Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Anssi - Kesäkuu 25, 2014, 13:40:39 ip

Otsikko: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Anssi - Kesäkuu 25, 2014, 13:40:39 ip
Heips,

Tieliikennelakia ollaan uudistamassa ja sopivasti kesälomakaudella on avattu otakantaa.fi -foorumissa kysely otsikon aiheesta.

Kysely löytyy täältä (https://www.otakantaa.fi/fi-FI/content/28119/41204).

Vastatkaapa, mitä enemmän vastauksia, sitä paremmin (toivottavasti) ajatellaan vastausten kertovan mitä kansa ajattelee. Aikaa on 15.7. asti.

-Anssi
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 25, 2014, 17:53:04 ip
Olipas köppänen kysely. Omituinen vastausvaihtoehtoasetelma. En oikein löytänyt itselleni sopivia vastauksia. Jälleen kerran on tehty kysely jonka vastausvaihtoehtojen hajonta on jo laskettu valmiiksi ja sitten kerrotaan pikapikaa että näin kansa haluaa....
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Anssi - Kesäkuu 25, 2014, 20:49:06 ip
Pitkälti samaa mieltä.

Ilmeisesti muista asioista ei ole tarpeen kysyä ja vaikeaa noihin on toisaalta-toisaalta-vaihtoehtoja laittaa. Itse kirjoitin vapaakenttään perusteluja, menee perille tai ei.

LVMinisteriö näitä kysyy: <linkki> (http://www.lvm.fi/uutinen/4414336/ota-kantaa-liikennesaantoihin-nyt-aiheena-mopot-ja-moottoripyorat)

-Anssi
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Sami - Kesäkuu 25, 2014, 21:11:10 ip
Kävin tuolla tänään itsekin täyttämässä kyselyn. Mun mielestä kysymykset oli hyvin valittu, sillä juuri nuo asiat on itseä häirinneet suomalaisessa liikennekulttuurissa ja -säännöstöissä. Siis se, ettei moottoripyörää saa parkkeerata jalkakäytävälle (paitsi Lahdessa) ja autojonojen välissä ajamisen kielto. Näihin oli todella helppo antaa vastaus. Mopoasia ja bussikaista ei niin paljoa meikäläistä kosketa, mutta sallivan kannan näihinkin ilman muuta ilmaisin.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 25, 2014, 21:30:34 ip
Bussikaista-asiassa olen sitä mieltä, että mopoille sen reunassa ajo on turvallisempaa, kuin linja-auton ja henkilöliikenteen välissä pujottelu. Moottoripyörälle en näe mitään syytä siellä ajamiseen.
Lisäksi mopot saisivat kyllä siirtyä taajamissa keskelle kaistaa. Tämä karsisi pahimmat autoilijoiden älyttömyydet..
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Anssi - Kesäkuu 25, 2014, 21:48:33 ip
Moottoripyörälle en näe mitään syytä siellä ajamiseen.

Tyhjä bussikaista houkuttaa kyllä kovasti työmatkapyöräilijää Helsingin keskustassa. Pääsisi jonon kärkeen liikennevaloihin, lyhentäisi samalla autojonoja (useampi auto läpi valoista kerralla), eikä varmasti haittaisi bussi- ja taksiliikennettä senkään vertaa kuin mopot. Liikenteen sujuvuus siis paranisi.

Tietysti kateus- ja tasapuolisuusperiaatteilla voivat autoiljat tämän(kin) helposti tyrmätä.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 25, 2014, 22:14:53 ip
Mitähän veikkaatte, minkälaista hässäkkää siinä houkuteltaisiin, jos jonkin ajoneuvoryhmän sallittaisiin moinen? Kun jo nyt suomalainen autoilija mutkittelee ja yrittää blokata pyöräilijän, jos yrittää risteystä lähestyessä ajaa autojonojen välistä...
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: BMW - Kesäkuu 26, 2014, 07:06:47 ap
Mä en oo koskaan ymmärtäny miks moottoripyörällä pitäs saada  ajaa kaistojen välistä tai pientareen puolelta tai mistä tahansa muualta. Mä oon aina ajanu normaalisti jonossa enkä o kokenu sitä ongelmalliseks enkä vaikeeks ja aina on muakin vituttanu ne moottoripyöräilijät joitten täytyy päästä jonon kärkeen välistä tai pientareelta. Oon ajanu moottoripyörällä vuodesta 1968 asti eikä oo niitä välivuosia ninkun melkein kaikilla ja talvekkin läpi vuodesta 1986 että on kokemustakin tullu. Von vaan kuvitella kuinka autoilijoita semmonen vituttaa ja sitte se vielä pitäs oikeen lailla virallistaa. Höh!. 
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 26, 2014, 10:22:05 ap
Joskus olen päässyt keskustelemaan jonossa seisovan ärtyneen autoilijan kanssa kun olin jo muutaman kilometrin jonoa ohittanut. Kehotin häntä hankkimaan moottoripyörän. Kaksipyöräisen ominta ja käytännöllisintä aluetta on juurikin päästä etenemään silloinkin kun muu liikenne seisoo. En taatusti jää liikennevaloissakaan seisomaan jonon perälle jos on vain tilaa ajaa eteenpäin. Sitä paitsi se ei ole keneltäkään pois jos ohitan. Tyypillisiä jonon ohituksia ovat tietyöalueet kesäaikaan. Kovin tyhmäksi tuntisin itseni jos siellä takana jossain kököttäisin muiden pakokaasuissa.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 26, 2014, 10:51:59 ap
Tarkoitushan ei ole jäädä jonon kärkeen tulppaamaan vaan että matka etenee.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: BMW - Kesäkuu 26, 2014, 13:24:26 ip
Joskus olen päässyt keskustelemaan jonossa seisovan ärtyneen autoilijan kanssa kun olin jo muutaman kilometrin jonoa ohittanut. Kehotin häntä hankkimaan moottoripyörän. Kaksipyöräisen ominta ja käytännöllisintä aluetta on juurikin päästä etenemään silloinkin kun muu liikenne seisoo. En taatusti jää liikennevaloissakaan seisomaan jonon perälle jos on vain tilaa ajaa eteenpäin. Sitä paitsi se ei ole keneltäkään pois jos ohitan. Tyypillisiä jonon ohituksia ovat tietyöalueet kesäaikaan. Kovin tyhmäksi tuntisin itseni jos siellä takana jossain kököttäisin muiden pakokaasuissa.

