Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: PekkaHml - Heinäkuu 22, 2006, 04:48:33 ap

Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: PekkaHml - Heinäkuu 22, 2006, 04:48:33 ap
Juu... koettelee vaan ei hylkää.. Tasapainotettu mylly käy kuin unelma, koneella voi ajella ihan körököröä hiljaksiin ja toisaalta kiusata rajottimeen asti, ja se jos mikä on hauskaa. Kierrosherkkä, pirteä, valmis leikkiin on se nyt. Potkua on.
Mutta mutta... ostin jo hätäpäissäni uuden akun kun juniori jäi tien päälle...krrr vaan kuului kun starttinappulaa hypisteli. Uusi akku kehiin ja kas... hienosti pelasi eikä mitkään varotusvalot palaneet eikä kellot soineet. Läksin sitten kaverin kanssa iltayön lenkille. reippaat 60 kilsaa pääsinkin loistavasti. Kunnes yhtäkkiä homma loppui kuin seinään. Ensin ajattelin että bensa.... ei voi...just tankkasin...
Tiensivussa koetin startata. Krrr...
Räyskälän kentältä pakotettiin iltamyöhään tutuntuttu mersuineen ja kärryineen taipaleelle ja V11 Sportti vähemmän kunniakkaasti kotiin.
Kohta alan mittailla, veikataan jännitteensäädintä? Vai maavuoto?
Millä säätimellä voi korvata alkuperäisen jos voi?

No, sähköt tästä enää onkin uudelleen rakentamatta.

PekkaHml

Mitattu on. Sähköä vaikuttaa tulevan akulle asti. Mutta ajovaloista ei pala kumpikaan lanka eikä tööttö toimi. Nekös on jonkin satulan alla olevan minireleen takana? Ja jos niin minkä niistä? Juu kytkentäkaaviossa rele on numero 34, tiedän, mutten saa selvää tulosteesta, mikä se niistä on. Mistäs kannattaa vuotoa etsiä?
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: Guzzipeikko - Heinäkuu 22, 2006, 16:50:08 ip
Niistä releiden ohjausjännitteistä minä lähtisin vikaa etsimään, virtalukko ??? Sellaiseen ovelaan sähkövikaan olen joutunut sekaantumaan että mittari näytti kylä jänitettä mutta heikosti johtava liitos ei sitten pelittänytkään kun sitä kuormitti, joten joissain paikoissa voisi mittarin rinnalla olla joku pieni kuorma, vaikka vilkkuhehku. Haastavia ovat nykypyörien sähköviat kaikkine kykinvipuun ja sivutukeen rakennettuuine mikrokytkimineen. Näitäkin kannattaa katsella kriittisellä silmällä varsinkin jos akku on täysi ja avaimesta virrat päällekytkiessä ei kuulu polttoainepumpun lyhyttä käyntiääntä. Jos omaat hyvät välit johonkin sähkömieheen niin koita vaikka eurokossulla houkutella ( parempikin pullo voi olla kohtuu edukas sijoitus ). Jotenkin näin minä etenisin, siis jos omistaisin guzzin ja en itse olisi sähköoppia lukenut, viimeinen pykälä tosin vaikuttaa vain sähkömiehelle ostettavan pullon hintaan. Oikeasti ei ne sähköviat niin ylimaallisen vaikeita ole, pitää vain malttaa miettiä ja seurailla kytkentäkaaviota. Minä tässä näitä selittelen vakavamielisille harrastajille, ja juomanakin näytää olevan Tapio vinaa.Toisaalta ei ole ollut sentason vikojakaan joista olisi voinut itseään paremmin laskuttaa :vau:

Pekka
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: moottori turpa? - Heinäkuu 23, 2006, 05:36:49 ap
tutun kuulosia noi sähkö viat !! :) mulla korjaantu sillä kun oti crc purkin kouraan ja kävin kaikki liittimet ja releet läpi ja maavotukset kannattaa myös käytä läpi !! virta lukko jos on ottanu joskus vettä vastaan niin rasvaappa sekin samalla niin eiköhän rupee pelaan !! :D
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: Guzzipeikko - Heinäkuu 23, 2006, 10:09:29 ap
Taisi olla motomatti kun sanoi että parasata mitä voit pyörällesi tehdä on laitta talvea vasten jokin suoja-aine liittimiin, siis sähkö.

