Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GMies - Elokuu 12, 2014, 20:56:45 ip
-
Kuvan laatu vaatimaton, mutta idea selviää?
(http://goo.gl/JkptgH)
(http://goo.gl/oaixIN)
.
-
Kuvatus ei auennut.
-
Vaari siinä katselee josko tuommoisen rollaatorin hommais :)
-
Sohvaguzzi. ;)
(https://lh3.googleusercontent.com/-wIKi8nFgNVg/U-w_Bg2i3pI/AAAAAAAAAm4/N83kAk8ZQxQ/w958-h719-no/ercolino.jpg)
.
-
"Burning Party"
-
Juu, tuo on Mandellosta 2006.
-
Mandellosta tuokin.
-
Tuo V8-kuvassakin esiintyvä "leading fork" etuhaarukkaratkaisu on mielestäni jäänyt nykyään vähälle käytölle. Rakenne on yksinkertainen ja jousituksen säätökään ei tuottane suurta tuskaa. Onko sitten niin että sitä ei pidetä tarpeeksi kauniina vai onko siinä jokin ominaisuus joka tekee siitä huonomman kuin esimerkiksi teleskooppikeula on.
Iskunvaimennin ja jousi voi olla ulkopuolella tai keulaputkien sisällä kuten liitekuvassa. Nykyään näitä näkee vain skoottereissa ja sivuvaunupyörissä. Joissa tosin ratkaisu on melkoisen raskas. Periaatteessa jousittamaton massa jää kuitenkin hyvin alhaiseksi. Liitekuvassa Guzzi 250 -49 keula.
-
Jousittamaton massa ehkä joo, mutta tuossa on enemmän kuluva osia, kuin telessä. Veikkaampa, että samoilla säädöillä ja ominaisuuksilla kuin vastavastaava teleskooppi, tulisi rakenteesta liian painava.
-
Jäi mainitsematta että leading fork-ratkaisussa on yksi hyvä puoli jota teleskooppiin on vaikea saada: ei nyökkää jarrutuksen aikana sekä joustavuus epätasaisuuksissa sen vuoksi säilyy. Jokainen on varmaan kokenut joskus miltä tuntuu jarruttaa teleskooppikeulaisella pyörällä kuoppaisella alustalla. Ei hääviä ole se. Toinen ongelma teleskoopilla on että jarrutuksen aikana ohjauskulma muuttuu levottomaksi, erityisesti urheilullisessa pyörässä ja sen vuoksi jousitus on tehty aina ylijäykäksi eli kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä.
-
Keinuvipuetuhaarukkaan on suuren vääntöjäykkyyden hakemisessa hiukan vähät keinot. Etupyörän takaa kiertävä U saa olla aika tukevaa tavaraa ettei systeemistä tule letru. Sitten on myös miettimistä jarrun reaktiovivun kanssa, koska jos sen kytkee tuohon keinuvipuun, niin etupää pökkää ylöspäin jarruttaessa, mikä ilmiönä voi jarrutustehon kannalta olla pelkästään eduksi. Reaktiotankoa ei käy oiken kiinnittäminen jousi-iskari -pakettiinkaan, joten se pitäisi laittaa liukujohteella kiinni varsinaiseen etuhaarukkaan.
-
Keinuvipuetuhaarukkaan on suuren vääntöjäykkyyden hakemisessa hiukan vähät keinot.
Aivan totta. Sen verran trike- ja sivuvaunukeuloihin, sattuneesta syystä perehtyneenä, pitää tavallisen etuakselin sijasta laittaa paksuhko, päistään spooreilla varustettu akseliputki. Että sikäli jäykkyyden ja kiertymän hallitsemiseksi ei paljoakaan tarvitse tehdä. Takaa kiertävää, yleensä rumaa rautaa, ei välttämättä tarvita. Toki osat ovat kieltämättä arvokkaammat. Jarrun tuenta on toinen asia: se pitää olla kytkettynä itse jousitukseen siten että sen vaikutus jarrutuksen aikana on neutraali tai hieman keulaa alas painava että painopisteen siirtyminen eteen hieman tehostuu heti jarrutuksen aloittamisesta alkaen.
