Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MakikEr - Elokuu 13, 2014, 14:12:12 ip

Otsikko: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: MakikEr - Elokuu 13, 2014, 14:12:12 ip
Hei.
Californian perän lautaspyörän alla oleva stefa vuotaa öljyä. Stefa on neulalaakerin alla ja sen päällä vissiin laakerin ulkokehä.
Onko vihjeitä miten laakerin kehän saisi pois ja Stefan vaihdettua? (Jackal 2002?)
T: MakikEr.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: egon - Elokuu 13, 2014, 21:27:17 ip
Uups, en ole varma, että onko Calissa suunnilleen sama perä kuin Mille GT:ssä, mutta kun minulla on Millestä jostain vuosien takaa sellainen kokemus, että stefan voi vaihtaa kun takapyörän käyttää irti, niin otan asiaan kantaa. Minun tapauksessani stefa lähti irti ihan nyppäämällä ulos ja uusi meni paikalleen tasaisesti naputtamalla. Jos muistan oikein, niin taisin porata pienen pienet pari reikää stefan peltikuoreen ja vääntää niinhin puuruuvit, joista sai sorkkaraudalla nykäistyä vanhan stefan pois. Varmaan se lähtee ihan ruuvimensselin kärjellä kampeamallakin, mutta akselin pintaa pitää varoa naarmuttamasta. Kiillottunut rengas vanhan stefan huulen kohdalla kannattaa hoonata vaikka kuluneella tonnisella vesihiomapaperilla hiukan ristiin naarmuttamalla. Uusi stefa saattaa reagoida sileän akselikaulan kanssa ja mennä piloille heti kättelyssä.   
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 13, 2014, 21:38:09 ip
Taidatte kirjoittaa nyt kahdesta eri asiasta. Siellä neulalaakerin alla on tosiaankin huulitiiviste eli puhekielellä stefa erään valmistajan mukaan. Egon tarkoittaa useammin vuotavaa takaan katsoen vasemmanpuoleista stefaa. Oikeanpuoleinen on siellä neulalaakerin takana. Sen vaihto edellyttää perän purkamista niiltä osin eli laipan M8-pultit irti ja lautaspyörän akseleineen voi nostaa pois. Stefa näkyy sitten siellä pohjimmaisena taka-akselin reikä keskiönään.

Toki pitää ensin varmistua siitä missä vuoto on: molemmat vuotopaikat tahrivat kyllä takavanteen. Useimmin se on se vasemmanpuoleinen iso stefa. Egon antoikin jo ohjeita sen vaihtamiseksi. Puhtaus on tärkeää että isoon laakeriin ja perään ei toimenpiteen aikana pääse epäpuhtauksia.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: egon - Elokuu 14, 2014, 07:53:52 ap
Juu, näytin puhuvan aidan seipäistä kun kaveri puhuu aidasta. Kiitos huomiosta.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 14, 2014, 10:34:19 ap
Jäikin vielä ohjeistamatta sen neulalaakerin ulkokehän poisotto. Tarvitaan ns. expansiivinen ulosvetäjä eli sellainen jossa tartuntaleuat (vähintään kolme kappaletta) tarttuvat laakerin ulkokehään sen reunasta. Ulosvetäjän leukaosat työnnetään helan läpi ja levitetään että leuat ottavat kiinni laakerihelan "takareunasta". Lisäksi auttaa hieman kun lämmittää peräkoteloa esim kuumailmapuhaltimella.

