Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Huhtikuu 13, 2014, 20:18:13 ip

Otsikko: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: lemppari - Huhtikuu 13, 2014, 20:18:13 ip
Olen laittamassa V 11 Sportin takapäätä uudelleen läjään vaihteisto- ja kytkinremontin jäljiltä, ja ajattelin irroittaa perän takahaarukkapaketista asennuksen helpottamiseksi. Yksinkertaisimmin sen saa aikaan erottamalla kardaanin taka- ja etupään vetämällä ulos spooreista. Ihmettelin kun kardaaniin on viivaimella vedetty keltaisella maalitussilla kohdistusmerkit, mutta ne ovat tällä hetkellä n. 35-45 astetta pois linjasta. Muistan joskus lukeneeni vastaavasta tapauksesta V11LeMans.com foorumilta. http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=17286&hl=%2Bdrive+%2Bshaft+%2Bassembly#entry184683 (http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=17286&hl=%2Bdrive+%2Bshaft+%2Bassembly#entry184683) 

Ja nyt kysymykseen: Kuuluuko kardaanin nivelten sisempien poikkiakselien olla samassa tasossa, eli takaa katsoen samalla poikkiakselilla?

EDIT: Luettuani uudestaan yllä olevan linkin keskustelun, vastaan itselleni KYLLÄ!

Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2014, 22:38:25 ip
Oikea vastaus on: kyllä!

Silloin kun kun kardaanin päät ovat peilikuvia toisilleen on asennus oikein.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 14, 2014, 06:10:41 ap
Ei nyt ihan Guzziin liity; Lada Nivassa voi etuvedon kardaanin laittaa "epäsynkkaan". Vemputtaa jännästi ajossa ja tuhoutuu suht vilkkaasti. Sama hajoaminen on varmaan edessä pyöränkin kardaanissa, jos väärin laittaa.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: lemppari - Huhtikuu 14, 2014, 09:25:45 ap
Sehän on ihan looginen ratkaisu. Mikä puolestaan laittaa ihmettelemään niitä keltaisia maaliviivoja 45 astetta pois linjasta. Miksi Giuseppe on Como-järven rannalla vaivautunut maalaamaan harhautusmerkit?!
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2014, 09:58:42 ap
Onko "harhautusmerkit" molemmissa päissä akselia ja vaihteistossa sekä perässä vastaavat vai siinä kohtaa mistä akseli katkeaa eli liukuspoorikohdassa?
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 14, 2014, 10:40:33 ap
Ihan mielenkiinnosta: saako niitä merkkejä ollenkaan kohdakkain? Jos eivät oikeasti liity toisiinsa, vaan ovat esim tarkastusmerkkejä. Vaikkapa tulkattu saman kokoisiksi ja kuuluvat siten pariksi. Keltainen keltaisen kanssa ja vaikka punainen punaisen kanssa.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: lemppari - Huhtikuu 14, 2014, 13:27:51 ip
Akselin katkeamiskohdan kummallakin puolella, huolellisesti viivaimen kanssa vedetty. Alussa olleen linkin takana kaverilla on ollut samanlainen, sivussa ollut merkintä!

Ennen kuin kokeilen merkkejä kohdakkain tänä iltana, vedän punaisella maalikynällä kyllä omat kohdistusmerkit samalla kun kokoan takapään.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 14, 2014, 16:45:33 ip
Eipä löytynyt valokuvaa mutta voisin vannoa että keltaiset merkit olivat samalla kohtaa, johon oli myös "lyöty kuopat" merkiksi. Oli siis myös "fyysiset merkit" lisäksi. Sen mukaan olen laittanut ja ajellut huomaamatta värinöitä.
"
In order not to damage the transmission joints, refit the shaft “A” and the joint “B”, aligning the reference marks as illustrated in the figure.
"
(kuva Workshop Manualista)
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2014, 19:17:44 ip
Tuossa Camnin laittamassa kuvassa näkyy oikein selkeästi kuinka akselin "haarukat" suhtautuvat toisiinsa. Eräällä tutullani oli käynyt niin että huollossa oli akselin toinen pää mennyt väärään asentoon: Hän ihmetteli värinöitä ja jossain moottoritiellä akseli hajosi. Huoltaja ei kuitenkaan myöntänyt virhettään. Muuta vikaa ei kuitenkaan tullut.