Toki tämän tyyppinenkin keula on edullinen kompromissi verrattuna napaohjauksiseen tukivarret vaaka-asennossa olevaan keulaan verrattuna mutta se on huomattavasti hankalampi tehdä ja yleensä niitä on ollut yleensä vain hinnakkaissa pyörissä.
-
Tanakka spooriakseli edessä tekee systeemiin vääntöjäykkyyden, joka saattaa hyvinkin riittää soolopyörään, mutta jatsaaminen eli viukurointi, joka saattaa kaarreajossa saada herätteen tien epätasaisuudesta, voi tulla vastaan pienemmillä taajuuksilla kuin jos tuo ruma U-kaari laitetaan kiertämään pyörän taitse. Vaunun vedossa etupyörään tulee niin paljon poikittaista rasitusta, että pidän U -kaarta varsin hyvänä ratkaisuna spooriakselin lisäksi. Jos etuakselin pystyy tekemään suuriläpimittaiseksi, niin siitä tulee jäykkyyttä lisää nopeasti. Putki on tarkoitukseen hyvä aines, koskapa umpiakselin sisus ei juurikaan osallistu likaiseen työhön, eli voimien kantamiseen. Teleskooppihaarukassa poikittaistaivutus menee taivutuskuormaksi etuhaarukan putkiin, jolloin pelissä on materiaalin kimmokerroin täysimääräisenä. Keinuhaarukassa vääntöjäykkyys sivuttaiskuormia vastaan menee vääntökuormaksi akseliin ja U-rautaan, jolloin jäykkyydestä huolehtii rakenneaineen leikkausmoduli, joka on teräksellä noin 40% kimmomodulista, mikä on omiaan vähentämään systeemin jäykkyttä.
Kilpapyöristä löytyy pääsääntöisesti hyvin toimivia ratkaisuja myös siviiliin. Moottoriurheilun puolestapuhujat ovat ihan oikeassa, ainakin pyörien osalta siinä, että kilpakoneiden kehitys lisää yleisesti ottaen myös siviiliturvallisuutta niin kauan kun kilpa pysyy suljetuilla radoilla. Meitä olisi nykyään huomattavasti vähemmän juoksentelemassa jos pyörät olisivat edelleen samanlaisia rungottomia tykkejä kuin joskus 70-luvun alkupuolella.
-
Muistaakseni V8:lla kellotettiin Belgian GP:ssa 272 km/h vuonna 1956, enkä muista mistään lukeneeni, että pyörässä olisi ollut huonot ajo-ominaisuudet, että ei tuo etupää ihan mikään kelvoton ole. Myönnän, että 60-80 vuoden aikana jotain kehitystä etupäähän on ollut.
Edit: 1957 Ranskan testiradalla 301 km/h.
-
Oma kokemus sensijaan tuosta halvemmasta versiosta, Galletosta, jossa nopeus on kyllä hieman alhaisempi kuin V8:ssa. Kuten Motomatti kertoikin, niin kuoppaisella alustalla tulee hymy kasvoille. :D
-
(https://lh4.googleusercontent.com/-9jIKH6cwHUY/TIEG1cK5nbI/AAAAAAAABBI/lv_CqFyR_QI/s640/IMG_0291.jpg)
Bicilindrica.
-
Lisää rakennelmia. ;)
(http://goo.gl/SOANWL)
-
Onkos tuossa nyt se napaohjaus ?
-
Napaohjaus on, kuvattu 2004 Mandellon Continentalin pihassa, ranskalainen.
Ja tuossa myöhempää hekumaa Mandellon puiston Guzzijuhlista.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10505555_1488055848155085_3844899210430268689_n.jpg?oh=e2e7984d997e821e1cbdc69f7a514800&oe=57C16D08)https://goo.gl/3HB7p2
-
Bicilindrica; V11 Sportin muotokieli iduillaan ;D
Keltainen napaohjaus-kaunotar; eipä tuohon paljon kommentoitavaa. Van Gogh:kin oli aikanaan väärinymmärretty. Minkähän elimen tuon rakentanut tyyppi itsestään tulee leikkaamaan? Ei maar, luova hulluus on tuottanut sellaisia edistysaskeleita ihmiskunnalle, että kunnon kansalaisilta on mennyt toinenkin tovi miettiessä että mitenkä saada nuo edistysaskeleet valjastettua ihmiskuntaa vastaan. No jaa, mikäs sen hölmömpää kuin tehdä yleistyksiä.