En tiä kun mulla ei koskaan o ollu moottoripyörällä ajaissani nin kiire että ois tarvinnu jonojen ohi koukkia kaistojen välistä tai pientareen puolelta. Aina oon kerinny ootteleen sielä jonossa niinkun autokkin. Ehkä mä oon sitte erilainen nuori mutta mun mielestä sillon on jossakin jotakin vikaa jos niin kiire tulee.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Kesäkuu 28, 2014, 15:36:36 ip
Tuli laitettua omatkin vastaukset ja kommentit!

Mielenkiintoista keskustelua, mielipiteitä puolesta ja vastaan...

Itseä hirvittää, kun hitaasti liikkuvien autojonojen välissä (esim. moottoriteillä) puikkelehtiin prätkiä.
Kuka määritteleen milloin jono etenee hitaasti?
Toisaalta seisovan jonon ohittaminen isoissa ruuhkissä on tullut itsekin tehtyä. Sveitsissä, Gotthartin tunneleiden suulla, ohittelin sujuvasti kilometrien autojonon, enkä kärsinyt huonoa omaatuntoa.

Käsittääkseni Tukholmassa saa ajaa moottoripyörällä bussikaistalla. Siellä se tuntuu toimivan, miksi se ei toimisi myös meidän kaupungeissa?
t. Kimmo

Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 28, 2014, 17:36:42 ip
...mutkaista tietä näkymättömiin tai pieneksi pisteeksi horisonttiin.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Sami - Kesäkuu 28, 2014, 17:37:14 ip
^
^^
Juu, täällä Suomessa tuo autojonojen välissä ajelu juuri hirvittääkin, kun täällä ei koskaan tiedä kuka avaa kiusakseen oven tai tahallaan kiilaa reitin umpeen. Missään muualla Euroopassa en ole vastaavaan törmännyt.
Onneksi täällä ei ruuhkia olekaan, muuta kuin pk-seudulla ja isoimmissa kaupungeissa satunnaisesti.

Viime kesänä kun tultiin reissusta kotiinpäin, alkoi 20 km ennen Puttgardenin lauttaa horisonttiin asti ulottuva, katkeamaton ja lähes seisahtunut jono asuntoautoja, asuntovaunuja ja muita lomalaisia henkilöautoillaan. Hetki rääkättiin kytkintä ja sitten muiden motoristien tapaan splittailua ja välillä jopa oikeaa piennarta muiden prätkien perässä. Jonoa riitti noin kymmenen kilometriä eikä selvää syytä ruuhkalle näkynyt ??? Säästettiin arviolta ainakin kaksi, kolme tuntia aikaa eikä viety keneltäkään lauttapaikkaa. Hienosti antoivat saksalaiset tilaa prätkille. Olisitkohan nimimerkki R80/7 tosiaankin jäänyt tuolloinkin jonoon seisomaan??? Epäilen.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: teemu-O - Kesäkuu 28, 2014, 20:25:17 ip
Tukholmassa ainakin vain osa bussikaistoista on motoristien käytössä, sitä en tiedä millä perusteella käytössä olevat/olemattomat on valittu.

Ja kyllä sitä blokkamista muuallakin on, viime alku kesästä Tukholman maratonin aikaan oli Roslagsvägen tukossa E18 liittymästä etelään. Tai itse asiassa jo vähän aiemmin. Rankkasateessa ei kiinnostanut seistä ruuhkassa ja siitä splittaamaan. Jonkin matkaa meni hyvin, mutta sitten edellä ajanut kaveri varmaan herätti taksikuskin, joka sitten sai allekirjoittaneen pysähtymään kiilaamalla kaistojen välin tukkoon. Vähän matkaa taksimarakatin takana, mutta sitten joku toinen paikallinen taas teki tilaa ja pääsin taksista ohi. Soitti tietysti torvea, vilkutti valoja ja koitti tarjota Opelin kulmaa pyörän takaosaan, mutta silloin oli jo myöhässä.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 28, 2014, 21:48:26 ip
Kyselyssä oli vaihtoehtona mp:n pysäköinti jalkakäytävälle tai ei. Kovin vähän mahdollisuuksia antaa kysely. Miksei voi olla mahdollisuutta pysäköidä ruutuun ja vaikka useampikin pyörä. Ilman maksusuoritusta mutta noudattaen mahdollista aikarajoitusta. Se kävisi järkeen. Jalkakäytävällä pyörä olisi todennäköisesti jalankulun ja muun köykäisen liikenteen esteenä. Varsinkin jos niitä on paljon samalla seudulla.
Bussikaistalla ajo sujuu näköjään mopoautoiltakin oikein hyvin. Mukaan sopii siis myös moottoripyörä. Jossain suhteessa mp:tä voi verrata joukkoliikenteeseen: kuljetuskapasiteetti on vähintään 50% ja usein 100% jota julkinen liikennekään ei kovin helposti saavuta.

