Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kasperi - Kesäkuu 06, 2014, 10:41:15 ap

Otsikko: Renkaat
Kirjoitti: Kasperi - Kesäkuu 06, 2014, 10:41:15 ap
Mitähän rengasta pitäisi Guzzin 1100 sporttiin sovittaa? Eturenkaan kanssa ei ongelmaa, valikoimaa riittää. Takana vanne 3,50-17 ja rengas vain 160 leveä, onko kokemusta leveämmästä eli mitä mahtuu pyörimään?
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 06, 2014, 17:41:52 ip
Leveä rengas on komea katsella, mutta ajettavuuden kannalta leveämpi ei aina ole parempi.
Oma kokemus Pilot Road II:sta on varsin myönteinen; ei kaikkien pitävin, mutta kohtuullinen ja kestää kilometrejä ja tieleiikennekäyttöön oiken hyvä valinta. Oikein sporttiset renkaat kulahtaa niin nopsaan ettei ne tällaiselle maantirosvolle oikein toimi.
Sitä en ole katsonut kataloogista että onko tuo koko valikoimissa. Tässä maailman kolkassa ei kovinkaan monella taida olla kokemusta noista 1100 Sporteista ja niihin parhaiten soveltuvista renkaista.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Kasperi - Kesäkuu 07, 2014, 09:40:08 ap
Radalle tekee mieli kurvailemaan eli jätetään tällä kertaa ulkonäkö ja maantieominaisuudet vähemmälle huomiolle.
Takarenkaan kanssa tullut jo nyt vähäiselläkin Guzzi-kokemuksella ongelmia, pitoa tarvittaisin selvästi lisää.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 07, 2014, 17:32:28 ip
Kyllä tuo kumi riittää. Ongelma on rengasmallissa tai alustassa.
Kolmepuoloselle vanteelle ei kannata leveämpää pusertaa. Menee profiili jo heikommaksi.
Laita esim Contin Sport Attack ja alusta huoltoon ja säätöön.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 07, 2014, 22:42:06 ip
Jos testit kiinnostavat, tässä rengasliikkeestä napatusta erikoispainoksesta kahden saksalaislehden tulokset 6/2013. Itsellä ollut nuo Pirellit, nyt Continentalit ja seuraavana kokeilen Bridgestonea. Rata-ajosta ei juuri ole kokemusta.
Motorrad:
Sijoitus: Rata/Tie/Märällä
Bridgestone S 20:  R/4, T/2, M/1 ["testivoittaja"]
Continental Sport  Attack:  R/2, T/1, M/6
Dunlop Roadsmart:  R/2, T/5, M/3
Metzeler Sportec M5 Interact:  R/6, T/6, M/3
Michelin Pilot Power 3:  R/4, T/2, M/2 ["testivoittaja"]
Pirelli Diablo Rosso 2:  R/1, T/4, M/5 ["ostovinkki"]

