Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jukka Laine - Toukokuu 11, 2014, 22:02:09 ip

Otsikko: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Jukka Laine - Toukokuu 11, 2014, 22:02:09 ip
Tovin ihmettelin kun ei kahvanlämppärit alkaneet heti toimimaan. Uudella innolla mittasin lämppärien vastukset, jotta olivat kondiksessa. Sitten sen kytkimen kimppuun. Kunn en saanu alkuperäistä kytkintä kahvojen mukana, niin veistelin paikalle tavan oikosulkevan, lukkiutumattoman painonapin. Huonon juotoksen vuoksi nappi ei sitten kytkenyt kahvoja näkyville, mutta kun uudemman kerran koitin korjatuilla juotoksilla niin johan ilmestyivät kahvat Brevan näytölle ja tehon säätö toimii juuri niin ku pitääkin. Yleismittari on mukava työkalu. Jotta kerralla kunnolla tehtynä olis yhen tankin noston verran säästäny, vaan nytpä sekin homma on kunnolla opeteltuna ja lämppärien sielunelämä hallinnassa.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Sami - Elokuu 23, 2014, 16:20:22 ip
Tuli myös asennutettua lämpökahvat omaan Brevaan. Ensin tilasin Saksasta Guzzin omat kahvat, mutta lähettivät väärän malliset tupet - näissä on pieniä eroja eri vuosimallien välillä. Lähti sähköjohdot vähän väärässä kulmassa kiinitysruuveihin nähden. Nämä oli tarkoitettu uudempiin Norge 1200- malleihin. Ulkoisesti muuten ihan samanlaiset. Palautin setin myyjälle. Oikeanlaisia tuppia ei enää ollut saatavilla, joten Stromilta hankin Koson lämpökahvat. Tilasin Saksasta uudemman kerran sen pyöreän alkuperäisvaraosana myytävän lämpökahvapainikkeen siihen varoituskolmio-napin viereen.
Koson lämpökahvat kytkettiin Brevan alkuperäisiin johdotuksiin. Nyt toimii kaikki, näytöltä näkee kahvojen tehon eikä tullut mitään ylimääräisiä säädinpötiköitä tankoon. Noita nappeja saa muuten ainakin tuolta:
http://www.collmann.eu/index/index.php
On muuten todella tehokkaat nuo Koson tupet, kolmosteholla kun pitää päällä niin varmasti tarkenee. Entisessä pyörässä oli maahantuojan uutena asennuttamat lämppärit, aina sai laittaa suoraan täysille eikä silti lämpöä ollut riittävästi.
Kustannukset oli Koson tupet 59€, alkuperäinen Brevan painonappi n. 20€ + postikulut. Tuohon vielä asennus päälle.
On nuo uudet kahvat tietty vähän paksummat kuin originaalit. Alkuun tuntui oudolta kun ei mitään lapiokouria itsellä ole. Nyt kun tuli tuollainen ~ 300 km lenkkimheitettyä, alkoi jo tuntua paremmilta kuin alkuperäiset.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 23, 2014, 17:22:30 ip
Itsellä ei juurikaan ole sormet palelleet vaikka on kokemusta monen talven läpi ajamisesta. Mutta viluisemman perheenjäsenen S. Trikeen taidan sellaiset asentaa niin ei tule ainakaan sen vuoksi valituksia ja matkan keskeytymistä. Nämä lienisivät parhaat hinta-laatusuhteeltaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Lammitettavat-kahvat-82493/

Laajojen ja rasittavien S: Triken käyttöönottotestien läpäisyn jälkeen on aika lisävarustella. Eilen laittelin lisäpitkänmatkanvalon ja tein koristeita: http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-lisakaukovalo.html

Lisää varusteita ja koristeita: http://www.motomatti.fi/2014/08/napertelypaiva.html