Mopojen ajamisesta tai pysäköinnistä ei kovin paljon kiinnostuspisteitä irtoa. Muutenkin ovat parkissa missä milloinkin ja olen jopa saanut vihaisten omaisten yhteydenottoja kun olen soittanut paikalle pysäköinninvalvojan kun ilmainen moottoripyöräparkki on ollut täynnä mopoja. Tosin sakottaminen ei tunnu vaikuttavan koska mopoja on päivittäin moottoripyörille merkityissä ilmaisissa ruuduissa. Oli aikoinaan kova homma perustella miksi mp-parkit ovat oltava ilmaisia. Nykyisin olen hakemassa niille aikarajoitusta koska näihin asioimiseen tarkoitetuissa ruuduissa seisoo työmatkalaisten pyöriä aamusta iltaan. Se ei ole niiden tarkoitus vaan työssä käyvien pysäköintipaikat ovat muualla.

Pysäköintihalleihin pitää saada oikeus pysäköidä myös moottoripyörät laillisesti niille osoitetulle alueille ja jos ne ovat täynnä niin autopaikoille myös. Useisiin pysäköintilaitoksiin on mp-pysäköinti kielletty tai tehty mahdottomaksi koska järjestelmät eivät tunnista moottoripyörää sisään- tai ulosajoporteilla.

Autojonojen välissä ajamisesta: vain seisovien jonomuodostelmien välistä saisi ajaa. On vaikea määritellä mikä on hidas jono. Jollekin se saattaa olla jo alle rajoituksen "hitaasti" liikkuva jono.

Vanhoissa liikenteen sivistysmaissa autoilijat jättävät liikennevaloihin auton, puolentoista mittaisen tyhjän tilan mihin sitten ilmestyy mopoja ja moottoripyöriä joiden kiihtyvyys ylittää autojen suorityskyvyn. Autoilija kokee tällöin vain edistävänsä liikennettä. Tästä olen käynyt keskustelua useammankin eteläeurooppalaisen ammatti- ja työmatka-autoilijan kanssa.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 28, 2014, 22:33:44 ip
Tuota useamman pyörän parkkeerausta samaan ruutuun kannattaisin minäkin. Sitä tulee jopa harrastettuakin täällä päin. Tuo aikarajoitus vaan vaatii pysäköinninvalvojan. Sen järkkääminen on aina oma kustannuseränsä.

Täällä pysäköintitaloihin pääsee tavallisella pyörällä, kunhan mahtuu puomin ohi. Laukkupyörät ja Goldwingit eivät mahdu.

Mopoautojen lajikohtaisista liikennesäännöistä en juuri mitään tiedä,  pitäisi ihan selvittää.

Tuossa liikennekulttuurissa lieneekin vaikeinta juurruttaa uusi ajattelumalli suomalaiseen minäminä-mentaliteettiin. Kun ei ennenkään ole saanut, niin miksi nytkään.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 29, 2014, 01:07:15 ap
Lainaus
Vanhoissa liikenteen sivistysmaissa autoilijat jättävät liikennevaloihin auton, puolentoista mittaisen tyhjän tilan

Kuuden miljoonan asukkaan ja 20 miljoonan vuosittaisen turistin Barcelona on tunnettu kaupunkina, jossa on 2-pyöräisten kulkuneuvojen tiheys poikkeuksellisen suuri. Skoottereita toki eniten mutta silmiinpistävästi myös Ducateja. Guzzin näkeminen on hyvin epätodennäköistä. Skoottereilla ajavat yhtälailla teinitytöt (50 ccm) letti hulmuten kuin virtaviivaiset liituraitamiehet (isot sohvamallin skodet) kuin myös mieliinpainuvat espanjattaret (125 ccm) piikkikoroissaan ja hulmuavissa hameissaan. Omia parkkiruutuja 2-pyöräisille on paljon ja ajotapa tehokas, organisoitumaton, kaoottisen improvisoiva.

Punaisissa valoissa tullaan kaukaa autojen takaa, jokainen tila, autonväli ja bussikaista yms. hyödyntäen autojonojen eteen. Siellä on usein ennen suojatietä, valoissa seisovien autojen jälkeen, oma erikseen ajorataan merkitty 2 -pyöräisille varattu n. 5m tila. Siitä lähdetään 2 -pyöräisillä aina ensimmäisenä, punaisia päin (kun jalankulkijoiden valo vaihtuu punaiseksi): tuppi nurin ja ollaan jo 10 m etumatkassa kun autot saavat pyöränsä vihdoin liikkeelle. Vauhti vaihtelee 20-80 km/h ja kaistaa vaihdetaan aina tarpeen mukaan, tehokas eteneminen maksimoiden. Jos tykkää siviilissä cruisailla rauhassa ja nauttia tuulen suhinasta, voi ajella autojen perässä ja ihailla liikennevaloissa vaikka ympäristöä ja tilavia risteyksiä. Jos on valmis nopeampiin tempon- ja kaistanvaihteluihin kokee todellisen elämyksen kun laittautuu paikallisen skoden perään...
Otsikko: Splittaus
Kirjoitti: TimoEv - Kesäkuu 29, 2014, 10:08:10 ap
>> Juu, täällä Suomessa tuo autojonojen välissä ajelu juuri hirvittääkin, kun täällä ei koskaan tiedä kuka avaa kiusakseen oven tai tahallaan kiilaa reitin umpeen. Missään muualla Euroopassa en ole vastaavaan törmännyt. <<
Tämän vuoksi tuo splittaus onkin vaarallista ja kiellettyä. Joskus Naantalia pidemmällä käyneenä, en missään muualla ole "liikenneopettajia" tavannut. Sivistyneissä kulttuureissa kaikenlainen kiusanteko liikenteessä on tuntematonta. Mutta Suomessa vain kiima ohittaa kateuden mielenliikkeissä. Ja jos " minä itte " en pysty / osaa, niin kukaan muukaan ei saa onnistua.

