Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ejja - Kesäkuu 08, 2014, 10:32:42 ap

Otsikko: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Ejja - Kesäkuu 08, 2014, 10:32:42 ap
Nevadan nopeusmittari ei nouse 85 ylemmäs ja siinäkin näyttö heivaa 10-20 km/h . Pyörällä on ajettu vasta 12 000.
Onko tietoa tai neuvoja voisko tehdä itse jotain vai pitäiskö huoltoon mennä?
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 08, 2014, 12:39:05 ip
Minkä ikäinen Nevada? Jos ottaa nopeustiedon vaijerilla etupyörästä, lienee vika mittarin päässä, jos sähköisesti voi anturi olla tukossa magneettisesta hötöstä.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Ejja - Kesäkuu 08, 2014, 13:14:48 ip
Moi, mm.. joo pyörä on viimevuoden mallia. Pitäänee katsoa.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 14, 2015, 08:07:24 ap
Tuli juuri hankittua vaimolle Nevada vm 2001. Siinä ilmeni myös ongelma nopeusmittarin kanssa. Välillä mittari toimii, mutta sitten viisari putoaa pelistä pois. Mittari on mekaaninen ja vaijerilla etupyörään. Missä voisi olla vika? Jos se on mittarissa, niin myykö joku vielä tämän vuosimalliin sopivan mittarin? Onko hankala vaihtaa?
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 14, 2015, 08:22:40 ap
Kyselisin täältä:

http://www.tlm.nl/en/parts/new-parts/ (http://www.tlm.nl/en/parts/new-parts/)

tai täältä:

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Handlebar-Instruments/Instruments/Speedometer:::1_45_243_1029.html (http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Handlebar-Instruments/Instruments/Speedometer:::1_45_243_1029.html)

Ei ole paha vaihtaakaan. Tavallisilla työkaluilla menee. Tuota mittaria toki voisi näyttää vaikka jollekin mittarihuollolle. Voi olla ihan järkevästi korjattavissakin.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 14, 2015, 09:13:33 ap
Kiitos tiedoista. Kuka huoltaa tämän tyyppisiä mittareita Suomessa?
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 14, 2015, 09:29:48 ap
Palanto Tampereella.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 14, 2015, 09:44:59 ap
Jyväskylässä Hienola.

http://www.hienola.fi/ (http://www.hienola.fi/)
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 14, 2015, 10:30:09 ap
Repelin joskus partakarvoja kaksin käsin irti naamasta Nevadan nopeusmittarin takia. Vieläkin tuskanhikeä öisin...
Ongelmana oli pyöritin etupyörän akselilla. Se saa liikkeen ohuen onnettoman peltiliuskan avulla vanteen keskiön koloista. Systeemi itsessään on hyvä ja toimiva, mutta ne MG:n käyttämät olivat onnettoman laaduttomia. Mulla niitä meni useampi kappale.
Sinne sisään on saatava vaseliinia reippasti, sillä matopyörässä ei ole laakeria tms. vaan se kalvaa itselleen pesän kapineen runkoon. Ja millin päittäisliike jumittaa pyörimisen => peltiliuska katkeaa. Uusi pyöritin maksoi ~100€... Ja asiaan tietenkin kuuluu se, että minkään muun pyörän vast kapine ei käy. Vaikka menisi paikalleen, niin pyörityssuhde on väärin...huoh!
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 14, 2015, 10:58:34 ap
Onkos tuossa -01:ssä mekaaninen mittari vai ottaako se laatikosta tietonsa?
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: jiiäs - Huhtikuu 14, 2015, 18:57:15 ip
Moi

Välillä mittari toimii, mutta sitten viisari putoaa pelistä pois.

Minun tapauksessani tuo enteili sitä, että kohta mittarin neula putoaa eikä enää nouse, ja tässä vuosimallissa nimenomaan kyseessä pyörittimen metalliväkäsen (miten tätä pitäisi kutsua?) kehno soveltuvuus ko. vuosimallin vanteeseen.

