Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: HessuL - Huhtikuu 12, 2014, 15:43:48 ip

Otsikko: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: HessuL - Huhtikuu 12, 2014, 15:43:48 ip
Tulipa tuossa näin noviisina Guzzistina tutustuttua saapasmaalaiseen suunnitteluun tuon Kojootin öljynvaihtohuollon kautta. Sitä voisi pitää Baijerilaiseen tottuneena ”hieman” jälkeenjääneenä, sillä kun bemun moottori-, vaihteisto- ja peräöljyjä vaihtaessaan on tottunut siihen että homma menee siten että lasketaan vanhat liemet pois poistoproppujen kautta ulos, vaihdetaan suodatin ja laitetaan uudet öljyt sisään. Helppoa, nopeaa ja yksinkertaista  ;D

MUTTA Italialaisen insiröörin tuotoksessa kaiken tuon lisäksi tulikin eteen seuraavaa;
a) äänenvaimentimen irroittaminen (että saadaan kollektori pois)
b) kollektorin poistaminen (että saadaan vaihteiston tyhjennysproppu auki)
d) kahdeksantoista (siis 18!) pultin irroittaminen (että saadaan öljypohja irti)
e) öljypohjan irroittaminen (että saadaan sen SISÄPUOLELLE  ??? sijoitettu suodatin vaihdettua)
f) öljypohjan tiivisteen uusiminen
g) 10 mm kuusiokoloavaimen ostaminen (että saadaan osa erikokoisista propuista auki)
h) omituisten litkujen lisääminen peräöljyn sekaan (Liqui Molyä käytin kun en muuta saanut)

Ja kun kaiken em. puretun osan kasaa takaisin ja tekee sen kylmän tallin lattialla maaten/kyykkien/konttaillen niin ei voi kun ihmetellä että eikö se makarooni p*****le ole osannut ottaa huollettavuutta huomioon ja edes hieman keskustella toisen osaston insinöörin kanssa ennen vehkeen tuotantoon laittamista  >:( Olisi ehkä osattu tehdä esim. bemua matkimalla kollektoriin pieni kolonen, josta vaihteistoöljyn saa pois ilman koko putkiston purkamista. Tai jopa huomattu että autoissakin (Fiateista yms. en tiedä) on öljynsuodatin uskallettu laittaa rohkeasti oikein moottorin ulkopuolelle, suodatin kun on aivan tavallista peltikuorista mallia  ::)

Mutta kaikesta huolimatta Il Falcone nousee jälleen uljaille siivilleen uuden impulssianturin siivittämänä, sen kärähtäminen kun paljastui asiantuntevan asentajan (ei siis allekirjoittaneen  :-[)  tutkimuksissa viimeisimmän – ja toivottavasti viimeisen – pakkolaskun aiheuttajaksi.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: Sami - Huhtikuu 12, 2014, 15:55:25 ip
Itse en ole Guzzien(kaan) huoltajana vielä kunnostautunut, mutta silmämääräisen arvion mukaan omassa 2008-mallin Brevassa huollettavuus on jo aika hyvällä tasolla. Ainakin proput on hyvin esillä ja öljynsuodatinkin öljypohjan ulkopuolella, tosin ahtaassa poterossa.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2014, 16:29:06 ip
No jaa. Toisaalta laatikkoöljyä ei tarvitse vaihtaa yhtä usein kuin yleisimmissä nelimukisissa ja moottorin muu huollettavuus on vähintään hyvällä tasolla. Venttiilien säätöön menee vartti, kun japsiin menee koko päivä. Samoin tulpanvaihdot yms.
Itse olen tuon laatikkoöljynvaihdon ratkaissut erilaisella putkistolla. Mielestäni moottoriöljyfiltterin vaihto ei edes ole mikään paha rasti. Sitä tiivistettäkään ei tarvitse joka kerta vaihtaa. Kun pitää yhden hyllyssä varalla, ei vanha kiusallaankaan katkea. Omassa on ainakin kolmen öljynvaihdon ikäinen tiiviste, eikä edes hikoile.
Onhan tuohon maailmalla saatavilla öljypohjan välipalaa, jolla filtterin saa ulkopuolelle. Itseä se kiinnostaisi lähinnä lisääntyneen öljytilavuuden kannalta.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: GinTurismo - Huhtikuu 12, 2014, 16:51:37 ip
Öljypohjaa löytyy maailmalta, filtteri ulkona:

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oelkreislauf/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oelwanne-Spezial-gr-Mod-m-Oelfilter-vorn::4164.html

Onkohan noita joku laittanut ?
Mille GT:ssä pohjan irtiotto on vain pulttien vääntelyä, ei sinänsä paha homma. Mutta se koneen aukominen muuten arveluttaa, lian kanssa saa olla tarkkana. Jos filtteri olisi ulkona, ei koneeseen ainakaan joutuisi mitään epäpuhtauksia.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: HessuL - Huhtikuu 12, 2014, 20:02:58 ip
Itse olen tuon laatikkoöljynvaihdon ratkaissut erilaisella putkistolla. Mielestäni moottoriöljyfiltterin vaihto ei edes ole mikään paha rasti. Sitä tiivistettäkään ei tarvitse joka kerta vaihtaa. Kun pitää yhden hyllyssä varalla, ei vanha kiusallaankaan katkea.

Putken modifiointi - eli tuon kollektoripöntön korvaaminen pelkillä putkilla - on jo vakavassa harkinnassa; eipä tuo taida äänimaailmakaan ainakaan huonompaan suuntaan mennä jos sen pois jättää, kuulisihan tuota V2:sen jytinää mieluusti hieman enemmänkin  ;D

Tiivisteen katkeamisen aavistin jo etukäteen ja osasin sellaisen varalle ostaa; niin pätkähti vanha iloisesti poikki mutta eipä jäänyt homma siitä kiinni  ;D

Ja ergonomisempaan työasentoonkin olisi näköjään esim. Motonetissä 399 euron hintainen ratkaisu olemassa eli 400 kg kantava ja max. 76 cm:n korkeudelle nostava mp-nostin... Harjoitus tekee tietysti mestarin tässäkin asiassa ja ei tuo 10 tkm vaihtoväli liian usein tule vastaan  8)
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: teemu-O - Huhtikuu 13, 2014, 10:07:14 ap
Myös Harperilta löytyy ratkaisu öljyfilsun ulkoistamiseen: http://www.harpermoto.com/harpers-outsider-for-1998-and-newer-machines.html
Hintaan tulee lisäksi tullit...
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: BMW - Huhtikuu 13, 2014, 12:52:49 ip
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/External-filter-ring-flange-filter-at-front::819.html

Hirveen kalliita osia te kattelette kun tässä on näin halpa. Näitä on laitettukin pariin pyörään tässä lähellä ja toimii.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: GinTurismo - Huhtikuu 13, 2014, 19:57:22 ip
Toi vois ollakin ihan asiallinen, tai tämä missä filtteri on takana:

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oelkreislauf/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oelwannenzwischenr-mit-Schwallbl-Oelfilter-hinten::820.html

Koko pohja on niin kallis, että sillä hinnalla vaihtelee filtterin monta kertaa hyvällä tuntipalkalla. En kyllä itse ole ihan 10 tkm välein vaihdellut. Ohjekirjakin sanoo vaihtoväliksi 15 tkm, tosin silloin pitäis öljyt vaihtaa kolmen tonnin välein (ohjeen mukaan).
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 18, 2014, 20:55:20 ip
Voi kiesus. Guzzit huollot on hankalia näin pääsiäisenä?
Jos niin vaikeeta, niin mitä jos siirrät tyynesti pyöräsi jollekkin joka sen haluaa.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: gotler - Huhtikuu 18, 2014, 22:19:40 ip
Kyllä minä ainakin pyöräni haluan pitää. Mutta se on faktaa, että esimerkiksi öljynsuodattimen  vaihto tai öljynmäärän  tarkastus voisi tiettyissä malleissa olla helpompaakin.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: Topi K - Huhtikuu 28, 2014, 17:32:39 ip
Öljypohjaa löytyy maailmalta, filtteri ulkona:

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oelkreislauf/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oelwanne-Spezial-gr-Mod-m-Oelfilter-vorn::4164.html

Onkohan noita joku laittanut ?

Minulla on ollut tuollainen kai jostain vuosituhannen vaihteen tietämistä, silloin vielä Moto-Spezialin tuotantoa. Ei ongelmia. Tuo on hiukan orggisöljypohjaa tilavampi, joten öljypinta laskee myös. Se oli tavoitekin, kun Lemmarin kampikammiohuohotus meni uusiksi kansien tuplatulppamodauksen yhteydessä. Pidempi öljytikku tuli öljypohjan mukana, vieläpä sellainen, jonka saa auki ilman pihtejä.

