Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: JouniN - Maaliskuu 22, 2014, 21:19:09 ip
-
Mistä ostatte molya?
-
Hyvin varustetuissa laakeriliikkeissä sitä on ollut tarjolla.
-
Mikä kaupunki? Yleensä laakeriliikkeet myy.
-
Lahti, sitä perään laitettavaa soosia olisi tarvis.
-
Kannattanee sitä kysyä Merivuoren Heipalta tai RMHeinolta. Luulisi ainakin että sitä on Heinon huollossa käytössä.
-
Eikös Rikumotor ole ainakin joskus ollut valtuutettu Guzzihuolto. Lahden Motonet myy tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/608051/LiquiMoly-kitkanvahentaja-MOS2 on molycotea vastaava aine.
-
Motulilla on öljy jossa molykote on valmiiksi sotkettu sekaan,80W90.
Saako Motonetistä,mene ja tiedä.
-
Täytyykin testata tuo motonetin liquimoly, kiitos vastauksista!
-
Tuota...testata...hmmm...
Mites se testataan? Sitähän lisätään peräöljyyn vähän ja sillähän se hoidetaan. Jos perä ei "leikkaa kiinni" seuraavan 100´000 km aikana, niin aine toimii. Jos taas jämähtää, niin vika voi olla ihan muuallakin... ;)
Tuossa Motonetin purkissa on ihan sama "Liquid moly"-merkintä kuin Piikkiöstä taannoin ostamassani, joten... Ja ei kai noita niin montaa eri laatua liene:
>> Molybdeenidisulfidi eli molybdeenisulfidi on molybdeeni- ja sulfidi-ionien muodostama epäorgaaninen ioniyhdiste. Luonnossa sitä tavataan molybdeenihohdemineraalina. Yhdistettä käytetään voiteluaineena ja katalyyttinä. <<
-
Mulla on pullo tuota liquimolya. Hommasin yhteen muuhun hommaan, mutta taisin Calin perään laittaa. On sellaista öljyn paksuista, hyvin öljyyn liukenevaa sorttia.
-
Tosi miehet ostavat Deboilin vaihteistoöljyä ja sekoittavat siihen Bilhelveten molybdeenidisulfidirasvaa ja taas matka jatkuu.
-
No se Molybdeeni on samaa ainetta, tuli se minkä pakkaajan pullosta tahansa.
-
Eli tykkäävät ajella kaupasta toiseen edullisinta etsiessä. Tarvittava määrä on 0,02l eli puolikkaan schnapshin verran Molycote-seosta kerrallaan. Muun merkkisten mönjien määrä pitää suhteuttaa. Tosimies ruuttaa varmuuden vuoksi 250ml MoS2-rasvaa perään.
-
Jos sattuu Jouni ,Pieksämäellä ajoa olemaan,eiköhän sitä Molykotea löydy. Vielä "kaupantekijöiksi" :))) Kun sattuu tuota litranpurkki olemaan.
-
Faktaa: Molykote "A"-voimansiirtolisäainetta ei myydä enää pienissä vähittäispakkauksissa lainkaan. Tilaamalla saa 50 litraa kerralla yhdessä astiassa. MotoItaliaImport oli myyjän mukaan ostanut muutama vuosi sitten maahantuojan varaston tyhjäksi pikkupurkeista kertoi kauppias: http://www.tampereenlaakerikeskus.com/
Ostin siinä samalla heidän minua varten varalla pitämänsä pikkupurkin: Maksoi 13€. Heidän viimeisensä ellei joku tilaa isoa pönttöä. Tukkuhinta on kuulemma huomattavasti alempi mutta eivät tilaa muutoin kuin jos ostaja maksaa kokonaisuudessaan ison pöntöllisen. Varmaan muissa laakeri- ja voiteluaineliikkeissä on tuota tavaraa vanhastaan vielä varastossa. Kannattaa kysellä.
