Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuomas - Toukokuu 27, 2014, 12:42:38 ip

Otsikko: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 27, 2014, 12:42:38 ip
Updatet pitkästä aikaa.

Ei alkanu readerit siloin taannoin pelaamaan(topic:grison vasuri mykkä) ja läppärikin sano sopparin irti niin ei paljon karttoja imetty(alko suoraan sanottuna niin v******n että potkin pyörät ja läppärit tallin perälle ja aloin mököttään  :D).
Mutta kiitokset kaikille vinkeistä ja avusta! Paljon oli kyllä apuja.

Itseasiassa et matti menettäny mitään vaikket karttaa saanukkaan , oli melkosen huono kartta tieliikenteesä toi rexxerin race kartta.

Tohon asiaan liittyen mulla olis itseasiassa pieni SOS viesti.
kävin nimittäin eilen rm heinolla espoossa ja siellä päivitettiin uusi ohjelmisto grisoon(koska en ollut rexxerin karttaan aivan tyytyväinen), lopputuloksena se että nyt pyörä ei vedä alle 4 tonnin sitten huonostikkaan( rykii,yskii ja hakkaa).
Paljon eivät pysty siellä enää kuullemma tekemään.
soittelin tosa jo Nurmen Makellekki ja hän epäili että päivitys korjasi karttaa vain osittain.

perstuntumalla asiaa makustellen asia voisikin näin olla sillä pyörä tuntuisi pelaavan tuolla päälle neljän tonnin melkein kuin ennen päivitystä(toki hieman tukkoisuutta havaittavissa myös yläkierroksilla)

Joten Kysymykseni kuuluu että kun olen hieman huollissani siittä mitä käärmesoppaa tolle mun grisolle on syötetty niin löytyskö täältä etelästä vetoapuja että pääsis loppuviikosta varmasti tolla mopolla kotia (Ouluun).

Ajatus oli että jos jostain löytyisi kaveri jolla olisi aikaa/kehtaamista/mahdollisuutta kopioida jostain toimivasta 8v grisosta kartta talteen ja ajaa se tohon mun grisoon.

Eli haetaan yhtä 8v grison omistajaa ja yhtä diagin/readerin/writterin käyttäjää.
Itse olen tällä hetkellä varsinais-suomessa Taivassalossa ja voin tarvittaessa vaihtaa sijaintia sovittuun paikkaan.

Niin ja mahd. avustajien vaivannäkö tullaan palkitsemaan  :)

Kiiitos ja anteeksi jo etukäteen: Tuomas
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 27, 2014, 13:20:25 ip
Lainaus
päivitys korjasi karttaa vain osittain
Kyllä luulisin että myös virallinen Piaggion P.A.D.S. -ohjelmisto syöttää joko ei mitään, tai kaiken.  Mutta se tiedetään, että pyörässä olevaa vanhempaa versiota kartasta se ei suostu syöttämään sisään ollenkaan. Oma arvaukseni on että jos tähän asti on ollut Rexxer -kartta, joka "terävämpi" kuin vakiokartta niin siksi nyt uusin vakiokartta tuntuu "loivalta". Nykiminen voi tulla siitä että nyt lambda on käytössä ja vakiokartta aiheuttaa nykimistä kun seokset yrittävät olla laihalla "mittausalueilla" (<4000). Kun lambda ei enää säädä (>4000) mennään tehtaan kartoilla ja ne tuntuvat sitten "loivemmilta" Rexxeriin nähden.

Nimimerkit Ropotti (Griso jossa omat kartat), Motomatti (säätää vaikka resiinan kartat jos tarvii), Ikkala (1200Sport spesialisti), ym. osaajat ?  GuzziDiag -kehittäjien "karttavarastosta" voi tällaisessa tilanteessa myös kysyä toimivaksi tiedettyä karttaa. Sitä varten pitää olla moottorin valmistenumero ja perustiedot pyörästä.

Lainaus
Paljon eivät pysty siellä enää kuullemma tekemään
Virallisen merkkihuollon on kai pitäydyttävä tehtaan kartoissa. Jäänee enää lambdan oikean toiminnan varmistus toimeksi mitä siellä voi tehdä?
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 27, 2014, 13:44:30 ip
Kyllähän toi silloin uuutenaki jonku verran nyki ku ajeltiin pienillä nopeuksilla ja kaasu aukaemilla, mutta nyt se tuntuu samalta ku ajais vanhaa suzuki pv:tä joka ei saa bensaa  ;D kaasua saa avata alakierroksilla melko runsaasti ennenku tapahtuu mitään ja silloinki kaikki tapahtuu viivellä ja nyk nyk nykii.
Ja sitten tulihan tohon plussana myös erikoinen tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu ja alakierrosten stumppailu :D

mutta tiedä sitten miten on bitit liikkunu...

Virallisen merkkihuollon on kai pitäydyttävä tehtaan kartoissa. Jäänee enää lambdan oikean toiminnan varmistus mitä siellä voi tehdä?

ilmeisesti...kieltämättä olen hiukan hakoteillä mitä tässä tulisi tehdä/jättää tekemättä.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Toukokuu 27, 2014, 18:01:59 ip
Kerrotko vähän perustietoja. Mikä pyörä tarkalleen ja miten poikkeaa vakiosta. Ja mitä ongelmia?
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 27, 2014, 19:35:36 ip
Lainaus
tulihan tohon plussana myös erikoinen tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu ja alakierrosten stumppailu

"Grison tyhjäkäynti hummailee" tarinan lopussa on tällainen ratkaisu osin samantyyppisiin ongelmiin:
Lainaus
Ilmanpuhdistimen kotelo oli osin jyrsitty, ja osin repeytynyt, jolloin kone imi ilmaa molemmin puolin putsaria. Tästä johtuen läppärungot oli syöpyneet läppien kohdalta
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 27, 2014, 19:40:55 ip
Eipä mullakaan ole kuin 8V 2011-mallisen Grison alkuperäinen bin-tiedosto. Sillä kyllä on saamieni tietojen mukaan kulkenut ihan hyvin alkuperäiskokoonpanossa ollut pyörä. Siitä toki voi ottaa kopion ja lähetellä jos aiot itse sen asentaa. Tai poiketa Tampereella niin voidaan katsoa mitä olisi tehtävissä.

Onko kaasunasentopotentiometrin kunto tutkittu/vaihdettu uuteen? Vika voi piillä siinäkin.

1200 8V Sportin bin-tiedosto löytyy myös.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 27, 2014, 21:06:18 ip
Eli Pyörä on 2010 A5 Myllyllä oleva 8v griso mikä on tällä hetkellä palautettu alkuperäis kuntoon.
Pyörä ollut minulla uudesta asti.

kolme kesää (2011,2012,2013) pyörässä oli kiinni myös Rapid Biken o2 manipulaattori. Käytöksessä ei tapahtunut muutoksia.