-
http://ibb.co/cDNtBF (http://ibb.co/cDNtBF)
(http://ibb.co/cDNtBF)
-
Calikuski. :o
(http://i273.photobucket.com/albums/jj221/ratguzzi/2016%20June%20Deals%20Gap/2016%20September%20deals%20gap%202004%20Guzzi%20Ti/gap8_zpscg59id2f.jpg)
(http://i273.photobucket.com/albums/jj221/ratguzzi/2016%20June%20Deals%20Gap/2016%20September%20deals%20gap%202004%20Guzzi%20Ti/gap5_zpsp6mxgsab.jpg)
-
Kanttaahan sitä Calillakin.
Kuvista näkyy hyvin miten hienosti suuniteltu.
Astinlauta, laukut ja pakoputki osuu lähes yhtaikaisesti.
-
Juu, enemmän kallistusta, niin jompikumpi tassu irtoaa tiestä. Asentoa korjaamalla voisi pyörää tuoda pystymmässä ja kaarrenopeutta voisi nostaa. Olisi myös turvallisempaakin.
-
Nuoret miehet näyttävät asfalttikaarteissakin laahaavan jalkaansa tien pinnassa. Eräältä kysyinkin että mitä se auttaa. Kertoi että ei kaadu jos lähtee rengas luistamaan. Totesin sitten että et ole sitten vielä ollut luistossa....
-
Se on supermotossakin jo vähän ohi menossa. Kärkikuskit eivät roikota jalkaa kaarteissa. Sen sijaan ojottavat polvea sisäkuva, kuten asfalttikuskit.
-
eivät roikota jalkaa kaarteissa
Joskus olen sivusilmällä huomannut että kaarteeseen tullessa... sillä siis haetaan painonsiirtoa / tasapainoa vai mitä?
-
Supermotoissa oli ennen siksi, että pyörää vietiin niin kallellaan, ettei tennari mahtunut väliin.
Motogp:ssä ja supereissa yms haetaan painonsiirtoa. Sekin sai alkunsa, kun ilmeisesti vahingossa kärkikuski tiputti jalan tapilta. Kohta kaikki matkivat.
-
Nämä tästä tuskin enää kauheasti halpenevat:
http://uncommonmotors.com/1996-moto-guzzi-daytona-1000-racing-limited-edition/
-
Hinta on ollut nousujohteinen jo vähän aikaa.
-
Halvimman tuota sarjaa edustavan mallin olen kuullut vaihtaneen omistajaa noin 8000 eurolla.
Mutta siitä on jo aikaa.
Viimeksi näin samanlaisen Vääksyssä syysajelulla.
http://www.motomatti.fi/2016/09/syysajelu-vaaksyyn.html
-
Kelpais.
-
Viime viikonlopun Eliitissä annoin itselleni kertoa että yksi Daytona olisi siirtynyt tuonne Euran suuntaan eräälle Guzzi/Norton miehelle...
-
Ateenassa on RS:ssä ollut myytävänä pitkään http://urly.fi/FQa (http://urly.fi/FQa). Haku lomareissuun yhdistäen... ;)
T,
Jukka
-
Tuo Ateenan pyörä onkin jo uudempaa mallia. Tekniikassa on jonkin verran eroa alkuperäisempään Daytonaan. Mutta ei välttämättä huonompaan suuntaan. Vieläpä näillä seuduilla suht harvinaista RS-mallia.
-
RS:stä lupailtiin jokunen heppa enemmän kuin tavallisesta. Uus koppanen on kyllä todella silmään sopiva. Vastaavan mallisten V11 Sportien hinnat ovat myös nousseet.
-
http://wap2.bild.de/bild/json.bild.de:80/servlet/json/wap/48340004/3.html (http://wap2.bild.de/bild/json.bild.de:80/servlet/json/wap/48340004/3.html)
Peter (90) ajaa yhä vieläkin kilpaa.
