Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Junkers - Toukokuu 19, 2014, 19:54:02 ip
-
Olen aikeissa ostaa tuollaisen avattavan kypärän aiemman avokypäräni tilalle. Varmaankin osin makuasioitakin mutta olisi kyllä kiva kuulla vähän muitten kokemuksia. Tällä hetkellä pohdinnassa olevat vaihtoehdot ovat Nolan N 104 (vanhempi malli, jonka saisi sopivaan hintaan) ja Schubert C3. Tuollainen umpikypärä ei oikein tule kyseeseen kun täytyy temppuilla silmälasien kanssa ja se tuntuu melko hankalalta.
-
Itellä on C3 ja erittäin hyvä kypärä mutta ei toimi lasien kanssa paksumpi sankaset lasit painaa ja kauhia homma survoa lasit sen jälkeen kun kypärä on päässä. Onneksi on vain tuo lähi näkö ongelma että voi ajaa ilman laseja mutta sitten kun menee tankille niin kypärä pois ja lasit päähän että tulee oikea tunnus. :o
-
Moi!
Minullakin on C3 ja olen ollut siihen tyytyväinen!
Kuitenkin ehdotan kokeilemaan useita eri malleja, koska kaikki kypärät eivät sovi kaikille.
Meillä ihmisillä on hyvinkin erilasia kallonmuotoja. Toinen kypärä sopii toiselle ja toiselle se aiheuttaa yhtä tuskaa!
Minusta hyvä kypärä muodostuu seuraavista ominaisuuksista:
- kevyt
- avattava
- aurinkovisiiri (tummennettu visiiri ei ole hyvä juttu hämärällä, pimeällä tai tunnelissa)
- pinlock (ainoa toimiva keino välttä huurtumista)
- helppo säätöinen ja tehokas tuuletus (kesä ja kuumat ilmat vasta tulossa)
Lisäksi monet suosivat kirkkaita neonvärejä tai valkoista (auttaa kanssaihmisiä huomaamaan liikenteessä)
t. Kimmo
-
C3 on toiminu hyvin ja vanhempaa C3-mallia vissiin on vielä euroopasta saatavissa järkevään hintaan. C3:n kanssa ei tarvitte aurinkolaseja, joten esim. tunneliin mennessä voit napata aurinkovisiirin pois edestä ja maailma valkenee. Jos on tarvis kuulokkeita asennella, niin niillekin löytyy hyvä syvennys, eikä korvat painu. Itelläni sentin levyiset sangat silimiklaseissa ja ainoa viritys niihin oli sankojen loppupään taivutus istuvuuden parantamiseksi. Itelleni silmälasien istuvuus selvis vasta pidemmän ajolenkin aikana.
Shoein GT-Air on kuulema ihan hyvä kanssa, mutta aikas arvokas.
Halpojen avattevien mekanismit ja fyllit tahtovat parissa vuodessa kulahtaa huonompaan kuntoon tietenkin käytön mukaisesti.
Muutamaa kypärämerkkiä kannattaa tuon istuvuuden vuoksi testata ja kävästä koeajolla, että äänimaailma tulee ilmi.
-
Taitaa tuo suupertti olla liki ainoa avattava, joka on kuitupotta? Caberg, Nolan ja oliko Marushin(?) ovat vissiin ainakin muovipottia.
off topic: itse ihastuin toissa kesänä kokoavokypärään arkiajossa. Ei missään nimessä turvallisimmasta päästä, mutta mukava ja kevyt käyttää. Lisäksi tämä kesän kasvillisuuden aiheuttama pölyisyys pitää röörit niin tukossa umpikypärällä, että ajaminen on pahimmillaan tuskaa. Avopotalla nenä pysyy auki jostain syystä. *Viime kesänä ajoin vissiin 300 km umpikypärällä..
-
Tuollainen umpikypärä ei oikein tule kyseeseen kun täytyy temppuilla silmälasien kanssa ja se tuntuu melko hankalalta.
Mulla on ollut ajolasit erikseen ja sankojahan saa vaikka ihan suoria, joten ei mitään hankaluutta. Ei edes millään tavallisillakaan sangoilla. Mun kypärissä on ollut semmoinen 'sauma', johon se sanka helposti sujahtaa. Mutta kaikkihan päättää omasta turvallisuudestaan ihan itte.