2012 kesän alussa paloi ecu ja se korvattiin rexxer eculta saatuun 999 ducatin ecuun
ennen tuota ecun kyrvähtämistä pyörä toimi erittäin hyvin. mitään aiemmin kuvaamistani ongelmista en havainnut

Myös ecun vaihdon jälkeen pyörän käytös oli 3tonnin aluetta lukuunottamatta hyvällä tasolla. ilmeisen rikkaalla tuntui käyvän läpi kierrosalueen.

Muutos Tuon heinon käynnin jälkeen oli välitön ja dramaattinen moni nyt pyörään tulleista ominaisuuksista ilmeni vasta kun oli softa ajettu sisälle( tyhjäkäynti, agressiivinen alakierros nykiminen)

En ole ihan varma miten tässä kannattais nyt toimia...toisaalta voisin lähteä koittaan kotia konetta korkealla kierrättäen ja kotona sitten alkaa vasta virittelemään...

Kiitokset matti tarjouksesta katsotaan mihin lopputulemaan tässä nyt päädytään

ja kiitokset myös janille joka jo laittoi oman grisonsa binin s-postiin.

En oikein usko camn tohon ilmakotelo hommaan ku noi uudet ominaisuudet tuli ku "taikasauvasta", mutta katsotaan ton uuden mapin ajon jälkeen mitä mopo sanoo ja aletaan sitten etsimään vikaa muualta

niin ja ecun vaihdon jälkeen kyllä guzzidiagilla sai yhteyden ja tps osotti elon merkkejä. tps resetoitu myös
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Pithecus - Toukokuu 27, 2014, 21:34:51 ip
Voisko olla että siinä olisi lambada-anturi ollut pois käytöstä ja mennyt sinä aikana rikki, likaantunut tms. Nyt kun uusi ohjelma ajettiin sisään niin lambda otettiin taas käyttöön mutta se antaa vääriä lukemia ja siksi kone ei pelitä kunnolla.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: gotler - Toukokuu 27, 2014, 21:46:35 ip
Kyllä kuulostaa tuo oireyhtymä liiankin tutulta (Grison tyhjäkäynti hummailee). Laitan kaimalle yksityisviestiä.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 27, 2014, 21:53:45 ip
Voisko olla että siinä olisi lambada-anturi ollut pois käytöstä ja mennyt sinä aikana rikki, likaantunut tms. Nyt kun uusi ohjelma ajettiin sisään niin lambda otettiin taas käyttöön mutta se antaa vääriä lukemia ja siksi kone ei pelitä kunnolla.

No kyseessä oli tosiaan race use only mappi niin tuohan voi kyllä ollakkin...mutta eikös se lambdan vikaantuminen pitäisi kuitenki tuntua tuolla +3 tonnin alueella ku nyt toi oireilu tosiaan pahinta välillä 2000-3500rpm  ???

pitääpä kuitenki tutkia tuo lambdaki ku kotia pääsee....minkälaisia arvoja sitä sitten pitäis kyttäillä ku guzzidiagilla kattelee??
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Pithecus - Toukokuu 27, 2014, 22:14:07 ip
No kyseessä oli tosiaan race use only mappi niin tuohan voi kyllä ollakkin...mutta eikös se lambdan vikaantuminen pitäisi kuitenki tuntua tuolla +3 tonnin alueella ku nyt toi oireilu tosiaan pahinta välillä 2000-3500rpm  ???
Minä olen ymmärtänyt että lambda-säätöä käytetään tyhjäkäynniltä noin 4000rpm:ään asti. Sen yläpuolella mennään pelkällä kartalla.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 27, 2014, 22:30:29 ip
Minä olen ymmärtänyt että lambda-säätöä käytetään tyhjäkäynniltä noin 4000rpm:ään asti. Sen yläpuolella mennään pelkällä kartalla.

no sitten se menee kyllä tohon haarukkaan missä se änkkyilee...
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 27, 2014, 23:01:19 ip
Seinäjoeltakin saat guzzidiaggia lainalle jos tämän kautta Ouluun ajelet. Jos pitää vaihtaa karttaa välillä ;D
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 28, 2014, 01:13:03 ap
I. Hollannin Guzziclubin sivuilla on se luotettava lista uusimmista tehtaan softista, näyttää tällä hetkellä näin:

Griso 1200 8V
A5 moottori: 2229GRS8V68
A8 moottori: 2230G803
http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198 (http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198)
Mutta eikös juuri tuon 2229GRS8V68 kartan ecuun lataaminen aiheuttanut ne ongelmat (se kun on uusin, se siis on Piaggio -järjestelmästä haettavissa ja nyt pyörään syötetty?). Koska tuota V68 -karttaa pidetään hyvänä taitaa olla lambda-anturi nyt viuhallaan?

II. Grisokuskeille tekstiä Saksan punaiselta foorumilta:

”Minulla on kartta Griso 8V(SE) malliin niille joilla ei ole A5 moottoria. Yksi testaaja kirjoitti näin: ”kartta oli jo hyvä pelkästään lambda off asetuksella. Mutta kun syötin kakkosversion kartasta sisään, olin yllättynyt millainen reaktio kaasuun oli. Kuin moottori olisi saanut kofeiiniruiskeen.”

Kommentti: ”Karttaa testattiin myös konfiguraatiolla: Griso 8V, A8 Moottori, Quat-D slip-on, kat ja db –killeri kiinni, BMC ilmansuodatin (ei snorkkeleita imuilmakotelossa). Minulla oli aikaisemmin Rexxer kartta joka oli nähtävästi juuri tähän konfiguraation sovitettu. Mutta nyt en sitä tarvitse (olisinpa tiennyt tuon aikaisemmin). Sain Paulilta kartan jossa sytytystä oli hiukan säädetty ja täytyy antaa parhaat kehut.”

Vastus: ”A5 ja A8 ero on erilainen nokkien profiili. Tämä A8 kartta kyllä käy, mutta A5 Grisoihin on olemassa tehtaan V68 –kartta, joka toimii lambdan kanssa hyvin. 2229GRS4V34 on varmaankin vanhin Griso kartta, sen jälkeen tulivat 52 ja 68, 68 on se hyvä.  Tuo 68 Grison kartta toimii myös hyvin Stelviossa, ajan itse sillä Stelviollani. Muokkaamaani Griso -karttaan olen lisännyt myös hiukan syöttöä alueella 5000 rpm ja muuttanut warm-up:ia.”
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 28, 2014, 13:01:09 ip
Ilta pähkäilty ja puhelinkeskustelu kaiman kanssa käyty. Tulin siihen tulokseen että kyllä tässä kotia yritetään koska ilmeisesti on hyvin epätodennäköistä että pelkällä kartan syöttämisellä saataisiin mitään ihmeempä aikaan varsinkin jos koneessa on valmiiksi tuo 68 kartta jo sisällä.

hmmm ??? nyt semmonen hiukan pöljä kysymys. Eli kun alan tuota lambdaa tutkimaan (kuhan kotia pääsen) diagilla niin minkälaisia arvoja sieltä tulisi hakea vai onko ihan sama kuhan joitain elonmerkkejä vain olisi?

niin ja kiitokset kaikille tähän mennessä apuaan ja tietämystään tarjonneille! lisää muurheen kryyni grisosta kuhan kotia päästään.

Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: JuhaV - Toukokuu 28, 2014, 13:08:08 ip
Hei,

Pikalääkkeenä voisit kokeilla sitä että nyppäät lambdan johdon irti. Tällöin moottorinohjausyksikkö ECU ei saa lambda-tietoa ja ainakin osa noista bokseista putoaa sellaiseen "vikatilaan" että silloin ajetaan pelkällä peruskartalla. Voi siinä joku vikakoodi syntyä / vikavalo syttyä mutta mitään vahinkoa tuosta ei pitäisi syntyä. Hyvällä tuurilla ajettavuus paranee jos lambda yritti laihentaa liikaa. Tämä on nopea kokeilla jos lambdan johto ja liitin ovat jotenkuten näkyvillä.

T: JuhaV

Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 28, 2014, 16:27:12 ip
Luulisi varmasti auttavan myös nopeasti kun tekee "lambda off" -asetuksen.  Luetaan kartat ja tehdään TunerPro:lla tarvittava toimi.  Kirjoitetaan kartat taikaisin.  Moottorinohjaus ei kuuntele enää lambdaa, mennään pelkillä kartoilla eikä myöskään mikään mene häiriötilaan.  Tämä onnistuu varmasti nopeasti jos visiteeraat Ikkalan luona matkalla.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 28, 2014, 16:45:54 ip
Älä ota sitä pelkkää lambdan piuhaa irti. 5AM ecu ottaa silloin jonkun yltiörikastuskartan käyttöön ja kone hätinä jaksaa käydä. Ja mittaristo on kun joulukuusi valoja täynnä. Näin siis ainakin sportti teki kun joskus kokeelin. Binnistä lambdan täpit pois, muuten ei homma mun tietääkseni onnistu.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Toukokuu 29, 2014, 10:52:33 ap
Jaaha, samalta vaikuttaa kun itselläni muutama vuosi sitten Grisossa jossa oli Guzzitechin Race ECU. Niitä vakiosta poikkeavia ecuja EI SAA PÄIVITTÄÄ. ECU menee sekaisin aika suurella varmuudella. Lähetä ecu rexxerille takaisin korjattavaksi/uudelleen ohjelmoitavaksi. Omaan pyörääni tuli vastaavat oireet kun huoltoliike päivitti pyöräni ecun kielloista huolimatta. Viat korjaantui vasta kun käytin ecun guzzitecillä uudelleen ohjelmoitavana.

Edit. Tarkoitan, ettö tehdaspäivitykset sekoittaa modatun ecun. Guzzidiag jne ohjelmilla tehdyt karttamuutokset onnistuu kyllä.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 29, 2014, 13:25:22 ip
Niitä vakiosta poikkeavia ecuja EI SAA PÄIVITTÄÄ. ECU menee sekaisin aika suurella varmuudella.

Viat korjaantui vasta kun käytin ecun guzzitecillä uudelleen ohjelmoitavana.

Edit. Tarkoitan, ettö tehdaspäivitykset sekoittaa modatun ecun. Guzzidiag jne ohjelmilla tehdyt karttamuutokset onnistuu kyllä.

Mitenköhän...saiskohan tuon pelaamaan jos vaikka ajais tuon janin lähettämän kartan sisälle? Ja kun nyt näyttäisi todellakin siltä että P.A.D.Silla tehty päivitys vaan hämmentää noita muualla modattuja ecuja niin mistäköhän se sitten johtuu ??? ja miksi guzzidiagillla ajettu kartta on sitten eri asia??? Eikö noiden molempien pitäisi tehdä samoja asioita noilta osin? Siis ajaa sisälle kokonaan uutta karttaa eikä vain kartan "osia".

oletko ikkala Pe iltapäivällä tavattavissa siellä Seinäjoen huudeilla jos siittä ohi ajaisin? voitais syöttää tuolle mopolle jonkun sortin rohtoa.

Ja voisitko Motomatti laittaa s-postiin sen grison binin mikä sulla on? Näkisi miten se sinun kartta eroaa tuosta Janin kartasta.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Toukokuu 29, 2014, 13:34:27 ip
Siellä ecussa on paljon muutakin kun pelkkä polttoainekartta, en usko että vika on polttoainekartassa. Guzzidiagilla voisi tarkistaa sen mitä sillä pystyy, sytkäkartta ja lambda nyt alkuun ja voihan ne kartat koittaa kopioda jostain toimivasta pyörästä, ja samasta pyörästä tietenkin polttoainekarttakin.

Se ecu voi olla nyt jossain vikatilassa, eikä nuokaan päivitykset auta, ei auttanut minunkaan pyörässä. 2vko sitä tutki ammattilainen kun ei suostunut myöntämään, että ecun päivitys olisi aiheuttanut pyöräni oireet... yhteensä 6vko oli pyörä pois ajosta parhaaseen ajoaikaan... vitutti jokseenkin paljon kun olin vielä painottanut pyörän huoltoon mennessä, että mitään päivityksiä ei saa tehdä.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 29, 2014, 14:27:33 ip
Tässä tekstiä työkalupalstan GuzziDiag -tarinasta. Koetan siinä vähäisellä ymmärtämykselläni tulkita GuzziDiag -koodaajan tekstiä. Koskee siis vain ja ainoastaan GuzziDiag -työkaluja.
"
Ecusta luettu tiedosto sisältää sekä ohjelman ("firmware") että taulukot ("software"). Siksi ecuun voidaan syöttää myös "uudempia" ohjelmistoversioita (yhdessä taulukkojen kanssa). Olen nähnyt sen vaivan, että olen purkanut ja kommentoinut jokaisen ecun tiedot. Näin voin löytää jokaisen olemassa olevan taulukon. Niiden tarkka merkitys on piilotettuna lähdekoodin syvyyksiin. Ilman että käytetyillä muuttujilla on nimi, on erittäin vaikeaa tulkita tätä kaikkea. Aina uudestaan ja uudestaan saadaan kuitenkin selville enemmän, mutta se kestää hyvin pitkään. Keskimäärin olen istunut joka päivä koko GuzziDiag -projektin alkamisesta alkaen vähintään yhden tunnin selvittääkseni asioita, löytääkseni uutta jne.
"

Temmin kertomus tukee tätä ajatusmallia: Rexxer muokkaa myös ecun firmwarea. Nyt jos syötetään tehtaan kartta pads:illa "Rexxer" -ecuun, karttatiedot muuttuvat. Firmware on edelleen Rexxer = ongelmia.