Tänään kävin puolison kera kirpputorilla Treen Nekalassa. Sattumalta oli motoristihenkinen rompetori samassa pihapiirissä. Enimmäkseen H-D-kamaa mutta joukosta tein löydön: kuudella ekellä kartiomallisen isohkon tehtaan paketissa olevan K&N vapaavirtaussuodattimen. Illalla samassa pihassa bileet. Jeejee.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: ALi - Elokuu 23, 2014, 19:08:30 ip
... kartiomallisen isohkon tehtaan paketissa olevan K&N vapaavirtaussuodattimen.
Saa niistä uppopumppuun hyvän roskasihdin, mutta älä niitä ainakaan ruiskukoneiseen Guzziin laita. Luin nimittäin juuri eilen Grisogetton Pete Roperin ja Beetlen värikkään, mutta perustellun tunteenpurkauksen imupuolen "virittämisestä". Ohje oli lyhyesti: "Laittakaa nyt jum***uta ne alkuperäiset airboxit takaisin !"  Tehtaalla ovat tienneet mitä ovat virtauksille tehneet, jotta ala- ja keskialueen vääntöä löytyy. Originaali airboxit riittävät pitkälti yli 160hv:n tehoille saakka, joten "virittäminen" silläpuolella on "sitä" ja syvältä. (Heidän sanoin, ei minun.)
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Sami - Elokuu 23, 2014, 21:12:47 ip
Meikäläiselle nuo lämpökahvat on kyllä ihan ehdoton varuste, varsinkin kaasukäden sormet alkaa sinistyä jo koirantalutusreissulla ihan pienillä plusasteillakin. Vanha paleltumavamma  :(
Ei tarvi niin paksuja tumppuja käyttää ja sateella nuo kuivattaa kastuneet hanskat. Mukava ajella kuulailla syyskeleillä, kun kahvat hohkaa kämpöä  :)
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2014, 21:17:30 ip
Tuo on jokaisen oma uskon asia. Itse luotan mittaukseen, jonka tehoa on saatu vakio paperielementti k&n:n paneeliin vaihtamalla. Sen filtterin paikalleen ei autuaaksi tee, vaan set uppi on säädettävä sopivaksi.
Ja mitä pölyn läpäisyyn tulee, niin en ole kyllä putsarikotelon öljyisistä sisäpinnoista hiekkaa tai pölyä löytänyt. Eikä sen filtterin sisäpuoleltakaan. Se pitää öljytä oikein.
Eikös tämä Roper ollut aussi? Heidän pöly on jotain ihan muuta kuin meillä totuttu..
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: ALi - Elokuu 23, 2014, 22:33:48 ip
Juu, ausseja nämä Roper ja Beetle. Pelkän suodatinelementin vaihdosta ei kai ollut kyse, vaan koko airboxin poistamisesta ja suoraan imukurkuille laitettavista vapaavirtaus-suodattimista. Menee asiaa paremmin tuntevien tahojen mukaan koko kannen läpivirtaus ja seoksenmuodostus niin hallitsemattomaksi, että dynomittauksissa saadaan koko kierrosalueella huonompaa tulosta, kuin tehtaan vakiolla imupuolella. Pitäisi muuttaa venttiilikulmat (so nokka-akselit) ym ym.
Pakopuoli on eri juttu, koska tehdasvaimentimet on optimoitu 3750-4250 rpm:n päästöjen ja desibelien takia. Että siitä ylemmillä kierroksilla viriputkilla saadaan voimaa ja kierrosherkkyyttä. Tosin on niinkin, että uusimmissa (8V mallit?) ei ole ollenkaan tavatonta, että tarvikevaimentimissa onkin tehdasvaimentimia huonompi/ahtaampi läpivirtaus.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2014, 23:32:21 ip
Jos venttiilikulmaa pitää ryhtyä muokkaamaan, on konstruktiossa jotain muuta pielessä, kuin ilmanputsari..
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: ALi - Elokuu 23, 2014, 23:42:00 ip
No joo... ehkä vähän huono käännös, kun tarkoittaa nokka-akselin asteita ja sitä kulmaa, jonka imu- ja pakoventtiili ovat huuhtelu-/vaihtotahdin aikana yhtäaikaisesti auki. Virtauksiin vaikuttaa sitten tietysti sen lisäksi kanavien koko, muoto ja sileys. Kokonaisuudesta syntyvät paineaallot, pakovastus sekä eri kierrosnopeuksilla vaihtelevat resonanssit.
Silkkaa vitsailua tietenkin nämä lisäselitykset, kun tiesit jo ennen niitä mitä alkuaan tarkoitettiin  ;D
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 23, 2014, 23:55:39 ip
Tosin on niinkin, että uusimmissa (8V mallit?) ei ole ollenkaan tavatonta, että tarvikevaimentimissa onkin tehdasvaimentimia huonompi/ahtaampi läpivirtaus.