Jyväskylässä joku vuosi sitten motoristi splittasi - tosin vähän liian kovalla nopeudella - ja törmäsi auton takakulmaan ja siitä niskoileen ja... :-\
Joten ei se nyt ihan vaaratonta ole. Ja poliisi kirjoittaa päiväsakkoja, rikelapulla ei kuulemma selviä.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: NorgeGTL - Kesäkuu 29, 2014, 10:57:25 ap
Eikös tuo minä-minä -mentaliteetti vaivaa motoristeja lainkaan? Eipä tietenkään. Se kyllä monesti naurattaa kun motoristi koettaa kuitata kaiken itseensä ottamansa kiusanteon vain autoilijan kateutena. Ja oletetaan, että lähtökohtaisesti automies on kateellinen tai ainakin hänen tulisi olla ja sekös se vituttaa jos näin ei olisikaan. Liikenteessä joustaminenhan on nimenomaan sitä, että luovutaan omista oikeuksista eikä sitä, että otetaan oikeuksia, joita ei itselle kuuluisi tai että pakotetaan toinen joustamaan omista oikeuksistaan. 
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 29, 2014, 11:30:20 ap
Sepä se. Eikös se ole melkoista minäminä-meininkiä, kun motoristit haluavat itselleen omaa ajamista nopeuttavaa kulttuurimuutosta?
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2014, 13:01:48 ip
Jos tuossa kyselyssä onkin vastauksenasettelu hieman karkeaa niin positiivisena on pidettävä sitä että on jokin taho joka edes jaksaa kysyä ja katsoo sen vielä niin tarpeelliseksi että julkaisee kyselyn.

Kyselyhän on hieman laajempi kuin mopot ja moottoripyörät: https://www.otakantaa.fi/fi-FI/Selaa_hankkeita/Tieliikennelain_kokonaisuudistus_liikennesaannot

Keskustelin, vuosikymmeniä sitten erään suuren öljy-yhtiön Suomen paikallisedustajan kanssa ja tuli puheeksi josko motoristeille aikaansaataisi jokin alennus ko firman tuotteisiin: Kaveri naurahti ja sanoi että moottoripyörät tankkaavat vain viisi - kymmenen litraa kerralla ja se ei ole mitään autojen suhteen; ei kiinnosta. Kerroin sitten että motoristeilla on myös autot, asunnot, kesämökit, ym energiaa kuluttavia kohteita; eikö niiden suhteen ala kiinnostaa? Mutta keskusteluyhteys oli jo katkennut siinä vaiheessa.

Sama tässä moottoripyörälainsäädännön kehittämisessä: motoristi on ainakin jalankulkija samassa ympäristössä, myös mahdollinen polkupyöräilijä, hänellä ehkä on mopo- ja mopoautoikäistä jälkikasvua, itse hän ajaa, todennäköisesti, autolla silloin kun hän ei aja moottoripyörällä. Motoristeja on siis vaikea kategorisoida yhteen "harmilliseen" ryhmään. Toisaalta tiedämme enemmän liikenteestä kuin vain tuulilasin takaa katseleva autoilija jota jalankulku myös risoo "kun ei pääse kohteen eteen parkkiin".

Nyt on mielenkiintoista seurata kuinka pohjoismaiden suurimmassa sisämaan kaupungissa puoli kilometriä pitkä pääkadun katuosuus muuttuu, kokeiluluontoisesti, julkisen liikenteen kaduksi. Vain bussit ja taksit saavat käyttää katuosuutta. Aion syyskesällä junttiintua jollekin sopivaksi katsomani anniskeluliikkeen terassille "liikenteelaskijaksi" ihan mielenkiinnosta kokeilua kohtaan. Samaisen kadun alle tehty luolasto (pidempi ja suurempi kuin kyseinen katu) ei kiinnosta autoilla asioivia. Luolastoon kun pitää pujotella pikkukatuja myöden, ajaa kaartuvia ramppeja pitkän matkaa ja pysäköidä valtavaan luolastoon jossa on harvakseltaan hissejä katutasoon. Moottoripyörällä ei sinne laillisesti voi edes pysäköidä.

Aiemmin samalla kadulla oli kokeilu polkupyörien sallimiseksi jalkakäytävälle: oikein viivat maalattiin. Jalankulkijat eivät niistä välittäneet ja polkupyöräilijöiltä paloi hihat tämän tästä kun kohtaamiset kanta-astujien kanssa hidastivat matkan tekoa. Kokeilusta luovuttiin vähin äänin.