Korjausarvaus: 1) Imuroidaan kaikki nykyinen data varmuudeksi talteen (Reader). 2) Syötetään Guzzin alkuperäinen "2229GRS8V68" -tiedosto ecuun sisään (Writer). 3) Ecu on nyt firmwareaan myöten alkuperäisessä tehdaskunnossa, tehdään GuzziDiagilla "itsemukautuvien arvojen reset" ja "TPS reset". 4) Tehdään "lambda off" -operaatio. 5) Säädetään karttoja tulevaisuudessa harrastuneisuuden/mahdollisuuksien/käytettävissä olevien työkalujen yms. mukaan.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Toukokuu 29, 2014, 14:39:04 ip
^Jos tuollainen korjaus on mahdollista, niin olen 99% varma että homma on korjattu ja kovaa ajoa! Olettaen tietenkin, että koko ecun ohjelmisto päivittyy tehdasasetukseen. Tietenkin sitten ne karttojen päivitykset ja lambda off heti tämän jälkeen  ;D.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 29, 2014, 14:59:39 ip
oletko ikkala Pe iltapäivällä tavattavissa siellä Seinäjoen huudeilla jos siittä ohi ajaisin? voitais syöttää tuolle mopolle jonkun sortin rohtoa.

Joo, varmaan koko päivän. Soita 0400417125 jos liikut.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 29, 2014, 16:08:57 ip
Lainaus
Motomatti laittaa s-postiin sen grison binin mikä sulla on

Sulla on se jo. Sain Janilta Grison binin omia tutkimuksiani varten joten puhutaan samasta tiedostosta.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 29, 2014, 19:56:40 ip
Olisko tuossa modatussa ecussa ihan jotain fyysistä "kolvausta" tehty, ettei siksi suositella karttailua. Eli jotain muutoksia tehty ihan rautapuolelle.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 29, 2014, 21:01:57 ip
Kysyin neuvoa (Rexxer ecun päivitys p.a.d.s:illa tehtaan softaan), tässä vastaus Beardilta (GuzziDiag koodaaja):

En tiedä itse asiassa yhtään softaa, joka kirjoittaisi yli vain kartat. Aina kirjoitetaan täydellinen firmware, sekä kartat.  Aivan niin kuin minun Writer –softani myös tekee.

5AM ecussa on kuitenkin vielä erittäin paljon muita asioita, jotka tallennetaan EEPROM:iin. Tällaisen toimenpiteen jälkeen on joka tapauksessa resetoitava itsemukautuvat arvot, se toimenpide nollaa jo muutamia näistä arvoista. Mahdollisesti tämä ”vieras” firmware käyttää myös näitä EEPROM:in "muita" muistipaikkoja, kun nyt päälle on tullut Guzzi-Software, se käyttää ”vääriä” tallennettuja arvoja.

Siis ensin IAW5x Writerillä ohjelmiston asennus. Sitten GuzziDiag:illa itsemukautuvien arvojen reset ja TPS reset.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 29, 2014, 21:18:16 ip
No joo, tuossa kartassa ainaki sytkäpuoli on jo ihan järjissään. Kiittää, fileessä on juttuja joita pitää kokeilla sporttiinkin.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 29, 2014, 23:31:40 ip
Kysyin neuvoa (Rexxer ecun päivitys p.a.d.s:illa tehtaan softaan), tässä vastaus Beardilta (GuzziDiag koodaaja):

En tiedä itse asiassa yhtään softaa, joka kirjoittaisi yli vain kartat. Aina kirjoitetaan täydellinen firmware, sekä kartat.  Aivan niin kuin minun Writer –softani myös tekee.

5AM ecussa on kuitenkin vielä erittäin paljon muita asioita, jotka tallennetaan EEPROM:iin. Tällaisen toimenpiteen jälkeen on joka tapauksessa resetoitava itsemukautuvat arvot, se toimenpide nollaa jo muutamia näistä arvoista. Mahdollisesti tämä ”vieras” firmware käyttää myös näitä EEPROM:in "muita" muistipaikkoja, kun nyt päälle on tullut Guzzi-Software, se käyttää ”vääriä” tallennettuja arvoja.

Siis ensin IAW5x Writerillä ohjelmiston asennus. Sitten GuzziDiag:illa itsemukautuvien arvojen reset ja TPS reset.


Wau! suurkiitos camn! Tuossahan on jo todella paljon kallisarvoista tietoa!

elikkä onko tuosta nyt tulkittavissa että ecun EEPROM olisi osioitu hiukan samaan tyyliin kuin esim. pöytätietokoneiden kovalevyt voidaan osioida? esim itsemukatuvat arvot olisivat yhdellä ja kartta sekä firmware toisilla osioilla?

ps:kumarrukset myös kartasta!
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 29, 2014, 23:34:57 ip
Olisko tuossa modatussa ecussa ihan jotain fyysistä "kolvausta" tehty, ettei siksi suositella karttailua. Eli jotain muutoksia tehty ihan rautapuolelle.

Ei taida kolvaukset ihan helpolla onnistua http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 30, 2014, 09:21:41 ap
Lainaus
osioitu hiukan samaan tyyliin kuin esim. pöytätietokoneiden kovalevyt
Tämä on hyvä vertaus. Muisti vaan on kiintolevyn sijaan flash muistia. Kyse on siitä mitä alueita luetaan ja kirjoitetaan yli. GuzziDiag työkalut eivät kirjoita mitään sellaista yli, millä voisi tehdä normaalitoiminnoissa (kun Guzzin *.bin tiedostoa syötetään Guzzin ecuun) ecun käyttökelvottomaksi. Tämä johtaa myös siihen, että esim. 15M ecusta ei voi tehdä 15RC ecua syöttämällä 15M ecuun 15RC ecun *.bin -tiedoston.

Pauldaytona on reissussa mutta vastasi samaan kyselyyni näin:
"Minulla on Ducati 5AM ecu „työpöytäecuna“ kotona.  Kokeilin sitä kerran Stelvioon.  Kone käy mutta ei ihan kunnolla.  En tehnyt asialle sen enempää, silloin riitti toteamus että toimii. Ducatidiag koodaajalla (”JP”) on Ducatidiagissa "Dump" -optio, jolla voi lukea koko muistin.  Lukemalla koko muistin voisi vertailla kahta tiedostoa."
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 30, 2014, 11:13:09 ap
Yhteensopivuuksista: omakohtainen kokemus on että 15RC ECUn voi korvata "lennossa" 15M ECUlla. Eli uudempi vanhemmalla. Pitää vain irrottaa lambda-anturi ja tulpata sen reikä. Lisäksi katalysaattori käy tarpeettomaksi. (Ajan kanssa se tukkeentuisi jos sitä ei ota pois.)

Toisinpäin voi olla mahdollista myös sulkemalla lambdatoiminto ohjelmallisesti 15RC ECUsta.

Tavaraahan on tarjolla mm Ebayssa: http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=Moto+Guzzi+15RC+ECU+&_itemId=110700631585
Tai hieman luotettavampaa kauppaa tunnetun purkamon kanssa: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-ecu-v11-sport-iaw15m-c5-us-01729530-moto-guzzi?___SID=U
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 30, 2014, 21:56:53 ip
Kysyin neuvoa (Rexxer ecun päivitys p.a.d.s:illa tehtaan softaan), tässä vastaus Beardilta (GuzziDiag koodaaja):

En tiedä itse asiassa yhtään softaa, joka kirjoittaisi yli vain kartat. Aina kirjoitetaan täydellinen firmware, sekä kartat.  Aivan niin kuin minun Writer –softani myös tekee.

