Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Toukokuu 19, 2014, 19:46:37 ip
-
Hei
Sain tuossa aloittamassani viestiketjussa roppakaupalla hyviä neuvoja. Muutaman asian tiimoilta jäi hieman kyseltävää:
-perän öljymäärä pitäisi tarkastaa kardaanin ollessa vaakasuorassa, mikä olisi hyvä kotikonsti saada tuo keppi suoraan ilman erikoisempia nostotyökaluja ?
-vaihdelaatikon osalta sain muistaakseni samantapaisen ohjeen, miten tuo toteutetaan ? laatikko kun on mielestäni pyörän ollessa ajoasennossakin etupää jonkin verran takapäätä ylempänä (ei siis vaakasuorassa), eikö öljymäärät yleensä tarkisteta koneen ollessa normaalissa käyttöasennossa ?
- jossain puhuttiin tuosta perän lämpötilasta ja sitäkin tutkailin ajettuani eilen tuollaisen 150 km:n lenkin muutamalla lyhyellä pysähdyksellä, kyllä siihen kädellä koskea sieti mutta sen verran kuuma se oli, ettei kättä siinä kovin kauan halunnut pitää, ei toisaalta vettäkään keittänyt, joten äkkiseltään arvelen lämpötilaksi 80-90 astetta, onko syytä huoleen ?
-
Pieni täsmennys. Tuo aiempi viestiketju, johon viittasin on otsikoltaan "Nevadan keväthuolto".
-
60 Celsiusastetta on semmoinen lämpötila, jota paljas käsi sietää pari sekuntia ellei satu olemaan sepän kourat. Voi siihen hyvinkin sen verran lämmintä ilmestyä hellekelillä ja kovassa vedätyksessä. Tuo öljyn pinnan tarkka oikea taso on hiukan semmoinen akateeminen kysymys. Ajon aikana öljyt pyörii askissa kuin linkoavassa pyykkikoneessa, se on siis pääasia että siellä on öljyä jotakuinkin oikea määrä.
-
Peräöljyn tarkastus menee silloin helpohkosti, jos on keskipönkkä. Ottaa vaan pyörä tuelle, takaiskarit irti ja lankun pala takapyörän alle, että on vaaterissa. Kannattaa etupyörän eteen laittaa jotain ettei pääse mopo eteenpäin.
Lootaöljylle taitaa pikkulohkossa litran verran vaihtomäärä. Vanhat pois ja litra tilalle. Homma bueno.
-
Mistä tuo perän vaaterijuttu on kotoisin? En ole löytänyt moista käyttöohjekirjasta enkä korjaamomanuaalista.
-
Ei mullakaan, mutta tuo on vissiin sen takia perusohje, kun sama perä voi olla eri pyörässä eri asennossa iskareiden pituudesta johtuen. Tuolla ohjeella tehden määrä on sama kaikille malleille.
Lootaöljyhän katsotaan vaaka-asennossa, siten että öljynpinta on sama kuin kyljen tulpan kierre. Eli rasva melkein valuu reiästä. Olikin 0,9 litraa, mutta itse laittanut sen litran. Ei ole tullut pois omia aikojaan.
-
TTT viittasikin osien asennoista käyttötarkoituksen suhteen. Kun pyörän runko on vaakasuorassa eli molemmat pyörät maassa saattaa kone-vaihteisto-yhdistelmä olla joissakin malleissa joko taapäin tai eteenpäin vinossa. Sama koskee perän asentoa. Enduromalleissa on toisinaan helpointa ottaa perä irti ja laittaa se esim viilapenkkiin vaakasuoraan. Tiedän erään henkilön joka vaihtoi peräöljyt TT650-malliin ottamatta huomioon tätä perusseikkaa: perä leikkasi kiinni ja kuljettajalta paketoitiin jalka.
Joihinkin vanhempiin perämalleihin, -60 - 70 -lukujen vaihteessa tuli "takaisinkutsuna" suositus lisätä perän öljynmäärää ja sen varmistamiseksi perävaihteen takapropun kierteseen laitettiin putkenmutka joka varmisti että öljyä on riittävästi.
-
Minä taas toimin vaihteiston ja perän kanssa siten että 1l vaihteistoöljyä riittää molempiin eli kaataa 0,75l lootaan ja loput 0,25l perään ja se on siinä, ei ole koskaan ollut Titaniumissa ongelmia öljymäärien kanssa. Jos kerran tietää öljymäärät miksi arpoa pyörän asentoa ?
-
Samaa mieltä I.H:n kanssa.
-
Pyörän asennolla on merkitystä, kun öljyjen määriä tarkistellaan vaihtojen välillä. Väärässä asennossa tulee harhaan johtava tulos.
