Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Toukokuu 30, 2014, 20:13:35 ip
-
Keskenhän se on vielä ankarasti. Kaikki muoviosatkin vielä tekemättä. Niiden määrä jää kyllä minimiin sillä painoraja pyrkii ylittymään vaikka osin tarpeellisiakin osia olen joutunut deletoimaan kokonaisuudesta että saisi painon jäämään alle lain määrämän kokonaispainon. Stone oli huomattavasti helpompi muokata trikeksi koska sen kokonaispaino on korkeampi: 480 kg. Cali III:sen paino kun saa olla vain 460 kg. Mielestäni tuossa on jonkinlainen ristiriita. Cali Stone on alunperin riisuttu malli mutta Kolmosessa on kaikenlaista himmeliä ja kaatumarautaa vakiona.
Painon kanssa tuskailua:
http://www.motomatti.fi/2014/05/saaksjarvi-trike-loppukokoonpano-jatkuu.html
-
Noista eri peltivanteista ja renkaista löytää valkkaamalla kevyitäkin versioita. Oman auton omat valssit ovat selvästi painavammat, kuin tilalle löytämäni Renault Twingon vastaavat. Alumiiniset ovat järjestään painavampia.
-
Alumiiniset ovat järjestään painavampia.
Juu, niitä sanotaan kevytmetallivanteiksi....
Projektin kustannusarvio pyrkii ylittymään niin ei kauheasti ole varaa valikoida vanteitakaan. Hiekkapuhallan ja maalaan nuo ja hankin uudet kulutuspinnat.
-
Mikäs tuossa on pulttijako?
-
En muista jakoa. Tein vetoakselin laipan itse enkä pannut mieleen pulttijakoa. Tein jaon vannepariin sopivaksi joka sattui olemaan varaston nurkassa ja sopimaan kokonaisvälityssuhteeseen. Illalla tiedän jaon. Käyn tekemässä tankin hanan korjauksen. Eilen kyykkiessä selkälihakset jumahtivat niin asennushommat eivät tänään sovi enkä halua syödä relaksantteja kuin leipää.
Tosiaan, kevyimmät vanteet mitä löytyy olisi haussa.
-
Laitapa tuo vannekoko, haluttu rengaskoko ja pulttijako tänne, niin katsotaan mitä voin asialle tehdä. Niin ja puntaroi nuo myös, tietää mitä tavoitella. Voin osallistua vaikka talkoilla.
-
Saabin vanteet. En tietenkään muistanut mitata mutta eipä noissa kovin montaa pulttijakoa ole ja tarvis olisi juurikin 15 tuuman vanteista. Mahdollisimman kapeaa vannetta etsitään. Ehkäpä alkuviikosta muistaisin ottaa myös mitat.
Liittenä kuva vanteesta. Milloinkahan tuollaisia on ollut käytössä?
-
Taitaa olla Saabin se pienempi jako. Mulla saattaa olla tallissa satsi saman jaon peltejä. Katson nuo ainakin. Ja laitan vähän uistinta järveen aiheesta..
-
Kiitos jo etukäteen.
Kävin pajalla ja sain jopa Sääksjärvi Triken käymään että kulkemaan. Parin tunnin sisään on blogissani kuvia ja tarinaa tän päivän tekosista. On muuten jämpti että ei lähtenyt edellissyksyisellä bensalla käyntiin mutta uudella bensalla pamahti heti tulille.
Nyt tarvittaisiin kapeamman pään 15-tuumaisia vanteita pari katsastusvarusteiksi. Toki noistakin olemassa olevista saan käypäiset kunhan hiekkapuhallan ja maalaan. Myöhemmin ehkä sitten 17-tuumaiset valuvanteet ja matalammat renkaat.....
Pulttikehä 108 mm ja keskireikä 65 mm.
Tuommoisia ollut Saab 9000 -85 alkaen ja Saab 900 -87 alkaen.