-
Ostin muutama vuosi sitten Shubertin Conceptin. Se oli ihan hyvä kypärä, mutta ei missään tapauksessa ylivertainen muihin verrattuna. Hintaa ei Tallinnassa ollut juuri mitään, josta syystä sen ostinkin. Sekin kului loppuun 5 vuodessa...
Sen jälkeen ostin Piikkiöstä Davidan, jonka vakuutusyhtiö lunasti - pahus sentään. Kypärä oli HYVÄ!
Tämän jälkeen yhden kesän oli Airoh 55. Kypärä sinänsä oli ihan jees, mutta ilmeisesti tehty toisenlaiseen päähän. Korvallisilla ei ollut mitään pehmustetta, vaan korvaa painoi kova muovi ja pitkällä reissulla se oli ihan kamalaa. Ei pystynyt korjaamaan tuota.
Nyt on Zeus, ja eipä sekään mikään ihmeellinen ole, ihan hyvä potta.
Poliisilla on käytössään mm. Nolaneita. Eräs sanoi, että käyttäjä saa periaatteessa valita kypärän ja hänen mielestään Nolan on hyvä.
Vähän yleistäen, kaikki kypärät suojaavat yhtä hyvin, eli testi on läpäisty.
-
Jos silmälasien kanssa pitää vekslata, niin avattava kypärä aurinkovisiirillä. Kun kypärän vaihto on joskus edessä, niin % varmasti uusi kypärä on avattavaa mallia.
On vaan niin paljon käytännöllisempi arkikäytössä kuin umpikypärä! ! !
Kimmo mainitsi jo tärkeimmän asian, eli kypärän istuvuuden. Siitä lähetään, tai ainakin mie lähen, että kun päähän sopiva kypärä löytyy, niin sitten katsotaan hinta ja merkki. Tingitään vaikka ketjurasvassa, mutta ei kypärän istuvuuvessa ja mukavuudessa.
Tunturin kanssa samaa mieltä avokypärästä. Katupyörällä ajot (oli alla kyykky tai joku muu) vedetään 90% avokypärä ja ajolasit päässä. Avokypärä on vaan niin mukava ja ilmava ja se päässä ollaan "lähempänä" alkuaikojen fiilistä.
Melkoinen ahistus iskee eka kilometreillä, kun kesän jälkeen tyrkkää umpikypärän päähän. Tuntuu, että siellä kuupan sisällä loppuu ilma.
Schubert C2 on kylmiä ja sateisia kelejä varten. Enskalla toki ajetaan enskakypärä päässä, mutta se onkin melkein avokypärä.
-
Kiitokset näistä aikoinaan saamistani kommenteista.
Kypärän sain viimein ostettua ja valintani päätyi Nolanin 104 EVO-malliseen avokypärään, jonka sain Stormilta mielestäni sopuhintaan 329 €. Käyttökokemustakin on kertynyt noin 400 km:n verran. Onhan tuo aiempaan samanmerkkiseen avokypärään verrattuna painavampi. Hiljaisempi tuo on ainakin mitä tulee noihin ajoviiman aiheuttamiin kohinoihin. Toisaalta moottorin äänet kantautuvat kypärän sisään aika voimakkainakin, joten kyllä nuo korvatulpat tämänkin kanssa tarpeen ovat. Tuo äänten kantautuminen kypärään lienee melko monimutkainen juttu, jossa pyörän katteilla/pleksillä tai niiden puuttumisella lienee melkoinen merkitys. Sillekään ei kai kukaan voi mitään, että kypärä väkisinkin toimii jonkilaisena ääniä vahvistavana kaikukoppana. Valinnassa painoi päähän sopivuus, laatuvaikutelma ja hyvät kokemukset saman merkin avokypärästä. Hyvää on myös laaja näkökenttä ja pääosin valkoisen värinkin koin plussana.
Hyviä ja turvallisia loppukauden ajokilometrejä kaikille.
P.S. Tuosta Gruppon heijastinliivistä olen kanssamotoristeilta saanut pelkästään hyvää palautetta.
-
Pääsi pujahtamaan pieni kirjoitusvirhe. Tuo Nolan 104 EVO on tietenkin avattava kypärä eikä avokypärä.
-
Aika rankkaa palautetta Schubert C3:sta viereisellä saitilla.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/279759-Schubert-C3-kestotesti-Paskaa-koko-rahalla! (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/279759-Schubert-C3-kestotesti-Paskaa-koko-rahalla!)
-
Tuttua hommaa. Turpolla oli muutama vuosi sitten C2 ja siinä oli osa muoviosista
(mm. visiirin tiivisteet) tehty biohajoavasta muovista. Parissa vuodessa se levisi käsiin.
