Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Heinäkuu 31, 2006, 06:19:58 ap
-
Tilasin vuosi takaperin purkaamolta Californiaani Sportin etujarrulevyt, -puristimet ja kahvan. Alkuperäinen jarrulevy alkoi olla finaalissa ja ylipäätään kaipasin lisää tehoa jarruihin.
Levyt menivät kiinni heittämällä, puristimet adaptereiden kanssa ja kahvakin saatiin paikalleen. Hovihankkija valmisti teräspunosletkut ja paketti oli periaatteessa toimiva; ihmettelin vain huonoa ilmautuvuutta ja kaikenkaikkiaan epämääräistä jarrun toimintaa: välillä otti hyvin, välillä huonosti.
Noh, purettiin sitten kun epäiltiin että tiivisteet ovat rikki ja arveltiin että saisi korjattua. Vika löytyi, mutta olipa yllättävä...
Pääsylinterin mäntä on "kuppimainen" jossa kupin pohjan päässä on tiiviste ja avonaiseen päähän, pohjaan asti, pitäisi tulla metallitanko joka välittää kahvasta voiman.
En tiedä miten italiassa sanotaan niinko jossain muualla "manana", mutta eipä ollut ollenkaan sitä välitankoa jarrussa. Jarrukahva painoi "miten sattuu" sitä mäntää, ja kova kahva oli rouhinut pehmeään mäntään isot jäljet. Mäntä kun pyörii sylinterissä, otti eri jarrutuskerroilla kahva eri kohtaan mäntää ja jarruteho vaihteli.
Näinpä sitten näppärä asentaja valmisti kuusiokoloavaimesta miltei alkuperäisen brembo-osan; 24 milliä pituutta ja pyöristetyt päät. Nyt on jarru parempi kuin uusi!
Oudointa on se, ettei männän sisäpuolella ollut mitään merkkejä siitä, että siellä olisi koskaan mitään tankoa ollutkaan, vaikka osa on hankittu käytettynä...
Nyt on Jarrut! Pitänee vielä reklamoida purkaamon suuntaan.
MotoJussi & California K
-
Toivotaan vain ettei osan puuttuminen ollut syy, miksi pyörä alkujaan joutui purkaamolle :O
Kimmo
-
Kimmo kirjoitti:
Toivotaan vain ettei osan puuttuminen ollut syy, miksi pyörä alkujaan joutui purkaamolle :O
Kimmo
Mullakin kävi mielessä ...
-
MotoJussi kirjoitti:
Oudointa on se, ettei männän sisäpuolella ollut mitään merkkejä siitä, että siellä olisi koskaan mitään tankoa ollutkaan, vaikka osa on hankittu käytettynä...
Jotenkin tuntuu että olenko unta nähnytaiheesta vai miten kuulostaa jotenkin tutulta. Siis tämä konsepti: otetaan parasta osaa mitä rahalla saa, mutta siten ei ketään kiinnosta miten niistä kasataan moottoripyörä. Jotenkin vetää surulliseksi, entisen Guzzimiehen :(
Pekka
-
tulipa lukiessani mieleen entisen varapyöränivarapyörä 86 nevada joka ei koskaan suostunut käymään tyhjäkäyntiä useistä säätäjistä huolimatta no kerran keväällä ajattelin puhdistaa kaasuttajat ja vikakin löytyi ei ollut tyhjäkäyntisuuttimessa ollenkaan reikää senkun vaihtoi niin :Ovot vot johan alkoi putputtaa.....
että sellaista
-
Guzzipeikko kirjoitti:
MotoJussi kirjoitti:
Oudointa on se, ettei männän sisäpuolella ollut mitään merkkejä siitä, että siellä olisi koskaan mitään tankoa ollutkaan, vaikka osa on hankittu käytettynä...
Â
otetaan parasta osaa mitä rahalla saa, mutta siten ei ketään kiinnosta miten niistä kasataan moottoripyörä.
Pekka
Niin, tuskinpa guzzin tehtaalla oli tuon kanssa mitään muuta tekoa kuin korkeintaan että laskivat valmiin kappaleen myyntiin. Kämmi lie tapahtunut Brembolla. Tuskin guzzin tehdas jarruja osista kasaa ?
MotoJussi & California K
-
Liekkö ollut aikanaan ns. urbaani legenda se että tehtaalta tuli Ladoja myyntiin joista puuttui esim. mäntä. Lienee itsetään selvää että vikapää asiaan oli Mahle zawota RU joka jätti nimenomaan siihen sylinteriin tarkoitetun männän toimittamatta. Otetaan ketju: jarrutehdas>laadunvalvonta>pakkaus>lähetys>vastaanotto>kokoonpano>laadunvalvonta. Ainakin yhden lenkin tuossa ketjussa pitää pettää jotta asiakkaalle asti tulee viallisia jarruja. Ja se on juuri se surullinen asia.
Pekka
-
No... se kun näitten itskulaitteiden kanssa laatu on riippuvainen kolmesta asiasta:
1) onko laite kasattu ennen vai jälkeen siestan.
2) kuinka edullista chianti on ollut lähimarketissa.
3) millä lailla jalkapallo on seudulla sujunut niihin aikoihin.
Itse kun olen askarrellut tuon Sportin kanssa viime aikoina, olen törmännyt esim selliaseen seikkaan, että toisen ruuttarungon kaasuläppä oli vähän sinnepäin asennettu, kurkku ei koskaan mennyt ihan kiinni asti kun läppä oli hutasemalla siihen akseliin kiristetty.
Pekka