Lähde: Saab Tietopankki
900 7/1987-
pulttijako 4x108, keskireikä 65mm
vanteen koko 5,5x15" ET38/40
-sopii myös 7x15" ET35 / 7x16" ET35 / 7x17" ET35
vakio rengaskoko 195/60/15 ja sitä kapeammat
-sopii myös 195/65/15, 205/50/16, 215/45/17
suosituksemme:
-195/60/15 (6x15 ET33 = 9000 vanne)
-205/50/16 (7x16" ET~30-35)
9000 1985-1998
pulttijako 4x108, keskireikä 65mm
vanteen koko 6x15" ET33 tai 6,5x16" ET27
(-205/55/16 (7x16" ET~25-30))
(-225/45/17 (7x17" ET~25-30))
-
Muoviosastoakin pääsin aloittelemaan. Lisäksi kaikenlaista pikkusäätöä ja sählinkiä tulppien kanssa. Jos hyvin menee niin viikonloppuna pääsee kokeilemaan miltä syrjäinen sivutie tuntuu.
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-hienosaatoa-ja.html
-
Takalokarit ja -valot, väliaikaiset, on asennettu. Näillä mennään jarrutestiin ja katsastukseen.
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-takavalot-paikoillaan.html
Koeajoja pitää suorittaa että mahdolliset virheet ajo-ominaisuuksissa paljastuisivat. Tämän tyyppistä taka-akselin tuentaa kun en ole ennen nähnyt: taka-akseli heiluu pyörän pituusakselin ympäri niin että runko ei kallistele sivusuunnassa.
-
eilen näky ohi ajaessa olan yli vilastuna trike motoitalian pihalla sen verran oli kaukaa että ei nähnyt miten oli motorisoitu ehkä sääksjäven kolleega
-
Oliko minkäkin värinen trike?
Sääksjärvi Trike seisoo tallissansa kunnes koittaa lain määräämä jarrutesti. Sen suorittaa auktorisoitu virallinen testauslaitos. Toistaiseksi ei ole tietoa missä ja milloin sellaista maassamme järjestetään. Siihen hupenee rahaa reilut 500€. Lisäksi muutoskatsastus kuluineen. Vasta niiden jälkeen saa luvan ajaa yleisellä tiellä.
-
Onhan noita trikejä Suomessa ohan reilusti. Eilenkin alle sadan kilsan matkalla näin kaksi. Ei toki Guzzeja, mutta kuitenkin.
-
Se Guzzitrike siellä Heipan myymälän pihassa Tammisillassa oli Latimon oranssi Carillofornia Trike matkalla Nauvoon.
Kyseinen yksilö on mun ensimmäinen trikeyritelmä. Näköjään toimii vielä.
Tänään kävin testaamassa Sääksjärvi Trikeä maantielenkillä. Muutoin meni iloisesti. Pikkuisen pitkä on perävälitys. Pitää katsoa vielä tarkemmin moottorin säädöt kohdalleen josko löytäisi lisää vääntöä. Perävälityksiä onneksi saa lisää. Varsinkin tiuhempia. Tämä nykyinen on DX Corollasta. Nopeusmittari sen sijaan näyttää hiukan liian isoja numeroita nopeuteen nähden. Teen GPS-tutkimusta paljonko on virhettä kunhan muut asita tulevat kuntoon.
Oikea takajarru ryhtyi jossain vaiheessa pistämään hanttiin. Eli laahasi. Tutkimuksen tuloksena ilmeni että käsijarrumekanismi on tullut säädetyksi liian liki sillä puolen. Kun pysähtyi ja jäähdytteli niin taas matka jatkui. Takajarrut jarruttavat varsin herkästi pyörät lukkoon. Kuminsavua sain aikaiseksi useita kertoja ja molemmista takarenkaista yhtä aikaa. Siltä osin ei tarvitse pelätä jarrutestin tulosta.
Huomenissa tutkin oikean puolen jarrusatulan perinpohjaisesti ja selvitän miksi sen automaattisäätö on niin herkkä.
Pieni öljyvuoto ilmeni: oikean puolen venttiilikopan tiiviste päästää hieman öljyä jäähdytysrivoille. Ei aiheuta välittömiä toimenpiteitä. Kohta on isompi huolto jossa venttiilit säädetään.
Vaihteisto pitää kahinaa mutta mikään vaihde ei ulise tai käyttäydy muutoin huolestuttavalla tavalla. Pitänee laittaa uudet öljyt huollon yhteydessä ja sitä ennen tarkistaa nykyisen öljyn määrä.
