Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: egon - Toukokuu 13, 2014, 14:09:17 ip
-
Otin eka kerran auki Brevan takasvingin ihan vaan nähdäkseni mitä kuuluu kardaan nivelelle. Kahdeksas vuosi tienpäällä on lähdössä liikkeelle. Nivel on täysin ok, mutta sen sijaan spoorholkki vaihteiston tuloakselin päällä on hiukka väljän tuntuinen. Koetin käännellä ja tihrustaa, että saisin selville miten kardaani on kiinni akselin päässä, mutta siinä ei näy päälle päin mitään lukitukseen viittaavaa. Siinä se vaan lotisee kun sitä lotisuttaa. Osaako kukaan antaa hyvää neuvoa miten kardaani irtoaa?? Penestä lotinasta en tietenkään säikähdä, mutta spooriholkki saattaisi palvella vielä pitkään kun sen putsaa ja voitelee kunnolla, pitää saada vaan auki ensin.
-
Koppaa sitä niin lähtee. Vasara ja joku sopiva puukalikka. Siälä on semmonen rautalankasokka.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4585.0 ekalla sivulla on "työkalut" kuvassa.
-
Pitääpä kokeella.
Kiitos vinkistä.
-
Juu, lähti pikku kopautuksella auki. Spoorit oli ihan hyvän näköiset, klappia ei ole väännön suunnassa juurikaan, mutta poikittain lotisee sen verran, että varmasti aiheuttaa jossakin tilanteessa tärinää. Toinen asia johin kiinnitin huomiota, on, että vaihde päällä pääsee ulostuloakseli elämään ihmeen paljon, useita asteita. Onko noissa 6-lovisissa laatikoissa vielä se jousikuormitteinen vääntöjoustoelementti ensiöakselilla? Muistaakseni minulla on sen jousi joskus katkennut GT 850:stä ja siitä tuli vapaaliikettä laatikkoon.
-
Ei, ainakaan sportin laatikossa, eiköhän se samanlainen ole brevassakin.
Mites, oliko haarukan sisällä vettä?
Katohan myös perästä se pinionin mutteri. Nyt kun on näkösällä.
-
Stein dinsen kuvia kattelin ja korjataas heti eli kylläpä sielä taitaakin olla semmonen vääntöjuttujuttu 2v koneisten laatikossa. 4v koneisissa ei ole, taitaa kytkinlevy hoitaa tuon homman.
-
Sysäyksenvaimennin lienee se kardaaniakselin paksu kohta 4V Sportissa. GT:ssä mullakin oli jousi katkennut ja takapyörä kiertyi pitkän matkaa. Siitä päättelin että vikaa on. Vertasin liikettä T. Sarinin samanlaiseen pyörään.
Kyllä nykylaatikoissakin pitää hieman kiertoväljää olla. Muuten ei mene vaihteet päälle. Eri määrä eri vaihteilla. Kun ei ole synkronointia lainkaan moottoripyörien laatikoissa.
Nuo spoorithan ovat varsin tiuhaa laatua verrattuna aiempiin systeemeihin. Vastaavanlaisia tyypiltään kuin autoissa käytettävät. Eipä niissäkään juuri kiristyksiä ole. Harmillista tietenkin jos välyksiä ilmenee. Aiheuttaa epäkeskeisyyttä.
Pitäneeköhän sitä nöyrtyä oman Brevankin suhteen ja tutkia perusteellisemmin. Menköön nyt kuitenkin tuo Italo ensin ja jos sen jälkeen ryhtyisi toimenpiteisiin. Tais sitten ensi talvena....
On niin paljon muutakin hommaa.
Mulla oli vettä tunnelissa: http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-huoltoa-kardaanin-ja.html
-
Tunneli oli kuiva, mutta peltinen perän etukansi oli ottanut sen verran ruostenäppylöitä, että on siellä joskus ollut kosteutta.
Perän pikkupyörän laakerointi oli akselin päästä kokeillen tiukka. Onkohan siitä kolmisen vuotta aikaa kun Unkarin Györissä paikallinen moottoipyöräliike on viimeksi katsonut perän sisään ja koonnut laitoksen sen seurauksena kun takapyörän isompi laakeri pullautti haulet ulos jossain reilusti Balatonin pohjoispuolella.
Voitelin takajousituksen neulalaakerit ja svingin kartiorullavehkeet ja pistiin kaiken kasaan entiselle mallille. Breva pörähti käymään parin sekunnin starttauksella viime syksyisillä bensoilla. Pitäisi olla vielä viitseliäisyyttä vilkaista venttilinvälykset ja vaihtaa ympäri uudet öljyt niin taas mentäisiin näkymättömiin kun se aika koittaa. Talvella aina pääsee hiukan unohtumaan miten hyvä pyörä se on ajaa.
-
miten hyvä pyörä se on ajaa.
Eikös vaan olekin!
Välillä on ollut vaihtohaluja mutta kun ne muut ei ole olleet parempia ajolleen.
Varsinkin sen jälkeen kun asensin jämäkämmän takajousen.
-
Sehän on vaan hyvä jos keväällä pyörä tuntuu taas hyvältä ja tehokkaalta. Silloin tietää tehneensä oikeita valintoja..
-
hyvältä ja tehokkaalta
Heh. Mulla nuo määreet on eri pyörissä.
-
Tarkoitan lähinnä sitä, kun syksyllä pyörään on jo tottunut ja se tuntuu mopolta. Keväällä sama laite on jostain kaapinut lisätehoa. Talvella persuus on sen verran puutunut, kun lähes kaikki ajelevat autoilla, busseilla yms.