Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kosmonaut - Heinäkuu 14, 2014, 16:21:07 ip
-
Jotain aiheeseen liittyvää löysinkin mutta nyt lähinnä apua ja vinkkejä kaipaisin. Eli 1100 Grisolle alko keitinliemi maistumaan tavallista paremmin ja vieno bentsiini tuoksui pakokaasussa jatkuvasti. Sitten löytyikin todennäköinen syy eli murtuma/halkeama pakoputken mutkassa hitsaussauman vieressä ennen lambdaa. Hätäpäissäni yritin väliaikaista paikkausta pakoputkikitillä kun reissu oli edessä mutta se oli todella väliaikainen ratkaisu ja taas mennään huuruissa. Löytyiskö joltain tietoa ja välineitä korjaamiseen Turun seudulta vai kannattaako lähteä kiertelemään metallipajoja josko joku viitsisi rosteria hitsata? Itseltä ei löydy taitoa eikä välineitä eikä haluaisi heti ensimmäisenä hommata uutta putkenpätkää.
-
Varmaan joku metalliala sopassa tuon kahvitauolla tilillä. Ei varmaan kovat kustannukset iske.
Edellä kirjoitettu tarkoittaa ilman ennakoivan tekstintuoton puuttumista; Varmaan joku metallipaja sipaisee tuon kahvitauolla tigillä.
Hauskoja ajatuksia tuolla puhelimella..
-
Kyllä sen varmaan saa korjautettua monessakin paikassa, mutta tärkein pointti on se, että tarkista putken kiinnityksiä sen verran että saat käsityksen miksi putki on haljennut. Rosteri laajenee kuumetessaan enemmän kuin musta rauta, joten se saattaa alkaa ahdistamaan kiinnityksistä kuumana ja sitten uudelleen jäähdyttyään. Tuo edestakainen lämpösykli voi olla syy vaurioon jos putki kiinnityy hyvin jäykästi pyörän runkoon. Jos kiinnityksiin ei saa joustia niin halkema tulee seuraavan kerran korjaushitsauksen viereen.
-
Oman Grison yhdysosaa on 50 tkm matkan aikana pitänyt kahdesti hitsauttaa. Helppo homma ammatti tig-hitsarille. Yllätyin, miten ohutseinämäistä tuo putki on. Lie syöpynyt minun pyörässä ollut, oli tosi ohutta paikoittain. Nyt uskon putken kestävän, lisäsin tukikumin elastisuutta, turhan vähän oli elämisen varaa ja oli alkuaan hieman pinteessäkin tuo kiinnitys.
-
Itsellä metrejä mittarissa vasta 25tkm. Vähän yllätti mutta ei ilmeisesti ole mikään harvinainen vaiva. Vaikutti lähinnä rasitus/tärinämurtumalta. Ei ollut vedellyt sitä sen enempää mihinkään suuntaan. Täytynee otta soittokierros levyseppäfirmoihin jos jostain saisi palvelua harrastajaystävälliseen hintaan.
-
Hintatasosta hitsauksen suhteen kun korjautin Brevan murtuneen pakoputken korvakkeen en pitäny pahana tunnetun "merkkiliikkeen" ammattimiehen työtä. Olisin toki voinut itsekin hitsata mutta hitsauskone sattui olemaan toisella pajalla 140 km päässä.
http://www.motomatti.fi/2014/02/arkipyoran-toinen-havaittu-vika.html
-
motomatille hieman aiheesta sivuun kysymys:
Tuolla linkkisi sivulla kerrot arkipyöräsi Breva 1100:n pakoputken korjauksesta. Jutussasi mainitset, että kahden vuoden sisään kaksi vikaa, sitä ennen kolmetoista vuotta ilman vikoja. Alempana tekstissä mainitset vielä, että ensi kesä on pyörän viidestoista.
En nyt oikein pysynyt kärryillä, mistä pyörästä on kysymys ???
Hyvät sivut muuten, löytyy kaikenlaista sisäpiirin vinkkiä Brevan omistajille...
-
Jospa tuossa on vähän jätetty ohkaiseksi materiaali. Niinhän kävi Quotan kanssa. Useassa parsivat niitä ja vaihtavat tarvikemalleihin.
-
Jutussasi mainitset, että kahden vuoden sisään kaksi vikaa, sitä ennen kolmetoista vuotta ilman vikoja. Alempana tekstissä mainitset vielä, että ensi kesä on pyörän viidestoista.
Kiitos huomiosta! Näitä juttuja siis joku lukee ajatuksella.
Quotassa (1000) omalla kohdallani auttoi klemmareiden pitäminen hieman löysähköinä. Haittapuolena oli nokirantuja siellä täällä. Alussa keskipönttöä hitsailtiin silloin tällöin työpaikallani mutta vaikka kuinka vahvisti niin vierestä murtui. Kun keksin löysätä kiinnityksiä eli annoin liikkumavaraa osille niin alkoi putkisto kestämään huomattavasti paremmin.
Nykyisin useimpiin rakenteluprojekteihini olen kehittänyt ja käyttänyt tiivistemenetelmää joka antaa rosteriputkien sekä hieman taipua että venyä liitoskohdissa. Minä ja käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä. Rakenne soveltuu myös mustasta raudasta tehtyihin putkiin. Rakenteessa ei ole minkäänlaista tiiviste- tai eristemateriaalia vaan itse rakenneominaisuuteen kuuluu tiiveys jo sinällään. Eikä välttämättä yhtään rumaa klemmaria.
-
Tuossa Quotassa varmaan edesauttaa putkien ravistumista sekin, että käy niin laihalla. Sepä se lämmittää piippujakin erilailla.
-
Tonninen Quota vakiosäädöillään on melkoinen putkenlämmitin: pimeässä alkukäyrät erotti liki valkohehkuisina. Varsinkin jos oli ajanut isolla asetuksella ja sitten pysähtyy esim liikennevalohin. Hehkuun kiinnittivät kanssakulkijatkin huomiota. Kiillottelin putket muutaman kerran alusta loppuun mutta pienenkin ajelun jälkeen olivat alkukäyrät päästöväreissä sekä keskipönttö ruskea.
-
Ensimmäinen yritys kyselykierroksella tuotti vesiperän. Tai lähinnä minulla on eriävä mielipide hinnasta. Pyörästä erotetun putken halkeaman pelkkä hitsaus 100 euroa. Siinä on saumalla hintaa. Jos ei edullisempaa paikka löydy saapi laittaa varaosan tilaukseen....
-
Jos sinulla on irti se hitsattava osa, niin kyytiin ja jututtamaan vaikka tuttua lvi-urakoitsijaa. Heiltä yleensä tig-vehkeet löytyy. Ei siinä pitkään mene, mutta viiskymppisen voit menettää. Se on sitten ihan eri asia, onko se kallista vai halpaa. Pyörä kuntoon äkkiä, syksy painaa päälle.
-
Onpa arvokasta!! :o
Täällä Keskisessä Suomessa vastaavista hommista, puhtaisiin irto-osiin on ollut tyrkyttämällä parikymppiä. Vielä ilman kaverialennusta.
-
Sitten on tämä perinteinen "sprii paid" eli kossupullolla remontti kuin remontti.
Uudellamaalla tighitsaa edullisesti ainakin Norsa Oy.
Riitamäentie 56
01900 NURMIJÄRVI
04oo 44772o
-
Paino sanalla voit! Aina tuntuu mukavammalta, jos pyynti on pienempi kuin oletus.