Sport Motorrad Magazin PS:
Pisteet: Kuivalla - Märällä
Bridgestone S 20: K-176/200, M-269/300 ["testivoittaja"]
Continental Sport Attack 2: K-183/200, M-256/300
Dunlop Roadsmart: K-172/200, M-252/300
Metzeler Sportec M5 Interact: K-164/200, M-240/300
Michelin Pilot Power 3: K-176/200, M-269/300 ["testivoittaja"]
Pirelli Diablo Rosso 2: K-182/200, M-257/300
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: classic - Kesäkuu 09, 2014, 09:02:57 ap
Kuten aina Camn antaa hyviä ja perusteellisia vastauksia. Eli komppaan häntä.
Itse olen tavallinen matkamotoristi mutta ajelen yleensä pikkutiet muihin nähden (ja useimpien mielestä) suht kovaa. Radalla olen täys tumpelo ja aloittelija.
Itse kun ostin renkaat 1100 Sport koneiseen Ghezzi - Brianiin niin luin Rengas Online liikkeeltä kaikista Sport renkaista vertailut.
Heidän myyntisivuilla oli juuri nämä Motorrad ja PS lehtien yhteenvedot näkyvillä. Jostain sain myös englantilaisen lehden testin käsiini jossa Bridgestone oli hyvin menestynyt.
 Nyt on jo sitten pikkaista vajaan 5000km kokemusta. Radalta ja kadulta. Eli S20 tuntuu kyllä pitävän sen mitä uskaltaa kallistaa.
 (juuri Kokkorallissa kallistettiin pyörä piruttain paikallaan siihen asti missä se on renkaiden laitojen mukaan käynyt..hemmetin kallellaan.. jotain 50 astetta joku tokaisi. Kallistettiin myös lisää ja katsottiin mihin asti Luoman Jussi oli aikoinaan orggisrenkailla kantannut kun oli siitä sivutuesta osan saanut pois kulumaan..huh huh.. tuossa vaiheessa näytti kuin pyörä olisi jo nurin maata vasten!!).
Takarengas kesti loppuun! Eli Kokosta pois pääsin jännitys päällä. (tiedoksi ja terveiset siellä tavatuille guzzisteille!) 460km vielä ajoa loppuun ajetulla renkaalla. Nyt yhdestä kohtaa näkyy hieman jo metallisia vaijereita. Kilometrejä tuo siis kesti kovaa käyttöä ja totaalisen loppuun ajettuna 4850km. Tuossa neljan kohdalla se olisi jo pitänyt vaihtaa. Rengas Online oli reissun aikan toimittanut kotipihaan uuden! 163 euroa kotiin tuotuna kaikkineen. (paikallisesta liikkeestä kysyin kannatuksen vuoksi..239 euroa..en kannattanut).
Eli hyvät on kokemukset S20: sta. Minun pyörä tosin on huimasti kevyempi kuin normi Sport mutta eiköhän nuo toimi Sportissakin.
Saattaa olla että kun nämä on alta ajettu niin vaihdan Sport Touring renkaat alle. Radalla ollessa veti isot japsit ihan hienosti urheilullisilla touring renkailla eli nekin pitää tarpeeksi. TTT on oikeassa että voi olla alustasta asiat kiinni. Kadut on röykkyisempiä kuin radat..  
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 09, 2014, 10:55:18 ap
Sivutuen kulumisen osalta ei tuo paikallaan kallistelu kerro totuutta. Ajossa keskihakuvoima painaa jousitusta kasaan, joten ei sen pyörän tarvitse olla ihan niin kallellaan.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 09, 2014, 11:14:18 ap
Paljonko Juise pidit Bridgestonessa paineita kadulla? Itse ainakin huomannut että jos paineet on alhaiset (siis se mitä valmistaja suosittelee) niin renkaat kuluu nopeammin. alkaa takanen Rennsportti olemaan kulutusmerkissä ja kilometrejä on vajaa 5 tonnia takana. Olis kyllä saanut kestää pidempään. Onneksi on varastossa uusi takanen odottamassa.

Tämä Metzelerin Rennsport (aika vanha malli jo) on kyllä todettu hyväksi renkaaksi sporttiseen ajoon. Hankintahinta mielestäni enemmän kuin kohtuullinen (www.rodamoto.es) ja kestää kohtuukilometrejä. Sateella en ole uskaltanut rajoja hakea, kuviointi on erittäin harvaa. eli ei kelpaa Calinisteille 30tkm ajoon.

(https://lh3.googleusercontent.com/-et5LWDxvlus/UcdGtB0LgQI/AAAAAAAAEQQ/r5lBGJ6N0FA/s640/20130623_164428.jpg)
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2014, 12:35:51 ip
Tämä Calistini, eiku Calinisti ei niin välitä kovista supermileage-kumeista. Tässä kuvassa Contin Road Attack 2 viikon takaisen Kemoran reissun jälkeen. Iltapäivää kohti rengas ryhtyi jo lämpiämäänkin ja pito oli mitä parhain. Ei ihan tuosta pimeästä kuvasta näy, mutta kuvion reunalta voi kuvitella renkaan kestävän helposti vielä toisen ratapäivän. Ehkä kaksikin. Edessä on Pirellin Enkeli, vakio-Calista poikkeavalla profiililla.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: classic - Kesäkuu 09, 2014, 14:13:52 ip
Sivutuen kulumisen osalta ei tuo paikallaan kallistelu kerro totuutta. Ajossa keskihakuvoima painaa jousitusta kasaan, joten ei sen pyörän tarvitse olla ihan niin kallellaan.
Aivan oikeassa olet .. mutta on tuossa Ghezzissä sivutuki ja tapit ym. jo niin ylhäällä ettei niitä ihan pienestä ainakaan tälläinen normitumpelo saa kulumaan.
Tuo paikallaan kallistuskokeilu tuli siitä kun joku kysyi siinä pyörän luona "viihteellä" ollessamme että miten hemmetisti tälläistä pyörää pitää kallistaa ennenkuin ottaa sivutuki kiinni.
No minä halusin näyttää että on kevyt pyörä ja vahva kuski  ;) ja samantien otin klipareista kiinni ja laitoin sen kallelleen ja sanoin että tämän verran  ;D