5AM ecussa on kuitenkin vielä erittäin paljon muita asioita, jotka tallennetaan EEPROM:iin. Tällaisen toimenpiteen jälkeen on joka tapauksessa resetoitava itsemukautuvat arvot, se toimenpide nollaa jo muutamia näistä arvoista. Mahdollisesti tämä ”vieras” firmware käyttää myös näitä EEPROM:in "muita" muistipaikkoja, kun nyt päälle on tullut Guzzi-Software, se käyttää ”vääriä” tallennettuja arvoja.

Siis ensin IAW5x Writerillä ohjelmiston asennus. Sitten GuzziDiag:illa itsemukautuvien arvojen reset ja TPS reset.

Sain myös tuon puhutun alkuperäisen uusimman hyvänä pidetyn tehtaan alkuperäisen 2229GRS8V68 softan Griso A5 moottorille häneltä, laitan sen vähäksi aikaa tähän jakoon:https://app.younited.com/?shareObject=331b6bfc-b015-7074-f554-6bd846945f61 (https://app.younited.com/?shareObject=331b6bfc-b015-7074-f554-6bd846945f61)

Tuo 2229GRS8V68 kartta ko Grisoon laitettiin ja hyvin tuo tuntu pelaavan sillä. Ootetaan innolla jatkokommentteja kuinka kotimatka sujui. Ilmeisesti on pyörän orkkis kartta. Meni sinne alunperin Ducatista lainattuun ecuun että heilahti. Se huollossa päivitetty kartta oli se sama mistä oli puhetta toisessa griso-ketjussa. Se missä sytkäennakot on ihan päin helve...ä. Eli jos omistat A5 moottorilla olevan Grison niin ÄLÄ ANNA PÄIVITTÄÄ huollossa! Voi toimia A8 moottorissa mutta epäilen....

Sitä vaan on pakko ihmetellä että jos pyörä on pari päivää ennemmin käytetty virallisessa huollossa kartan päivityksessä (ja kalliissa), miten voi TPS olla arviossa 2,2???? Normisti resetoitiin guzzidiagilla ja 4,8 tuli ruutuun. Ja käynti parani jonkunverran jo sillä.

Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 30, 2014, 22:26:24 ip
Lainaus
15RC ECUn voi korvata "lennossa" 15M ECUlla
Kyl maar, jos koko ecu vaihdetaan pyörään. Tässä tapauksessahan yksi suurimmista eroista on juuri tuo lambda, on (15RC) vai ei (15M). Tuo aikaisempi mainintani liittyi siihen, että "ecun syvintä olemusta" ei ole sallittu GuzziDiag -työkaluilla muuttaa (esim. päivittää 15M, 15RC softalla).

Lainaus
hyvin tuo tuntu pelaavan sillä/jatkokommentteja/Meni sinne…että heilahti
Mainiota, mainiota :D.  Pidetään peukkuja ja ”hats off for our 5AM specialist -Ikkala”.

Lainaus
jos omistat A5 moottorilla olevan Grison niin älä anna päivittää/A8 moottorissa/miten voi TPS olla arviossa 2,2
Jos tämä A5 yksilö tällä nyt tokenee, on ehkä syytä keskustella jollain foorumilla että ehkä pitäisi käydä jonkun jututtamassa maahantuojaa, sinne kun lienee ihan hyvät suhteet.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Jani Janhunen - Toukokuu 30, 2014, 22:35:11 ip
Iltaa,

Antaskohan tuo GD päivittää tuon 068-kartan 03-kartan tilalle.. voisi kokeilla, että tuntuuko siinä perstuntumalla millaista eroa. Sitten toisena kokeena voisin väkästellä tuohon nykyiseen karttaan tuon 68-kartan syttypuolen. Ainahan sitä voi palata lähtöruudun kautta, jos mänöö persiilleen.

Mutta hyvä että Riso toimii taas!

-Jani-
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 30, 2014, 22:57:11 ip
Ja muistakaa tehdä viimeisestä toimivasta tiedostosta varmuuskopio! Eli ensin Reader käyttöön. Sitten voi tehdä mitä vaan ja aina on paluu lähtötilaan olemassa.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Toukokuu 30, 2014, 23:35:35 ip
Kuulostaa hyvältä!

Sitä mää oon aina miettiny ollaanko tässä menty takaperin kehityksessä kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin.

Vähän sama kun musiikin puolella siirryttiin analoogista digiin...
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 31, 2014, 00:22:16 ap
Mainiota, mainiota :D.  Pidetään peukkuja ja ”hats off for our 5AM specialist -Ikkala”.

Kehut kuuluu niille jotka sen ansaitsee, eli näille herroille jotka ovat guzzidiagin yms tehneet mahdolliseksi. Ilman näitä jätkiä ei hommasta tulisi mitään, valmiita ohjelmia kyllä jokainen pystyy käyttämään.

Rahaa ei guzzidiagin käytöstä saa mun mielestä ottaa vastaan, jos joku jotain haluaa välttämättä maksaa niin maksakoon näille GD:n kehittäjille.

Antaskohan tuo GD päivittää tuon 068-kartan 03-kartan tilalle.. voisi kokeilla, että tuntuuko siinä perstuntumalla millaista eroa.

Antaa se. Uskallan väittää että on paljon parempi. Vetää kivasti jo alle 3000rpm mitä sitä Tuomaksen pyörää vähä kokeilin.

Sitä mää oon aina miettiny ollaanko tässä menty takaperin kehityksessä kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin.

Et ole muuten ainut jolla tämä on tullu mieleen....
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 31, 2014, 11:57:03 ap
Lainaus
Sitä mää oon aina miettiny ollaanko tässä menty takaperin kehityksessä kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin.

Kun seuraa eri keskustelupalstoja, eri merkkien ja harrastussuuntien, on polttoaineensyötön ja sytytyksen ongelmat suurelle osalle harrastajista lähes täyttä hebreaa. Oli sitten kysymyksessä analogiset kaasuttimet ja kärjet tai sulautettu digitaalinen järjestelmä.

Eräällä palstalla seurasin mielenkiinnolla miten vaikeaksi saa yksittäinen harrastaja tehtyä yksisylinterisen nelitahtikoneen sytytyksen säädön. Homma sai ylimaallisia piirteitä. Ihmiset ajattelevat liian monimutkaisesti kun luulevat että järjestelmässä on jotain mystiikkaa.

Oli sitten kaasutin tai "ruisku" on niiden "ohjelmointi" periaatteessa hyvin samanlaista: muutetaan niitä parametreja joiden oletetaan parantavan käyntiä ja kokeillaan. Jarrupenkissä muutos-havaintoketju on lyhimmillään oli kyseessä sitten analoginen tai digitaalinen järjestelmä. Ajamalla tehty havainnointi-muutos-ketju venyy ajallisesti mutta oikein tehtynä tuottaa varsin tyydyttävän tuloksen.