Keula vaikuttaa hiukan makaavan. Lähes puolet joustomatkasta on ulosjouston puolella. Pitänee tutkia etujousien kantavuutta ja tehdä asiaan kuuluvia säätöjä. Voi vaikuttaa myös ajettavuuteen.
Koeajoreissulla tapasin myös muita trikeharrastajia. Monenalaista viritystä oli heilläkin pyörissään mutta olin ainoa jolla oli peruutusvaihde. Siitä pisteet.
-
Mikä sulla on pääsylkkynä takajarrulle? Sen mitoituksellahan jarrun saisi kohdalleen.
-
Vakio kahdelle kaksimäntäiselle satulalle tarkoitettu poljinsylinteri. Sen tehossa ei ole ongelmaa. Ongelma on uuden uutukaisessa jarrusatulassa. Käsijarrun säätö on hiukan liian herkkä. Katson huomenna mitä asialle voi tehdä. Oikean puoleinen toimii aivan niin kuin pitääkin.
-
Lähinnä jos se on hanakka menemään lukkoon, niin sehän puhuu siihen suuntaan, ettei ole ihan oikean kokoinen.
-
Tarkoituksella jarruttelin, renkaita säälimättä, lukkojarrutuksia niin että savusi. Ei ole takajarru liian herkkä mutta tehokas kyllä. Yllättävän äreesti pysähtyy noilla takajarruilla ja yhdellä etulevyllä. Voin siis olla varma että menee jarrutestistä läpi "heittämällä". Jos ei muuta vikaa silloin ilmene. Tästä lähden tallille selvittämään miksi toisen jarrusatulan automaattisäätö on liian herkkä ja pitää palat liian lähellä levyä. Jostainhan sen pitää johtua. Jarrusatulat ovat aivan uudet.
-
Voi johtua nimen omaan siitä, että on uudet. Todennäköisesti lojuneet hyllyllä jo tovin. Pitäisi melkein nuo uudet aina ensin purkaa tai ainakin putsata huolella, ennen käyttöönottoa. Omat Sumitomon satulat olivat tehdasuudet. Piti sitten viikon ajelun jälkeen irroittaa ja herkistellä, kun jumivat tasaisen epäsäännöllisesti. Sittemmin toimineet moitteetta.
-
Tänään tein perusteellista työtä ja ja kunnostin myös ympäristöä: Jarrulevy ja jarrukilpi olivat hieman vinossa toisiinsa nähden. Korjasin asian. Ei vaikutusta jarrun toimintaan. Jarrusatulan purin osiksi. Siellä ei ollut mitään vikaa tai häiriötä. Kasasin palikan. Kokeilussa kävi edelleenkin samoin: jarrumäntä asettuu automaattisäädössään liian herkästi uloimpaan asentoonsa ja seuraavassa jarrutuksessa taas hieman lisää kunnes jarru on täysin jumissa. Ei kivaa. Taidan purkaa satulan vielä kerran ja deletoida automaattisäädön. Pitää tehdä kankeammaksi sen toiminta kuten toisessa samanlaisessa satulassa on. Siinä jarrumännän palauttaminen takaisin vaati huomattavasti enemmän voimaa. Tämän reistaavan satulan mäntää voi pyöritellä sormin takaisin alkutilaansa.
-
Nyt löytyi jarruhäiriön syy: http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-punnitus-ja-vikojen.html
Vain tekniikasta kiinnostuneille. Artikkelin alussa myös suuntaa antavan punnituksen tulokset.
Lisäys: Huomenna, 11.06. klo 17.00 jarrutesti Hangontien varressa Märkiön Grillillä. Tulee pieni vilkastus kun pitää vielä remontoida jarrut kuntoon.
-
Jarrutesti läpäisty!
Jarrutesti tuli hiukan arvokkaammaksi mitä oli suunniteltu: jouduin jarrutestipäivän aamuna ostamaan uuden jarrusylinterin toimimattoman tilalle. Ei ollut aikaa ryhtyä kikkailemaan epäkuntoisen kanssa ja takuuseen ei samalle päivälle olisi uutta saanut. Tukkuliikkeestä kävin hakemassa uuden ja sen sain toimimaan oikein heti kun tiesin jo sen ilmauksen metkut. Nyt siis on yksi varasylinteri olemassa kunhan vaihdan toimimattoman uuteen.