Hyvin on TTT Calistellut menemään. Ihan jo ihmetyttää aiemmat tarinasi luettua ja etupäässä kilpureiden kuvia laitettuasi tuo pyörävalintasi. Mutta näkyyhän  ns. customikin taipuvan vaikka mihin! (ja sinun taitaa olla syytä pysyä pehmeissä kumeissa)
Pidin tuossa S20:ssa 2.6 kiloa noin puolet ajoista ja puolet n. 2.9 kiloa. Eli nykykäsityksen mukaan ajoin etupäässä pienillä paineilla, tosin Ghezzin ohjekirjassa sanotaan paineet vielä matalammiksi.. Varmaankin jatkossa pidän vähintäänkin tuon 2.9 koko ajan.
Olen ajellut aika usein puumalan tietä joka on aika röykkyinen ja siinä saa välillä pyöränkin loikkaamaan niin että huggeri takalokari on ottanut pakoputkiin kiinni. Nostin takapäätä ylemmäs ja aika iso oli muutos ajoon. Nyt ei ota kiinni mutta oli mielestäni aiemmin jotenkin parempi ja pitää valkata kohta mihin jättää sivutuen varaan kun mnee niin kallelleen..
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2014, 14:41:46 ip

Hyvin on TTT Calistellut menemään. Ihan jo ihmetyttää aiemmat tarinasi luettua ja etupäässä kilpureiden kuvia laitettuasi tuo pyörävalintasi. Mutta näkyyhän  ns. customikin taipuvan vaikka mihin! (ja sinun taitaa olla syytä pysyä pehmeissä kumeissa)


No, onhan sitä toki vähän koitettu ohjailla ratailuun sopivammaksi..

Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 09, 2014, 14:47:13 ip
Kukas se siellä aitauksessa vahtii.. Hieno kuva.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2014, 15:36:11 ip
Kuva viime kesältä, aitauksessa keväällä edesmennyt vahtini, Salli. Oli viime kesänä kesätrimmissä turkki  8)
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 09, 2014, 17:42:23 ip
...näin epäilinkin..
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: JuhaV - Kesäkuu 09, 2014, 18:56:12 ip
Täältäkin ääni Metzeler Rennsportille. Paras hinta-laatusuhde ylivoimaisesti. Renkaana parempi kuin esimerkiksi Pirellin Diablot. Ja vieläpä halvempi.

- juhav
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2014, 19:50:52 ip
Eihän Diablokaan paha ole, sillä vaan alkaa olla jo ikää. Kevyessä pyörässä yhä hyvä kumi. Niitäkin on montaa mallia ja kovuutta.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: classic - Kesäkuu 10, 2014, 08:44:09 ap
En pikavilkaisulla hokannut onko nuo Radamoto.es hinnat rahteineen ja pakkauskuluineen kotiin kannettuina? Jos näin niin aika paljon edullisempaa kuin Rengas Onlinella.
Eilen laitatin uuden S20:sen alle. (20 euroa päälle laitto ja tasapainotus täälläpäin).

Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 10, 2014, 09:22:24 ap
Rodamoto taisi olla pulju, joka tilatessa lisää kuluja/rengas. Tuli lähes samoihin hintoihin kuin Onlinelta. Vai laskeekos se suoraan kulut siihen päälle, kun laittaa kielen/toimitusmaan Suomeksi?
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: gotler - Kesäkuu 10, 2014, 09:28:11 ap
Kyllähän sitä pitäisi vain paikallisilta ostaa, mutta kun. mynetmoto.comista olen tilannut aiemmin, tulee noin viikossa eikä ole piilokuluja.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Kasperi - Kesäkuu 10, 2014, 10:32:33 ap
Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Alkuperäinen ongelma silti vielä ratkaisematta, kuinka saada Sportin taakse lisää pitoa?  120/70-17 eturenkaan reuna jää suurelta osin käyttämättä mutta takanen 160/60-17 on mennyt jo reunalle ja aiheuttaa takapään lipsumista ja epävarmuutta. Eli tuntuu että jotain olisi mennyt suunnittelussa pieleen, renkaat ikään kuin eriparia. Eturengas sallisi profiililtaan reilumpaakin menoa mutta takaa loppuu pinta kesken. Haaveilen siis edelleen hiukan leveämmästä takarenkaasta, profiili pyöristyisi lisää ja reuna jatkuisi pidemmälle. Onko esim. 170 leveästä kenelläkään kokemusta?
Vai onko Italiassa sittenkin oltu viisaita ja valittu oikeat vanteet ja renkaat muihin ominaisuuksiin suhteutettuna?
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: gotler - Kesäkuu 10, 2014, 11:25:15 ap
Uskon tehtaan ehdotuksen olevan viisain ratkaisu. Ehkä pito-ongelmiin onkin muu selitys, kuin renkaat?? Jos et kerran Metzelerin Marathoneja tai muuta touring-rengasta käytä. Edelleen kehun Pilot Road kakkosia, hintakin on jo aika sopiva, kun nelosta tarjotaan nyt. Kyllä tuolla yleensä sekakäyttäjä pärjää.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: kaide - Kesäkuu 10, 2014, 11:27:24 ap
Kait se 1100 Sportinkin takavanne on 4.50, joten 170/60-17:sen voi laittaa. Centaurossa on 170/60 takana tällä hetkellä. On ehkä aavistuksen aliohjautuvampi kuin aikaisemmin 160/60-17 aikana. Lipsuminen johtui luultavasti WP takaiskarin huonosta kunnosta. Huollatin sen ja oli kuin uusi pyörä sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 10, 2014, 11:44:15 ap
Jos renkaasta "loppuu" leveys radalla kuvailemallasi tavalla, on ajossa korjattavaa. Pyörää pystympään ja ukko enemmän roikkumaan. Muuten ennen pitkää pöpelikkö kutsuu. Ja se alusta kuntoon jos on lipsumisen tunnetta.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 10, 2014, 12:03:49 ip
Ei ole rodamoton hinnoissa postimaksuja. En nyt heti muista paljonko ne kulut oli, veikataan nyt luokkaa 25€ /3-4 rengasta.

Sport guzzissa vois ehkä auttaa perän nosto?
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: classic - Kesäkuu 10, 2014, 14:24:13 ip
Noissa S 20 Bridgestoneissa on juurikin kulutuspinta "reuna" myös renkaiden sivuille eli eivät ole loiva uun muoto kuten yleensä
(esim. pyörässäni aiemmin olleet renkaat olivat huomattavasti loivemmalla kaarella ja menisivät reilusti reunaan asti meikäläisenkin ajolla.)
Muoto tietysti riippuu myös vannekoosta (ja en sitä nyt tässä suoralta kädeltä muista, voin kotona tarkistaa)
Ghezziin esim ei voi laittaa leveämpää koska 160/60 kanssa ei jää kuin milli väliä kardaanin suhteen.