-
Yritinpä minäkin: C 3, J 1 ja mikälie racing-malli. Jos eivät palikat itsekseen lennelleet moottoriteille, niin olipa milloin mitäkin häikkää. Suht. painavia, kalliita ja erikoisen muotoisia. Hiljaisiako - ei semmoista ole olemassakaan, kypärän kanssa on aina käytettävä korvatulppia. Tämä näin enemmän tai vähemmän huonokuuloisena seniorina. Arai kokokypärä viileälle,. Nonan N 43 normaalikeleihin ja vaikka lämpimämpäänkin ja jos avolla pitkän visiirin kanssa haluaa ajella, HJC RPHA, joka on muuten myynnissä hintaan 150 €, lähes uusi, mutta ei sovi kallon muotoon.
-
Tottahan se on, että kypärästä ei saa hiljaista millään, mutta kyllä Davidan avopotta sillä paksummalla fyllillä menee aika pitkälle siihen suuntaan.
Korva uppoaa nahkakuppiin kuin johonkin peltoriin. Ainut mikä ottaa pattiin on se, että kypärä päässä ei tahdo kuulla kanssaihmisten juttuja, jos ne nyt ylipäätään sattuu kiinnostamaan. Tietysti siinä vaiheessa jos ei saa selvää sanoiko kaveri ajettavan Toijalan vai Tornion kautta, kannattaa vetää leukahihna auki, ottaa ruukku päästä ja kysyä uudelleen. ;)
-
Mulla oli jonkin aikaa Schuberthin avopotta J1 - "maailman hiljaisin avokypärä, hiljaisempi kuin moni umpikypärä".
Hiljainen oli, siis ei pitänyt mitään ääntä, hyllyssä. Ajaessa ei niinkään hiljainen, koska oli niin vähän toppauksia, että sisällä kaikui, ei mitään vaimennusta - kokeiltu esim. koputtamalla päässä olevaan kypärään rystysellä. Kerran tuli ilmeisesti asennettua korvatulppa huonosti ja vasen korva suhisee vieläkin.
Nolanin avokypärillä olen ajellut, niin edelleenkin, hinta vajaa puolet Schubertista, laatu vähintään sama. :)
-
Itsellä käytössä kolme eri kypärää, Nolanin avattava N102, Nolanin umpikypärä N85 ja HJC AC-3 -visiirillinen avokypärä. Tuo avokypärä on ollut vuosikausia pahvilaatikossa käyttämättä, kun "ei sopinut" entisen pyöräni tyyliin. Nyt tässä kesällä muistin sen olemassaolon ja otin kokeiluun. Kyllä muuten tuntui ja tuntuu hienolta taas ajella avopotalla ;D
Laaja näkökenttä, ilma vaihtuu ja todella hiljainen. Ajan aina korvatulppien kanssa - siihen oli pakko totutella - kun entiset katepyöräni aiheuttivat kauheaa ajometeliä. Pää meinaa hajota jos sellaista kuuntelee. Breva nakuna on hiljainen pyörä, mutta kun korvatulppiin on tottunut, ei osaa enää ilmankaan ajella. Yhdistelmällä Breva, korvatulpat ja avokypärä pääsee hetkittäin sellaiseen äänimaailmaan, jossa kaikki tuuliäänet ja suhinat katoavat - kuuluu vain tasainen v-twinin jytinä 8)
Tuo avokypärä on vaan mulle hiukan pieni, rupeaa puristamaan otsasta pidemmillä ajoilla. Eikä kypäräpuhelimen kuulokkeet oikein mahdu. Uusi avokypärä siis harkinnassa/hankinnassa.
Täällä olisi muutama hieno malli, onko kellään täällä tuollaista Moto Guzzi -kypärää? Ei oikein uskalla kokeilematta tilata... :(
http://www.gawa-guzzi.de/collezione/B06348nero.jpg
http://www.gawa-guzzi.de/collezione/B06348X.jpg
http://www.gawa-guzzi.de/collezione/B06348bianc.jpg
Nolanilta löytyisi tämä, sitä olen jo kokeillutkin ja hyvin sopi päähän. Olisi oikein Guzzin kotimaan väreissäkin tuota:
http://www.motomaniashop.com/it/n20-traffic-casco-jet/12066-casco-demi-jet-nolan-n20-traffic-rider-plus-118-tricolore.html
^
Tuo Schubert J1 kyllä kiinnostaisi, onhan siinä tuo leukakaari suojana mutta silti selkeästi vielä avokypärä. On kyllä kallis eikä oikein kivan näköinenkään... ???