Minä-minä-asenteesta: mielestäni on oikein hakea lisää oikeuksia oman asian puolesta. Varsinkin silloin kun se on perusteltua eikä heikennä muiden oikeuksia. Useimmilla harrasteryhmillä on omia etujärjestöjään ajamassa heidän asioitaan. Nämä nyt käsitellyt asiat ovat niin vähäisiä kokonaisarvoltaan että eivät ole sisältyneet johtavien moottoripyöräjärjestöjen agendaan. On olemassa paljon merkittävämpiä esteitä moottoripyöräilylle kuin se että saako jossain tilanteessa ohittaa vai ei.

Seuraava, arvatenkin, uhka moottoripyöräilylle on valmisteilla oleva ajovarustestandardi. Siihen todennäköisesti liittyvät myös vakuutusyhtiöt, varustekauppiaat ja tietenkin valmistajat. Ohessa mörkönä kulkee edelleenkin katsastuspakko kaksipyöräisille. ITS on tulossa myös moottoripyörien käytön rajoitteeksi.
Että jos tieliikenteen uudistuksessa ei sallita jonossa seisovien autojen ohittamista, en pitäisi sitä pahana puutteena. Toiseksi se on ollut laitonta jo nytkin ja silti sitä harjoitetaan....
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Ekku - Kesäkuu 29, 2014, 17:07:02 ip
Sitä "Minä-Minä-asennetta" suurempi ongelma on mielestäni useimmissa suomalaisissa asuva sisäinen pikku poliisi.

Kytätään niin innokkaasti toisten ajamista, että omaan ajamiseen ei enää kiinnitetä huomiota. Ohittaminen otetaan henkilökohtaisena loukkauksena, kun "se ajaa ylinopeutta". Se että pyrkii noudattamaan jokaista liikennesääntöjen pykälää ei vielä tee kenestäkään turvallista ja pätevää kuljettajaa.

Splittaaminen on kehittyneemmissä liikennekulttuureissa lähes pakollista. Motoristia joka ei tätä harrasta kohdellaan aika alentuvasti. Suomessa vähän turhan riskialtista, mutta siltikin sitä tulee harrastettua "kun tarve vaatii".

Käsittääkseni ihan puhtaasti liikennevälineenä ajatellen moottoripyörässä kun ei ole kovin montaa hyvää puolta verrattuna autoon, niin miksi jättää käyttämättä ne harvat hyödyt, mitä 2-pyöräisellä liikennöimisessä on?
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2014, 17:50:30 ip
Lainaus
Käsittääkseni ihan puhtaasti liikennevälineenä ajatellen moottoripyörässä kun ei ole kovin montaa hyvää puolta verrattuna autoon, niin miksi jättää käyttämättä ne harvat hyödyt, mitä 2-pyöräisellä liikennöimisessä on?

Hyvin tähdennetty.

Ne muuta asiat mitkä ovat moottoripyöräilyn hyviä puolia eivät ole useimmillekaan sitä että voi ohittaa autoja. Kyse on kokonaan eri ajamiskulttuurista ja -kokemuksesta. Itse ajaminen on moottoripyörällä jo kokemus sinällään. Autolla ajo oli kokemus joskus ennen ajokortin hankkimista, sen jälkeen pakkopullaa. Huvittaa kuunnella sällejä joille autolla ajo on ultimaallinen kokemus, ainakin puheittensa mukaan. Toki heille sen suon. Olen myös kuullut että kannattaisi lopettaa moottoripyöräily ja ryhtyä golfaamaan koska siten saa enemmän varakkaita tuttavia ja yhteiskunnallista arvostusta samalla rahalla. Voi olla että golfaaminen on kova juttu mutta kun ei ole kyse meikäläisen tapauksessa yhteiskunnallisen arvostuksen puutteesta.... Tai tarpeesta.

On siis olemassa monia syitä harrastaa moottoripyöräilyä. Jotkut haluavat olla kapinallisia, eräillä naapurien v***stason nostaminen, jotkin ajelevat vain poutapäivinä, jollekin se on suoraastaan elämän sisältö. Tunnen henkilöitä jotka ovat siirtyneet matkamoottoripyöräilystä radalle kun ei ole tarpeeksi jännitystä tiellä ajamisessa. On myös päinvastaisia tapauksia joilla rata-ajo merkitsi jatkuvaa riskinottoa, korkaa adrenaliinitasoa ja pelkoa vammautumisesta. Osa meistä sovittaa harrastuksensa useampaan osa-alueeseen.

Kannattaa mennä itseensä ja määritellä miksi ajaa moottoripyörällä. Jos on rehellinen itselleen niin voi löytä se perimmäinen syynkin. Ei kuitenkaan kannata tuloksesta säikähtää. Aina voi keksiä jonkin muun syyn....
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 29, 2014, 18:59:54 ip
Se nyt on vaan puhdas totuus, että Suomessa on harrastettu moottoriliikennettä samat 125 vuotta kuin muuallakin. Erona on vaan se herranpelko mikä meihin on kaikessa istutettu. Ketään ei saisi suosia, eikä kenelläkään saa olla helpompaa. Vielä kun lisätään se fakta, että motskari on täällä edelleen leikkikalun ja huvivälineen statuksella kulkeva ajoneuvo, ei asenteiden muuttaminen ole ihan helppo ja nopea juttu. Ensin pitäisi päästä eroon siitä, että jokainen on oikeassa, mitä liikenteeseen tulee.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2014, 19:52:35 ip
Lainaus
leikkikalun ja huvivälineen statuksella kulkeva ajoneuvo

Tuohan on jo edistystä! Aiemmin, vielä silloin kun aloittelin vakavasti motoristin uraa, oli moottoripyörä työväen ja muun köyhälistön ajoneuvo ja sitä sai liikenteessä kohdella miten halusi. Eihän niillä sentään autolle pärjännyt! Poliisitkin pysäyttivät joka kerta kun kirkonkylällä kävi. Status, joka on voimassa vielä itärajan takana ja merkittävässä osassa Baltiaa.

