Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ALi - Heinäkuu 25, 2014, 16:13:18 ip
-
Ratsu (Nevada i.e.) rupesi leppoisan ajon pintakaasulla ikävästi nypyttämään :( .
Avasin tulpat, että näkisin kumpi pytty kärsii "ruoansulatusvaivoista" ??? , mutta olivatkin molemmat mustat karstasta kermanvaalean kuorrutuksen sijaan :-\ . No, vaihdoin sitten ilmansuodattimenkin ("turhaan"=oli suht puhdas), kun ei edes sormia palellut ;D
Lueskelin tässä foorumia ja taitaa olla vain mennyt tulppien parasta ennen päiväys umpeen... ?
Kun saan laitettua uudet tulpat, niin kannattaisiko vielä ottaa akkukaapeli irti yöksi, että ecun sopeutukset nollautuisivat ?
-
Tuskin ainakaan haitaksi on. Nykybensathan eivät enää tulppia ihan sellaiseksi kermakahvin väriseksi värjää. Mukana on aina vähä mustaa. Täytyypä laittaa omista kynttilöistä kuva, eilen sattumalta kuvasin. Voisi itse asiassa kuvata miltä nyt näyttävät, kun on ajettu koko päivä täysiä Kemoraa..
-
Ei nuo tulpat nyt mitenkään kummalliselta näytä. Paljonko niillä on ajettu?
Olisko tuo "nypytys" vaan tavallista laihalle menoa kun on nämä helteetkin, ecu ajattelee että pienemmälläkin bensamäärällä pärjää...
-
Ai onko niin että nykypolttoaineet jättää mustiksi tulpat.
Hyvä tietää tuokin.
Ei siis enään vanhan liiton tuppien väri kertoo seoksen sopivuudestakaan uskominen.
-
Ei ihan sysimustiksi, mutta aina on vähän sellainen mustempi tuntuma.
-
Ei nuo tulpat nyt mitenkään kummalliselta näytä. Paljonko niillä on ajettu?
Olisko tuo "nypytys" vaan tavallista laihalle menoa kun on nämä helteetkin, ecu ajattelee että pienemmälläkin bensamäärällä pärjää...
Noin 5tkm ajetut ylivuotiset tulpat ja mustemmat ovat kuin missään muissa käyttökoneissa.
Kulkupuoli "ahistaa" tasakaasulla alle 3000 kierroksen. Sellaista mennäään, ei mennäkään jne. Esim. 2 vaihteella liikennevaloihin hiljaa rullatessa nykii niin, että ennemmin painaa kytkimen pohjaan, ettei saa kenguru-kyytiä.
Mutta, turhaa se tuota on tässä arpoa. Homma selviää (toivottavasti pian) uusilla tulpilla ja ajamalla.
-
Mulla myös nykii Cali alle 2000 rpm vaikka on tulpat kunnossa ja vastaavaa kytkimellä pelaamista jotta ajo on sujuvaa.
Seoskarttaa kai pitäisi tutkia.
Tuntuisi tosiaan helteillä lisääntyvän nypytys , vaikka sinänsä koneelle varmaan hyvästä lämpöisemmässä käynti ja kulutuskin vähenee jonkun verran.
Tottunut kyllä tuohonkin ja muuten kulkee hyvin, mitä nyt pikkuisen paukkuu moottorijarrutuksissa.
Mites noi Iridium ja platina versiot tulpissa, hintaa on aikalailla enemmän mutta kestoa ilmeisesti myös?
-
Eipä ollut vika tulpissa. Vaihdoin ne ja ajoin pikku lenkin - käynti oli entistäkin huonompaa.
Kotipihassa alkoi hävitä tyhjäkäynti ja kone pysyi vain kaasulla käynnissä.
Irrotin sitten tankin kun jo arvelin, että vikä löytyy sieltä tankin sisältä.
Minulla kun on vielä se kuuluisa alkuperäinen (siliconi?) helteillä lötköksi menevä letku siinä painepumppu-suodatin hässäkässä kiinni.
Paineet siellä oli (ilmeisesti ja toivottavasti) karkuteillä, kun letkusta löytyi liittimen vierestä selvä halkeama (kts.liitekuva). Letkua kävin kysymässä (hydrauli)letkukaupasta, mutteivät kangasvahvisteista poltoaineletkua tankin sisällä uivaksi kelpuuttaneet. Täytyy nyt etsiä jostain muualta sopivampaa ja toimivaa.
