Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Toukokuu 02, 2014, 09:22:09 ap
-
On ollut aiemminkin asiasta palstoilla aiheesta.
Mutta jatkoa:
Isolohkoihin hydraulisia nostimia tehtiin jotain oliko -2001-2003 valmistettuihin Caleihin ainakin.
Sarjasta tuli takaisin kutsuja jostain pulmista niiden kanssa.
Onko kukaan kartalla mitä oikeasti muutettiin, kestäneet ok ilmeisesti ilman puuttumista myöhemmin?
Tuossa omassani näkyy tehdyn n20,000km kohdalla tehtaan takuu muutokset, mutta mitä oikeasti tekivät ei selviä papereista.
Turhaa kai mietin näitä, pyörähän käy hyvin Gutsille tyypillisen epätasaisen varmasti, mutta kun tottunut pikku naputukseen säädettävissä venttiileissä, niin nämä melkein äänettömät askarruttaa.
Ja uteliaisuus ei oöle pahasta viisastumiseen.
Kaikkiaan kunnossa tuntuu pyörä olevan, paitsi että kertaakaan ei kardaania avattu on erikoista kaikilta edellisiltä huoltajilta.
Jos huollat pyörää, niin miten niin skipata hankalat kohteet?
Hieman väljä koko voimansiirto on, sen tutkin samalla kun täyshuolto edessä muutenkin.
Tässä on nähtävästi putket vaihdettu Lafrankooneiksi alkuperäisten katalysaattorit sisältäviin.
Varmaan vastapaineetkin muuttuneet.
Olisko syytä tarkistaa sytytyspuolen karttaa ja missä se onnistuisi?
Ääntä ilmeisesti haettu muutoksella ja jyhkeä nyt onkin soundi, ainakin napureiden mielestä, mutta noissa ei liene mietitty mitä muuttuu teknisesti, vai siis muuttuuko?
EV, 2002 tuo on valmistettu, 2004 rekisteröity.
Hilvatun onnellinen pyörästä, kyllä kelpaa vaihteeksi hyväkin olo.
-
Nostimia ilmeisesti parannettiin ja ne vaihdettiin päivitettyihin. Alkuperäisissä ilmeni vissiin jumiutumista. Joissain yksilöissä nokka-akseli oli ehtinyt ottaa itseensä ja sekin vaihdettiin.
Voimansiirron melkein kuuluukin olla vähän väljä Calissa. Siellä kun on noita booriliitoksia ja hammaskosketuksia aika monta välillä. Saa olla aika paljon, ennen kuin kannattaa puuttua. Hyvähän nuo on itselle uuden pyörän kohdalla tarkastaa, saa mielenrauhan.
Enemmän olisin kiinnostunut seosten paikkansa pitävyydestä putkimuutoksen jälkeen. Sytytyksestä en niinkään. Tuota omaa boksia voi säädellä, sekä sytyn että seosten puolelta, Guzzidiagin välityksellä. Mikään liike ei sitä kylläkään omaan rasiaan tee. Seoksen säätöön kaupallisessa mielessä löytyy PowerCommander ja muita lisäbokseja. Parhaan tuloksen saisi, jos saisi esim lainaksi joltain Commaderin, säädättäisi sen dynossa kohdilleen ja siirtäisi saadun kartan muutokset omaan boksiin. Sen jälkeen komentaja pois ja ajoa auringonlaskuun. Omassani on vielä kiinni Commander, mutta sillä on tässä tapauksessa muitakin tehtäviä. Kartan voisi kyllä päivittää omaankin älyyn.
-
>>...raksutti ja kalkatti lämpimänä...<<
Minä joskus lähdin Miemalan kaffepisteeltä ajamaan ja pelkäsin, että kampiakseli ja kardaani tulevat ilmasuodattimen kautta pois. Kalkatus, raksutus, kilinä ja koputus oli sitä luokkaa.
No, yht´äkkiä huomasin, että korvatulpat jäivät taskuun. Tulpat korviin ja kas, Italiatar puksutti äänettömänä kuten ennenkin. Joten semmonen pienehkö raksutus-kolina ei juurikaan ole turmiollista... ;)
-
Tuohon vielä kytkimen helinä, laatikon lonksutus ja kaikki muut.. Kyllä ne tulpat pitää olla ihan oman mielenrauhan takia.
-
Luin eka kerran hydraulisia venttilinnostimia koskevan tiedotteen.
Sain siitä sellaisen käsityksen että, vikaa on ollut ennemminkin niiden perussäädössä kuin itse nostimissa.
Nostimien "säätövara ei ole riittänyt" ja siitä on aiheutunut iskumainen kuormitus mikä
on pitkään jatkuessaan hajottanut paikkoja.
Pekka
-
Tuo arvaus nostajien tuhosta oli jollain ameriikan foorumilla.
-
Mieltä rauhoittavista vastauksista taas kiitokset.
Hienosti aina täällä ollaan mukana pohtimassa mistä kiikastaa.
Meillä Guzzisteilla on euroopan paras tekniikkaklinikka just täällä, aina tulee hyllystä joltain tietoa.
Uudessa tuttavuudessa pyörään tulee liioiteltua helposti kaikkea kun haluaa kulkimensa toimintavarmuutta.
Nuo seoskartta asiat selvitetään, mutta kuka lukee ja missä voisi?
Itse kun ihan pihalla digipuolella.
Soitinpuolella ne toimii ääntä huonontavina kaikki digitaaliset, vain vanha putkitekniikka oikeasti kuulostaa kauniilta vahvistimissa.
Vinkkinä muuten jos joku haluaa soittimia, niin soitinpajani saa kaikki edullisesti ja rakennankin soivia.
Samoin hyvä ystäväni pyörittää metallitöihin erikoistunutta pajaa, nyt kasaamassa konttia jossa kaikki puhallushommatkin hoituu.
Aika kiireinen kai duuneissaan mutta onnistuu ihan kaikki metallityöt jos tarvetta hitsaamisiin&sorvaamisiin.
-
Ohessa kuvat Cali hydrokoneen päivitysosat, uusi osa oikealla.
-
Ok. Eli nostajakin on päivitetty.
-
Käsittääkseni nostajat ovat melkein ikuiset jos joskus puhdistaa. Kerran autosta puhdistin nostajat kun alkoi naputtamaan (oli toki muitakin syitä remonttiin, nuo surullisenkuuluisat VAG nykymoottorit...). Diesel-oljyssä liuotin ja pienellä metallilanganpätkällä painoin päässä olevaa kuulaa sisään jolloin paine nostajan sisällä vapautuu. Näin ne sai pumpattua puhtaaksi. Eli siis nostajia ei tarvinnut purkaa. Ja tietty toki pitää olla varovainen ettei naarmuta sitä kuulaa painellessaan ettei tiiveys katoa. Hyvä tuli.