Njoo, tuntuu että tämä voi pitää hyvinkin paikkansa. Ainakin sportissa. Nimittäin se iso vakio väliputkisavustinpönttö( http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Expansion-chamber::172877.html ) tuntuu olevan se mikä eniten ahdistaa. Mistaarlin ( http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Exhaust-system/Expansion-Boxes/Mistral/Mistral-Cross-over-1200-Sport-4V::9197.html ) keskiputkella ja vakiovaimentimella kone käy paljon vapaammin. Mulla on käytössä agosinin vaimennin (db killerillä, ilman sitä on liikaa meteliä), painon takia, mutta melkein väitän että vakiovaimentimella saisi paremmat konetehot.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 24, 2014, 01:21:44 ap
Lainaus
Saa niistä uppopumppuun hyvän roskasihdin, mutta älä niitä ainakaan ruiskukoneiseen Guzziin laita.

Ymmärrettävä väärinkäsitys. Kyseessä ei ole ruiskukone, vielä.

Kyllä, laitan tulevaan ruiskukoneiseen Caliin joka kantaan nykyään nimeä S. Trike valmistuspaikkansa ja rakenteensa mukaisesti. Kahdeksankymmentäluvun tekniikkaa joka on jo hieman kulahtanutta. Kaasuttimet heivaan ja samalla lähtee virranjakajakin. Tosin aikataulusta ei ole kovin tarkkaa. Toimiihan se välttävästi kaasutin/kärkisytytystysmentelmälläkin.
Ajattelin kuitenkin laittaa tankin alle yhden läppärungon ja imuventtiilien läheisyyteen suuttimet. Suodatin tulee siihen läppärunkoon imupuolelle.
Olen miettinyt että tinaanko itse perinteisen isokoteloisen MegaSquirtin vai ostaisinko kaupasta valmiin MicroSquirtin. Näitä ratkaisuja olen tehnyt jo useamman ja useampaan pyörämerkkiin. Monessa MS-projektissa olen ollut "kummina". Enimmäkseen amerikkalaisvalmisteisiin pyöriin. (Buell ja H-D)
Nyt työn alla on paraillaan Yamaha V-Max jossa hieman paremmat sisäkalut kuin tehtaalta lähtiessä ja mekaaninen ahdin. Vakiokaluilla kun yritykseni ko merkillä ovat poikineet joka kerta hieman yli 200 hv tietämillä. Onhan se iso ja painava pyörä mutta kun jotkut sellaista haluavat ja mulla on aikaa neuvoa. Joskus projektit tahtovat venyä kuten tämäkin kun on ollut omakotitalon rakennusta, naimakauppaa ja muutakin kiirettä että rahanmenoa.
Tuossa juttua joistakin tekosistani sillä osastolla: http://www.motomatti.fi/search?q=v+max

Pitkä selvitykseni aiheesta vei hieman etäälle vapaavirtaussuodattimesta mutta kun moottori ja sen ohajus rakennetaan sitä varten että myös se että vapaavirtaussuodatin tekee kokonaisuudessa sen mitä pitääkin niin ollaan ihan asiassa. Suodatuskykyyn en niinkään ota kantaa.