-
Eikös se ole todellakin hyvin yksinkertaista, että laittaa öljyä valmistajan ohjeen mukaisen määrän. Tietenkin eri juttu, jos on vuotoja, että joutuu sen takia tarkistamaan öljymäärää.
sy
-
Sehän on hyvä että on varma tieto kuinka paljon kuhunkin laatikkoon ja perään öljyä laitetaan. Aina eivät ohjekirjat kerro kaikkea. Usein on vanhaa tietoa tarjolla. Tuo litran riittävyys perään ja vaihteistoon ei kaikeilla malleilla pidä paikkaansa. Suosittelen katsomaan oikean öljymäärän fyysisesti tarkistuspropun kautta ja kyseinen kapine vaakasuorassa. Kannattaa hieman odotella oljyn laiton jälkeen että öljy menee kaikkiin lokosiin kunnes tarkastaa oikean öljyn tason.
Öljyä saattaa jäädä, erityisesti vaihteistoöljyä, looran sisään vaikka pohjaproppu olisi avattu. Jos lisää täyttömäärän mukaan niin öljyä vaoi pahimmillaan olla jokunen desi liikaa. Ylimääräisestä öljystä kaikissa malleissa ei ole vaaraa vaan se valuu pois. Joissakin taas ylimääräinen öljy aiheuttaa tiivistevaivoja.
Muistakaa että tällä palstalla kerrotaan isolohkoisten osalta 60-luvun laitteista alkaen ja pikkulohkoisista 70-luvulta lähtien. Malleja ja öljymääriä on varsin suuri hajonta. Isohlohkon perävaihteita laskin joutessani olevan ainakin 8 erilaista ja monessa niistä hyvin erilainen rakenne. Esimerkiksi eräissä perissä paisunta tapahtuu kardaaniputkeen ja toisissa ei.
Vuodot ovat asia erikseen. Yleensä ne havaitsee varsin ikävällä tavalla ajoissa mutta on vuotoja joita ei päälle päin näy. Esim vaihteiston vetoakselin stefan vuotoa ei havaitse ulospäin ja sitä kautta saattaa karata liki puolet vaihteistoöljystä kuljettajan huomaamatta.
-
Dave Richadrson (Guzziology) on sitä mieltä että sitä perän tarkistusroppua on ihan turha aukoo kun se kumminkin ennen pitkää vetää jenkat mukanaan siitä perästä. Suosittelee vaan oikeen määrän laittamista tyhjennyksen jälkeen. Pete Roper suosittelee samaa metodia samasta syystä. Ei mulla o ainakan ollu mitään ongelmaa löytää oikee öljymäärä omistajan käsikirjasta tai korjaamokäsikirjasta. Molempia löytyy monesta paikasta internetin ihmemaasta jollei satu paperisena oleen.
-
Jos saa proppujen jengat korkkaamaan niin taitaa tietäjä itse olla ns. vahvanäppi. Ihmettelen tuollaista lausetta.
-
Hyvää tietoa tästäkin aiheesta, kiitokset siitä keskustelijoille. Sen verran kommentoin, että minulla olevan vuoden -99 Nevadan ohjekirjassa on peräöljyn tarkistuksen osalta selkeä ohje siitä, että perän ja takahaarukan tulee öljymäärää tarkistettaessa olla vaakasuorassa. Vaihteistoöljyn tarkistuksen osalta ei ohjekirjassa ole mitään ohjeistusta siitä, mikä vaihteiston asennon tulee olla tarkistusta tehtäessä, joten ensimmäisenä tulee mieleen, että pyörä vaakasuoralla alustalla keskituelle ja eikun öljymäärää tarkistamaan. Vaikka tuo takaiskarien irrottaminen ei mikään mahdoton homma ole, niin turhan isotöiseksi on tehty tällainen rutiinitarkastus. Jääpi turhan helposti tykkänään tekemättä. Kun nuoruusvuosina on tullut jonkun verran touhuttua traktoreiden ja muiden maatalouden työkoneiden kanssa, niin eri kohteiden öljymäärien tarkastamiseksi ei kyllä yleensä ikinä tarvinnut mitään ylimääräistä purkaa, riitti kun kone oli normaalissa asennossa suoralla alustalla. Ei ehkä ole ihme, että japanilaispyörät aikanaan valtasivat markkinat, kyllä niissä monet ratkaisut ovat pikkasen hienostuneempia.
