Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: iskat - Toukokuu 24, 2014, 23:26:06 ip
-
Tervehdys, nyt se sattui myös minulle, tankinsisäisen polttoainepumpun letkun irtoaminen, hinausautolla siis stone kotiin ja tankkia irroittelemaan ja sitten se vahinko tapahtui: tankista ruiskulle lähtevä punainen muovinen polttoaineliitin (pikaliitin "uros") napsahti poikki bensaletkun pikaliitintä iroittaessa (tuli ikävä perinteistä bensahanan metalliversiota...) Eli osaisiko joku nyt informoida saako liitintä jostain erikseen ja jos saa mistä lähtis uutta hakemaan ja mahtaako kustantaa paljonkin ???
-
Minulla kävi sama vahinko liittimen kanssa . Vedä katkennut osa bensapumpusta irti . Se on tiukassa , mutta lähtee ulos . Siinä on muistaakseni kaksi O-rengasta ja yksi lukko rengas . Sitten pitää olla ammattitaitonen sorvari joka tekee uudet osat . Muoviosien mittojen mukaan . Kaksi erillistä osaa. Pikaliittimen putki upotetaan toiseen osaan ja hitsataan tai juotetaan yhteen . Materiaali voi olla messinki , haponkestävä tai "mustarauta" .Käytin vanhoja O-renkaita . Rakensin vielä pumpun ulkopuolelle pultin alle lukon, joka estää uutta osaa irtoamasta bensapumpusta (lukituskynsi) ,jos lukkoprikka ei enää toimi . Liitin jää liikkuvaksi , niinkuin alkuperäinen .
-
Liittimen saa myös varaosana kun samalla hankkii polttoainepumpun suodattimineen, paineensäätimineen ja mittariantureineen.
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php
Hinta vajaat 600€. Vastakappale letkun puolella kustantaa 8,54€.
Liittimen kanssa pitää olla kärsivällinen. Se ei ole edes kireässä mutta irrotuksessa saattaa mennä hetki aikaa. Pikaliitin on ehdottoman kätevä kyseisessä paikassa. Klemmarin kanssa turatessa olisi vielä hankalampaa. Pitäisi ainakin olla pidempi letku. Toki järjestelmämuutos on ollut monien mielessä siirtää suodatin tankin ulkopuolelle. Tosin en juuri kyseistä keskustelua löytänyt. Tässä kuitenkin jotain: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4848.0
-
Onko kyseessä nämä CPC:n / Colderin liittimet?
silloin kannattaa olla yhteydessä http://suomenpikaliitin.fi
omaan pyörääni aikoinaan tuolta tilasin metallisrt muovisten tilalle.
Ulkomailtakin löytyy, Ebay, jne.
-
Pikaliittimen pumppulle menevä pätkä olikin sen verran piukassa siellä kolossaan että katkesi vielä kerran ennen kuin sain irti (lukkorenkaan kohdalta)
Koko pumppupakettia tilpehööreineen en nyt tässä vaiheessa nähnyt aiheelliseksi vaihtaa, 600€ pelkän muoviliittimen rikkoontumisen johdosta ???.
Suodattimen siirto ehkä myöhemmässä vaiheessa ulkopuolelle jää vielä harkitaan ::)
huom. motomatin stein-dinsen linkistä löytyy hyviä räjäytyskuvia myös mm. muistakin osa-alueista!
Pikaliitin löytyi nyt netistä/ulkomailta Markon vinkkien mukaisesti, nyt vain noin 2-viikon odotus ja liittimen pitäisi olla täällä kotosaslla valmiina asennukseen ;D
Kiitos kaikille kommenteista ja tuiki tarpeellisesta infosta!
-
^ Mikä sen liittimen malli on tarkalleen. Tänään katkes itteltäni liitin >:(
Ja kiire on saada uusi tilalle! Torstaina pitäisi lastata pyörä kohti Italiaa!
Tyhmyydestä saa maksaa... prkl.
-
www.colder.com ja sieltä selailet products . metalli/muovi, suora/kulma, sulkeutuva/avoin, letkulle/kierteelle..
biltemassa on joku malli, stormilla saattaa olla jotain, KTM:ssä on käytetty..
googleen hakusanaksi "colder fuel line quick connects"
-
se stormin malli:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/moottori-ja-sen-liittyvat-osat/bensansuod-letkuthanat/pikaliitin-8mm-bensaletkulle-single-shut-off/
(http://www.storm-motor.fi/media/img/products/280x280/MPR-12-0030.jpg)
-
Mulla on pikkulohkossa tuommonen ainoana hanana. Pitää hyvin irroitettuna ja on helppo käyttää. Ja halpa.
-
Mulla vastaava Bilteman sulkeva pikaliitin Alkoholipyörän ruiskun paluuletkussa. Hyvin on toiminut ja kestää etanolia. Imupuolella on sähköinen hana. Meinasin laittaa Sääksjärvi Trikeenkin mutta sain alkuperäisen bensiinihanan korjatuksi. Ainakin toistaiseksi.
-
Lähteekö tuo tankin puoleinen liitin irti ihan vaan vetämällä? Ainakin pirun tiukassa se on jos lähtee. Pitänee saada järeämmät työkalut ja bensapumppu kiinni ruuvipenkkiin.
-
Vaihdoin bensafiltterin keväällä. Olipas se letkuliitin tiukka. Sen verran älysin, että liitinsysteemiä ei saa yhtään taivuttaa. Vetämällä ns. apinan raivolla se viimein aukesi.