Onhan Camnilla nuo päädyt saman suuntaiset kun olet maininnut että pyörä tärisee? Kardaanissa on lisäksi vielä kolme muuta tärinää tuottavaa kohdetta tuon väärän asennon lisäksi. Joillakin on päässyt vaihteistosta tuleva spooriakseli jo melko huonoon kuntoon koska kiristysvara on kardaanin etupäästä loppunut. Itseltä korjasin tämän vaivan ja tärinät vähenivät merkittävästi. Kardaanin kiinnityksessä vaihteistoon ja perään on suunnitteluvirhe jonka voi korjata.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2014, 10:45:29 ap
Tiedossani on kaksi identtistä pikkulohkoGuzzille tapahtunutta kardaanivauriota joissa takapyörä haarukoineen on irronut vauhdissa. Kuten tiedämme niin pikkulohkon kardaanissa on yksi ristikkonivel ja takahaarukka on kiinni vaihteiston takakannessa.
Ristikon hajotessa se oli lyönyt rikki kardaaniputken etupään ja vaurioittanut vaihteiston takakannessa olevaa laakeripesää. Tällöin takahaarukka irtoaa etupäästään ja on kiinni enää vain iskunvaimentimien ja takalokasuojan varassa joten takpyörän pyörimisliike lakkaa. Todennäköinen seuraus on kaatuminen.

Korjaamiseen tarvittiin uusi kardaani, takahaarukka ja vaihteiston takakansi että muutama kosmeettinen korjaus. Kummassakaan tapauksessa pyörän kuljettaja ei loukkaantunut vakavasti. Mutta olisi voinut.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2014, 11:55:16 ap
Se onkin tuossa pikkulohkossa heikko lenkki se nivel. On niin pieni ja hento. Omasta kerran vaihtanut ristikon. Ei edes muuten oireillut, mutta tallissa pyörää siirtäessä kilahti sopivissa olosuhteissa. Yhdet neulat olivat jo tiessään..
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: lemppari - Huhtikuu 15, 2014, 12:06:49 ip
Maalitussilla ongelma ratkesi kädenkäänteessä. Ainoa ajatusvirhe tuli perän reaktiotangon kanssa. Olin ripustanut sen takarunkoon nippusiteellä pois tieltä, enkä siis muistanut, että tanko tulee takahaarukan diagonaaliputken alta. nyt muistan senkin seuraavalla kerralla.

On aina ainakin meikäläiselle kovaa ajatustyötä vaativaa, kun on purkanut pyörän alkutalvesta ja kokoaminen tapahtuu kevättalvella. Onneksi on puhelimessa kammera! Vaikkakin kootessa myös usein kiroaa typerää kuvaajaa, joka on ottanut kuvat aivan vääristä paikoista.....
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2014, 14:51:47 ip
Tehtaalla laitettu taskusta joku pultti. Ei edes ihmetyttäisi piensarjavehkeessä.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: lemppari - Huhtikuu 15, 2014, 16:41:22 ip
Lootan vaihdoin pari vuotta sitten, koska 6. ulisi todella äänekkäästi, Edellinen omistaja oli ajanut isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Vaihdelaatikko maksoi käytettynä eBayssä vähemmän kuin kuutosvaihteen akseli, ratas ja laakerit uusina varaosina! Kytkimen vaihdoin todennäköisesti samasta syystä, kitkapintaa oli vielä vaikka kuinka mutta kevennysrei'itetty levy irtosi keskiöstä, ei ollut kestänyt hakkaavaa käyntiä.

