Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 02, 2014, 21:57:19 ip
-
Onko sitä: https://www.sovelto.fi/yritys/tiedotteet/Documents/Loppuraportti_automaattisen_liikenteen_metropolivisio.pdf
-
Mitenkähän muuten jos oikeasti tulisi robottiliikennettä, niin miten siellä välissä sujailisi millään itseohjattavalla? Varmaan automaattiliikenteelle olisi varattuna omat kaistat jne.
-
Näin alkuun en viitsinyt lukea kuin muutaman sivun alusta.
Aikamoista tajunnanvirtaa, ei voi muuta sanoa.
Työryhmän koostumus kyllä oli ihan sellainen kuin oletinkin ja se näkynee lopputuloksessa...
Milläköhän ne meinaa rahoittaa tuon systeemin?
Yksi ikävä ongelma on myös se, että mitäs sitten tehdään, jos ja kun liikenneonnettomuuksia sattuu edelleen, vaikka ns. "inhimillinen tekijä saadaan eliminoitua"?
Mistä löytyy syyllinen?
-
mitäs sitten tehdään, jos ja kun liikenneonnettomuuksia sattuu edelleen
Tehdään niin kuin amerikkalaiset: jumala puuttui tapahtumiin. Syyllistä ei ole.
Vastuu todennäköisesti luovutettaneen tasapuolisesti yhteiskunnalle ja maksetaan mahdolliset vaateet ja vauriot "kansan kassasta" eli verovaroista niin kuin nykyäänkin melko usein käy.
Ainakin siirtymävaiheessa tullaan tekemään näin: äly- tai robottiliikenteen väyliltä, jotka ovat nykyisiä valtaväyliä, kielletään yhteensopimattomien ajoneuvojen käyttö. Tästä on jo ollut ennakkotapauksia. Ei haitanne ensi alkuun moottoripyöräilyä. Kukapa sitä moottoritiellä ajamisesta nauttii. Vieressä on yleensä jokin "vanha tie".
-
Ainakin siirtymävaiheessa tullaan tekemään näin: äly- tai robottiliikenteen väyliltä, jotka ovat nykyisiä valtaväyliä, kielletään yhteensopimattomien ajoneuvojen käyttö. Tästä on jo ollut ennakkotapauksia. Ei haitanne ensi alkuun moottoripyöräilyä. Kukapa sitä moottoritiellä ajamisesta nauttii. Vieressä on yleensä jokin "vanha tie".
Kyllä se vähän haittaa perinteistä liikennettä, jos ne rahat niihin "äly-väyliin" on tarkoitus kerätä nykyiseen tapaan veronmaksajilta ja auton omistajilta...
Harjoittelisivat ensin jonkun muun maan veronmaksajien rahoilla, jonkun sellaisen, missä on enemmän maksajia.
-
Eihän tuo nyt kovin realististista ole moisesta haaveilla. Tarvittavan infran rakentaminen olisi nykytietämyksellä tolkuttoman kallista verorahoista raapaistavaksi. Toisaalta olemassa olevan tieverkoston lainaaminen älyajelulle syö liikaa maanteiden kapasiteettia.
-
Eihän tuo nyt kovin realististista ole moisesta haaveilla. Tarvittavan infran rakentaminen olisi nykytietämyksellä tolkuttoman kallista verorahoista raapaistavaksi. Toisaalta olemassa olevan tieverkoston lainaaminen älyajelulle syö liikaa maanteiden kapasiteettia.
Päinvastoin. Robottiautojen oletetaan lisäävän teiden välityskykyä, kun turvavälit voivat olla lähes olemattomia. Ja infra kulkee autossa sisällä.
Eikä niitä teitä muilta ajoneuvoilta kielletä... toivottavasti.
-
Sepä siinä jännäksi homman tekeekin, jos automaattinen liikenne ja kuskivetoinen liikenne liikkuvat samoissa urissa. Gm esitteli jo 90-luvulla automaattista liikennettä. Buickit kulkivat nätissä jonossa, siirtyivät kaistalta pois jne. Mutta jos tuohon lisätään muuttujaksi Pihtiputaan mummo Mazdallaan, voi tulla jänniä tilanteita.
Minun puolesta saisi tulla robottikuskeja. Itse en niin kovin välitä autolla ajelusta tien päällä. Jos joku muu sen hoitaa niin kelpaa.