Muistan ajan kun ruiskutusmoottoreita vierastettiin ja sanottiin niiden olevan epävarmoja ja kovia kulutukseltaan. Sen takia aloitin analogisten ruiskutusmoottoreiden kanssa pelaamisen jo 80-luvun alussa. Niitä säädettiin ruuvimeisselillä ja pakokaasumittauksella kuten kaasuttimiakin. Selvisi niidenkin toiminta. Niistä ei välillä saaneet merkkihuollonkaan hemmot selvää.

Tärkeintä on tietää miten moottori toimii. Nykyisin melkein täysin nelitahtimoottorin toiminta. Perustietoa ovat kampiakselin ja nokka-akselin toiminnan suhde toisiinsa, venttiiliajoitus, sytytyshetken sijainti kampiakselikulmaan kierrosluvun funktiona ja muut varsin yksinkertaiset asiat kuten palotapahtuman eteneminen ja sylinterin keskipaine. Mitää hämmentävää tässä ei liene. Vain mekaniikkaa ja pyrotekniikkaa.

Sen jälkeen tulee toiminta-alue joka ei pysy vakiona moottorin käynnin tahdissa johon vaikuttaa pakoputkiston ominaisuudet, ilmanoton ominaisuudet, käytettävä polttoaine, lämpötila- ja kosteusolosuhteet, ilmanpaine, moottorin ominaisuuksien muuttumien omien lämpötilamuutostensa suhteen ja kuljettajan ajotapa. Näiden asioiden sovittaminen yhteen on sitä tarkempaa säätämistä. Stä mitä Ikkala ja kumpp. tekevät harrastuksekseen. Välillä saavat moottorin jopa ajamattomaan kuntoon mutta juuri siitä oppii mitä ei ainakaan pidä tehdä. Niin käy itsellänikin.

Usein kuulee kysymyksen että miksi ruohonleikkurin moottori toimii niin varmasti? Siihen on syy: yksinkertaisuus. Se on suunniteltu käymään hyvin vain yhdessä tietyssä tarkoituksessa: ruohonleikkuussa kauniilla ilmalla.

Parhaan opin olen saanut avoimen lähdekoodin järjestelmästä nimeltä MegaSquirt. Se on huomattavasti edistyneempi kuin nämä järjestelmät mitä on esimerkiksi Guzzeissa ja useimmissa tuotantopyörissä käytössä. Johtuu pääosin siitä että edistyneet järjestelmän käyttäjät lisäävät ja muokkaavat järjestelmää jatkuvasti. Lisäksi kyseistä järjestelmää käytetään paljon kilpakäytössä josta tulee tietoa niistäkin olosuhteista joihin siviilikoneet eivät juuri koskaan joudu. Järjestemää pystyy muokkaamaan moottorin käydessä eili palaute tietokoneen naputtelusta on välitön kun taas kaupallisessa järjestelmässä joutuu tekemään ensin muutoksen ja sitten katsomaan miten kävi.

Mutta oli niin tai näin niin moottorin toiminnan ymmärtäminen on homman perusta. Kaasutinmoottoreilla ajettaisiin varmasti vieläkin ellemme olisi alkaneet itse vaatia *pienempää kulutusta ja vähemmän päästöjä. Kaasutinjärjestelmä ei mukaudu kaikkiin toiminta-alueisiin niin tarkasti kuin digitaalinen järjestelmä. Japanilaiset valmistajat kehittivät kaasutinteknologiaa hyvin pitkälle ja pärjäsivät sillä hyvin varhaisia digitaalilaitteita vastaan mutta seinä tuli vastaan niidenkin käytölle eurooppalaisen EURO3-päästönormin tultua voimaan.

*Kulutus ei ole juurikaan pienentynyt ja se johtuu kahdesta pääsyystä: polttoainetta käytetään saastejärjestelmän toimivuuden takaamiseksi ja polttoainevalmistajat ovat laittaneet "petäjäistä" joukkoon että markkinat eivät heikkenisi.

Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 31, 2014, 17:39:21 ip
Mainiota, mainiota :D.  Pidetään peukkuja ja ”hats off for our 5AM specialist -Ikkala”.
Kyllä kumarrukset täälätä Oulun päästä myös! Pyörä toimii tällä hetkellä niinkuin silloin uutena ennen tämän ecu/kartta shown alkamista

Mukava huomata että tällaiset ristiin karttojen ajot ovat mahdollisia (rexxer/pads/diag wrter)

Tarkistelin tuossa vanhoja screen cappeja ja 68 karttahan se mulla alunperin oliki ennen ku alko vastustaan.

Kyllähän se tollaki kartalla hiukan nykii ja arpoo tossa 3tonnin paikkeilla, muttei sen enempää kuin muistinkaan.
Mutta taas toisaalta pyörä jaksaa nyt kiihtyä lineaarisesti suurimmalla vaihteella 8500 tonnissa olevaan rajoittajaan asti 8)

Ihmiset ajattelevat liian monimutkaisesti kun luulevat että järjestelmässä on jotain mystiikkaa.

Mutta toisaalta on joskus hyvä käydä välissä myös hiukan "filosofisempia" keskusteluja tekniikan alan eri aihepiireistä sillä tällaiset keskustelut monesti ruokkivat esim. mielikuvitusta, luovuutta ja viime kädessä lisäävät tietoutta.  ;D Elleivät ennen sitä sotke pohtijan päänuppia loppullisesti :D

pitäsköhä sitä itekki unohtaa tuo pc homma kokonaan ja hankkia jossain vaiheessa noita paljon puhuttuja innovaten tuotteita ja alkaa värkkäämään??
 
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 31, 2014, 18:07:36 ip
Itse olen käyttänyt Innovaten tuotteita (on niitä muitakin olemassa) mutta vain MegaSquirt-yhteydessä. Pitänee tehdä sovitteet varmaan myös MagnetiMarelliin kytkemistä varten. Olen mielenkiinnolla seurannut Ikkalan suorituksia ko laitteiston kanssa mutta itseltä puuttuu toistaiseksi motivaatio kun se ainoa 5AM-pyörä toimii niin hyvin ettei oikein parempaa osaa enää toivoa. Ehkä se ei ole tehokkain eikä herkin mutta sopii mun käsiin oikein hyvin. Ne muutokset mitä siihen tarvitsi tehdä olivat varsin vähäisiä. Toki tein muutamia kokeita mutta ne eivät edistäneet pyörän arkikäyttöä luotettavan ja helppona käyttöpyöränä. Mitään Sporttiahan siitä ei saa vaikka yrittäisi. 1100 Brevasta. Joka tapauksessa Breva on usein yllättänyt minut positiivisesti mm alppimutkissa ja saksalaisella valtatiellä kun on oltu porukalla matkassa. Joukossa varsin sporttisinakin pidettyjä pyöriä.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 31, 2014, 18:31:57 ip
Lainaus
Pyörä toimii tällä hetkellä niinkuin silloin uutena ennen tämän ecu/kartta shown alkamista
Ikkalan kannatettavaan mainintaan GD -tekijöiden merkityksestä pohjaten: saanko (Ikkala&Tuomas) laittaa GD:n kehitysfoorumille eli Saksan "punaisen foorumin" (www.guzzi-forum.de) GD -palstalle referaatin tästä Tuomaksen Grison tapauksesta ? Sillä ajatuksella että saavat voimiaan säästämättä ilmaista työtä koko globaalin Guzzikansan iloksi tekevät GD -kehittäjät positiivista palautetta siitä, miten heidän työkaluillaan tuli asia kuntoon?