Aiheesta ideatasolla: http://www.motomatti.fi/2012/12/mpn-kaasutinmoottorin-digitalisointi.html
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 24, 2014, 10:20:01 ap
No joo... ehkä vähän huono käännös, kun tarkoittaa nokka-akselin asteita ja sitä kulmaa, jonka imu- ja pakoventtiili ovat huuhtelu-/vaihtotahdin aikana yhtäaikaisesti auki. Virtauksiin vaikuttaa sitten tietysti sen lisäksi kanavien koko, muoto ja sileys. Kokonaisuudesta syntyvät paineaallot, pakovastus sekä eri kierrosnopeuksilla vaihtelevat resonanssit.
Silkkaa vitsailua tietenkin nämä lisäselitykset, kun tiesit jo ennen niitä mitä alkuaan tarkoitettiin  ;D

Kylläpä näin. Tekisi kyllä mannaa tuon neliventtiilisen koneelle kunnon miehekäs nokka. Tuollainen isoporauksinen neliventtiilikone piristyisi kummasti vähän reilummilla asteilla ja overlapilla. Kärsisi ihan hyvin laittaa rajummat nenät, jos sellaiset saisi. Potentiaalia tuossa olisi.
Voisi jopa oikeasti olla mahdollista se myyttinen kaasusta keuliva Griso..
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: ALi - Elokuu 24, 2014, 11:23:52 ap
Pitkä selvitykseni aiheesta vei hieman etäälle vapaavirtaussuodattimesta...
Ja meidän virikeskustelu kauas topicin kahvanlämmittimistä  :D

Tietysti se on ihan eri asia, kun Matin "pirunnyrkkipyöristä" on kyse, joissa koko homma kootaan paloista kasaan.
Kengurumaan gurut kirosivat vakiopyörän "osta ja ruuvaa" muuttajia, jotka taas näkivät ongelmaa fuel-mapeissa.
Tuo yhden läpän ja kahden suuttimen idea on kiinnostava. Pidempi imuputki ahtamattomassa koneessa on hyvä vääntöä parantava työntöpilli. Tuollainen konstruktiohan löytyy 2008 alkaen tehdasmallin Nevadastakin.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: ALi - Elokuu 24, 2014, 11:46:52 ap
[Voisi jopa oikeasti olla mahdollista se myyttinen kaasusta keuliva Griso..
"The Griso 8V will power wheelie in first gear with a quick on-off throttle action, which speaks of the most powerful Moto Guzzi in the current model line-up." ( http://www.motorcycle.com/manufacturer/2009-moto-guzzi-griso-8v-se-review-88376.html )
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 24, 2014, 12:34:15 ip
On-off-pumppauksella keulii monikin alitehoinen mopo. Kyse on siitä kaasulla -kiihdyttäessä- keulivasta myyttisestä ratsusta.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Jukka Laine - Elokuu 24, 2014, 17:11:02 ip
Kahvanlämppäreistähän tässä alunpitäen oli kyse, vuan haitanneeko pikku rönsyily.
Hyvin ovat omassa Brevassani kahvat lämmenneet. Männäviikolla, kun aamulämpö oli +9, lämmittelin työmatkan kätösiä ohkasten kesähanskojen läpitte. Stelvion kahvasuojat vielä tehostavat vaikutusta poistamalla kämmenselän kylmävirtauksen. Tyytyväinen olen lämpimiin kahvoihin. Parisen kuukautta lämmittelyä vielä jäljellä.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Sami - Elokuu 24, 2014, 19:08:06 ip
Jukka, mikä on Brevasi valmistusvuosi? Onko pyörässäsi siis alkuperäiset Guzzi-lämpökahvat? Mistäs ne hommasit?
Oma Brevani on käyttöönotettu 2008, mutta valmistettu 2006. Juuri tähän vuosimalliin en enää löytänyt originaalikahvoja mistään.

