Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pekka Karjalainen - Elokuu 24, 2014, 19:34:45 ip

Otsikko: Miten stefa irti
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Elokuu 24, 2014, 19:34:45 ip
Ei koske Guzzia, mutta talouden toista italialaista kylläkin eli Derbin etuputken stefaa. Miten tuon saisi parhaiten irti? On nimittäin tiukassa, ei irtoa meisselillä vääntämällä ja ei viitsi murjoa putkeen jälkiäkään. Onko olemassa jotain stefan ulosvetäjää, joka toimisi tuollaisen putken päässä?
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 24, 2014, 20:36:23 ip
Tiivisteen voi katkaista paikoilleen. Tai porata pitkille peltiruuveille reiät tiivisteeseen ja vetää niistä.
Ulosvetäjiäkin löytyy mutta jos ei aio tehdä työkseen tuota hommaa niin investointi on tarpeettoman arvokas.
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 24, 2014, 21:13:19 ip
Tuohon on olemassa oma käsityökalunsa, ei edes uskomattoman kallis. Tämänä näköinen ja niminen:
http://www.harborfreight.com/seal-puller-35556.html (http://www.harborfreight.com/seal-puller-35556.html)
Ensiksi kokeilisin kuitenkin esim Bilteman rengasrautaa, jossa on sellainen koukkupää.
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: millegt - Elokuu 25, 2014, 11:01:00 ap
tyhmä kysymys, onhan lukkorengas irrotettu ?
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: Kaijus - Elokuu 25, 2014, 11:06:02 ap
Tuohon on olemassa oma käsityökalunsa, ei edes uskomattoman kallis. Tämänä näköinen ja niminen:
http://www.harborfreight.com/seal-puller-35556.html (http://www.harborfreight.com/seal-puller-35556.html)
Ensiksi kokeilisin kuitenkin esim Bilteman rengasrautaa, jossa on sellainen koukkupää.

Aika masentavat käyttäjäarviot tuolle "työkalulle" näkyy olevan..

Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 25, 2014, 11:35:02 ap
Tuo oli eka jonka löysin kuvahaulla. Noita on monella valmistajalla.
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Elokuu 25, 2014, 13:56:26 ip
Joo, kyllä otin sen pois ensin. Täytyy tänä iltana kokeilla jollain em. menetelmällä...

tyhmä kysymys, onhan lukkorengas irrotettu ?
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Elokuu 25, 2014, 18:50:28 ip
Lähti irti Biltemasta hankitulla rengasraudalla, aika paljon sai voimaa käyttää.

Mites kun laitan uuden Stefan paikalleen niin kannattaako tuhertaa se paikalleen keulaöljyllä voidellen? Stefapaketissa oleva rasva kai on tarkoitettu Stefan sisäpuolelle siinä kohtaa kun liukuputken laittaa paikalleen.

Ja lopuksi, laitanko pölysuojan tässä kohtaa paikalleen vai sen alustavasti liukuputkelle ja lopullisesti paikalleen kun liukuputki on laitettu?
Otsikko: Vs: Miten stefa irti
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 25, 2014, 20:44:27 ip
Tarvitset putken tai vastaavan painimen joka on ulkomitaltaan sellainen että mahtuu juuri ja juuri asennuskohtaan millä painat voidellun tiivisteen pohjaan. Varminta on voidella myös alumiinipinta. Väljä painin rikkoo huulitiivisteen.

Pölysuoja kyllä menee kevyesti paikoilleen kunhan sen on laittanut teleskoopin ympärille valmiiksi. Sitä ei kannata kiinnityspinnastaan voidella. Pölysuoja uusitaan yleensä samalla kun huulitiivisteetkin molempiin teleskooppeihin. Muutoin tulee kohta uutta remonttia.

Mukana tuleva voide on tarkoitettu asennuksen aikaiseen voiteluun kun sisäputki työnnetään tiivisteen läpi. Ylimääräinen pitää pyyhkiä asennuksen jälkeen pois ettei sitä jää tiivisteen ja pölysuojan väliin keräämään likaa ja tursuamaan ulos joustoliikkeen aikana. Sisäputkesta pitää katsoa että siinä ei ole teräviä särmiä tai naarmuja jotka voivat vahingoittaa tiivistettä.