-
Ongelma ratkaistu.
Hain Eterasta 15cm pätkän sopivaa (http://tuotteet.etra.fi/fi/g2224511/fuel-tek-2400-bc-polttoaineletku) letkua. Täytyy olla NBR (http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrile_rubber) (nitriili) letkua, joka kestää polttoaineessa olevaa etanolia. Kukkaro keveni 2,60 euroa ja 20 km koeajon perusteella taas woimaa on, eikä "vatsanpurut" enää vaivaa.
Hyvää tässä oli se, että ongelma ilmaantui 400 km ajolenkin lopussa tuoden minut kotiin, jossa sain tehdä huollot (tulpat, ilmansuodatin) sekä letkun vaihdon, joka oli ollut jo aiemmin mielessä. Muutama vuosi sitten vaihdoin letkun irrottua tehdasklemmareiden tilalle tankkiin ruuvikiristeiset ja helteiden alettua olin jo suunnitellut letkun vaihtoa sopivan hetken tullessa. Lopulta Guzzi siis vain patisteli minut tuumasta toimeen.
-
Miksiköhän kerrotaan että "sisäkumi" on polttoaineenkestävää mutta "ulkokumista" ei näin luvata? Kun se kerran "upotetaan" bensatankkiin?
"
Sisäkumi: musta NBR 1, polttoaineenkestävä
Pintakumi: musta CR, sään- ja kulutuksenkestävä
"
Kurkkasin Louisin paria letkua ja siellä sanottiin: "materiaali NBR/CR, ei sovellu bensiinin sisään asennettavaksi” ???
Tässä yksi upotettava: http://ww2.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=3014&location_id=5165 (http://ww2.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=3014&location_id=5165)
"is capable of handling ... alcohol extended petrol ... in fully immersed"
-
Miksiköhän kerrotaan että "sisäkumi" on polttoaineenkestävää mutta "ulkokumista" ei näin luvata? Kun se kerran "upotetaan" bensatankkiin?"
Onhan se luonnollista että letku on tarkoituksenmukainen. Polttoaineen sisään asennettava letku selviää varsin vähällä: suhteellisen vakion ja kemiallisilta vaikutuksiltaan tunnetun liemen ympäröimänä lähes koko ajan. Tankin ulkopuolella olevan letkun ulkopinnan pitäisi siten kestää kaikkea sitä vastaan mitä maailmassa on.
-
Ymmärsin että tässä oli myyty polttoaineen sisään upotettavaksi NBR/CR -letkua, joka on tarkoitettu ulkokäyttöön. Se viinan kiro... paukkuu letkut ja turpoaa (muovi) tankit.
-
Siinäkin on reilu ero, majaileeko letku koko käyttöikänsä bensan seassa, vai saako se happeakin välillä. Taitaa siinä bensan pinnan päällä olla kovimmat olot kumille.
-
Vaimon Triumph on säästynyt turpoilulta. Vaikka siihen on vissiin välillä 95:kin laitettu. Meillä 98:a.
-
Miksiköhän kerrotaan että "sisäkumi" on polttoaineenkestävää mutta "ulkokumista" ei näin luvata?
Kun se kerran "upotetaan" bensatankkiin?
Tuosta Fuel-Tek 2400 BC stä sanoivat Eterassa, että ulkopuoli kestää 98% sesti kaikkia kemikaaleja, vaikkei ole upotettavaksi tyypitetty. Tyypitys olisi SAE J30 R10.
Guzzin alkuperäinen polyuretaaniletku ei ole kuulemma alkujaankaan soveltuva (paineistettuun) hommaansa.
-
Tuosta Fuel-Tek 2400 BC stä sanoivat Eterassa, että ulkopuoli kestää 98% sesti kaikkia kemikaaleja.
Do diin...
Näinhän siellä sanoivat, mutta letku petti 3 päivän liotuksen jälkeen 75 ajokilometrin kohdalla PRKLe...
Letkun ulkopinta oli aivan pehmennyt ja rypyillä kuin perhostoukan nahka. Irti bensapumpun kaulukselta.
Tienpäällä korjaustoimena revin letkun pintagummin pois, tiukkasin letkukiristimet ja pääsin ajellen määräänpäähäni sekä sieltä takaisin kotiin (=+50km).
Nyt on sitten uudelleen upotuksen- ja paineenkestävä 100%:nen NBR letku hankintalistalla...
-
Tuli pieneen mieleen... Venetarvikeliikkeestä letkua, joka on tarkoitettu perätuupparin irtotankin sisään?
