Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: eeross - Toukokuu 01, 2014, 16:20:50 ip
-
Eli, kun laittaa tappokytkimen käyntiasentoon jännite putoaa rajusti. Akun jännite off asennossa 12,8v ja on asaennossa n 8v
Startti jaksaa hyvin pyörittää kun on kytkin "off" asennossa mutta "on" asennossa kuullostaa niin kovin raskaalta.
Starttaaminen on jännää mutta kun ensimmäisen kerran räjähtää niin tietää että perille päästään. :D
Kyseessä on kärjellinen marelli sytkytyssysteemi.
Olen jo miettinyt tupla-akkujärjestelmää ynnä muuta viritystä jotta heräily onnistuis varmemmin.
-
Tuota...mitenkäs se startti yleensä voi pyöriä tapon OFF-asennosa? Kun ( ainakin ) Stone/Ev yms. tuo tappokytkin kytkeen starttireleelle maita. Eli rele vetää ja antta "luvan" omasta puolestaan käynnistykseen.
Jos tuo jännite putoaa noin alas, niin a) akku erillisellä laturilla täyteen tai b) akku voipi olla finaalissa. Eka tapaus hyvin yleistä talven jäljiltä ja varsinkin kun on tullut niitä koestartteja useampi eikä kunnon ajolenkkiä vielä tehtynä. Toinen on helppo: Kun ( jos ) pyörä käynnistyy, niin ajaa lähimmälle akkukauppiaalle ja testaa siellä akun. Tosin tämä on helpompi tehdä irtoakulla ja autolla...
-
Niin tää mun kulkulaite on aika vanhaa mallia jossa sellaista kuljettajaa ja laitteistoa suojaavaa elektroniikkaa on aika vähän :) Joten kyllä se sallii startin pyöriä. Akku on uusi ja sietää kuormitusta aika lailla eli 30ah mutikka. Paljonkohan sellainen normaali jännitteen putoama on sytytysvirta kytkettynä?
-
Siis jännite putoaa pelkästä tappokytkimen asennon muutoksesta? Vai tippuu silloin kun starttinappia painetaan?
Jos ensimmäinen, jossain on jotain isompaa vikaa.
Jos jälkimmäinen, startti haukkaa aika paljon. Onko akun maadoitus kunnossa? Entä kaikki startin kaapeloinnit?
-
Viittaan tuonne latausjännite-ketjuun. Kohta tulee uusi kierros kärähtäneitä komponentteja. +16V:n latausjännite kiehuttaa akun kuivaksi. Pitää olla jotain 13-14,8V. Putsaa akun kengät kunnolla ja tee lataus ja kuormitustesti irrallaan. Jännitteen putoaminen viittaa joko huonoon kontaktiin tai väsähtäneeseen akkuun. Jos ei ole huonoa kontaktia missään ja akku on priima, niin tuolla jännitteen pudotuksella pitäisi savun nousta jostain tai startin pyöriä vinhaa vauhtia.
-
Eli, kun laittaa tappokytkimen käyntiasentoon jännite putoaa rajusti. Akun jännite off asennossa 12,8v ja on asaennossa n 8v
Mistä kohdasta teit jännitemittauksen?
Pekka
-
mun mielestä kärkipeli ei ota oikeastaan ollenkkan sähköä pelkästään virta päällä joku latausvalo ja vapaavalo palaa maihin karkaa jostain sanoisin
-
Jo ottaakin, niin pitäisi kyllä suht pian ilmetä kuumina sähkökomponentteina. Puolien maadoitusta ainakin kannattaa tarkastella muidenkin pääkomponenttien maadoituksien ohella.
-
Pelkkä kytkimen asennon muutos tiputtaa jännitteen.
Mitattu akulta eli pyörän kokonaisjännite laskee.
Latauspuoli alkaa olla kunnossa kun säädin ja akku on uudet.
Ajossa biltemasta hankittu jännitteenarvauslaite kertoo maksimilatauksen jäävän max 15v huom viisarinäyttö ja valmistaja. Toki ennen säätimen uusintaa meni yli asteikon.
Tuo jännitteen pudotus on mitattu ihan oikealla mittarilla ja niinkuin edellä mainitsin akulta.
Onko mahdollista että kondensaattorit "vuotavat" ja siten tarviivat näin paljon sähköä?
Toki puolatkin tarvii varmaan tarkastaa.
Tätä tahmeaa starttivaivaa on tässä yksilössä ollut jo vuosia mutta vasta nyt siihen kiinnitin kunnolla huomiota kun jouduin työntämään laitteen käyntiin (...ja se on kamalan raskasta :) ja ongelma ei täysin hävinnyt latauspuolen ehostuksen jälkeen.
-
Mulla on MilleGT:ssä (vm -89) kärjet käytössä, ja jännitemittari näyttää n. 12,5 volttia, kun virrat laittaa päälle. Eli ei sitä tehoa pitäisi mihinkään kadota, koska näissä (Cali3 - Mille) on varmaan jotakuinkin sama virtapuoli.
Tuolla jännitteen tippumisella (useita voltteja) pitäisi tehoa mennä paljon johonkin, ja kun se ei voi hävitä olemattomiin, niin se muuttuu lämmöksi. Eli jostain pitäisi pikkuhiljaa alkaa nousta savua, tai ainakin kyljen lämmetä.
-
Kärjellisessä sytytyspuolien läpi menee virtaa vain silloin kun kärjet ovat kiinni.
Siispä akun napajännitteen pitäisi hieman vaihdella kun moottoria pyörittää
sytytysvirta päällä. Jos mitään muutosta ei tapahdu kärkien avautuessa ja
sulkeutuessa, menee sähkö jonnekin muualle.
Minusta tässä on nyt jotain hämärää jos akkujännite putoaa noin paljon.
Jos akku on noin huonossa kunnossa, ei pitäisi käynnistyä enää ollenkaan.
Jos akku on kunnossa ja noin iso teho menee Guzzin virtalukon läpi, olisi se
höyrystynyt pois jo monta aikaa sitten.
Pekka
-
Tämä ongelma poistui kun vaihdoin virtalukon, siin oli kovin monta vikaa toki kunnon akku ja uusi startti olivat kans tärkeässä roolissa :D