Tuota ajatusta siitä, että perän tarkistusroppua ei saisi avata jenkojen lähtemisen pelossa, pidän aikalailla outona. Tällä logiikalla ei moottorin, vaihteiston tai perän tyhjennysroppujakaan pitäisi availla (jenkat ne on niissäkin), mikä kyllä hankaloittaa öljyjen vaihtamista
-
heh, ei tainnu japsipyörät kuitenkaan lyödä läpi huollon helppoudella, alkuperäsen tuutinkin kannen kiristys vaatii koneen irrottamisen kuten myös pitsikannen venkopan irrotus jne
no kuitenkin, millessä oon laittanut viimiset 15 vuotta öljyt ihan niin kun joku täällä sano, 7,5 desiä askiin ja 2,5 desiä perään keskituella ja tarkka proput auki ja aina on vähän lirunnu reunalta juurikin kun piti, tarkastanut en ole kertaakaan kun kerran vaihtoväli on 9 tonnia eli ennen aikaan kerran vuodessa, täytyy oikeen kattoa missä asenossa se perä on ko tilanteessa, myt on ajettu 115 perä toimii vielä, iso stefa meni pari vuotta sitten
-
Ei liity Guzziin, mutta italialaiseen, Piaggio-konsernin tuotteeseen; työkaverin tyttären skootteriin tein huoltoa ja sen ohjelmaan kuuluu peräöljyn tarkastus. Öljylle on oikein mittatikkukin. Harmi vaan, että pitää ensin irroittaa takalokari kiinnikkeineen ja pultata jarrusatula pois edestä ;D Helppoa ja kätevää. Siinä pyydetään laittamaan mopo tasaiselle alustalle tarkastuksen ajaksi.
-
heh, ei tainnu japsipyörät kuitenkaan lyödä läpi huollon helppoudella, alkuperäsen tuutinkin kannen kiristys vaatii koneen irrottamisen kuten myös pitsikannen venkopan irrotus jne
Eipä toki, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että niillä kuitenkin taisi päästä hieman pidemmän välin ennen huoltoa, kuin suurimmalla osalla vanhan mantereen tuotteista.
-
Ei ollut tarkoitukseni ohjata keskustelua sivuraiteelle. Tarkoitin vain viestittää sitä, että jos ja kun tällaiset rutiinihuoltotoimenpiteet kuten öljymäärän tarkistus ovat turhan hankalia, se johtaa helposti niiden laiminlyöntiin ja isompiin ongelmiin. Homman jonkinasteinen hankaluus käy mielestäni ainakin välillisesti ilmi muutamasta ketjun viestistäkin, joissa todetaan, ettei peräöljyn määrää ole lainkaan tarpeen tarkistaa kunhan vain aina vaihtaessaan öljyn laittaa sitä oikean ohjekirjassa ilmoitetun määrän. Olen tuon motomatin kanssa samaa mieltä öljymäärän tarkistuksen tarpeellisuudesta, ongelmia kun tuppaa ilmetä sekä silloin kun öljyä on liian vähän että silloin kun sitä on liian paljon.
-
-05 pikkulohkoon tulee 1l/1,7 desiä muistaakseni. Itse tein viimeksi niin, että laitoin pyörän keskijalalle 2" paksun lankun päälle -> perä about vaaterissa. vaatii kyllä melkein kaverin jotta nousee turvallisesti :)
Tottahan se on, että tulisi ehkä tarkastettua muutakin kuin moottoriöljyt jos se olisi helpompaa. Nyt olen tyytynyt ulkoisten vuotojen tarkkailuun. Perävaihdetta olen myös aina välillä kokeillut kädellä ajon jälkeen, toistaiseksi on aina kestänyt kättä pitää useammankin sekunnin. Vaihteistoöljyn tarkistus vois kyllä olla mielenrauhaa lisäävä toimenpide edes kerran vaihtovälissä.
-
En ole kertaakaan tarkastanut öljymäärää vaihtojen valillä. Tiedä sitten olisko pitänyt... Mutta eipä juuri ole vuotojakaan / tihkumistakaan näkynyt.
On kaiketi niin, että jospa vaikka laatikon öljy vähenee 1dl, niin edelleenkin sitä on riittävästi, vai?
Tai koneöljy 3l ja siitä pois 2dl, ei kai aiheuta mitään kummallisuuksia...
Pois olen vaihdoissa valuttanut aina suht. pitkään, jotta sitä vanhaa tavaraa ei jäisi kovin paljon putken mutkiin. Toisaalta, eihän se jäljelle jäänyt muutama lusikallinen mitään aiheuta. Sinne se sekoittuu... Guitsi sanoi, että öljylaarin irroitus filtterin vaihdossa on ihan hyvä asia, koska näin saa valutettua kaiken kylmäliman yms. varsinaisen "ongelmajätteen" pois.
Tässä öljyasiassa on niin monta mielipidettä kuin on miestäkin... Ja kaikki ovat oikeassa... Paitsi minä, kun en sähkömiehenä öljystä mitään ymmärrä... ;D ???