-
Kauniilla kesäkelillä homma saattaisi toimiakin. Rautateidenkin oletettiin toimivan kelillä kuin kelillä mutta jo lokakuussa, kun puiden lehdet putoavat raiteille, on liikenne vaikeuksissa. Saati sitten talvella. Joitakin aikoja sitten junien automatiikkaa lisättiin ja sen seurauksena veturia kuljettaa enää yksi henkilö. Entinen lämmittäjän ammattikunta katosi tarpeettomana. Luulisi että junien suhteen olisi helpoin toteuttaa malliksi automattiliikenneväline joka liikkuisi täysin ilman ihmisälyä.
Olen nähnyt jo kauan sitten sirkuksessa apinoita jotka osasivat ajaa polkupyörillä. Ei siitä olisi pitkä matka siihen että niitä käytettäisiin älyliikenteen kuskeina. Eivä tarvitsisi palkkaa mutta banaaneja kyllä, eikä lainkaan ihmisälyä.
-
Moottoripyörä tulevaisuuden kulkuneuvona :o
Kun moottoripyörää ei ole erikseen Sovelton raportissa mainittu, se on selväsikin sijoitettu sinne autotallin virtuaalimaailmaan. Niin kuin näköjään muutkin harrastukset mm. urheilu, missä voi satuttaa itsensä.
Toisaalta Solowheelin kaltaiset kulkuneuvot tulevat takaamaan ensiavun väelle hyvän työllisyyden tulevaisuudessakin.
Jos autojen määrä putoaa yhteen kolmasosaan nykyisestä, taitaa olla autoalalle odotettavissa melkoinen työpaikkojen kato. Onneksi alkaa oma työura olla jo loppupuolella vaikka en todennäköisesti eläkkeelle koskaan pääsekään.
Ja arvaan että, loppupelissä tuo on sama kuin menisi töihin junalla. Jos/kun liikennemäärä tai kysyntä ylittää järjestelmän välityskyvyn, aletaan jakaa robottiautoille "matkaikkunoita" minkä aikana matkasta täytyy suoriutua.
Euroopan lentoliikenne toimii nyt tavallaan robottiliikenteen tapaan, Eurocontrol pyrkii pitämään liiketeen näpeissään ja jos jollekin reitille tai kentälle ei haluttuun aikaan mahdu, matkustajakoneen lähtöaikaa tarvittaessa säädetään.
Niin, eikö pääkaupunkiseudun metroa pitänyt saada kulkeman ilman kuljettajia? Jo jokunen vuosi sitten mutta ei tainnut onnistua. En ole käynyt juuri nyt katsomassa. Mikä siellä on tilanne?
Kysymyshän on pitkälti siitä minkälaisia autoja haluamme ostaa ja mitä vaadimme päättäjiltä. Autoteollisuus pyrkii viimeiseen saakka valmistamaan ja myymään jokaiselle yksilölle oman auton. Plus yhteiskäyttöön ne miljoona lisää, Suomessakin.
Siinä on kaksipyöräisten syytä siirtyä hiljaisille sivuteille. Ja laitettava rupulikumia alle sitten kun sieltä on viimeinenkin kestopäällysteen nokare murentunut pois.
Pekka
-
Tekniikan Maailman uudessa numerossa on realistisempi juttu aiheesta (ikävä kyllä en löytänyt sitä netistä) - ei siinäkään kyllä moottoripyöristä ole mitään.
-
mitäs sitten tehdään, jos ja kun liikenneonnettomuuksia sattuu edelleen
Tehdään niin kuin amerikkalaiset: jumala puuttui tapahtumiin. Syyllistä ei ole.
Vastuu todennäköisesti luovutettaneen tasapuolisesti yhteiskunnalle ja maksetaan mahdolliset vaateet ja vauriot "kansan kassasta" eli verovaroista niin kuin nykyäänkin melko usein käy.
<snip>
No Amerikassahan juuri autonvalmistajat ovat olleet syyllisiä, jumaliin ei ole vedottu ja miljoonakorvaukset on tuomittu maksettavaksi - Toyota viimeksi.
-
Tulipa muuten mieleen; Ameriikassa Darpa järkkää vuosittain kisat automaattiselle ajokalustolle. Tarkoituksena on kalastella innovaatioita armeijan käyttöön. Sinne on muuten joku vuosi pyrkinyt tiimi kaksipyöräisen kanssa. Pääsystä kisaan ja mahdollisesta menestyksestä ei ole tähän hätään tietoa.