En tiedä sitten mitä se maksaa. Yleensä veneliikkeissä kaikki hinnat on periaatteessa samoja kuin vaikkapa rautakaupassa. Pilkku on vain eri kohdassa. ;)
-
Piikiöstä lähettivät mulle letkua jonka pitäisi kestää.
En vielä asentanut kun filtterikin vaihtuu vasta seuraavassa huollossa joten ei sikäli omakohtaista kokemusta.
Piikkiön hemmoilla on pitkä Guzzikokemus joten luottamusta on kyllä.
Merivuori 040-5448384
Nurmi 044-3083451
Tuo venetarvikevinkki on hyvä, samoissa nyky liemissä uivat letkut venepuolellakin.
-
Yleensä veneliikkeissä kaikki hinnat on periaatteessa samoja
Tuttu juttu. Autovaraosastolla vertailuhinta 1, mp-hinta 2, venehinta 5 - 10, pienlentokonehinta 100 - 200. Samasta osasta.
Olkaamme tyytyväisiä.
-
Alkydimaali hinta X, miranol 2x ja purkissa veneen kuva 5x. Sama on sitten öljyjen kanssa. Kun etikettiin printataan pyörän kuva, voi hintaa pyytää lisää..
-
Kun etikettiin printataan pyörän kuva, voi hintaa pyytää lisää..
Heititkö Delvac-kortilla?
-
Ongelmaan taitaa olla ihan kunnollinen ratkaisu - Motonetistä:
http://motonet.fi/fi/tuote/458135/upotettava-polttoaineletku-o8mm-30-5-cm
Sopivan mittainen pätkä letkua kahdelle pyörälle.
Oman korjaamiseen ja vaikka tien päällä avun tarjoamiseen kohtalotoverille.
Vaihtoehtoisia, ( Etanolille ja paineelliseen upotukseen SEA J30R10 / DIN 73379-3E luokitettuja ), mutta Suomesta hankalasti saatavia ovat: Gates 27093 (tuote nro 4219-05184 (http://ecx.images-amazon.com/images/I/51EPRl%2BxAUL.jpg)), NAPA NBH H209 5/16 sekä Racetronix FFT-125 (http://www.ws6project.com/user_stor/catalog/product_info.php?cPath=235_84_396&products_id=6598&osCsid=bc80f901a3cd7a37a95b088ae37daccb).
Voisihan tuota letkua kysyä myös RM-Heinolta ja muistakin MP-liikkeistä, koska foorumien perusteella ongelma ei ole vain Guzzistien, vaan myös BMW, Ducati sekä Triumph kulkineissa kuuluu 'plops' letkuista tankkien sisällä...
p.s. Nyt uudemmalla käyntikerralla Eterassa vanhempi "aasintuntija" kertoi heidän aiemmin myyneen Trelleborgin letkua upotettavaksi, kunnes siinäkin alkoi ilmetä näitä pehmentymis ongelmia. Oli kuulemma lähetetty Ranskaan tehtaallekin tutkittavaksi ilman kunnon vastausta. Olivat epäilleet ettei se ole vain etanolista, vaan "bensiinin" lukuisista muista lisäaineista johtuvaa. Sopivasta letkusta sanoi, ettei heiltä sellaista tällähetkellä löydy.
p.p.s. Vinkiksi niille jotka vielä tappelevat tankin pikaliittimen kanssa (liitekuva), että 10-14mm kiintolenkki väliin ja aukeaa kevyellä taivutuksella.
-
Kun etikettiin printataan pyörän kuva, voi hintaa pyytää lisää..
Heititkö Delvac-kortilla?
En käytä. Biltema ;D
-
Itse vaihdoin suodattimen Grisoon 20 tkm kohdalla ja se oli aivan tukossa.
20 tkm voisi olla aika hyvä vaihtoväli eli joka toisessa huollossa.
Ja Motonetistähän löytyi ainakin Grisoon sopiva suodatin varaosatiskiltä.