Jos se katkeaa, niin mitäs mieltä MM olisi: Jämätumppiin pätkä kunnon letkua kiinni parilla rosteriklemmarilla ja uusi metallinen pikaliitin letkun toiseen päähän ja vastakappale myös.
Tuosta filtterin siirrosta ulkopuolelle... Nurmen Maken kanssa siitä joskus keskustelin. Hänen suositus on pitää se tankissa sisällä. Muutos saattaa aiheuttaa pa.paineen muutoksen ja sitä myötä käyntiongelmia.
Mahtaakos se olla ihan näin? Eikös se regulaattori ole pumpun ja filtterin välillä ja filtteri on säädetyn vakiopaineen linjassa? Eikä tankkiin kuitenkaan ole paluuvirtausta ( vrt. Vanha EV, jossa regulaattori on takin etuosassa ). Ja eikös se pa.paine ole suht.pieni, eli sen verran, että ruiskulla on kokoajan ainetta? Kun ( taas kerran ) isoissa dieseleissä on tällainen järjestely ja sillä vain varmistetaan katkoton pa.syöttä ruikulle. Näin ei tarvitse rakentaaq älyttömiä paineita kestävää putkistoa...
-
En näe teknistä ongelmaa suodattimen siirtämiselle pois tankista. Kyse lienee enemmänkin vakuutusongelmasta: jos pyörä palaa jostain syystä niin syyllistä epäillään....
Itse laitoin huomattavasti isomman suodattimen tankkiin kuin alkuperäinen. Vain hiukan paksumpi mutta huomattavasti pidempi. Arvioitu vaihtoaika kun mittarissa on 150.000 km.
Jos putken pätkään jää sen verran kaulusta että siihen letkun saa luotettavasti kiinni niin korvaava järjestely lienee mahdollista. Pikaliitin kruunaa asian. Liitin ei aiheuta juurikaan virtausvastusta koska syöttöpaine on 3 baaria ja virtaus suutinlinjassa vähäisempää kuin päälinjassa tankin sisällä.
Se alkuperäinen pikaliitin aukeaa ilman merkittävää voimaa. Hieman konstikas se on mutta ei sen takia tarvitse liitintä rikkoa. Jos ei millään aukea niin tarvikeliikkeestä saa letkuyhteen ja kaksi klemmaria tai pikaliittimen eli katkaisee letkun sopivasta kohtaa ja tekee siihen liitoksen. Tähdennän vielä että maltilla se liitin aukeaa ilman hauiksen pullistelua.
-
Tuo Guzzin liitin taitaa olla kovasti samaa tyyppiä, kuin rouvan saksalaisessa autossa painelinjan liitokset. Ne nyt ovat helpossa paikkaa tarjolla yleensä, mutta olen huomannut, että ovat todella tarkkoja irroitus asennosta. Siis vedon suunnasta. Jo on vinossa yrittämässä, niin ei varmaan irtoa.
-
Sain liittimen irti, mutta meni kolmanteen osaan. Siellä on lukkoprikka, joka pitää liittimen tiukasti kiinni, mutta antautuu kun käyttää väkivaltaa.
Korjuutin liittimen hitsaamalla. Oli noin 3min homma, mutta saa nähdä kestääkö. Valoin vielä epoksia liittimen ulkopintaan vahvistukseksi, mutta en tiedä onko siitä mitään apua. Pitää kokeilla illalla kun epoksi on kuivunut.
Tilasin myös uuden osan rikkoutuneen tilalle Italia Moto Ricambsta, mutta siitä ei ole 100% varmuutta onko osa vastaava. Huomenna näkee kun liitin tulee.
Stormin jne. liittimet eivät kelvanneet tähän tarkoitukseen.
Gutsibitsistäkin näyttää saavan oikeeta liitintä -- >
http://www.gutsibits.co.uk/prod_img/lrg/IMG_3808.jpg
http://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=fuel&f=d&Model=2&search=SEARCH&spPage=2#topbar
-
Osa tuli Suomeen ja tismalleen samanlainen kuin alkuperäinen (punaisuus oli tosin kadonnut kun oli väriltään valkoinen).
Tilasin sen osoitteesta http://www.gutsibits.co.uk. (Fuel Pump Spigot /tuotenumero FUA30000).
Edellä mainitsemaani yritystä voin vain kiittää: erittäin hyvää kommunikointia ja palvelua, kaiken kruunasi vielä todella nopea toimitus, eli vain muutamassa päivässä täällä
(Samaa osaa löytyy myynnissä mm. italiassa ja osaa on käytetty Moto Guzzi lisäksi ainakin joissakin Aprilian malleissa...)
Samalla tuli nyt uusituksi suodatin ja letkukin kiristimineen tankin sisältä. Upotettavan letkun ja kiristimet hain motonetista yhteensä n.15€
Alkuperäisenä suodattimena oli MAHLE KL145, sekin löytyi motonetista, ei kuitenkaan moto guzzi tiedoilla
(tiedotin asian neuvontatiskille ja lupasivat päivittää sen tietokantaansa) tuotenumero: 19-9500 Polttoainesuodin BMW/Ducati/Triumph "Knecht-Mahle/Mann" Hinta 14,90€
Kaiken kaikkiaan selvisin siis koko hommasta vain lähinnä säikähdyksellä ja tulipahan vaihdetuksi myös tuo alkuperäinen polttoainesuodatin uuteen ;D