En ole osannut kaivata sisäpuolisen öljynsuodattimen vaihdon pulttisulkeisia.

Topi
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 28, 2014, 17:58:29 ip
Veikkaan ettei nuo pulttisulkeiset haittaa minua, ennen kuin ensimmäinen pultti katkeaa lohkoon tau kierre häviää...  ;D
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 28, 2014, 18:24:32 ip
Muistakaan vaihtaa ne sinkityt M6 teräspultit rosterisiksi niin eivät jumita alumiiniin. Siellä rei'issä on kierrettä vielä syvemmällekin. 5mm pidemmät pultit ja rosterialuslevyt myös. Sama modaus jakopään koppaan, laturin koppaan ja venttilikoppiin. Kiillottamatta siistiä. Eikä ne pultit katkeile kun ei vedä kireälle. Samalla pysyy venttiilikopat öljytiiviinä. Jos niitä öljyn tihkumisen vuoksi kiristää niin tiivistepinta menee mutkille ja tilanne vain pahenee. Uusi tiiviste ja kopan tiivistepinnan suoruuden tarkistus ennen asennusta. Tasopinta ja rakotulkki toimii tarkistusvälineenä. Jos reuna "haukottelee" niin oikaisuhionta tasoa vasten auttaa.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 28, 2014, 20:37:08 ip
>> Uusi tiiviste... <<

Venttiilikopan tiiviste on oltava "vanhaa tyyppiä". Eli paksuhkoa vihreää perinteistä materiaalia. Jossain vaiheessa tehdas vaihtoi tuon tiivisteen toisenlaiseksi ( halvemmaksi? ) ja se on aiheuttanut paljon murhetta. Minulla meni toinen kaukana kotoa ja toinen Ruåtsissa. Lieksassakin oltiin isolla porukalla neuvomassa Norge-kuskin rouvaa tiivisteen vaihdossa.
Niin...ja Yenkkilässäkin on tuo murhe enemmäkin kuin tuttu.

Ja tuosta öljypohjan irroituksesta... Kun siihen reippaasti tarttuu ja turhia ihmettelemättä tekee, niin ei parta juuri ehdi pidentyä. Onhan se minustakin vähän älytön, mutta ei nyt sentäs mikään projekti. Eikä sitä nyt tarvi kuin kerran kesässä avata.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 28, 2014, 21:40:44 ip
Olikos sulla se tiivisteen räjähtelyongelma? Selvisikö siihen muuta syytä kuin tiivistemateriaali?
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 28, 2014, 23:33:07 ip
Mulla ei ole mennyt ohuita eikä paksuja tiivisteitä mutta mulla onkin suorat kopan tiivistepinnat. Yleensä menee samoilla pahveilla useampikin venttiilien säätö. Kolme pyöristä paperitiivisteilla ja yksi kumitiivisteellä. Siis Guzzeissa. Benelleissä on on myös O-rengastyyppiset kumitiivisteet.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: Peejii - Toukokuu 02, 2014, 09:52:02 ap
Laitoin Breva 1100:seeni Kent sili Gasket 2 tiivisteainetta , hyvin on pitänyt ja on helppo silti avata venttiilikoppa ja helppo kaapia aine pinnoilta pois. Ei siis tarvita paperi tiivistettä lainkaan kun siitä putkilosta laitetaan toiselle pinnalle "palko" tuota Kent tiivistysainetta. Annetaan kuivua esim. 15minuuttia ja kiristetään kansi.
Otsikko: Vs: Guzzin huollettavuus
Kirjoitti: latimo - Toukokuu 02, 2014, 12:11:19 ip
 ;)Oon pistäny öljypohjan tiivistepintaan king silikoni (grazy horse) tiivistemönjää ja sen päälle normi tiivistepahvin ja sen päälle taas vaseliinin ja koko komeus paikalleen. Kestää usean suodattimen vaihdon kun vaan laittaa aina uudet vassut vaihdon yhteydessä, lisäksi lähtee aina hyvin auki eikä oo koskaan edes hikoillut saati vuotanu välistä.

latimo