Tänään tai huomenna tulee uudet vanteet ja renkaat. Jos liikkeen lupaukset pitää. Jarrutestissä olleet olivat hieman liian liukkaat ja riittävää hidastumista pelkällä takajarrulla ei tahtonut saada. Juuri ja juuri takajarrut alittivat kiihtyvyysmittauksen ylärajan.
Seuraavaksi katsastus kunhan olen maksanut jarrutestistä ja saanut siitä todistuksen.
Kuvassa Sääksjärvi Triken kuljetustapa. Poliisit yhdistelmäämme katselivat mutta eivät kommentoineet. Mikä oli hyvä.
-
Renkaat tulivat tänään. Vanteet eivät. Pyöräytettiin kumit vanhoille vanteille kun ei ollut selvyyttä siitä että vanteet tulisivat alkuviikosta koska silloin pitää Triken olla ajokunnossa muutoskatsastusta varten. L3e -> L5e.
Uusilla renkailla pito oli varsin paljon parempi kuin edellisillä. Nyt jarrutuksessa on varsin hyvä tuntuma eikä lukkiudu kuin kunnolla polkaisemalla. Etujarru on silti ylivoimainen pysäyttäjä.
-
Muutoskatsastus tänään klo 15.
Jos homma menee ok niin illalla ajetaan laillisella Sääksjärvi Trikellä!
-
Sääksjärvi Trike laillisesti katsastettu!
Tosin pari asiaa on vielä toimitettava koska Testmill Pentanova ei ole lähettänyt, tai siis ainakaan en ole saanut, jarrutestauspöytäkirjaa paperisena. Tosin sähköinen tiedosto on toimitettu mutta se ei kelpaa kuulemma Trafille. Kaikki pitää olla paperilla.
Toinen asia voi olla helppo tai vaikea: tarvitaan tieto minkä hitsaustandardin ja hitsiluokan mukaan rakenneteräsputkihitsaus on tehty?
Onko täällä hitsareita jotka voisivat valaista asiaa. Netistä kun löytyy vaikka mitä standardia seosteräksille mutta nyt oli kysessä vain hyvin vaatimatonta MAG-hitsausta tavalliseen luokittelemattomaan rakenneteräkseen.
Itse hitsasin ja siten että myös itse uskallan tekemälläni laitteella ajaa.
-
SFS-EN 24063 standardin mukainen tunnus mag hitsaukselle on no.135 ja migille no.131.
Voin huomenna töissä vielä varmistaa.
-
Kiitos!
On myös tarjoteltu SFS-EN-ISO 5817, luokka C.
Blogijuttua: http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-muutoskatsastuspaiva.html
-
Tuo jäljempänä mainittu on hitsausluokkastandardi, jossa C tarkoittaa hyvää (staattisille kuormitetuille rakenteille) ja numero 5817 teräs, nikkeli, titaani ja niiden seokset. Tuo minun antama standardi taas ottaa kantaa työmenetelmään. Eli lienee oikein merkata SFS-EN Iso 5817 C ja tapana SFS-EN 24063 no.135. Lisäksi laitat käytetyn lisäaineen, eli langan tiedot ja kaasun (jos tosiaan aktiivinen eli MAG). Nämä voit ottaa vaikka lankapaketin ja pullon tiedoista. Pitäisi riittää. Varmuuden vuoksi voisi mainita jossain kohdassa rungon materiaalin, jonka epäilen olevan aika lähella perinteistä S355J:tä. Tuskin on Guzzilla mitään fiinimpää käytetty.
Ymmärtääkseni runkokorjauksissa ei tarvita mitään luokkahitsarin todistusta. Tästä ei kannata mainita mitään, mutta jos kysytään, pyydä joltain kaverilta ellei itselläsi ole.
-
Asia alkaa avautua. Ettei jää epäselvää siitä onko kysessä MIG- vai MA-.hitsaus niin lanka on Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2 ja hitsauskaasu AGA Mison 18. Jos hitsariaikojani muistelen (-80-luvulla) niin kyse olisi MAG-hitsauksesta mutta voin muistaa väärin.