Kuten jo edellisessä purkauksessani kirjoitin, on suhtautuminen moottoripyöriin ja muihinkin kevyemmän luokan kulkineisiin varsin kehittynyttä nykyisin. Niiden suorituskyky tunnustetaan ja arvokin, joidenkin merkkien kohdalta, myös. Mutta suhtautumisen ilmeneminen liikenteessä tuntuu olevan ristiriitaista. Ehkä elämme jonkinlaista muutoskautta. Naapurini, toyota-mies myöntää että minulla on hieno pyörä mutta samaan hengenvetoon sanoo että ei sen vaihtoarvo ole sama kuin Toyotan. Liki joka kerran kun teen lähtöä pihasta saan häneltä toivotuksen hankkia kunnon auto jos sattuu sade yllättämään. Hän kun on näitä eläkeläisiä jolle kuuluu pihan vartiointi. No nämä ovat yksittäisten henkilöiden läpänheittoa mutta kyseinen asenne saattaa olla matkassa muillakin tien kulkijoilla. Kurjana pidettävän kohteen on tiedettävä että häntä myös kurjana pidetään.

Viimeksi pari viikkoa sitten poliisi pysäytti meikäläisen varsin näyttävällä operaatiolla: olin menossa tallilleni ja saman tien varressa oli ratsia mutta sata metriä edempänä kuin risteys josta käännyin. Aika äkkiä tuli maija pihaan ja konsta kyselemään miksi käännyin ennen ratsiaa. Syy selvisi viattomaksi, pyörää katseltiin ja paperit tsekattiin. Kaikki oli kunnossa muuten mutta konsta sanoi että ehkäpä tähänkin värkkiin laitetuilla rahoilla saisi autonkin. Vanha aate siis elää edelleenkin. Köyhät!
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2014, 21:28:40 ip
Tuttu juttu. Saman asian takia olen vaihtanut asuinpaikkaa. Kysymys kuuluu: missä paikassa taloyhtiössä saa pitää moottoripyörää laillisesti? Oikea vastaus: ei missään. Silloisen taloyhtiöni autohallissa pidin mp:tä vuokraamassani ruudussa. Se ei käynyt päinsä. "Autohalli on tarkoitettu autoille".
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 29, 2014, 21:32:43 ip
Tuo on monessa taloyhtiössä sama itku. Parhaita on ne perustelut, joilla kaksipyöräiset halutaan karkoittaa. Ehkä yksi parhaista on kaverin taloyhtiössä-> moottoripyörä on tulipaloriski ollessaan samassa ruudussa auton kanssa parkkipaikalla, siis pihassa!!
Toisaalta erään työkaverin yhtiössä pyörille järjestyi ilmainen asfalttiparkki talon sisäpihalla. Vaikka talossa on vain kaksi pyörällistä  ;D
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Summu - Kesäkuu 29, 2014, 21:50:47 ip
Jotain uutta on ilmassa. Koskaan aikaisemmin ei ole parkkisakkoa tullut motskariin, mutta viime viikolla joku innokas oli laputtanut kaikki kotikujan pärrät. No mullahan on asukaspysäköintitunnus ja tein oikaisuvaatimuksen jonka käsittely kestää näköjään 3 - 4 kk, eikä maksua tarvitse maksaa käsittelyn aikana. Ei taida parkkipirkoilla olla aateekoota ja asukaspysäköintitunnusrekisteri on paperilla. Ei tuota aikaa muuten voi selittää. Ja kaiken lisäksi vepisivut, joilla oikaisuvaatimus tehdään, eivät edes toimineet kunnolla.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2014, 21:54:34 ip
Aikoinaan kun muutin nykyiseen osoitteeseeni kysyin vuokraisänältäni ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta että saako pihamaalla ja autotallissa säilyttää moottoripyörää. Vastaus oli myöntävä. Sen jälkeen on tosin asia muuttunut. Siirsin auton kadun varteen ja pidän pyörää tallissa. (Yhden auton talli.) Se taas ei käynyt niille asukkaille jotka ovat ns tallijonossa. Tallissa pidetään joko autoa tai se on luovutettava jonossa seuraavalle, on yleinen mielipide. Tässä tietysti kaihertaa myös se että talli on vuokraisäntäni, eli osakkeenomistajan, vuokraama eikä minun. Sain tallipaikan siis ohi virallisen jonon.