Jos pyörittimen metalliväkänen kuitenkin vielä on olemassa, paikallaan, eikä liikaa vääntynyt (se tuppaa vääntymään kitkavastuksen kasvaessa, kun voitelu heikkenee), saat sen todennäköisesti toimimaan hyvällä ja jatkuvalla pyörittimien voitelulla.

Väkänen on tod.näk. jo jonkun verran vääntynyt, joten jos uskallat ottaa riskin sen katkeamisesta, saatat uskaltaa yrittää vääntää sitä varovasti takaisin 90 kulmaan. Kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan riskikerrointa - joku tähän problematiikkaan vihkiytynyt täällä foorumilla aiemmin totesikin, että nuo vanhanmalliset Nevadan nopeusmittarin pyörittimen väkäset "ovat maailmasta loppu".
(Se kertoo jotain...) :)

Pyörittimessä on voitelunippa, mutta en itse löytänyt sopivaa värkkiä, millä sinne truutata sen kautta voiteluainetta (ja myöhemmin kuulin Pro Italian Nurmen Markola, että nipan geometria on sellainen, että siitä ei voide kunnolla mene). En nyt ikäväkseni muista - enkä pääse tähän rakoon katsomaan - minkä aineen itse voitelua varten lopulta ostin, mutta joka tapauksessa purkki on varustettu n. 10 cm pitkällä, ohuella ja taipuisalla muovisuuttimella, jolla on helppo suihkauttaa voiteluöljyä ohuesta raosta pyörittimen sivusta. Teen sen joka ajopäivän aluksi, ja jos on pitkän matkan ajoa, niin saatan suihkauttaa himpun lisää tauollakin.

Itselläni siis juurikin 01-vuosimallin Nevada, viime kesän alussa ostettu. Ensin ajelin huolettomia kilometrejä tuhannen verran, kunnes mittari rupesi oireilemaan, ja selviteltyäni syytä eri foorumeilta, ratkaisin osaltani ongelman tuolla jatkuvalla voitelulla. Sen jälkeen mittari on toiminut taas, kuten pitääkin. Muuten menopeli on toiminut moitteettomasti.

Tuo surullisen kuuluisa ja maailmasta loppunut metalliväkänen ilmeisesti muuttui sen 90 kulman jälkeiseltä osaltaan liian lyhyeksi, kun MG vaihtoi mallin vannetta. Tästä aiheutuu väkäsen herkkä taipuminen, kun voitelu mekaanisessa pyörittemessä heikkenee ja kitka kasvaa.

Jarmo
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 14, 2015, 23:49:55 ip
Ei nyt mene ihan Nevadaan mutta, NTX:n nopeusmittarin pyöritin taitaa olla  samanlainen.
Ainakin kuvaus ja oireet sopivat. Minulla oli siinä joku sopimattomuusongelma silloin kun
ko. pyörän ostin, muistaakseni piti laittaa pyörittimeen jotain säätöprikkoja että tuli hammaskosketus kohdalleen
ja alkoi toimia. On sen jälkeen liki kymppitonnin toiminut, rasvaa laitoin lisää kun vaihdoin viimeksi renkaan.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2015, 05:21:18 ap
Tuo lirpuke on äärimmäisen helppo saada rusetille. Esim renkaanvaihdon yhteydessä on pidettävä hiomista, että pyörittimen kohdistusnasta on haarukan alapäässä kohdallaan ja vaijeri kulkee leppoisalla mutkalla mittarille. Molemmat asennuserheet riittävät taivuttamaan sen pellinlisun.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2015, 18:06:56 ip
Varsinkin pitkäjoustoisessa mallissa vaijerin kulkureitti on hyvä tarkistaa etupyörä irti tiesta ja myös kovalla kuormalla ettei vaijeri tee heti pyörittimen jälkeen terävää mutkaa jostoliikkeen aikana. Vaijeria pitää myös puhdistaa ja voidella huollon yhteydessä.