-
Vastaanpa itselleni: MAG-hitsaus koska kaasuseos 18% Argon (inertti kaasu) 82% hiilidioksidi, reaktiivinen kaasu hitsaussulan kanssa.
Eli menetelmä kunnossa. Koko listaus: laatu SFS-EN-ISO 5817, hitsiluokka C ja suoritustapa SFS-EN-24063, no:135. Materiaali: S355J. Lisäaine: Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2, hitsauskaasu: AGA Mison 18. Hitsattavat kohteet puhdistettu hiekkapuhaltamalla ennen hitsausta.
Laitanpa tämän katsurille tiedoksi.
Muuta: runkoa ei ole hitsattu lainkaan. Se on todettu että mitään erikoisterästä se ei ole, pikemminkin päinvastoin. Mitään runkomuutosta ei ole tehty. Ei edes lisäreikiä runkoon. Kaikki lisätty on kiinni pulttaamalla tai nippusiteillä.
-
Tuo on hyvä merkintä. Pitäisi kelvata katsurille. Juu, puhdas argon olisi inertti kaasu, jos on hiilidioksidia joukossa aina aktiivinen, eli MAG. Se on silloin helppo juttu, jos runkoa ei ole tarvinnut työstää. Ihme sinällään, että haluaa tietää ripustettujen osien hitsauksesta. Todennäköisesti haluaa vain merkinnän otteeseen/pöytäkirjaan. Eipähän jää tyhjiä kohtia ja myöhemmin nokan koputtamista.
-
Kiitoksia avusta. Laitoin kyseisen litanian menemään ja myös huomautuksen ottaa yhteyttä Trafiin kun eivät konttorilla hyväksyneet sähköisessä muodossa olevaa jarrutestitulosta. Lisäksi huomautin: rekisteröintitodistuksessa edelleen ajoneuvoluokka-kohdassa oleva maininta: 2-pyöräinen. Se jotenkin riitelee muun ilmiasun ja maininnan L5 / kolmi- tai nelipyörä -tekstien kanssa.
-
Kaikki lisätty on kiinni pulttaamalla tai nippusiteillä
:D
Minkä kiristysstandardin mukaan nippusiteet on kiristetty ja minkä vetolujuusluokan mukaan nippuside on valittu? Onko metallinen vai muovinen kieli nippusiteen lukitusosassa... ;)
-
Hyvä Camn. Eipä mennä lillukanvarsia syynäämään. Jos rakenneosat ovat pulteilla ja hitsaten niin letkut ja johdot ovat nippusiteillä. Kun osat hakevat lopulliset paikkansa niin laitan rosterisilla siteillä kiinnitykset. Ettei tarvitse sen takia yöunia menettää.
Tällaista kirjoitti katsuri tänään paluupostissa: "Ajoneuvoryhmä oli jäänyt tosiaan korjaamatta
kun keskustelemisen ohessa suoritimme paperiasiat Trafin järjestelmään.
Jarrutestitulos hyväksytyn asiantuntijan osalta voidaan hyväksyä.
Hitsausasioihin mitä tulee niin uuden runkorakenteen (sisältäen päärungon ja uuden apurungon) osalta selvitys katsotaan riittävän.
Laitan korjatun teknisen osan postissa tulemaan."
-
Hyvät uutiset katsastajalta!
Kaikki viralliset paperit sitten lopuksi rullalle, niin toivottavasti mm kertoo minkä mittainen nippuside yletti.
-
Työselvitys materiaali- ja menetelmätietoineen kolme A4:sta.
Jarrutestitulokset kolme A4:sta. (toimitettu sähköisenä, ei kulutettu paperia)
Vanha rekisteröintitodistus yksi A4:nen.
Yhteensä seitsemän sivua.
Ne jäivät katsastuskonttorille/Trafille.
Takaisin sain uuden, virheellisen, rekisteröintitodistuksen kaksi A4:sta. Saman verran tulee lisää kun korjaavat virheensä.
Katsastustodistus yksi A4.
Trafi lähettää vielä uuden rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan.