Lisäsin vielä kuvan purkista jos joku sattuu "lähteelle". Itsellä siis vielä puolitoista purkkia jäljellä. Riittänee tälle kaudelle.
-
Tuollaista Wynn´siä möi Stein Dinse ainakin vielä joskus reilu vuosi sitten. Väri on kirkas.
-
Hämeenlinnalaisessa teollisuustarvikekaupassa sanovat jotta 1 litran purkeissa saa Molykote A:ta. Semmosen ostin viime keväänä. Riittää hetkeks aikaa liruteltavaks 0,02 litraa kerralla.
-
Wynn's ei ilmeisesti sisällä molybdeenisulfidia. Ainakaan siinä muodossa kuin Molykotessa. Toiminta perustunee johonkin muuhun ominaisuuteen. En laittaisi.
-
Jos sattuu Jouni ,Pieksämäellä ajoa olemaan,eiköhän sitä Molykotea löydy. Vielä "kaupantekijöiksi" :))) Kun sattuu tuota litranpurkki olemaan.
Eiköhän siellä tule ajeltua, tulee samalla katsottua kuinka saunaprojekti on edennyt..
-
Hämeenlinnalaisessa teollisuustarvikekaupassa sanovat jotta 1 litran purkeissa saa Molykote A:ta. Semmosen ostin viime keväänä. Riittää hetkeks aikaa liruteltavaks 0,02 litraa kerralla.
Mikä liike ja muistatko paljonko maksoi litra? Ostin Piikkiöstä viime keväänä vähän reilun desin purkin ja veloittivat 25 eur. Taitaa 5-6 kertaan riittää tuo, mutta oli se minusta silti aika tyyristä.
-
Litrasta riittää 50:een paukkuun desistä vastaavasti viiteen. Viisi tarkoittaa n. 100000km 20tkm peräöljyn vaihtovälillä. Ei siitä kovinkaan paljon kilometriä kohti tule kustannusta 0,00025€/km. Rengaskuluihin menee pari kertaluokkaa enemmän n. 3,5c/km
-
Laitoin kuvan millainen on kyseinen purkki jos joku sattuu vahingossa sellaisen näkemään. Kuva jäi vaan tuonne edelliselle sivulle: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4799.msg35920#msg35920
-
Ja tätä saa lähes kaikista marketeista:
(http://www.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8200/8280/8289/828905_BB_00_FB.EPS_1000.jpg)
-
Hämeenlinnalaisessa teollisuustarvikekaupassa sanovat jotta 1 litran purkeissa saa Molykote A:ta. Semmosen ostin viime keväänä. Riittää hetkeks aikaa liruteltavaks 0,02 litraa kerralla.
Hämeenlinnan Teollisuuspalvelu. Hintaa en muista kun en löytäny kuittiakaan mistään vaikka yleensä säilytän kaikki.
-
Litran purkki maksoi, "muistaakseni" jotain 80:- On myös otettava huomioon että tuotteelle on ilmoitettu "parasta ennen" päiväys ,yletöntä hamstraamista kannattaa ehkä välttää. Litran purkeissa sitä pitäisi tulevaisuudessakin saada.mutta vähittäismyynti ei taida olla maahantuojan "juttu" . Eli suhteita teollisuuteen:))
-
Itse laitoin tällaista http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/fin/LQM1040-vaihteistooljyn_lisaaine_20g_liqui_moly-p-9032-40/
mutta laitoin sen suoraan öljyn joukkoon, värjäsi koko litran mustaksi. Castrolin öljypurkista sitten suoraan perään valmis sekoitus, siinä kun on sopivan kokonein kaatonokka että menee täyttöaukosta sisään... Koitin noista etsiä jotain päivämääriä mutten löytänyt, joten päättelin että varmaan pärjäävät siellä purkissa keskenään ihan yhtä hyvin kun pärjäävät perässäkin. pitää vaan muistaa ravistella hyvin ennen käyttöä.