Pekka
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: PekkaHml - Heinäkuu 23, 2006, 13:08:24 ip
Liittimet kävin keväällä huolella kyllä läpi. Päivän mittaan olen sen verran viisastunut asiassa, että kaikki on hyvin niin kauan kun jättää valokatkaisimen rauhaan, siis ei yritäkään laittaa valoja päälle. Jotka ei sitten kyllä palakaan. Kun on laittavinaan valot päälle, putoaa jännite reippaasti. En ole luojan kaunista päivää viitsinyt uhrata guzzielectrologiaan. Kattelen sitten myöhemmin... Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Pekka

PS. Muuten pelittää edelleen loistavasti, vein nuoremman juniorin äsken tonne naapurikuntaan... sanoi kun päästiin perille, että siinä olis kyllä menny plussakorttia myöden kaikki kortit jos poliisi olis...
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: Guzzipeikko - Heinäkuu 23, 2006, 14:20:57 ip
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus

Liittimet kävin keväällä huolella kyllä läpi. Päivän mittaan olen sen verran viisastunut asiassa, että kaikki on hyvin niin kauan kun jättää valokatkaisimen rauhaan, siis ei yritäkään laittaa valoja päälle.

Mää näistä silleen kovasti tiedä, mutta seuravaksi suosittelisin otamaan kaikki valokatkaisijan takana olevat lamput, myös mittarivalot pois. Jos vika ei oireile niin lamppu kerrallaan paikalleen. Näin pitäisi löytyä viallinen lamppu, oikosulussa oleva kanta tms. Jos taas vika on päällä vaikka lamput on pois niin pääset seuraamaan johto johdolta onko oikosulkua, viallista relettä, epäkelpoa lampunkantaa tms. Sanoisin aika helppo homma. Ja halpa, jolloin voit palkita itsesi vähän kalliimmin.

Pekka
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: PekkaHml - Elokuu 02, 2006, 08:45:00 ap
Mikroreleessähän se vika sitten oli... vaihdoin kaikki viisi samalla kertaa Boschin releisiin. Sähköä siis taas on.
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: Guzzipeikko - Elokuu 03, 2006, 12:12:59 ip
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus
Mikroreleessähän se vika sitten oli... vaihdoin kaikki viisi samalla kertaa Boschin releisiin. Sähköä siis taas on.

Pelimiehen ratkaisu, nyt kun kuskaat noista vaihdetuista kahta erilaista mukanasi niin releiden takia et metsään joudu. Releitä on tosiaankin kahta eri malllia, jäi ainaiseksi selvittämättä voiko tuolla useampikärkisellä korvata sen vähäkärkisen mallin.

Pekka 
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: PekkaHml - Elokuu 04, 2006, 01:28:44 ap
Jep, laitoin sinne satulan alle pari vanhaa varastoon. Ne on muuten kaikki samanlaisia viisiliuskaisia ne vanhat siemensit. Wehrlen muka korvaavat releet kun ensin sinne laitoin, oli lopputulos palanut sulake.Erään kerran kun muistan, laitan se boschin releen tunnistetiedot tänne.

Pekka

Nyt löysin reletiedot:

Bosch Microrelais 97012 A
0 332 207 300

Ja tosiaan korvasin V11 Sportin kaikki releet tuolla ja tuntuu pelittävän. Muitakin korvaavia releitä on, mutta ne ovat liian korkeita sinne satulan alle.
Otsikko: Jännite jäi Lopen mettiin...
Kirjoitti: Guzzipeikko - Elokuu 06, 2006, 13:40:46 ip
Se mikä minulta jäi kokeilematta sipiiko sulkeutuvan (neliliuskainen) tilallevaihtokärkinen ( 5 liuskaa ) on nyt selvitetty, eli sopii.

Pekka