Olen muuten seurannut samaa asiaa kuin Kasperi: (Laitoin oikein kultatussilla viivat renkaaseen niin on helppo seurata  :) )
 Samanverran  jää etu -ja takarenkaassa reunaa jäljelle joten tasapainoista on meno..
PRESS STOP: Katsoin esitekuvia S20:sestä ja niissä on kuvissa siinä on aika loiva kaari mutta paikallaan ollessa minulla se on ainakin aivan toisenlainen!!
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 10, 2014, 19:18:08 ip
Lainaus
Takana vanne 3,50-17 ja rengas vain 160 leveä

Workshop Manual Dataa sporttien takarenkaista:
Sport 1100 takavanne 4,50 x17 MT H2, takarengas 160/70 ZR 17.  Daytona RS ja Centauro sama takavanne mutta rengas 160/60 ZR 17 (edessä kaikilla sama 120/70 ZR 17). V11 - ensin takavanne edelleen 4,50 x17 MT H2 jossa rengas 170/60 -ZR 17".  Sitten vanteeksi 5,50 x 17 MT H2, johon rengas 180/55 ZR 17".

Tuossa tulivat ymmärtääkseni ne 3 mahdollista vaihtoehtoa taakse 4,50x17 vanteelle. Vai onko niin että tuo V11 170/60 takarengas ei sitten mahdu Sport 1100 malliin?

Lainaus
vois ehkä auttaa perän nosto
Omassa on keula 27 mm alempana ja perä 12 mm ylempänä kuin aiemmin. Enempää ei voi perää nostaa jousen esijännityksellä (nyt "suositusväin yläreunassa").

Toukokuussa oli asiaa Berliinin, piipahdin samalla Wendelillä (vanha paikallinen Guzzin ja Aprilian myyjä, pieni kivijalkamyymälä keskustassa – iso nettikauppa). Kysyin että mistä renkaita kannattaa ostaa, neuvoivat muutaman korttelin eteenpäin: Bridgestone S 20 120/70-17 eturengas 101,68€ ja 190/50-17 takarengas 136,98 €, sis Alv, liikkeestä noudettuna.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 10, 2014, 20:34:33 ip
Lainaus
160/60 ZR 17 (edessä kaikilla sama 120/70 ZR 17).

Lainaus
vois ehkä auttaa perän nosto
Omassa on keula 27 mm alempana ja perä 12 mm ylempänä kuin aiemmin. Enempää ei voi perää nostaa jousen esijännityksellä (nyt "suositusväin yläreunassa"). Vielä tuntuu kaipaavan hieman lisää samaa hoitoa (painopistettä eteenpäin).

Paljonko sulla on painumat? Tuo perän nosto esijännityksellä ei ole mikään oikea tapa. Se menee käytännössä aina ylikovaksi jos niin tekee, painuma tyhjänä jää liian pieneksi. Oikea tapa on linkkujen pituuden muuttaminen. Kovan perän kanssa rengas on kovilla pidon suhteen. Ulostulossa ollaan liemessä.
Paljonkos etupäässä on joustovara? 27mm ja keulalle n.30-35mm painumaa on jo 60mm luokkaa. Ettei pohjaa kovemmissa jarruissa. On kuitenkin painava mopo.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 10, 2014, 21:58:49 ip
Lainaus
Paljonko sulla on painumat
”Ride height” (painauma kuski päällä) on nyt edessä 50 mm (suositus 35-50 mm), joustovaraa jää tällä vielä 70 mm ja takana 25 mm (suositus 25-40 mm).

Lainaus
Tuo perän nosto esijännityksellä ei ole oikea tapa
Kun takaiskarissa ei ole valmiina mekaanista pituussäätöä jäi ainoaksi helpoksi keinoksi esijännityksen säätö. Ohjeissa neuvotaan säätämään 'ride height' jousen esijännityksellä: "the spring pre-load affects the ride height, it does not affect the spring stiffness" (jousi ei ole progressiivinen).

Lainaus
Kovan perän kanssa rengas on kovilla pidon suhteen. Ulostulossa ollaan liemessä
Olen siinä käsityksessä että jousitus ei ole kova. Toki rata-ajoon sen toimivuudesta en tiedä, sen vähän mitä olen käynyt eivät nopeudet ole päätä huimanneet.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Kasperi - Kesäkuu 12, 2014, 10:13:20 ap
Painonappi virhe paholainen, tottahan toki Sport Corsassakin 4,50" vanne takana. Nyt hakusessa 180/60-17 rengas, kokeillaan ja katsotaan kuinka käy.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 12, 2014, 10:21:41 ap
No tuo hieman muuttaa tilannetta  ::)
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: JuhaV - Kesäkuu 12, 2014, 18:36:23 ip
Painonappi virhe paholainen, tottahan toki Sport Corsassakin 4,50" vanne takana. Nyt hakusessa 180/60-17 rengas, kokeillaan ja katsotaan kuinka käy.