Lainaus
ristiin karttojen ajot ovat mahdollisia
Tämän ja Temmin tapauksen kohdalla lienee tullut nyt todistettua, että jos ecu on jonkun "viripajan" jäljiltä, siihen ei pidä mennä syöttämään virallisilla tehtaan työkaluilla mitään?  Ellei sitten tiedetä, että viripajan jäljiltä ecun muistipaikat ovat vakiokäytössä (vain niihin syötetty data on poikkeavaa). Siinä mielessä "ristiin ajo" on siis vaarallista. Mutta se tuli myös todistettua, että GD -työkalupakin Writer -ohjelma kirjoittaa kaiken yli niin, että ollaan taas lähtöpisteessä, ecu on "tehdaskunnossa", kun siihen kirjoitetaan alkuperäinen tehtaan *.bin -tiedosto.  Tästä syystä juuri viripajat näin menettelevät.  Kun ecun sisällön voi imaista ulos ja lähettää sähköpostilla kaverille, jää viripajan rahat saamatta. Olen ymmärtänyt niin että aikaisemmin viripajat lisäilivät ylimääräisiä "asennusjalustoja" epromeihin samasta syystä.  Epromin saattoi kopioida mutta asennusjalka oli oltava viripajalta.

Lainaus
hiukan nykii ja arpoo tossa 3tonnin paikkeilla
Kuulostaa siltä että lambda on edelleen käytössä? Jos on lambda off, sitten kaverille kysymys että "pst, viittisitkö vähän oikaista tosta 3 tonnin kohdalta" ;).

Lainaus
toisaalta on joskus hyvä käydä välissä myös hiukan "filosofisempia" keskusteluja
Motomatin aikaisempaan yleisluontoiseen tarinointiin moottorin toiminnasta viitaten; kyllä esim. minä kuuntelisin mieluusti pari tuntia tarinaa asiasta (esim. "Guzzimiitissä"). Ensin perusteita ja sitten esimerkkejä kartoista ja niiden muokkaamisesta TunerProlla. Esim juuri vaikka tuo nykiminen 3000 tienoilla: miltä kartta siellä näyttää? Mitähän lambda juuri silloin kertoo? Pajonko mahtaa olla syöttöä juuri silloin päällä jne. Askelmia itse säätäjien tikkaille, mitä pitkin yrittää ylemmäs. Jokaisella oma PC mukana mihin ensin katsotaan softat ja kaapeliajurit ja kaikki sitten kokeilevat venytellä niitä karttojaan samalla... välillä pihalle kokeilemaan...
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 31, 2014, 19:32:31 ip
saanko (Ikkala&Tuomas) laittaa GD:n kehitysfoorumille eli Saksan "punaisen foorumin" (www.guzzi-forum.de) GD -palstalle referaatin tästä Tuomaksen Grison tapauksesta ? Sillä ajatuksella että saavat voimiaan säästämättä ilmaista työtä koko globaalin Guzzikansan iloksi tekevät GD -kehittäjät positiivista palautetta siitä, miten heidän työkaluillaan tuli asia kuntoon?

Johan toki, laita vaan.

Kuulostaa siltä että lambda on edelleen käytössä? Jos on lambda off, sitten kaverille kysymys että "pst, viittisitkö vähän oikaista tosta 3 tonnin kohdalta" ;).

Lambda on päällä ja GD:n mukaan ihan järjissään.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Toukokuu 31, 2014, 20:19:16 ip
Ikkalan kannatettavaan mainintaan GD -tekijöiden merkityksestä pohjaten: saanko (Ikkala&Tuomas) laittaa GD:n kehitysfoorumille eli Saksan "punaisen foorumin" (www.guzzi-forum.de) GD -palstalle referaatin tästä Tuomaksen Grison tapauksesta ? Sillä ajatuksella että saavat voimiaan säästämättä ilmaista työtä koko globaalin Guzzikansan iloksi tekevät GD -kehittäjät positiivista palautetta siitä, miten heidän työkaluillaan tuli asia kuntoon?

Tottakai! Kyllähän kaverit ovat erityismaininnan ansainneet, ilman tommosia tyypejä tässä olis pitäny postittaa ecu saksaan , oottaa pari viikkoa ja köyhtyä pari hunttia...itseasiassa pitääpä lahjoittaa kavereille jonnin verran(son mukava varmasti saaha kehujen lisäksi välillä muutama lantti kehitystyön tueksi)
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 31, 2014, 20:25:02 ip
Lainaus
Lambda on päällä ja GD:n mukaan ihan järjissään
Eikös ole niin, että lambdan työ on päällä ja järjissään ollessaan juuri "järjestää niitä nykyjä" sinne 3000 kohdalle? Laihoja alueita päästömittauskierroksille. Jos Tuomas nyt tekee lambda off -asetuksen, niin eikö pitäisi nykimiseen tulla toivottua kehitystä?
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 31, 2014, 20:49:41 ip
Lainaus
Lambda on päällä ja GD:n mukaan ihan järjissään
Eikös ole niin, että lambdan työ on päällä ja järjissään ollessaan juuri "järjestää niitä nykyjä" sinne 3000 kohdalle? Laihoja alueita päästömittauskierroksille. Jos Tuomas nyt tekee lambda off -asetuksen, niin eikö pitäisi nykimiseen tulla toivottua kehitystä?

Joo, osimoilleen näin. Lambda off tilassa vaan nämä 8v koneet tahtoo olla sitten liiankin rikkaalla. Riippuu tietty mikä kartta on käytössä. Ilman seosmittaria (tai autotuneria) en lambda off asetusta tekisi. Ainakaan jos on katti putkessa.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 01, 2014, 12:42:04 ip
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=24248.0 (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=24248.0)
"
Tärkeintä on että Guzzi kulkee taas!

Joskaan tämä Firmware ei ole kyllä vielä optimaalinen. Luulen että Paulilla on jotain parempaa. Mutta annetaan hänen ensin nauttia lomastaan.

Paljon terveisiä Suomeen ja kiitokset palautteesta.

Beard
"
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 04, 2014, 14:21:09 ip
Soittelin tossa Rm Heinolle ja kerroin hiukan tästä tapahtumaketjusta.