Periaatteessa siis neljä paperia mutta virheen korjaamisen vuoksi kuusi sivua.
Ne tulevat/jäävät pyörän omistajalle/haltijalle.
Ei siis mitään varsinaista paperisotaa. Teknisen sanaston hallitseminen on plussaa kun laatii työselvityksiä.
Silti fiilis oli hieman tämän kaltainen: https://www.youtube.com/watch?v=En_46t2q_Sg&feature=kp
-
Onnittelut katsastuksesta! Työtunteja ei varmaan kannata laskea...
Sitten kun taas innostaa tehdä seuraava calitrike niin mullapa olis siihen aihio..... Jos alat tehdä "bolt-on" sarjaa niin vielä paree ;D
-
Kerään kokemusta tästä nykyisestä ratkaisusta. Olen yhdistänyt jäykän taka-akselin ja erillisjousituksen ominaisuudet mutta niin että katsastusmies ei sen toimintaa ymmärtänyt. Silti runko ei kallistele juurikaan ulkokaarteeseen mutkaa ajaessa eikä kaltevalla tien pinnalla. Lisävarustelistalta löytyy myös peruutusvaihde. Mahtui niukasti painorajan sisälle.
Luulisin että tästä voisi tulla mahdollinen sarjatuote. Valitettavasti pidän nyt kuukauden tauon trikeasioissa ja vehje on seisontavakuutuksessa. Elokuussa käskytän sitä sitten enemmän.
Perusratkaisuun tarvitaan pienikokoisen henkilöauton taka-akseli tasauspyörästöineen. Se pitää keventää turhasta materiaalista ja toisaalta jäykkyyttä lisätä. Japanilaiset 70-luvun taka-akselit ovat passeleita mutta niiden rumpujarrut eivät tule kysymykseen. Ovat myös vaikeita löytää. Esimerkiksi Ladan akseli olisi muutoin edullinen, helposti saatavissa ja erinomainen mutta liian raskas. Kardaaniakseli pitää olla myös kevyttä mallia. Muut materiaalit löytyvät rautakaupasta.
Tärkeää on myös että aihiopyörän, L3e, paino on mahdollisimman korkea. Esimerkiksi Nevadasta olisi lähes mahdoton tehdä trikeä. California on parhaimmillaan silloin kun sen kokonaismassa on noin 500 kg tai yli.
Tämä yksilö oli kolmas valmistamani trike. Tänä vuonna olen tehnyt kaksi trikeä. Toinen on ketjuvetoinen mutta auton taka-akselilla ja levyjarruilla myös.
-
Hienoa, toivottavasti nähdään tuo trike Guzzirallissa .
-
nähdään tuo trike Guzzirallissa
Valitettavasti ei nähdä. Olen silloin matkoilla muualla.
-
Juhannusajelulla ja sääoloista johtuen ei niin kauhean pitkä: kahden päivän aikana noin puolitoistasataa kilometriä. Laitoin pleksin kiinni niin ajosuoritus oli mielekkäämpi. Paljon tuli huomioita joihin pitää paneutua ennemmin tai myöhemmin. Kaasukahvan keventäminen on listalla ykkönen. Myös takatuennan lievä muutos tulee tehtäväksi ennen kuin voi suunnitella pidempiä reissuja.
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-juhannusajelulla.html
Kohta matkaan mökille ja jätän moottoripyöräasiat muutamaksi viikoksi hautumaan.
-
Kuten aiemmin lupasin niin jätin tosiaankin trikeprojektin hautumaan. Hyvät haudutuskelit. Tein tallin viileydessä kuitenkin muutamia koneistusosia joilla aion muuttaa Sääksjärvi Triken ohjauskulmia keveämmiksi. Kun oikea mitoitus on löytynyt niin teen käyttöä varten yksinkertaisemmat. Kokeellista homma siis tiedossa. Siksi palikoita ei ole ihmeemmin viimeistelty. Sisätävät karkeasäädön (+4,5 astetta) ja hienosäädön (+-1,5 astetta). Sopii California3:seen josta Sääksjärvi Trike on tehty. Syksymmällä teen ajokokeita. Näillä säillä ei ole minkäänlaista kiinnostusta pyörän sarviin.
http://www.motomatti.fi/2014/07/saaksjarvi-trike-saadettava-keulakulma.html
Liitteenä kuva keskeneräisestä keulasta takaa päin. Käytin koekokoonpanoon vanhoja keulaputkia.