Miksi joku oli ostanut V11 Sportin ajaakseen kustoomityylillä, ei aukene meikäläiselle. Oli TPS:kin säädetty melko väkevälle, vivut irti ja tyhjäkäyntiruuvit auki 425 mV ( vrt. 150 mV Kirjan mukaan ). No, kyllä jaksoi kiihtyä kun antoi kaasua parista tonnista! Ja vei vain 8 litraa sadalla....
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2014, 17:36:46 ip
Oma Cali ainakin tykkää, kun sitä ajetaan kuten sporttipyörää. En ole uskaltanut sille kertoa, että muut kutsuvat sitä customiksi. Tuossa Jackalissa on vieläpä vissiin pisin kokonaisvälitys, niin vitosta ei oikeasti tarvita konetien ulkopuolella. Kyllähän se jaksaisi lutkuttaa pikku kierroksilla,  mutta ei viitsi rikkoa. Muutamia oireita sellaisesta edellisestä elämästä on olemassa..
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2014, 19:58:49 ip
Kyllä asia on kuitenkin niin että juuri ruiskupyörissä on tuota alavääntöaluetta kesytetty. Oletettavasti juuri kestävyyssyistä. Vanha Cali 3 lähtee kiihdytyspumppukaasareillaan ihan eri malliin kuin nykypyörä. Viimeksi tänä aamuna tilattiin lisää vääntöä alakierroksille 2000-luvun Caliin. Lupasin järjestää.

Muuten olen sitä mieltä että kierrokset ei ole pahasta.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 19, 2014, 19:59:12 ip
Tyhmyydestä sakotetaan: kyllä nyt harmittaa ja hävettää ;-(.  Tulee oltua liian täpinöissään ja huolellisuus kärsii. Toistaalta, tuntuu hyvältä kun ajelee pelillä, joka on omien käsien jäljiltä. Mutta niin monta kohtaa on, joiden varassa on oma henkikulta, ja jotka on oltava tasan tarkkaan oikein. Auton kanssa on sentään neljä pyörää jos yksi karkaa… moottoripyörällä on heti ”rumlei”. Kävi niin, että panin huolellisesti merkille purkaessa: ”merkit vastakkain”.  Kolme lyötyä pistettä molemmin puolin, ei tarvitse kuvata, eikä kirjailla muistiin. Kenkku juttu sinällään, semminkin kun niitä merkkejä olikin kahdet ja olin laittanut väärät vastakkain sitten kasatessa. Oikeat ovat ne, joissa on lisäksi keltaiset maalimerkit (vielä vähän jäljellä). Siis jos kasaan kardaanin keltaiset merkit vastakkain, tilanne on Workshop Manualin kuvan mukainen. Nyt ne ovat 45 astetta pielessä. Olipa hyvä että Lemppari otti asian esille, asiahan oli omalla kohdalla kunnossa, siitä olin aivan varma...
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2014, 20:44:01 ip
Ehkä nyt on yksi värinä vähempi.....
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 19, 2014, 21:03:04 ip
Lainaus
Ehkä nyt on yksi värinä vähempi.....
En kyllä koskaan huomannut mitään nopeuden mukaan korreloivaa. Ainoastaan tangossa tuntuvaa, joka korreloi kampiakselin kierroksien kanssa.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 19, 2014, 21:34:16 ip
Ei se täristäkkään jos ajettaessa vaihteiston ulostulo, nivelakseli ja perän pinioni ovat kaikki
samassa linjassa.
Vaihteistossa ja takapyörässä olevat vaimentimet "syövät" pienet tärinät pois, jos pientä kulmaa on.
Toki tästä huolimatta nivelakselin vaiheistus on syytä laittaa kohdalleen.
Kaikki samassa linjassa- ei ole myöskään hyvä tilanne. Silloin ristinivelien laakerineulat kaivavat
helposti itselleen kuopat laakeripintoihin liikunnan puutteessa.

Pekka
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2014, 21:50:29 ip
Lainaus
Kaikki samassa linjassa- ei ole myöskään hyvä tilanne.