Noita kahvasuojia olen itsekin joskus miettinyt, varmasti tuntuva apu kun on kylmät kelit. Jotenkin vaan en oikein ulkonäöllisesti pidä noista puhtaasti katupyörässä. Stelvio olisikin sitten ihan toinen juttu  :D
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: aj@ - Elokuu 24, 2014, 20:35:22 ip
Tilasin nuo kahvasuojat Bellagioon. Käytännöllisyys ennen tyyliä, mitä se sitten lieneekään kunkin korvien välissä. Matka-ajossa kuitenkin varsin asialliset.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: Jukka Laine - Elokuu 25, 2014, 07:06:05 ap
Gutsibits.co.uk toimitti kahvasuojat (HAA88250, alle 70€) sekä kaatumaraudat ja gawa-guzzi.de kahvalämppärit (GG977711), jotka olivatten luvattoman kalliit, yli 200€. Minen kyllä pahana pidä nuita kahvasuojia ja kertaalleen Brevan kellistäneenä voin kertoa olevansa nimensäveroiset suojat. Ulkonäköhän on aina henkilökohtainen juttu. Pyörägalleriassa on kuvatus Kustista rautojen ja kahvasuojien kera.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 25, 2014, 09:16:26 ap
Onko kellään näistä kokemusta? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Kasisuojat-82405/
Itsellä ei ole sen tyylin pyörää tällä hetkellä johon laittaisi käsisuojia mutta vastaisen varalle....
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 25, 2014, 10:26:28 ap
Kyllä nuo toimii, mutta tuon mallin kiinnikkeet voivat vaatia jarrusylkkyjen ja muiden tankoon tulevien ritumien uudelleen sijoittelua. Itse erääseen katupyörääm nuo laittanut ja kiinnikkeitä piti muokkailla jonkin verran.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 25, 2014, 10:41:13 ap
Niin arvelinkin. Laitan puolison S. Trikeen nyt ensihätään kahvalämmittimet. Bilteman tuotteet. Pitää vain sille nolon näköiselle säätönupikalle tehdä jotain. Painonapilla ja vaihtoreleellä pitäisi onnistua noin äkkiä ajatellen. Aiemmin samaa kahvalämppäriä sai Stormilta. Nyt siellä näyttää olevan Koson vastaavia huomattavasti korkeampaan hintaan.

Joskus laitoin eräälle ducatistille tarratyyppiset lämpövastukset kahvojen alle. Erään kerran hän oli ajanut räntäsateessa sadan kilometrin matkan palellen ja lämpökahvat täysillä. (Sama säätökytkin kuin Bilteman setissä) Perillä kotonaan huomasi että käsissä oli palovammat ja kohta vesikellukat. Kertoi että pariin viikkoon ei moottoripyöräily tullut mieleen. Että vaaransa näissäkin. Samaa olen kuullut myös joidenkin henkilöautoon tarkoitettujen tarvikkeena myytävien penkinlämmittimien toiminnasta. Palovammat vain eri paikassa.
Otsikko: Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 25, 2014, 11:38:49 ap
Noita biltemalaisia lämppäreitä olen asentanut kahdet, rouvan edelliseen kawaan ja mun talviskootteriin. Toimii kyllä hyvin ja ilman palovammoja.. Olen kuullut joskus asennettavan vanhan mallisen auton mittarinvalonhimmentimen lämppäreiden säätimeksi. On vaan katsottava, että teholuokat on edes siellä päin.
Appiukon Hondaan asentelin Kosot toissa talvena. Vähän kolho se on siinäkin säädin, mutta tein sille korvakkeen kytkinkahvan kiinnikkeen ruuvien alle, niin sulautuu auht hyvin matkapyörän varustukseen. Täytyy ottaa kuva seuraavalla kertaa.