-
Onneksi pajassani on kohtuullisen viileää mutta kohta pääsen pihan perän tumman vihreään peltihalliin laittamaan valmistunutta säätökeulaa paikoilleen niin joko hiki lentää tai sitten odottelen tyynesti sadepäivää kokoonpanon seuraksi.
http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-keulakulmamuutos-osa-2.html
-
Hikeä tosiaan lentää jos ulkotöissä tuli taas todettua kun talkoissa naapurin katolla, sielä ei kauaa vasaroitu vaikka aamu 7:ltä aloitettiin.
Siunannut tuota omaa verstasta jossa toissapäivänäkin 23C kun ulkona 30C.
Puoliksi maan sisässä ja betonia ympäriinsä auttaa kummasti sekä kesällä että talvella.
Mutta mikäs trike tuo nyt sitten on, Toyguzziotamoto?
Jäykkä taka-akseli erillisjousituksella, mitä hilvattua?
-
Jäykkä taka-akseli erillisjousituksella, mitä hilvattua?
Jep. Eihän se akseli tietenkään taivu minnekään mutta sen kiinnitys mahdollistaa akselin päiden yhtäaikaisen liikkeen eri suuntiin. Taka-akselin liikekeskiö on ylempien runkoputkien korkeudella niiden keskellä. En ole löytänyt muiden trikentekijöiden selvityksistä tällaista rakennetta eikä muissakaan ajoneuvoissa ole tähän törmännyt. Koeajaneet trikenomistajat ovat rakennetta kehuneet ja haluaisivat sellaisen tuennan omiinkin pyöriinsä. Erityisesti epätasaisella tiellä rakenteen edut tulevat esiin: satula ei heilu sivussuunnassa ahterin alla ja joustoliike on hyvin vaimennettu. Laite on kuitenkin lajissaan proto eli testaan ja muokkaan ratkaisua vielä. Ensin kuitenkin ohjauskulmat kohdalleen.
Sikäli hyvä että ratkaisu läpäisi katsastuksen ja sitä ennen jarrutestin. Jos jarrutestissä olisi ilmennyt epävakautta jarrutuksessa niin laite olisi pitänyt alistaa käsittelykokeeseen. Siitä olisi tullut paljon kuluja. Katsastusinsinööri ei ymmärtänyt rakenteesta mitään mutta koska laite oli läpäissyt jarrutestin ei hän voinut riitauttaa rakennetta koska katsastusta ylempi instanssi eli Trafin hyväksymä tutkimuslaitos oli jarrutestitodistuksen allekirjoittanut. Katsuri rimpuili sitten vain hitsisaumojen luokkien kanssa ym helpompaa todistettavaa joista hänelle direktiivit näytin.
Nyt teen siis muutoksia jotka olisi pitänyt tehdä jo silloin kun laitetta rakensin. Vain katsastusmiehen taitamattomuus oli tähän esteenä. Nyt on paperit kunnossa joten mitään estettä ei muutoksiin enää ole.
-
Tänään sain keulan paikoilleen ja jo ehdin hieman koittaakin miltä tuntuu pieni jättö ohjauksessa.
Täyteen ajokuntoon saattaminen ottaa vielä pari päivää mutta kyllä se tästä. Blogissa kuvia keulasta paikoillaan: http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-keulakulmamuutos-osa-3.html
Kävin vielä tekemässä tallilla iltavuoron ja jatkoin yllä linkitettyä juttuani. Sisältää myös vinkin miten California III:sen tankin asentoa voi muuttaa helposti.
-
Ensimmäinen S. Triken vikakin jo löytyi: http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-peravaihteen-kotelon.html
-
Nyt on S. Triken ajokausi pulkassa. Siirto talvisäilytykseen. Sen aikana on kuitenkin tarkoitus tehdä yhtä ja toista kehitystyötä. Viimeisimpiä reissukokemuksia: http://www.motomatti.fi/2014/09/trikeilya-pohjanmaalle-ja-jopa-takaisin.html