Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: alkkioma - Toukokuu 27, 2014, 08:16:18 ap
-
Olen ajatellut vaihtaa LeMansini vilkkuihin ja takavaloiksi LED-polttimot, lähinnä yhden asian takia. Ensimmäinen on että ainakin vilkkujen osalta valoteho=huomattavuus on nykyisellään heikko, joten isompi valoteho samalla (pienemmällä jopa?) virrankulutuksella olisi hyvä asia.
Markkinoilla näyttää olevan LED-polttimoita joissa tehoksi kerrotaan x W, mutta mitä on x:n valoteho verrattuna samantehoiseen perinteiseen polttimoon?
Onko joku vaihtanut, jos on niin ovatko toimineet ja kestäneet?
-
Laitoin T5:seen led polttimot vilkkujen merkkivaloihin, näkyvät huomattavasti paremmin, kun tahtoo tuo vilkku unohtua päälle. Led lampiussa pitää muista napaisuus, jos on väärinpäin ei pala.
-
tehoksi kerrotaan x W, mutta mitä on x:n valoteho verrattuna samantehoiseen perinteiseen polttimoon?
Ei ole mahdollista verrata led valonlähteen ja hehkulampun sähkötehoja niiden kirkkauteen perustuen. Mitään 'valotehoa' ei myöskään ole olemassa. On vain kandelat, luxit ja lumenit. Niistä viimeksi mainittu, valovirta, on ainoa järjellinen vertailuperuste. Sitä on ehkä vaikea saada selville molemmista, hehkusta ja ledistä. Mittausperiaatekin on kotikonsteilla mahdoton. Mutta, tuskin poliisi muuta katsoo kuin lampun näkyvyyden. Minä tekisin empiirisen vertailun. Rakentaisin yhden vilkkukonstruktion siten kuin se hyvin syntyy, ja laittaisin hehkulamppusiskonsa kanssa vierekkäin vilkkumaan ja silmämääräisesti katsoisin, että ei ainakaan heikompi ole.
Led on myös monokromaattinen, siis yksivärinen. Valkoinenkin on tehty näennäinen valkoinen useita värejä yhdistämällä. Siksi sen vilkun peitelasi/muovikuppi ei saa väriltään paljoa poiketa ledin väristä, muuten lumeneita leikkaantuu paljon pois. Kirkas lasi ehkä on paras, ja jos halutaan oranssi vilkku niin käytetään oranssia lediä, tai keltaista, tai lämminvalkoista.
Muuten... Nuo em. suureet suhtautuvat toisiinsa vähän kuin ohmin laki. Yhden kandelan valovoima suunnattuna yhden steradiaanin avaruuskulmalla (sisä)pallopinnalle yhden metrin etäisyydelle (joka on silloin yksi neliömetri) valaisee yhden luksin valaistusvoimakkuuden ja aiheuttaa silloin yhden lumenin valovirran.
EDIT:
Onko joku vaihtanut, jos on niin ovatko toimineet ja kestäneet?
Kerran tein auton lisäjarruvalon ledeillä. En käyttänyt valmiita led-lamppuja (joita ei silloin vielä ollut) vaan ostin superkirkkaita punaisia ledejä ja kytkin sarjaan kolmen ryhmissä ja aina ryhmälle sarjavastuksen. Käytin runkona valmista jarruvaloa, jonka sisäkalut poistin ja tein veroboard piirilevystä ledien ja vastusten alustan. Mittasin auton maksimijännitteen, siis silloin kun akku on täysi, moottori ulvoo isoilla kierroksilla ja kaikki pois sammutettavat valot ym. on sammutettu. Ledeistä mittasin niiden kynnysjännitteen. Erotuksesta sain vastuksen hävitettävän jännitteen, ja virraksi sain datakirjan sivulta ledin maksimi pitkäaikaisen virran. Siitä laskin vastuksen ohmit ja watit.
Jos ledin virta on liian suuri se ensin alkaa vilkkua ja lopuksi sammuu. Tietysti sikasuurella virralla sammuu kuin salamalamppu. Jos vastuksen tehonkeston wattimäärä on liian pieni se kuumenee ja muuttaa vastusarvoaan.
Ostin ledit Keski-Suomen Elektroniikasta ja pyysin kopion datalehdestä, josta sitten näkyy mm. se suurin sallittu virta grafiikkana eri lämpötiloilla/häviötehoilla. Konstruktio kesti useita vuosia aina paaliin asti.
-
Eikös tuon valoratkaisun voi vaikka upottaa silikooniin tai epoksiin sieltä nurjalta puolelta. Sehän tukee lamppupatenttia niin on vähemmän herkkä vikaantumaan mekaanisesti. Tämä siis jos tekee kolvauksen levylle itse.