-
Kun viime kesänä tein luultavasti Suomen ennätyksen tankin sisäpuolen bensaletkun irtoamisessa, eli kolmas kerta, niin tilasin mutkaletkusarjan täältä: http://www.euromotoelectrics.com/category-s/1308.htm Se on samaa kuin Bemareissa ja muissa tankin sisäisissä pumpuissa käytettävää letkusarjaa. Letku on samanlaista ja luultavasti samaa materiaalia, kuin se alkuperäinen haitariletku, mikä menee suodattimelta ulos päin. Senkin letkun jouduin korvaamaan toissakesänä kun vahingossa sössin sen puhki pumppua irrottaessani.. ja sen letkun tilalle ostin varaosaliikkeen kautta Gatesin "submersible" letkun pätkän, mitä siis käytetään tankin sisäisesti esim. venemoottoreiden tankeissa. Tästä gatesin letkusta ei ole kahdessa vuodessa liuennut edes tekstejä pois ja se on aivan uuden veroinen. Mistään en ole löytänyt sitä alkuperäistä haitariletkua Gatesin letkun tilalle, mutta ei sitä näytä tarvittavankaan. Tuo gatesin letku ei vaan välttämättä käy siksi mutkaletkuksi, kun letku tuppaa litistymään ja taittumaan kurtulle tuossa 90 asteen mutkassa. En tosin pysty sanomaan, onko sillä merkitystä sitten, kun letkuun tulee paine, voi olla sitten ihan ok.
Epävirallisena Suomen ennätyksen haltijana ja sillä kokemuksella suosittelen mutkaletkuksi ykkösvaihtoehtona Euromotoelectricsiltä mutkaletkusarjaa liittimineen ja kakkosena gatesin uppoasennukseen valmistettua+ huom! Liittimet sellaiset päistään pyöristetyt, etteivät ne leikkaa ajan kanssa letkua! Liittimet ei tarvitse olla bensan seassa rosterisia, näkyy sähkösinkitty tavan halpis liitinkin kestävän uutukaisena vuosia.
Jouko
-
Kävin Motonetistä hakemassa Gates 4219 - 05184 tyypin letkun seuraavan huollon
suodatinvaihtoa varten. Hyllyyn jäi yksi Espoossa.
-
Itse vaihdoin suodattimen Grisoon 20 tkm kohdalla ja se oli aivan tukossa.
20 tkm voisi olla aika hyvä vaihtoväli eli joka toisessa huollossa.
Ja Motonetistähän löytyi ainakin Grisoon sopiva suodatin varaosatiskiltä.
Mä vaihdoin sporttiin vasta 80tkm nurkilla. En sutia avannut mutta toimi ok.
edit:
Nyt kun muistelee niin koko pumppu/suti/polttoainemittarihässäkkä vaihdettiin takuuseen 30 hujakoilla. Eli 50tkm oli sillä edellisellä filtterillä takana.
Enstalvena sen suodattimen muutan tankin ulkopuolelle ja hävitän sen "pika"liittimen.
-
Suodatin on se KL 145 ja Bemarissa sen huoltoväliksi on ilmoitettu 40 tkm, jota olen noutattannut jo noin 25 vuoden ajan ellei muuta ilmoiteta tai ellei hässäkkää joudu muista syistä irrottamaan. Apriliassa ilmoitetaan 20 tkm vaihtoväli ja viimeksi vaihdoin reilusti enneaikojaan kun pumppukin meni uusiksi. Tukkoon ei ole koskaan mennyt itsellä mutta tiedän, että on tukkeutunut, kaverin 1100 RT:ssä.
-
Sama suodatin löytyy monella varaosa- ja valmistajan-numerolla.
Guzzi part.no. GU32106060, GU01106090
Aprilia part.no. GU01106090
BMW part.no. 13321460453, 16142325859
Ducati part.no. 42540041B
Cagiva part.no. 800088585, 88585
Triumph 1240850
-----
MANN MWK44
MAHLE KL145
UFI 3176000 ( 31.760.00 )
Purolator F57123
Sofima S 1760 B
-----
Strategiset mitat (Mahle):
kokonaispituus 105,6mm
suodatinosan pit. 58mm
letkuliitännät 2 x 8mm
suodatinosan halk. 49,6mm
paineen kesto 80 psi / 5 bar
suodatuksen tehokkuus 10 micron
p.s. Tuollaista 10 micronin suodatinta käytetään (yl.diesel)veneissä vedenerotin-suodattimena, joten se saattaa motossakin siitä tukkeutua. Jenkeissä 10µ (norm.30µ) laitetaan vedenerottimeksi myös EFI-engine veneisiin, joissa käytetään E10 bensaa. Vaihtovälisuositus on 50 tuntia.
-
Suodatin löytyi myös Motonetistä:
http://motonet.fi/fi/tuote/199500/Polttoainesuodin-BMWDucatiTriumph-Knecht-MahleMann