Pihakongressi on nyt viemässä asiaa yhtiökokoukselle kirjallisena, kertoi hallituksen puhjoht ennen mökille lähtöä ja varoitti tallipaikan menettämisestä. Minä sitten siihen että enhän minä mitään menetä vaan säästän rahaa sillä autohan on jo ulkona ja asunnon vuokrassa on eritelty tallin vuokra ja se jää silloin tietenkin pois. Kyllä ne moottoripyörät aina jonnekin saa. Toisaalta pahoittelin että taloyhtiön hallituksessa istuva vuokraisäntäni saattaisi pahoittaa mielensä jos näin yhtiökokous päättää. Olisihan siihen tietenkin tulijoita että jos vuokraisäntä on ns pelimies niin hän vuokraa tallin seuraavalle halukkaalle. Tosin minä todennäköisesti irtisanoudun asunnon vuokrasopimuksesta niin jää vuokraisännälle sitten hieman vaivaa saada jokin kiva sosiaalitapaus tilalle. Jos haluaa vuokralaisen nopeasti....
Ei saa liikaa kiintyä toisten omaan.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 29, 2014, 22:05:27 ip
Tämä sama taloyhtiö, jossa edelleen asun, on osoittanut vanhan jätekatoksen betonipohjan moottoripyörien parkkipaikaksi. Alue on taloyhtiön tontilla mutta pysäköinnivalvonta muistaa kyllä virhemaksuttaa puistopysäköinnistä. Joka kerta pitää tehdä valitus joka menee läpi. Itse pidän pyörää kadun varressa jos en aja sitä talliin. Siitäkin tulee sanomista joidenkin ääliöiden kanssa. Kas kun tila on kadunvarressakin rajallista. 200 metrin päässä on kyllä täysin ilmainen tilava parkkialue. Naapuritalon pihassa (Eri taloyhtiötä.) on parkissa kaksi H-D:ta: niiden tankeissa lukee Bandidos. Ne saavat olla ihan rauhassa asukaspysäköintiruuduissaan. Siinäpä on oikein suvaitsevainen taloyhtiö.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 29, 2014, 22:41:56 ip
Huh! Onneksi asun maalla. Jos kaupunkiasuminen on tuollaista kärsimystä, miksi siellä pitää itseään kiusata..
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: I.H. - Kesäkuu 29, 2014, 23:00:48 ip
Kaikki vaan eivät voi muuttaa maalle asumaan ja motoristien vihaajia kaikkialla !! 
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 30, 2014, 11:26:59 ap
Menneenä suvena vekslailin tallista ulos Alkoholipyörän ja laitoin sen lämpiämään siksi aikaa kun puin ajovarusteet päälle. Tallin yläpuolella asuva, ilmeisesti monityydyttämätön nainen, aloitti saarnan jossa ilmoitti kauhistuttavan bensiinin- ja öljynkatkun vallanneen hänen asuntonsa. Sammutin toki pyörän ja kysyin että mistä hän sen käryn arvelisi tulevan. Osoitti minun pyörääni. Pyysin häntä tulemaan alas, jonka hän yllättäen tekikikin. Pyysin häntä haistamaan tankin korkista miltä alkoholi haisee.  Sitä hän ei alentunut tekemään mutta ilmeisesti uskoi että käry ei ilmeisestikään ollut tullut pyörästäni. Käynnistin pyörän uudelleen ja pakoputken päästä näytin vesinoron joka on yksi etanolin palamisjätteistä. Ilmiselvästi hän lauhtui ja lopetti yhden hengen ristiretkensä pyörääni kohtaan.
Edelleen laitan pyörän käyntiin tallin ovisuussa ja pukeudun varusteisiin kaikessa rauhassa. Asiasta ei ole omiin korviini sen kummenpaa palautetta tullut. Kaksitahtisia en tässä tallissa säilytä.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Ekku - Kesäkuu 30, 2014, 17:13:50 ip

Kannattaa mennä itseensä ja määritellä miksi ajaa moottoripyörällä. Jos on rehellinen itselleen niin voi löytä se perimmäinen syynkin. Ei kuitenkaan kannata tuloksesta säikähtää. Aina voi keksiä jonkin muun syyn....
J

Minähän puhuin moottoripyörästä nimenomaan "liikennevälineenä" enkä harrasteena. Tällöin lienee aiheellista lähestyä asiaa järki eikä tunne-perustaisesti.

Minulla on tuossa pihassa auto, joka moottoripyörään verrattuna :

-on halvempi
-kuluttaa vähemmän
-on halvempi vakuuttaa kuin mopo
-kuljettaa 2 ihmistä tai tarpeen vaatiessa enemmänkin tms.

Minulle moottoripyörä on viimeksi ollut todellinen liikenneväline silloin, kun ei vielä ollut auton ajokorttia. Sen jälkeen harrasteväline, jolla voi myöskin liikkua paikasta toiseen tietyt haitat huomioon ottaen.

Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 30, 2014, 18:16:05 ip
Itse ajan pyörällä, kun siltä tuntuu ja silloin kun tuntuu. Omasta ajelusta puuttuu se suorittamisen rasite ja stressi. Minua ei kiinnosta oma tai kenenkään muunkaan ajosuoritteen määrä kesässä. Harrastan moottoripyöriä, ajaen, rakentaen purkaen, ostaen jne.


..mitä voitin?  ;D
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 30, 2014, 23:04:10 ip
Juu, mullekin moottoripyöräily on harraste eikä pakkomielle;-)
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Ekku - Heinäkuu 01, 2014, 10:36:29 ap
tuossa "Motomatin" tallijupakassa oikein vittumainen mies ehkä ostaisi satasella katsastamattoman ns. "rullaavan" autona ja laittaisi sen talliin. Jos talli on kohtuullisen kokoinen, niin joku pikku-Suzuki vaan sisälle ja moottoripyörä lisäksi...

Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: Hajakenttä - Heinäkuu 01, 2014, 23:00:33 ip
Vastasin tuohon kyselyyn. Vähän ihmetyttää kuinka vähän on kysyttävää. Otin sitten osaa myös siihen kokonaisuudistuksen keskusteluun. Sain siinä vähän purkaa sitä mitä ei kysytty.

