Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: gotler - Maaliskuu 24, 2014, 09:15:04 ap

Otsikko: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: gotler - Maaliskuu 24, 2014, 09:15:04 ap
Mikä olisi paras tiiviste, kun meinaa Grisossa alati vaan täyttöproppu hikoilla? Kannattaako laittaa uuden tiivisteen lisäksi jotakin mönjää kierteeseen? Oire ei ole iso, mutta vähän kiusallinen. Vähäinenkin öljymäärä ulkopuolella kerää pölyä ja moskaa.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 24, 2014, 09:38:28 ap
Mikäs siinä on tiivisteenä? Jos on metalli aluslevy, niin kokeile sopivaa usittia. Eli sitä alumiinista, jossa kumihetula sisäkurvissa. En kyllä laittais mitään liimaa tms.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: gotler - Maaliskuu 24, 2014, 10:01:17 ap
Kuparitiiviste siinä nyt on. Pitää lähteä tiiviste kauppaan.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 24, 2014, 10:41:37 ap
Kuparitiiviste on materiaalia joka on pehmennyshehkutettu ja muodonmuutoksessa se kovenee joka kerta lisää eli menettää hiljalleen tiivistyskykynsä. Alumiinitiiviste on pehmeää ainetta ja jokaisella käyttökerralla litistyy entisestään ja menettää tiivistyskykynsä ohennuttuaan. Usit-tiiviste on teräsrunkoinen rengas jonka sisäsivuun on vulkanoitu kumihuullokset. Se ei myötää mutta huullokset pitävät tiiveyden. Käytetään suuripaineisessa hydrauliikassa. Eli sitä ei tarvitse kiristää kovin tiukkaan. Usit-tiivisteiden käytössä on huomioitava se seikka että sen on mentävä kierteen ohi painamalla mutta ei kiertämällä sekä se että tiivistepinnat ovat sileät ja puhtaat.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 24, 2014, 10:45:22 ap
Hikoilu johtuu siitä, että peräöljyn vaihdon jälkeen kehittyy painetta, joka työntää öljytihkua eri tulppien kautta ulos. Ilmiötä voi lieventää laskemalla paineet ko proppua löysäämällä perän ollessa lämpimänä välittömästi ajolenkin jälkeen. Sihahtaa niinkuin Nastro Azurroa korkatessa.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: gotler - Maaliskuu 24, 2014, 16:08:53 ip
Tuo usit-tiiviste ei tahdo oikein sopia tuohon. Edellinen kuparitiiviste oli mallia rikka, nyt on oikeanlainen kuparitiiviste, joka kiristettäessä litistyy ja varmastikin pitää paremmin.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 24, 2014, 18:31:21 ip
Tapana on huollettaessa laittaa aina uusi alumiini- tai kuparitiiviste paitsi että Usittia ei tarvitse uusia joka kerta. Guzzi näkyy sitä käyttävän melko monessa kohteessa nykyään. Joissakin Guzzin propuissa on O-rengastiivistys. Sekin täytyy uusia toisinaan.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 24, 2014, 21:26:54 ip
Lainaus
peräöljyn vaihdon jälkeen kehittyy painetta
Tuoko V11 perässä oleva "breather plug" (34) ei sitten ole ollut laajemmin käytössä?
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 24, 2014, 22:01:02 ip
Centaurossa ei huohota täyttöplugin kautta. En tiedä mistä vuosimallista eteenpäin on hengittävä käytössä. Voi olla, että semmoisesta tihkuu hengitysilman mukana öljyä.
Otsikko: Vs: Perän öljypropun hikoilu
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 24, 2014, 22:26:07 ip
Pikkulohkoissa on huohotusventtiili. Ovat Amerikassa laitelleet isolohkoon. Taitaa vaatia adapterin.