Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Huhtikuu 14, 2014, 13:31:25 ip

Otsikko: Perän ulompi tukilaakeri
Kirjoitti: lemppari - Huhtikuu 14, 2014, 13:31:25 ip
Lähteekö V11 Sportinperävaihteen ulompi tukilaakeri ihan uloslyöntivasaralla vai joutuuko perän avaamaan vaihtoa varten?

Otsikko: Vs: Perän ulompi tukilaakeri
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2014, 18:56:12 ip
Tarkoittanet perävaihteen ja taka-akselin välissä olevaa neulalaakeria jonka varassa perä keinuu? Lähtee ihan tavallisella laakerin ulosvetäjällä tai massavasaralla jossa on vastaava laajeneva laakerin ulosvedin kiinni. Kumpi malli lienee: se jossa neulat ovat ulkokehässä vai onko erillisellä neulakehällä?

Perää ei avata eikä välttämättä tarvitse irrottaa kaikista kiinnikkeistään. Takapyörä ja sen akseli kyllä.

Laakeri on arka lialle ja kosteudelle. Onneksi ei ole kallis kapine laakerikaupassa. Aikani niitä vaihtelin ja laakerin pesäkin kävi väljäksi joten päätin tehdä asialle jotain ja asensin tuplapituisen neulalaakerin ja tein O-rengastiivistyksen. Tähän hätään en löytänyt alkuperäistä laakerinvaihtoartikkelia blogistani mutta tästäkin näkee ko. kohdan. Liitteenä kuva.
Otsikko: Vs: Perän ulompi tukilaakeri
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2014, 20:13:58 ip
Ratsastan tässä hieman otsikolla kun tein tutkimusta hyllystäni löytyvistä perävaihteista. Lähinnä niiden eroista. Samalla sain ideoita niiden muokkaamisesta kestävimmiksi esimerkiksi V10 ja V11 -malleissa.

http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html
Otsikko: Vs: Perän ulompi tukilaakeri
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 30, 2014, 21:55:57 ip
Tässä vaihtoehto neulalaakerille.
Jatkoin aiheesta em. artikkelia.