Noita pyörittimiä on ollut liikkeellä kahta mallia: vanhempi purettava malli ja uudempi tyyppi joka ei purkaudu muuta kuin sen verran että "liparekiekon" voi vaihtaa uuteen ja ehyeen. Usein on vain hitsattu hyvää jatkoa katkenneen lipareen tilalle. Liparekiekko irtoaa keskellä olevan lukkorenkaan irrottamalla mutta loppu paketista on prässätty nippuun. Myös keskellä oleva holkki irtoaa kopauttamalla ja niitä on erikokoisilla rei'illä etuakselin paksuuden mukaan.

Viimeksi virittelin pyörittimen Californian etuakselille katsastusta varten. Tarkoittaa myös sitä että vaihdelaatikkovetoiset vaijerikäyttöiset mittarit ovat vakioituja niin että sopivat etupyörästä nopeustietonsa saavan kanssa ristiin.

Eri malleissa on rengaskoon mukaan eri pyörittimet. Mittarit ovat vakioituja mutta rengaskoko määrää pyörittimen mallin.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 18, 2015, 11:32:55 ap
Kiitos vastauksista. Jos summaan asiaa: Jos vika on pyörittimessä, kuten näyttää olevan tyypillistä eikä varaosia saa, niin taitaa olla korjaamaton paikka. Täytyy alkaa tutkailla löytyisikö jostain moottoripyörään sopiva GPS-nopeusmittari. Se olisi tarkka ja toimintavarma.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: Tiina - Huhtikuu 18, 2015, 11:43:52 ap
Oman Nevadani vm 02 mittari korjattiin nyt kevättalvella Palannossa Tampereella. Sen laittoi viikko sitten paikalleen täkäläinen korjaamo. Tänään kun olin ajelemassa niin nopeus- ja matkamittari lakkasi kokonaan toimimasta. Rahaa on korjaukseen, irrottamiseen ja paikalleen laittamiseen mennyt jo reilut 200 euroa.
Mitä luulette, olisiko vaijerin toinen pää irronnut ajon aikana tai löystynyt? Plexi pitää vissiin taas irrottaa jos mittari pitää kiinnittää uudelleen.
Lisäksi trippimittarin nuppi putosi vauhdissa enkä tietenkään löytänyt sitä.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 18, 2015, 12:16:03 ip
Onhan noita myytävänä kaupoissa. Jos ei halua netistä tilata niin maahantuojaltakin saisi tilaamalla.
Pikaisesti katsoin Teo Lamersin kaupan tarjonnan: http://www.tlm.nl/webshop/en/new-spare-parts/kabel-verdeler-aansluiting?p=14
Seuraavalla sivulla myös.

Nettikauppoja on muitakin. http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html

Pyöritin kestää kyllä ihan hyvin kunhan laittaa siitä rasvanipasta paksua öljyä huollon yhteydessä ja pesun jälkeen. (Esimerkiksi perämoottorin vaihteistoöljyä.) Myös vaijeri pitää voidella mutta ohuella öljyllä. Vaijerin voi vetää ulos kuorestaan ja pyyhkiä puhtaaksi, öljytä ja työntää takaisin sisään. Kunhan ei hukkaa pieniä prikkoja joita joissakin vaijerimalleissa on. Jos vaijerin kuori on ehyt niin voi hankkia vain pelkän sisuksen varaosana.
Otsikko: Vs: Nevadan nopeusmittariongelmia
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 18, 2015, 21:47:01 ip
Oman Nevadani vm 02 mittari korjattiin nyt kevättalvella Palannossa Tampereella. Sen laittoi viikko sitten paikalleen täkäläinen korjaamo. Tänään kun olin ajelemassa niin nopeus- ja matkamittari lakkasi kokonaan toimimasta. Rahaa on korjaukseen, irrottamiseen ja paikalleen laittamiseen mennyt jo reilut 200 euroa.
Mitä luulette, olisiko vaijerin toinen pää irronnut ajon aikana tai löystynyt? Plexi pitää vissiin taas irrottaa jos mittari pitää kiinnittää uudelleen.
Lisäksi trippimittarin nuppi putosi vauhdissa enkä tietenkään löytänyt sitä.


Itse veisi kyllä "takuukorjaukseen" samaan paikkaan, jossa asennettiin. Näkemättä on huono auttaa tällaisessa jutussa.