Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ilkkav2010 - Huhtikuu 21, 2014, 18:13:02 ip
-
Moi!
Nyt vasta pääsin ensimmäiselle lenkille Guzzillani ja olin unohtanut, että hiilet olisi pitänyt vaihtaa talven aikana. Siellä sitten Nesteen pihassa piti pyydellä työntöapua kun ei enää startannut. No vika on ettei lataa. Vilkutteli jos siihen malliin latausvaloa viimekesänä että tilasin hiilet.
Mutta pari kysymystä olisi.
Miten lukitaan vauhtipyörä että saa magneeton irti?
Ja toinen kyssäri, mikä on momentti magneeton mutterille?
Mitä muuta pitäisi tietää/tehdä? (Putsauksien lisäksi)
Kiitos vastauksista!
t. Ilkka Vieru
-
Jos Calissasi on Boschin laturi niin kopan avaamisen lisäksi ei tarvita kuin pieni lenkkiavain parin hiilien johtimien asentamiseksi. Useasti varaosa käsittää koko hiilisillan. Jos taas on kyse Saprisan laturista niin siinä ei ole hiiliä lainkaan.
Kaikki latausjärjestelmän liittimet ja johtimet kannattaa käydä perusteellisesti läpi ja kunnostaa: http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-sahkohairiot.html
Saprisa version lataussäädin: http://www.motomatti.fi/2013/11/california-kolmosen-lataussaatimen.html
Bosch on vanhemmissa versioissa ja silloin järjestelmässä on erilliset tasasuuntaaja ja lataussäädin. Hyvin yksinkertainen laitos kuten Boschin laitteet yleensäkin.
Jos kyse on jostain muusta järjestelmästä niin sellainen ei ole tullut vastaan meikäläiselle.
Jos haluat irrottaa laturin, tyypistä riippumatta, niin siihen tarvitaan erikoistyökaluja. Molemmissa laturityypeissä ulompi kehä irtoaa suhteellisen helposti yleistä puhdistusta varten mutta jos ei ole ollut öljyvuotoa niin paineilmalla puhaltelu riittänee.
Liitteenä kuvat molemmista laturityypeistä.
-
Onko tuohon keskireikään sopiva tappi erikoistyökalu? Sillähän tuo roottori hyppää käsille. Kuoret lähtee nyppäämällä.
-
Mutta normihuollossa ei tarvitse aukoa kuin kansi eikä toimivan Saprisisan osalta edes sitä. Puhdistaminen ei edellytä purkamista.
Korjaamokäsikirjassa on työkaluista kuvat joiden mukaan voi askarrella kyseiset värkit.
Korjaan itseäni: on myös kolmas laturimerkki Ducati Energia. Siinäkään ei ole, kuten Saprisassakaan, lainkaan hiiliä.
Muistelin että se tuli vasta myöhemmin mutta tarkastellessani korjaamokäsikirjoja tuli tämäkin vastaan. Ducati on ollut toimiva paketti ainakin mun Centaurossa. Tosin säädin pitää siirtää paremmin jäähtyvään kohtaan kuin se on alunperin. Itse laitoin ajovalon alle.
Luin tuossa uudelleen ensimmäisen viestin niin huomasin että et ollutkaan maininnut minkä mallinen Guzzi. Jostain sain jotenkin päähäni että California....
Eli kysymys kuuluu että mikähän oli malli ja vuosimalli? Ilmeisesti kuitenkin kaasutinmalli tai aivan alkupään digitaalinen moottorinohjausmalli koska lähti työntämällä käyntiin.
Liitteenä osakuva Ducati Energian laturista.
-
Moi!
Nyt vasta pääsin ensimmäiselle lenkille Guzzillani ja olin unohtanut, että hiilet olisi pitänyt vaihtaa talven aikana. Siellä sitten Nesteen pihassa piti pyydellä työntöapua kun ei enää startannut. No vika on ettei lataa. Vilkutteli jos siihen malliin latausvaloa viimekesänä että tilasin hiilet.
Mutta pari kysymystä olisi.
Miten lukitaan vauhtipyörä että saa magneeton irti?
Ja toinen kyssäri, mikä on momentti magneeton mutterille?
Mitä muuta pitäisi tietää/tehdä? (Putsauksien lisäksi)
Kiitos vastauksista!
t. Ilkka Vieru
sorry siis 1997 mallia
-
Moi!
Nyt vasta pääsin ensimmäiselle lenkille Guzzillani ja olin unohtanut, että hiilet olisi pitänyt vaihtaa talven aikana. Siellä sitten Nesteen pihassa piti pyydellä työntöapua kun ei enää startannut. No vika on ettei lataa. Vilkutteli jos siihen malliin latausvaloa viimekesänä että tilasin hiilet.
Mutta pari kysymystä olisi.
Miten lukitaan vauhtipyörä että saa magneeton irti?
Ja toinen kyssäri, mikä on momentti magneeton mutterille?
Mitä muuta pitäisi tietää/tehdä? (Putsauksien lisäksi)
Kiitos vastauksista!
t. Ilkka Vieru
sorry siis 1997 mallia
-
Korjaamokäsikirja Caliisi löytyy täältä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Löytyy Zip-tiedostona. Yritin laittaa liitteksi mutta en onnistunut.
http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1100/ Toiseksi alin tiedosto. Voit latailla siitä.
-
Kiitoksia paljon! Eiköhän noilla ohjeilla pääse jo ensi viikonloppuna ajelemaan ja virtaa riittää. t.ile
-
No juu, Ducati Energia siellä on, eikä hiiliä. Säädin on ajovalon alla. Voiko tuo säädin vioittua vai lakkaako toimimasta kerralla kokonaan?
-
Katso sen säätimen taakse: jos hartsivalu on halkeillut niin siitä ei ole edes verkonpainoksi. Jos taas ehyt niin se ei poissulje vikaa mutta vika voi olla muuallakin. Mittaa ohjekirjan antamien arvojen mukaan laturilta tulevista johdoista sekä keskinäinen vastus ja vaihtojännite että vaihtojännite maata vasten. Maata vasten myös vastusmittaus. Korjaamokäsikirjassa on ohjeet. Jos siellä on kaikki kunnossa ja vaihtosähköä tulee kamalasti niin mittaa latausjännite säätimen latausjohdon ja akun + navan väliltä. Pitäisi olla n. 14V. Jos ei ole ja kaikki liitokset on katsottu kuntoon niin säädin vaihtoon. Säätimen maadoitus pitää olla erillisellä johdolla säätimen rungosta pyörän runkoon eikä etuhaarukkaan! Maajohdon katkeaminen on yleinen syy säätimen porsimiseen.
-
Mun 1100 calissa samainen ducatisäädin oireili ensin vilauttelemalla latausvaloa. En siihen sen enempää huomita kiinnittänyt ja lopuksi säädin päästi komeat savut ilmoille. En tiedä mistä johtui, ei tullut tutkittua. Tilalle vaihdettu säädin on nyt ainakin pelannut. Noin 200tkm. Kai noissakin on maanantaimalleja.
Muuten tuo ducatin laturimalli tuntuu olevan pomminvarmaa tekoa. Ei ole tarvinnu sattua.