-
Vähän asiaan liittyen lueskelin Red Linen tuoteselosteita viimekesänä kun peräöljyn vaihto oli ajankohtaista. Osassa heidän öljyistään oli maininta "runsas molybdeenilisäaineistus", eli eikös siinä kohtaa voi unohtaa molykoten?
Konehuolto T Laukkanen erinomaisten mutkapätkien varrella myi Castrolia hyvällä palvelulla niin edullisesti "irtomyyntinä" isosta saavista, että mielelläni heiltä öljyt ostin ja "säästetyt" rahat meni toki suoraan tankkiin, mutta eikös se ajelu tässä harrastuksessa ole se tärkein osa-alue ;)
-
Itse laitoin tällaista http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/fin/LQM1040-vaihteistooljyn_lisaaine_20g_liqui_moly-p-9032-40/
mutta laitoin sen suoraan öljyn joukkoon, värjäsi koko litran mustaksi. Castrolin öljypurkista sitten suoraan perään valmis sekoitus, siinä kun on sopivan kokonein kaatonokka että menee täyttöaukosta sisään... Koitin noista etsiä jotain päivämääriä mutten löytänyt, joten päättelin että varmaan pärjäävät siellä purkissa keskenään ihan yhtä hyvin kun pärjäävät perässäkin. pitää vaan muistaa ravistella hyvin ennen käyttöä.
[Tämä sekoitus on toiminut hyvin. /quote]
-
Kävin katsomassa tätä Motonetisssä ja se on näjemmä tarkoitettu moottoriöljyn sekaan mutta kai sitä voi peräänkin laittaa.
Ja tätä saa lähes kaikista marketeista:
(http://www.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8200/8280/8289/828905_BB_00_FB.EPS_1000.jpg)
-
Käy sinnekin.
-
Nyt ostin tuon 300 ml -kokoisen astian Liqui Molya Motonetistä ja ainakin silmämääräisesti on tummaa tököttiä ja tuo purkki riittää sen 15 kertaa. Maksoi sen 9,90€.
-
Onkos X1-R:aa kokeiltu. Itse laitoin sita Kustiin koko linjaan. Mulla on pitka ja aarimmaisen hyva kokemus aineesta. Kannattaa kokeilla.
-
Laittelikos MotoJussi tätä omiinsa? Itseäkin kiinnostanut ko myrkky, kuullut paljon hyvää.
-
Kun olin joskus aikojen alussa Håkansilla, kaytettiin sita moottoreissa ja vaihteistoissa. Oljyjen ja laakereiden lampotilat putosivat lujasti, mika kertoo kitkan pienetymisesta. Nykyisessa tyopaikassani kaytamma samaa tavaraa hydrauliikassa, jossa efekti on sama, myos meteli on pinentynyt mittavasti.
-
Moi,
Molykotella on aika monta tuotetta tarjolla (http://www.ytm.fi/files/ytm/pdf/Molykote-Industrial-Lubricants-2006.pdf).
Täällä ilmeisesti puhutaan MOLYKOTE® A DISPERSION voiteluöljyn lisäaineesta.
Käyttöturvallisuustiedotteen (http://www.dowcorning.com/DataFiles/090277018015c625.pdf) mukaan sis.: 3,5 % (painosta)
Molybdeenidisulfidi ja loput onkin sitten erilaisia öljyjä. Niin paljon on listattu eri öljylaatuja että mulle tulee tuntu että loput 96,5 %
on puhdistettua jäteöljyä tms jonkin purkin öljyä. Koostumus vois olla yhtä kirjavaa. Ja oli mitä oli tämä öljy toimii selvästikin
tässä tahnassa "kantoaineen" roolissa.