Kaveri jonka kanssa keskustelin kertoi,että printin mukaan pyörään olisi ajettu 68 kartta ja että tps sekä itsemuk.arvot olisivat kumpikin resetoitu :o

jos näin niin sitten ollaan kyllä jännän äärellä.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Kesäkuu 04, 2014, 18:25:13 ip
Edelleenkin,

Sinne on ajettu kartta 68, resetoitu itsemuk arvot ja TPS. Rexxerin tekemät muut asiat ennallaan = VituixMän.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 04, 2014, 19:56:10 ip
Soittelin tossa Rm Heinolle ja kerroin hiukan tästä tapahtumaketjusta.

Kaveri jonka kanssa keskustelin kertoi,että printin mukaan pyörään olisi ajettu 68 kartta ja että tps sekä itsemuk.arvot olisivat kumpikin resetoitu :o

jos näin niin sitten ollaan kyllä jännän äärellä.

No mitäpä nuo tuumasi kun kerroit että "03" kartta oli sisällä ja TPS päin persittä? Itestäänkö se kartta olis vaihtunu....
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 05, 2014, 02:00:45 ap
Lainaus
Soittelin tossa Rm Heinolle

Kurkkailin tuota Grisoghetton GuzziDiag säiettä. En huomannut ensihätään että karttoja olisi missään helposti näkyvässä paikassa jaossa.  Takapuolituntuma, tulppien väri ja sittemmin ScanM5X dataloggeri, näin tämä "beetle" niitä vääntää ja monet kehuvat tulosta.

Mutta että ei epähuomiossa haukuttaisi väärää puuta:

21.11.2013. P.Roper

Olen tullut vakuuttuneeksi siitä että PADS, tehtaan työkalu, syöttää kartan viallisena joihinkin malleihin, erityisesti 1200Sport 4V ja Norge 8V malleihin. Nähtävästi siitä huolimatta että sportissa on saman pituiset putket yhteiseen kattiin asti, yhdessä Sportista lukemassamme kartassa on delta fuel mapissa joitain todella outoja poikkeavuuksia - - olen repinyt (siitä vähästä mitä on jäljellä) hiuksiani päästäni tuon Sport1200 suhteen, jonka PADS sotki.  Mekaanisesti pyörä on OK mutta polttoaineen syöttö on kirottu.  Tähän asti tämä on tapahtunut kohdallani vain kahden pyörän, 8V Norgen ja 1200Sportin, kohdalla mutta se on tehnyt minut todella araksi PADS:in suhteen 5AM pyörien kohdalla. - - Kun pistää piuhan kiinni PADS kertoo mikä kartta pyörässä on ja onko päivitystä saatavissa. Se ei anna listaa kartoista eikä se anna päivittää taaksepäin.
"

11.12.2013
- - ja sitten voimme siirtyä muihin malleihin - - löytänyt meille Grison tankin kokeiluihin E10 polttoaineiden kanssa niin että ensi vuonna meidän pitäisi voida alkaa työskennellä myös sen asian kanssa.



Myöhemmin spekuloivat että ecun lämpötila vaikuttaisi asiaan. Kylmä [ilmeisesti myös virrattomana kauan ollut ?] ecu: vähemmän ongelmia kirjoituksessa. Oletus: niihin osiin muistia missä on tulotietojen sen hetkinen tila (lämmöt, kaasunasento jne.) ei kirjoiteta. Kun nämä tulotiedot ovat "kuumassa, vasta ajetussa" tilassa, on ecun päivityksessä ongelmia.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 09, 2014, 12:56:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Ikkala link=topic=4941.msg37615#mtusg37615 date=1401900970
No mitäpä nuo tuumasi kun kerroit että "03" kartta oli sisällä ja TPS päin persittä? Itestäänkö se kartta olis vaihtunu....
Eipä sitä paljon kommentoitu, mutta eivätpä pystyneet kieltämäänkään ku ainut mitä siellä nähään on päivitystiedoston numero.
Kyssyin hyvitystä mutta kuulemma tämmösissä" viri ecu" tapauksissa vastuu on asiakkaalla...

Edelleenkin,

Sinne on ajettu kartta 68, resetoitu itsemuk arvot ja TPS. Rexxerin tekemät muut asiat ennallaan = VituixMän.

Kuis niin ??? Hyvinhä tuo kulkee ;D

Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 09, 2014, 18:45:15 ip
Lainaus
Kuis niin Huh? Hyvinhä tuo kulkee
BB1 mies taisi tarkoittaa että kun huolto ajoi sen kartan sisään pads:illa, kävi hänen kuvaamallaan tavalla. Ja kun Ikkala ajoi GuzziDiag -työkaluilla kartan sisään, asettuivat bitit taas samankaltaisesti kuin ne ovat "tehtaan jäljiltä".
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Kesäkuu 10, 2014, 22:36:05 ip
Kyllä, juuri tätä tarkoitin. Hyvä että asiantuntemus ja mahdollisuudet ovat ECUjen suhteen lisääntyneet. Lupaa todella hyvää tulevaisuutta varten :).

Nykyisen pyöräni ECUun ei pääse käsiksi kuin tehtaalla, sinne siis ;).
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 10, 2014, 23:11:44 ip
Lainaus
Hyvä että asiantuntemus ja mahdollisuudet ovat ECUjen suhteen lisääntyneet
Mutta vain Gruppon suunnalla, maahantuoja joutunee ehkä ottamaan vielä lusikan kauniiseen käteen kun seuraava 5AM sotkeutuu.

Eikös se paja ollut siinä matkan varrella kun Monzasta ajelee Mandellon suuntaan, taisit joskus kertoa, vai miten se oli ?  Ohi on siis moni ajanut eikä mitään asiasta tietänyt... olishan se kiva käydä renkaita potkimassa ja muutenkin ovat tietäväisiä Guzzeista. Siellähän se oli se V11 Scura R myynnissä summarahoilla jos oikein muistan... alun kolmatta kymmentäkö niitä on tehty... Tosin sama pelihän se on kun Cafe Sport ja Coppa Italia optisia seikkoja lukuun ottamatta.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Temmi - Kesäkuu 11, 2014, 10:52:21 ap
Millepercenton tehdas on Monzasta vähän matkaa kohti Mandelloa. Niillä on lisäksi juuri avattu uusi liike Milanossa. Todella hieno liike, suosittelen käymään jos siellä suunnalla liikkuu.
Otsikko: Vs: Apuva!
Kirjoitti: Tuomas - Kesäkuu 12, 2014, 18:15:48 ip
Kyllä! lukijalla tulkinta erhettä pukkasi :D
Lainaus
Hyvä että asiantuntemus ja mahdollisuudet ovat ECUjen suhteen lisääntyneet
Mutta vain Gruppon suunnalla, maahantuoja joutunee ehkä ottamaan vielä lusikan kauniiseen käteen kun seuraava 5AM sotkeutuu.

Näinpä...

Mutta luotto pelaa gruppon porukkaan ku siihen kuuluisaan junan vessaan! ;D