-
Nolanilta löytyisi tämä, sitä olen jo kokeillutkin ja hyvin sopi päähän. Olisi oikein Guzzin kotimaan väreissäkin tuota:
http://www.motomaniashop.com/it/n20-traffic-casco-jet/12066-casco-demi-jet-nolan-n20-traffic-rider-plus-118-tricolore.html
Mulla on tuo Nolanin N20 kylillä ajeluihin, oon kyllä tykännyt tosi paljon. Istuu hyvin ja mielestäni ihan hyvän näköinenkin. Mulla on vastaava vanhempi Nolan N30, mutta se on jo parhaat päivänsä nähnyt, joten tilasin sitten tuon N20:sen. Muihin ajeluihin sitten Nolan N86.
Nolanit ovat saaneet aika hyviä arvioita, ainakin mitä tulee hinta-laatusuhteeseen.
-Jani-
-
Hieman offtopic mutta otsikon alle menee
Minulla siis tällainen Roof Boxer V8 (avattava) ja se tippui viikonloppuna reilun metrin. Kypärään tuli sellainen isku että maalit irtos parin neliösentin alueelta ja hieman se pinta maalin allakin oti iskua. Mustassa kypärässä nyt ainakin valkea esteettinen haitta mutta mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa. Onko potta jotenkin pilalla turvallisuusnäkökulmasta vai miten paljon noi oikein klommoa kestää. Mietin että pitäskö laittaa matkavakuutukseen vai olenko vain liian sniidu ?
-
Mulla on kaikki kypärät tippuneet vähintäänkin kerran satulan päältä/ peilin varresta asfalttiin. En ole huolissani turvallisuuspuolesta omien kypärien suhteen, mutta lähinnä ottaa päähän nuo esteettiset seikat >:(
-
Menee kotivakuutuksesta. Itsellä putosi c 3 n. 60 sentistä asfalttiin ja iso kolo tuli. Tiedä sitten mitä kuitua mahtaa ollakaan. Hiilikuitupotta taitaa olla ainoa, joka oikeasti on kolhun jälkeenkin käyttökelpoinen. Se kun sitten hajoaa, menee säleiksi ja onko se yhtään parempi turvallisuuden kannalta kuin joustavasti hajoava ulkokuori ja jos vielä sattuu olemaan kunnollinen sisäverhous. Mulla oli omavastuu 170 € ja en kyllä lommoista kypärää enää päähäni laittanut, enkä myöskään sen jälkeen Schuberth-merkkistä, enkä laita.
-
Ei kuitupotta mene miksikään pikkukolhuista. Araissa ei tehtaan mukaan haittaa niin kauan, kun kuitu ei näy. Eli saa paistaa se pinkki pohjamaali.
Sitten jos kuitukypärässä tuntuu sormella painaen pehmeä kohta, on kuoressa delaminaatiota ja se on entinen.
-
Sitäpä juuri, eli mikä kuitupotta se Schuba on ? Hiilikuitupotta joskus kolisi kunnolla kun autojunassa Villachissa viiden vaunun läpi ajelin. Korkea enska alla ja teräspalkin korkeus lattiasta oli muistaakseni 160 cm ja istumakorkeus mopossa jotain 87 cm ja ei lattia vaunujen välissä tasainen ollut. Enpä sen jälkeen ole mokoma, muutenkin ylihintainen kyyti, tullut mieleen. Vähän OT tämä, mutta C 3:sta lähti.
-
Suupertin kuori oli ainakin dokumentin perusteella lasikuitua. Löytynee juutuubista.
-
Muovikypärä kestää kolhuja mutta kuitukypärä menee vaihtoon yhdestä kolhusta jos siihen on tullut maaliin lohkeama. Riippuu varmaan omasta turvallisuushakuisuudesta miten menettelee.
-
Kun itselläkin on vanha C2, katsoin uteliaisuuttani nykytilannetta:
"OUTER SHELL
The outer shell … consists of a special glass-fibre reinforced duroplastic matrix.
Caution:
The safety helmet is designed to absorb the effects of only one impact. The helmet must be replaced after a fall, accident or any other impact.