Kun hän on tien päällä, ihmiset ihmettelevät hänen Oldtimer moottoripyöräänsä. Kun hän ottaa kypärän päästään, loksahtaa useimpien leuka auki. Peter Schlichtling Baijerista on 90 -vuotiaana Saksan vanhin aktiivinen kilpa-ajaja. Hän ottaa säännöllisesti osaa 40 vuotta vanhalla Moto Guzzillaan (Le Mans, 850 ccm, 84hv) Oldtimer -kipailuihin. Viimeinen voitto on kahden vuoden takaa, silloin hän voitti Oldtimer -vuoristokisan Nals:issa (Etelä-Tiroli, Italia). Schlichtlingillä on kolme tytärtä, yksi heistä (Bettina, 49) ajaa myös kilpaa kuten lapsenlapsista Peter (20) ja Max (17), joka on jopa Saksan mestari Supermotossa.
Kuinka kauan Saksan vanhin kilpakuski aikoo vielä lähtöviivalle? ”Mieluiten elämäni loppuun saakka”.
-
Pitäiskö tähän jatkaa, että Guzzilla ajaessa on se pitkän ajoiän salaisuus!
-
Pitäiskö tähän jatkaa, että Guzzilla ajaessa on se pitkän ajoiän salaisuus!
... ja Guzzilla voi ajaa pitkälle.
(http://www.adamsheritage.info/images/pics/p1.jpg)http://www.adamsheritage.info/images/pics/p1.jpg (http://www.adamsheritage.info/images/pics/p1.jpg)
-
SB
(https://c2.staticflickr.com/6/5335/31035490212_de52f0ced4_b.jpg)
https://c2.staticflickr.com/6/5335/31035490212_de52f0ced4_b.jpg
-
Jos jalka ei enää nouse ...
(http://i713.photobucket.com/albums/ww138/dnaj11/Guzzi%203_zpszoucs7zk.jpg)
http://i713.photobucket.com/albums/ww138/dnaj11/Guzzi%203_zpszoucs7zk.jpg
-
Hieno pyörä ja matalahko istuma korkeus
Sorry GMies, mutta jos ei jalka nouse eikä jaksa pyörää kyljeltään ylös nostamaan, pitäisi harkita muita harrastuksia tai punttisalia.
-
Aika moni ei saa itse pyörää kyljeltään ylös. En minä ainakaan nykyistä käyttöpyörääni. Enpä kyllä muista että olisi tarvinnutkaan. Joskus enduropyörää olen nostellut mutta sellaisella ajamiseen kuuluu olennaisena osana että joskus kellahtaa vaikka muuta aikoo.
Eikä se jalkakaan nouse enää kovin ketterästi mutta uskoisin vielä jonkin vuoden pärjääväni soolopyörän kanssa. Tallissa on valmiina pyörä joka pysyy itsestään pystyssä jos ei kaksipyöräisellä enää kykene. Moottoripyöräilylle on siis muitakin vaihtoehtoja jatkaa kuin kerrasta lopettaminen.
Rautsi63:sen syrjivää näkemystä en mitenkään kykene hyväksymään.
-
Pyörät menee raskaammaksi ja nostajat voimiltaan kevyemmäksi Guzzisteilla, voi olla.
Saha perusvarusteisiin että saa vipuvartta metsästä jos korpiteillä pitää nostella?
Nevada vielä nousi ihan fine huonoillakin olkapäillä, mutta 1100 Calia ihan turha edes yrittää (kokemusta yhdestä kerrasta) ilman jatain apua/vipuvartta.
Päätä käytettävä kun punttisalilaitteet hajoittaisi entisestään paikkoja, en tosin ole kokeillut salien telinevoimistelua.
Hauska kehitelmä sinänsä tuo "jos ei jalka enään nouse".
Taitaa olla tehoa riittävästi ajo-ominaisuuksiin ja pysähtymistä ei tarvitse edes miettiä?
Mikä on toi tankin viereen vaihteistosta nouseva ohut tanko, verenpainemittari?
-
Pyörän nostaminen on suurelta osin tekniikkalaji. Itse olen hakenut salilta sen verran itsevarmuutta, että saan väärälläkin tekniikalla pyörän ylös.
-
Kotivarustusta kun katsoo niin on verenpainemittari, verensokerimittari, vaaka, jalkapohjien hierontalaite, ym terveyden (sairauden) tilan tarkkailuun kuuluvaa kapinetta. Todennäköisesti tuosta vielä lisääntyvät kun ikääntyminen etenee. Lääkekaappi on vielä hankkimatta. Lääkkeitä toistaiseksi vielä niin vähän että baarikaapilla pärjää. Tähänastisen lääkityksen hinnan kaksinkertaistuttua ratkaisin asian puolittamalla lääkkeiden käytön. Pienen ihmisen kapinaa.