Kyseinen ulosvetäjätyyppi voi olla suhteellisen arvokas ostaa yhtä asiaa varten mutta käynti konekorjaamolla usein auttaa. Helan takaisin asentaminen on vastaavasti helppoa: hela pakastimeen joksikin aikaa ja pudottaa sen paikoilleen. Huom! Muista prikka laittaa ennen helaa!
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 14, 2014, 11:43:28 ap
Mitäs tuo reikä on halkaisijaltaan? 20-25mm? Biltemakin myy ulosvetäjiä kohteeseen 29-45€/sarja.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: MakikEr - Elokuu 14, 2014, 14:45:25 ip
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja kommenteista. Kun öljyä alkoi vanteelle ilmestyä vaihdoin sen isomman tiivisteen joka on näkyvillä kunhan vanteen irrottaa. Kun öljyä valui vanteelle edelleen irrotettiin vanne ja kone käynnissä pyöritettiin perävaihdetta niin kauan että öljyn lähde sevisi. Öljyä valui siis sen vantta pyörittävän osan sisäreiästä. Kun perä purettiin näytti sille että neulalaakerin sisäkehä olisi vaurioitunut, pinnassa näkyi ikäänkuin syöpymiltä vaikuttavia laikkuja joiden pinta oli myös selvästi karhea, neulat olivan nähdäkseni ehjät ja kirkkaat. Oman kylän autokorjaamo lupasi avittaa laakerin ulkokehän irrottamisessa, minulla ei ole Motomatin kuvailemaa ulosvetäjää ainakaan vielä.

Pyörä on siis poikani Villen joka oli juuri ennen vuodon syntyä käynyt kokeilemassa moottoritiellä minkälaiseen laukkaan Jacalin saa pieksettyä, 195 mittarin mukaan oli tulos. Tämä saattaa olla syy laakerin ja tiivisteen antautumiseen mollykotesta huolimatta. ( Moottoritie oli luonnollisesti yksityinen ja muulta liikenteeltä suljettu )

-MakikEr-
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 14, 2014, 15:04:54 ip
Ei se vauhdeista rikki mene..

Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 14, 2014, 21:35:42 ip
Vauhti ei tosiaankaan tapa perävaihdetta. Pikemminkin iskumaiset rasitukset ja liian hiljaa ajo isolla vaihteella.
Laakerin syöpyminen "ruvelle" voi johtua useista syistä kuten korroosiosta tai epäpuhtauksista. Yhteistä näillä vioilla on kuitenkin että laakeri on vaihdettava uuteen. Hommana se ei ole iso jos ulkokehä on jo irrotettu. Sisäkehäkin irtoaa lautaspyörän akselista tavanomaisemmalla ulosvetimellä ja menee paikoilleen lämpötilaeroa hyödyntäen.
Ehkä kannattaisi katsoa myös pienen vetopyörän akselin laakeripintojen kunto sekä ison kuulalaakerin kunto kun kerran laite on muutenkin levällään.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 15, 2014, 07:49:50 ap
Stefan (huulitiivisteen) rikkoutumiseen tuntuu vaikuttavan välillä planeettojen asento ja sammakkomiehen ennustukset. Sellainen kun voi joskus tuhoutua ilman muuta syytä.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 17, 2014, 20:41:24 ip
Kun huulitiiviste on teräksisellä akselilla ja se toimii hyvin niin kosteus pääsee hiljalleen, joko säilytyspaikasta, puhdistustavasta tai huollosta johtuen, akselia myöden ruosteen muodossa huulen alle ja syö huulen rikki. Toinen tyypillinen "syytön" vuoto on se että huulitiiviste hioo hiljalleen akselin pinnan liian sileäksi ja sieltä alkaa öljyy tihkumaan. Siksi huulitiivisteen vaihdon yhteydessä on suositus hioa noin tuhannen grainin hiomapaperilla akselin pinta "harmaaksi" ennen asennusta.
Olen myös käytännössä huomannut että öljyn joukkoon päässyt vesi muodostaa öljyn kanssa emulsion joka tulee helposti huulitiivisteen raosta pois ja näyttää öljyvuodolta. Usein on käynyt niin että synteettinen öljy vuotaa ulos mutta saman viskositeetin mineraaliöljy pysyy oikein hyvin sisällä.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: MotoJussi - Elokuu 22, 2014, 17:34:09 ip


Pyörä on siis poikani Villen joka oli juuri ennen vuodon syntyä käynyt kokeilemassa moottoritiellä minkälaiseen laukkaan Jacalin saa pieksettyä, 195 mittarin mukaan oli tulos. Tämä saattaa olla syy laakerin ja tiivisteen antautumiseen mollykotesta huolimatta. ( Moottoritie oli luonnollisesti yksityinen ja muulta liikenteeltä suljettu )