"
Any other impact (isku, sysäys, törmäys, vaikutus...) - mikähän tuo sitten voisi olla, varmaan myös putoaminen maahan mutta kuinka korkealta? Tuskin nyt sentään tangosta asfalttiin, niinhän käy jokaiselle joskus...
-
Tuskin nyt sentään tangosta asfalttiin
Riittää vähäisempikin kolhu jos osuma varsinkin on pistemäinen. Kuitukypärää voi koittaa puristaa aukon reunoista keskelle päin. Jos joustaa niin vaihtoon. Muovikypärä notkuu jonkin verran kun puristaa voimalla mutta kuitukypärä ei saa antaa periksi yhtään. Huvikseni joskus kavereiden kypäriä puristellut ja aika monessa reunat notkuivat ja puristellessa kuului rahisevaa ääntä.
-
Muovikypärä kestää kolhuja mutta kuitukypärä menee vaihtoon yhdestä kolhusta jos siihen on tullut maaliin lohkeama. Riippuu varmaan omasta turvallisuushakuisuudesta miten menettelee.
Niin..no..niii Roof Boxer - Material: Fiberglass and Resin
Hitto sentään kuituahan tuo näkkyy olevan
No laitoin sen sittenkin matkavakuutukseen. Jos se vaikka menis läpi niin eipä tarvi hieroo asiaa enemmän. Tuli taas ostettua liian hieno potta. Entinen kypärä oli tosi vanha ja raihanainen avokypärä ja se kun tippui niin iloisesti vaan jäi pomppimaan eikä siinä jälkiä enää huomannut.
-
Muovikypärä kestää kolhuja mutta kuitukypärä menee vaihtoon yhdestä kolhusta jos siihen on tullut maaliin lohkeama. Riippuu varmaan omasta turvallisuushakuisuudesta miten menettelee.
Höpön löpön nyt. Mun kypärä pysyy ainakin kasassa kuidun ja hartsin laminaatin avulla, ei maalin.
Muovipotta on selkeämpi, se halkeaa kun ei enää ole kurantti. Kuitukypärien kestävyydestä ja käytöstä kolhujen jälkeen on ihan riittävästi kiistelyä ja keskustelua moottoripyörä.orgin palstalla. Halukkaat voivat sieltä etsiä mieleisensä argumentin. Jos vaikka jätettäisiin ne pois täältä.
-
Neljä vuotta noita kuitukypäriä työkseni testasin niin väittäisin asiasta jotain tietäväni. Vertailtiin myös muovikypäriin. Ne ovat pääosin suojaavampia kuin kuitukypärät mutta harmillisen painavia. Kuitukypärässä on paljon kuitua mutta vähän hartsia. Se hartsi kun "lohkeaa" ei ole kuin kuitulappuja jäljellä. Kutukypärän tehtävänä on kolhun sattuessa levittää iskusta saatu energia mahdollisimman suurelle alueelle siten että juuri hartsi irtoaa kuiduista ja siten energia leviää eikä aiheuta pistemäistä muodonmuutosta.
-
Testasit armeijan komposiittikypäriä (?), joiden eristerakenne poikkeaa moottoripyöräkypäristä, ei vertailukelpoisia. Kiistely ja vääntäminen orgin puolelle, ei tänne.
-
Hah! Toi on jo hyvää! Testata armeijan komposiittipäähineitä..
Ei sillä etteikö hyvää mp kypärää voisi tehdä, ottaisivat huomioon meidän kommentit kauppallisten kriteerien sijaan.
Ja hinta oli?
-
Tuossapa yksi vaihtoehto. Jos rahoitus saadaan kasaan... http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/947/Kallokyp%C3%A4r%C3%A4-ker%C3%A4%C3%A4-heikosti-rahoitusta---mahdollisuutesi.htm
-
Armeijan kypäriä juurikin. Samoja mp-kypäriä kuin siviilimotoristitkin, ainakin periaatteessa, käyttää armeijakin. Mönkijät ja enduropyörät ovat käytössä puolustustarkoituksessa. Eivät ole luodinkestäviä eikä sotilaskomposiittikypärä sovellu lainkaan mp:n ajoon...
Jostain syystä suosivat muovikypäriä....