Kuntoilu tapahtuu harrastuksen yhteydessä. Tallin muutossa tuli hikikin useampia kertoja. Muutenkin pyörien kanssa hääräillessä tulee itseään väänneltyä eri asentoihin. Jopolla ajelin tallimatkat talvisin mutta nyt on niin pitkä matka uudelle tallille että polkupyörä ei tule enää kysymykseen.
Hissin käytön olen vähentänyt minimiin. Nykyisin olen hissiä nopeampi välillä 1 - 6 kerrosta. 6 - 1 ei suju yhtä hyvin koska selkä ei kestä sitä suuntaa vihoittelematta. Mökillä on klapien tekoa ja kaikenlaista kunnostus rakennushommaa ettei sielläkään pääse veltostumaan.
Nykyinen käyttöpyörä ja sen muokkaus oli liki yksinomaan viallisen selän ehdoilla tehtyjä valintoja. Vapun jälkeen selvinnee miten talven aikaiset pyörän ergonomiamuutokset ovat onnistuneet. Astinlautojen ja polkimien asentomuutokset, leveämpi ja taaksepäin yltävämpi ohjaustanko eivät ole vielä testattu. Touring-geelisatula oli ihan huippuhankinta kuten iso pleksi lisävarusteineen.
Eiköhän ensi suven ajelut sujune hyvin miellyttävissä merkeissä. Vaikka en yksin pyörääni pystyyn saa.
-
Joka vuosi nostaminen pystyyn ( kokeilumielessä) on raskaampaa. Sain vielä 350 kg pyörän kaatumaraudalta ylös ;D. On kyllä se tekniikasta paljon kiinni. Ei tarvinnut nitroja ja mitään ei revennyt.
Toisaalta ei ole pyörää tullut kaadettua sitten 1979 Puolassa. Sillonkin meni ojanpohjalle melkein ylösalaisin. Lähitalosta tuli sellainen pohojalaisen ladonoven levyinen äijä ja sanomattakaan sanakaan nosti pyörän tielle. Olin pikkuisen huuli pyöriänä :o .
Kävin Seinäjoella hieman testaamassa pyörien keveyttä satulassa. . ylivoimainen oli Honda CTX 700 kahdella pyörillä olevista.
Jos intoa riittää niin traikki ja tai sivari on 70 v jälkeen kova sana jos vielä haluaa ajaa.
Mr
-
Asian vierestä, mutta kuitenkin; kopsuttelin tänään kaksi pinomottia koivuklapeja, perjantaina kaadetusta puusta. Oli vaan aika oksainen runko, niin sai iha tosissaan mätkiä Fiskarsilla. Ajatus oli hakea veljeltä halkomakone, mutta ei kerennyt. Oli sen verran iskuja tallessa kirveessä, ettei sitä saanut jarrutettua. Puut olivat vaimon avustuksella pinossa jo yhden jälkeen. Ei tuo mikään paras harrastus ole, mutta pakon edessä kyllä tekee. En usko, että saliharrastuksesta kovin paljoa haittaa oli. Samat selkäpihvit pitänevät ukon pystyssä pidemmällä pyöräilysiirtymillä. Jos mahdollista, kannattaa tehdä kuntonsa eteen muutakin, kuin ns. "hyötyliikuntaa". Lainausmerkeissä, kun en itse siihen täysin usko. Ajaminen on paljon mukavampaa, kun kroppa ei laita vastaan. Ikä ei ole este. Minun kanssa samalla salilla käy esim eräs 70+ herrasmies. Kävi ennen 80+ ikäisen kaverinsa kanssa, mutta häneltä amputoitiin toinen jalka polven alta. Ehkä kuntouduttuaan..
-
Minulla on jonkinlainen henkinen este liikuntaan liikunnan vuoksi. Keskikouluaikainen liikunnanopettajani sai kyllä karkotettua halut siihen erittäin tehokkaasti. On siis hyvin vastemielistä se.
-
Tärkeä asia, perustin oman paikan tälle - kun on oma lehmä just ojassa:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6644.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6644.0)
-
En ole tähän mennessä saanut keskustelua aikaiseksi, mutta kerta se on ensimmäinenkin. :-)