Meidän taloyhtiön puheenjohtaja on mukava mies. Minä usein nukun yöni sen muijan vieressä. Meillä tehtiin juuri pihan remonttia ja vanha kestopinta jyrsittiin pois. Tilalle laitettiin kalliomursketta. Urakoitsija sanoi, että talven aikana se tiukkaantuu kuin betoniksi, mutta sitä talvea vaan ei tullut. Siinä mössössä ei kestä edes Calin sivutuki uppoamatta. Niinpä tämä mukava puheenjohtaja itse korkeimman omakätisesti upotti pari betonista neliölaattaa parkkipaikalle vieraspaikoille kylässä käyville moottoripyörille ja yhden laatan oman luukun kohdalle pihaan ihan oven eteen kukkapenkin viereen erikoisvieraalle. Omaan pihaani tämä mukava dirika teki jo pari vuotta sitten laatoituksesta hienon paikan Annille, kun siinä rupesi nurmikko olemaan jo ihan savella. Ei ole kukaan kommentoinut mitenkään näitä omavaltaisia ratkaisuja. Jos joku rutisee tasavertaisuudesta, niin vastaus on, että tehdään vaan samanlainen kaikille tarvitseville.

Tallin puute vaivaa kyllä meitä kaikkia tässä rivissä. Talveksi kuitenkin riittää tilaa 10 €/kk lämmitetyssä ja vartioidussa entisessä tehtaassa. Siellä on suurin osa koko kylän pyöristä talvisin.

Olen joutunut ajamaan kengurubesiinillä, joten lämmityskäyttö pihassa kyllä on lähes pakollinen aina ajoon lähtiessä. Siitä olen varautunut vastapäisen yhtiön känkkäränkkänaapurin valituksiin. Seinäpintoja on heijastelemassa juuri niin pahasti, että ääni luultavasti on ruohonleikkuria pahempi, päätellen happamista naamoista. Anni on kuitenkin ääneltäänkin aika kiltti ja runkokilvessä on desibelimerkintä ja piipuissa tehtaan leimat. Naapuri saa siis halutessaan mieluusti pyytää poliisia tai katsastusasemaa tekemään virallisen mittauksen, jota en suostu maksamaan, mutta menen kyllä sovittuun paikkaan mittuuttamaan. Katsonpa samalla, että koreografia menee oikein. Mittaustapa on aika vaativa ja tarkkaan määrätty. Anni saa siitä kyllä hyväksytyn arvosanan, ja naapuri saa niellä kiukkunsa. Näi mie ole häne osaltans päättänt.
Otsikko: Vs: Ota kantaa: Kysely mopojen ja moottoripyörien liikennesäännöistä
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 01, 2014, 23:54:55 ip
Jos pyörä on vakio päällepäin ja alkuperäiset tai ko malliin tarkoitetut e-merkinnällä varustetut ja ehyet tarvikevaimentimet eivät katsastuskonttorilla edes vaivaudu tekemään melumittausta. Vanhemman pään pyörissä (80-luvun alusta 60-luvulle) pitää olla jonkinlaiset vaimentimet mutta viiskytluvulta ajanlaskun alkuun päin ei tarvita edes vaimennusta.

On se toisaalta jännä että sain tehtävakseni talonväeltä käydä kertomassa naapuritalon B-ryhmälle että heidän pyörissään on liian kova melu kun herrat lähtevät aamusella "töihin" ja herättävät siinä samalla puolitoista taloyhtiötä. Siksi että kun olen kuulemma "sitä samaa porukkaa". Toki kävin ihan oikein juttelemassa kyseisille herroille asiasta mutta palaute oli kohteliasta ja sisälsi kehotuksen muuttaa v***uun jos moottoripyörän ääni häiritsee. Asia on ainakin tehty tiettäväksi.
Toisella herroista asuu vosu siinä samassa talossa jossa toisella äiti. Lähde: Pihaparlamentin tietotoimisto. Jolle myös palautteen toimitin asianmukaisesti. Hyviä ilmeitä....

Olen nyt vielä puolitoista viikkoa mökillä puhtaasti autokannassa ja pyörät tallissa. Saapa nähdä, ja kuulla, millaisia käytännön toimenpiteitä talonväki on tällä välin keksinyt kun palailen maisemiin. Onko jo tallini ulosmitattu ja naapuriyhtiön äitinpoika ja kerhokaverinsa saaneet lähtöpassit?

Otsikko: Taloyhtiön torveilua
Kirjoitti: TimoEv - Heinäkuu 02, 2014, 11:06:24 ap
Joskus asuin Tampereen Tasanteella. Riviyhtiössä asui 15 täysiveristä k****tä ja yksi - omasta mielestään -fiksu. Minä kuuluin tuohon suurempaan osaan. Olin hall.pj:nä.
No, pesin eteisen maton ja kuivutin sitä yhtiön ao. huoneessa. Yhtiökokouksessa tuo fiksu remensi, että "... ei siellä saa kuivattaa kissanku**lle ( meillä oli kissa )  haisevia pyykkejä!!!"
Sanoin tälle, että "Älä hyvä mies käy haistelemassa toisten pyykkejä. Se on kamalan noloa, jos siitä jää kiinni..."
Sille naurunremakalle ei ollut tulla loppua... Se tuo fiksua eniten harmitti, että ei pärjännyt mulle poskisolistina...
Sama mies kirjoitteli nimettömiä heippalappuja. No, sanoin sitten, että ei kirjoittaisi käsin niitä nimettömiä, kun käsiala voidaan tunnistaa. Seuraava tulikin sitten konbeellakirjoitettuna - nimettömänä toki - ettei tunnistettais...

Ei harmittanut - mutta hauskaa oli ja koko rahan edestä!