-
Aiheeseen; en ole koskaan ajanut suupertti päässä. Se ei mun kallolle sovi. Mielenkiinnosta olen testannut kaupassa, kun aika moni on sitä kehunut hiljaiseksi ja hyväksi. Silmiinpistävää on mielestäni sellaisen valtavan kokoinen kuori! Ainakin minun päänupilla, kun on ympärystä sen 60cm. Vissiin se hiljaisuus on tehty paksulla fyllillä ja iso pää+eristepaksuus tekee potasta järkyttävän näköisen. Sen verran olen turhamainen, etten halua pääni näyttävän siltä, kuin hartioillani keikkuisi turvonnut melooni. Laadukkuudesta en osaa sanoa tässä mitään. Avattavaa en koskaan tule hankkimaan, joten niistä en sen enempää aio mielipidettä muodostaa.
-
Kyllä nämä kypäräasiatkin ovat aika pitkälti myös mieltymysasioita ja niihin on yhtä monta näkökulmaa kuin on kuskejakin. Minusta on melkolailla riidatonta, että eri kypärävaihtoehdoista parhaan suojan antaa umpikypärä. Toisaalta monella painaa vaakakupissa myös käyttömukavuus. Itse ajattelin asian niin, että ostamalla tunnetun valmistajan päähänistuvan ja normit täyttävän kypärän, hoitamalla sitä asianmukaisesti ja kiinittämällä sen kunnolla joka kerta ajoon lähtiessäni voin luottaa siihen, että se antaa riittävän suojan onnettomuustilanteissa. Arvelen, että näin toimien haaverin mahdollisesti sattuessa riippuu lopputulos kuitenkin enemmän muista tekijöistä (esim. nikamiin ja sisäelimiin kohdistuvista voimista) kuin eri kypärien eroista. Täytyy vain toivoa, ettei tällaista tosielämän testitilannetta koskaan tule.
-
;) Motoristikaverini omistaa Schubert-kypärän- tämmönen kalliimpi malli- ja kerran tapahtui pikkuvahinko kun kypärä yhtäkkiä putosi hyllyltä lattialle.
Näin se meni rikki ,neliösentin kuoriosa irtosi.
Mutta ei se mitään merkitsee. Kypärä on sen jälkeen kiertänyt Eurooppaa, käynyt Gibraltarissa, Nordkapille ,Imatranajoille jne. Katos : se oli kallis....... :P
Itse sov./yritin kerran Porissa mp-liikeessä Schubert-kypärän - ei meinannut saada se päästä pois- oli niin outu mekanismi/lukko - sen jälkeen en oo koskenut
näitä.
Voi olla vaarallista jos vahinkotapahtumassa ei saa kypärän päästä (tai joku toinen henkilö ei saa kypärälukon aukaisemaan)
-
>>...jos vahinkotapahtumassa ei saa kypärän päästä ...<<
Kypärää ei tarvitse poistaa uhrin päästä heti / väkisin. Minulta otettiin kulho pois kahden miehen voimin. Toinen tuki niskaa ja toinen otti kypärän. Kävin niin hienosti, että olivat etukäteen sitä monesti harjoitelleet.
Kolhun jälkeen ei kypärällä ollut mitään virkaa. Vakuutusyhtiö osti sen ilman mitään kommervenkkejä.
-
Kun onnettomuustilanteessa kypärä poistetaan, ei lukkoa murehdita. Remmi katkaistaan jos lukko ei helposti avaudu.
-
eikö kuitenkin aikanaan 90 luvun schubert ollu kallis hiljainen ja kestävä, niissähän ei ollu semmosta perinteistä remmiä vaan käännettävä leukaosa joka hiljensi suhihnat, niihin laitettiin tarrojakin onnettuomuutta varten että miten ne avataan, nyky shubeteista ei tietoa mutta lienevät tavallisia kypäriä, voi ajaessa koittaa että toisella kädellä tiivistää kaulan alta ilma virran niin huomaa kuinka paljon sieltä tulee melua
mun mielestä ylipäätään kypärää ei kannata ostaa ilman koeajoa, oma koko, pleksi, ajoasent, pään asento jne vaikuttavat niin paljon ääniin ja suhinoihin että yhdistelmä voi olla yllättävä, toisella hiljainen kypärä tuo toisen hokkenhaim tunnelmiin viiden kympin nopeudessa
ja mitä koneen ääniä kuuluu niin pleksi jos on niin ottakaa pois ja käykää ajamassa ero on mykistävä mitä kilinöitä korviin tulee
hyvä keino kypärän kuminoita testata on että kävelee kantapäillä asfaltilla varsinkin jos on buutsin kantalaput huonona niin helposti huomaa mikä kypärä kumisee ja mikä ei, niin ja muistakaa painaa tulpat niin syvälle että eivät ota fylleihin kiinni