Kyllä Jackalin perä kestää 200 km/h GPS:n mukaan.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 22, 2014, 19:28:49 ip
Lainaus
Jackalin perä kestää 200 km/h GPS:n mukaan
No sitten pitää olla vakiota tehokkaampi moottori ja pitkä tie, mielellään alamäki, että Cali tuon rajan saavuttaa. Ei ole 2V Guzzille helppo nakki. Käsitykseni mukaan. t. nimimerkki Calilla ja V11 mallilla turhaan koettanut (tasaisella, 1609 m).
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 22, 2014, 21:13:57 ip
Brevan 1100 työntötankokoneella 200 km/h on vain ajan kysymys ja kun antaa lisää aikaa ja tietä riittää niin kirnuaaa vielä muutaman kympin lisääkin. Huvittaa sivulaukuissa lukeva "max 130 km/h". Ehkä Aprilia haluaa turvata selustansa jos laukut osoittautuisivat turvariskiksi suuremmissa vauhdeissa.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 22, 2014, 22:45:14 ip
Kyllä se kaks sataa on mahdollista saavuttaa sillä n.60 hepan koneteholla. Vaatii vaan hyvät olosuhteet ja oikeasti pienelle kerälle niputtautuvan kuskin.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: I.H. - Elokuu 22, 2014, 23:14:50 ip
Tuo normaalikuntoisen Jackalin 200 km/h ei voi pitää paikkaansa. Titaniumille mitattu Hallin sotilaslentokentällä tutkalla 195 km/h, mittarinopeuden ollessa 210 km/h .
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 23, 2014, 10:58:15 ap
Kukapa sitä nyt normaalikuntoisella Californialla ajelisi.....

Luoman Jussilla kestää vakio-osista kootut erilaisilla välityksillä olevat perät varsin hyvin. Muutama euroopanmestaruus ja vankkoja näyttöjä myös Mansaarella. Ja ajetaan reilusti yli 200 km/h vauhtia jos vain radalla on sen verran suoraa. Kaikilla radoilla ei ole. http://jlmeccanicacorse.wordpress.com/
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2014, 21:33:53 ip
Lentokenttäajo on eri asia kuin huippunopeusajo. Aika harva vakiopyörä vetää isoimmalla vaihteella rajoittajalle. California ei varmasti.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: I.H. - Elokuu 23, 2014, 21:54:19 ip
Mitä muuta se lentokenttäajo kuin huippunopeusajoa ja onkos Calissa kierroslukurajoittajaa, itse en ole sitä koskaan savuttanut .
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: Camn - Elokuu 23, 2014, 22:42:15 ip
Onhan kaikissa toki kierrosluvunrajoitin (jota voi muokata GuzziDiag -työkaluilla, tosin vakiokilkkeillä venttiileissä ja kiertokankien osalta nostoon ei juuri liene varaa?). Joskushan sitä vaikka rivakassa ohituksessa saattaa päästä kierrokset rajoittimelle kun keskittyy liikenteeseen eikä kierroslukumittariin ja vaihtamiseen. Lentokentällä kun matka on rajoitettu, se haittaa. Jos katselee saavutettuja nopeuksia kenttäajoissa ne ovat yleensä merkittävästi alle sen, mitä valmistaja huippunopeutena ilmoittaa. Itse laskeskelin kerran välityksiä ja pääsin siihen käsitykseen että V11 kohdalla on tosiaankin ilmoitettu huippunopeutena se nopeus, mikä saavutetaan kun suurimmalla vaihteella ollaan rajoittimella. Sellaista ei kai käytännössä tule vastaan kun useamman kilsan alamäkisuoralla Saksan autobahnalla... Tasaisella epäilen että saavutetaan, vaikka suoraa olisi kun Utahin suolalla.
Otsikko: Vs: Californian perävaihde vuotaa öljyä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2014, 23:34:51 ip
Tämä kuten Camn kirjoitti. Harva mopo saavuttaa huippunopeutta rajoitetulla kenttäajopätkällä.
Ja kyllä on rajoitin. Olen sille osunut useasti radalla, pikkuvaihteilla.