittemmin suosineet, Cbr1000f, Pan European ja TuplaX. Sinänsä ihme, kun ovat aikamoisia möhkyjä.

Seuraavaksi tuli Revere ja sitten 2 x Deauville. Pannarista en ole kuullut ko. hommissa, kallis...
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 28, 2014, 18:39:22 ip
Enkkulehtien mukaan poliisien ja "despatch ridereiden" käyttis. Minunkin mielestä arvokas noihin hommiin.
Otsikko: Vs: V-2 "oikein päin"
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 29, 2014, 16:47:07 ip
Enkkulehtien mukaan poliisien ja "despatch ridereiden" käyttis. Minunkin mielestä arvokas noihin hommiin.

Brittipoliisi käytti Pannaria kyllä, mutta sitten yksi meni 1300:lla nurin ja menetti henkensä - suosio romahti.
(mulle tuli pitkään Englannin Bike, nyt tulee Ride)