Avokardaanimalleissa eikä C.A.R.C.-malleissa tuosta ei ole huolta mutta perinteisellä takahaarukalla varustetuissa tietyillä jousituksen ja takahaarukan säädöillä nivelten kulmat toisiinsa ja akseliin nähden ovat helposti lähellä nollaa joka ei nosta laakerien lämpötilaa niiden pyöriessä eikä siten edistä voitelua koska vaseliini ei "sula" laakereissa. Asiasta on kylläkin kaksi oppisuuntaa joista toiset ovat samalinjaisuuden kannalla koska silloin ei tehoa jää niveliin vaan se kaikki menee takapyörään. Itse "viritän" Californian ja vastaavien mallien takahaarukan hieman "off-line" että tuplanivelellä olisi hieman enemmän "työtä".  Tarkoitus ei ole kuitenkaan takarengasta saada pois pituuslinjalta mutta takahaarukan akseleissa on hieman säätövaraa tähänkin.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 19, 2014, 22:11:17 ip
Siis jos kyse on kardaanin käyttämistä ilman mitään kulmaa? Tiedän teollisuudesta, että nivelakselissa on oltava kulma. Kestoikä lyhenee muuten merkittävästi. Tehohäviötä ei tule mitattavissa määrin, oli akseli normaalin toimintaalueensa sisällä missä kulmassa tahansa. Esimerkkinä tehonmittaushuone, johon suunnittelin uuden käytön. Akselit asetettiin viiden asteen kulmaan, jotta ne saavuttaisivat järkevän käyttöiän. Mittauskapasiteetti laitteistolla oli luokkaa 500kw.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2014, 22:48:22 ip
Jos lonksuu, on väärää kokoa. Pitäisi olla helppo liukusovite.
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 23, 2014, 00:21:18 ap
Googlailin kuvia. Kun jossain luki että Calin vaihteisto niin eikö kumminkin ehkä Sport1100? Perä sitten varmaankin Sport1100, joissa oli viimeisenä tuotantomallina myös tuo "kova" reaktiotanko käytössä. Se tankokin näyttäisi tuossa olevan muuta kuin vakio mutta periaate sama? Tässä S-D:n varaosakuva ja G-B:n kuva. Tuossa G-B kuvassa ei näy kaksipuolista kiinnikettä mutta classicin tekstin mukaan se olisi kaksipuolinen, kuten tuo Sport1100 kuva. Puristuu kahden korvakkeen väliin niin että varmasti pysyy?

Toisesta ketjusta vakiopyörien ratkaisuista: "Vuoden -92 Daytonassa ja Sport 1100 mallissa tangoissa olivat vielä kuulapäät, lisäksi takapyörässä ei ollut vaimentimia - vuodesta 1995/96 Centauron ja Sport ie:n myötä tulivat kumilaakerit sekä tankoon että takapyörään ja tämä konstruktio oli käytössä 2003/2004 saakka viimeisiin V11 malleihin asti."
Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: classic - Huhtikuu 23, 2014, 08:56:01 ap
Eli nyt siinä on oikeanlainen "helppo liukusovite" ja pallo puristuu kahden korvakkeen väliin kuten Camn laittamassa Sport 1100 varaosakuvassa. Poikkeuksena Sporttiin nähden on se että minun Ghezzin toisessa korvakkeessa on kierteet eli ei ole läpipulttausta ja irrallista mutteria. Pultti laitetaan renkaan puolelta (joten jää pultinkannan verran enemmän kengälle tilaa pikkuriikkisillä jalkatapeilla  :D

Otsikko: Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 23, 2014, 09:57:18 ap
Siinä pitäisi oola varmaan sellainen pultti, jossa hiottu suora osa ja kierre päässä. Eli tuo halkaisija olisi passattu kuulanivelen reiälle sopivaksi. Veikkaan, että tavallinen osakierteinen pultti on riittävän lähellä.