Miksi noin korkeaprofiilinen ? 180/55 voisi olla parempi muodoltaan vai haetko lisää korkeutta perään ? Itse käytin 180/55 Sport Corsa 1100i:ssä ja kun keulaa laski kolmioissa hieman, ei ajettavuudessa ollut ongelmia. Jousitusta (White Power) ei tosin aivan saanut optimisäätöihin koska takajousi oli aivan liian jäykkä ja keulakaan ei herkimmästä päästä.

Nyt Aprilia Millessa on Metzeler Rennsport 180/55 ja 120/70 ja renkailla ei tule rajat vastaan vaan ainoastaan kuskilla. Uskaltaisin sanoa että nuo on paremmat renkaat kuin vaikkapa Pirelli Diablo Rossot II tai III tai mitä ne pehmeämmät versiot nyt ovat. Nuo Rennsportit eivät ole moniseosrenkaat eli niissä on keskellä ja reunoilla siis sama seos. Niinpä niihin ei tule rata-ajossakaan kuoppaa siihen sivulle mikä noissa moniseos-Pirelleissä ainakin allekirjoittaneella tuppasi olemaan ongelmana. Eli rengas syöpyi jostain syystä siitä kohtaa jossa kumiseos vaihtuu kovemmasta reunan pehmeämpään.

Noista Rennsporteista löytää välillä tarjouksia joissa on 2 takarengasta ja 1 eturengas. Silloin jää takarenkaan hinta alle satkuun postikuluineen päivineen. Se on jo ihan kohtuullista.

- JuhaV
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 12, 2014, 19:04:02 ip
Onko takarenkaan profiilille nyrkkisääntö että sopivan pyöreä, ei liian leveä radalle?

Motorrad, RSV Mille R -testi (12/2002): "Takarengas on nykyään 180:nen 190:sen sijasta. Radan ulkopuolella katuajossa testikuljettajat asennuttivat taakse kuusi tuumaa leveän vanteen vuoksi rengaskoon 190/50. Se osoittautui kylmissä olosuhteissa auliimmaksi ja tarjoaa myös kokeneelle sporttikuskille joka hetki riittävästi pitoa. Lyhyesti: se on kaikille, jotka eivät laske radalla suurimmissa nopeuksissa kymmenesosasekunteja, yhä vielä selkeästi parempi valinta. Tällä tavalla muutosvarustettuna Aprilia vastaa korkealle asetettuihin tavoitteisiin milloin tahansa jokapäiväisessä liikenteessä."

Ymmärrän tuon suosituksen niin näihin rengasprofiileihin liittyen että tuolla pyörällä 190/50-17 jos käy radalla vain harvoin ja ajaa pääosan muualla ja 180/55-17 jos on pelkästään ratapyörä. Yleistäen, taittuuko siis mutkaan paremmin kapeammalla renkaalla joka on oikealta kohtaa rengasta pyöreämpi?
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 12, 2014, 20:02:55 ip
Kyllä taittuu. Nykyinen profiili renkaassa ei edes ole pyöreä. Se on keskeltä hieman koholla. Tällöin kallistuksessa on jopa enemmän kumia tiessä,  kuin leveämmällä renkaalla.
Otsikko: Vs: Renkaat
Kirjoitti: JuhaV - Kesäkuu 12, 2014, 23:28:13 ip
Kyllä taittuu. Nykyinen profiili renkaassa ei edes ole pyöreä. Se on keskeltä hieman koholla. Tällöin kallistuksessa on jopa enemmän kumia tiessä,  kuin leveämmällä renkaalla.

Juuri näin. Enemmän kosketuspintaa kallistuksissa = vakaa ja pitävä kaarteessa. Ja aivan yhtä hyvä kadulla kuin 190:nen.