Saman tason lisäaineita olisivat PTFE (Teflon) ja Grafiitti
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_e06_voiteluaineet_kiinteat.html
Ilmeisesti tuolla LiquiMoly-kitkanvahentaja-MOS2 tuotteella päästään samaan lopputulokseen.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608051/LiquiMoly-kitkanvahentaja-MOS2
Terv. Bellagio MMIX
-
Onko tuote Loctite 8017 MoS2 käytettävissä molykoten korvaajana? Molykote-purkissa on vielä kahteen peräoiljyn vaihtoon ja korvaaja pitäisi löytyä.
Mustaa juoksevaa litkua, missä on oikein hyvä haihtuvan kemikaalin aromi. Katsoin Loctiten tuotekuvastosta, missä tuota kuvataan dry filmiksi eli haihtuvaksi ja liukkaus jää.
Loctite® 8017
dry film-Tin
Contains MoS2.
Copper-free.
air-dries to protect
surfaces and slow moving parts
Recommended for use in dusty
environments.
Black
MoS2
0.06-0.12
30 to +400/1300°
500 g
Sain ½ kilogrammaa ainetta edullisesti (0 eypoa) ja fillarin ketjuun sitä kuluu melko marginaalisesti. Oikeassa fillarissahan ketjuja ei tarvitse voidella kun niitä ei ole.
-
Taitaa olla niin että jotkut näistä Mos2-aineista ovat kuivavoiteluaineita ja toiset tarkoitettu öljyn sekaan kuten Molykote A.
Itse olen pitäytynyt Molykotessa enkä ainakaan mitään haittaa sen käytöstä ole huomannut. Hintakin kun on ollut öljynvaihtoa kohti varsin siedettävä.
Tietääkseni Molykote A:ta saa vielä kaupasta. MotoJussihan sitä osti joskus isomman päälärin ja jakoi sen 2 dl purkkeihin ja myi ainakin Guzzi-rallissa Muhoksella useamman purkillisen. Toinen suositushan on Rocol-merkkinen vastaava tuote. Itsellä on ollut joitakin Rocol-tuotteita käytössä koneistushommissa. Ei valittamista.
PTFE:n sekoittumisesta öljyyn ei ole kokemusta. Muutoin hyvä aine paukkupullossa esimerkiksi vaijereiden ja lukkojen voiteluun.
-
Tietääkseni Molykote A:ta saa vielä kaupasta. MotoJussihan sitä osti joskus isomman päälärin ja jakoi sen 2 dl purkkeihin ja myi ainakin Guzzi-rallissa Muhoksella useamman purkillisen. Toinen suositushan on Rocol-merkkinen vastaava tuote. Itsellä on ollut joitakin Rocol-tuotteita käytössä koneistushommissa. Ei valittamista.
Juu näin tein, paitti että tais olla desin pulloja ne.
Vois melkein tehdä uusiksi. Ittellä on enää puoli (desin) pulloa jäljellä.
-
Laittelikos MotoJussi tätä omiinsa? Itseäkin kiinnostanut ko myrkky, kuullut paljon hyvää.
X1-R ?
En. Olen käyttänyt suomalaista http://www.rvs.fi/ sohjoa. Ei ongelmia.
-
Niin se oli sitä. Olikos sulla ennen mönjän laittoa perässä jotain ääntä tms?
-
RVS on aikanaan Neuvostoliitossa kehitetty avaruus- ja ilmailualuksiin kehitetty voiteluaine joka aktivoituu silloin kun jokin voiteluaineen vaikutuspiirissä oleva koneenosa kuormittuessaan ylikuumenee. RVS vähentää vikojen kehittymistä pidemmälle ja siten pidentää rakenteiden kestoa lievästä vikatilasta huolimatta. Ehyessä rakenteessa sillä ei ole merkitystä.
Vastaava amerikkalainen aine on PowerUp jota käytetään muunmuassa helikopterien vaihteistoissa samasta syystä.
-
Tilasin Wendeliltä http://www.wendelmotorraeder.de/moto-guzzi-ersatzteile-und-zubehoer-c-30.html (http://www.wendelmotorraeder.de/moto-guzzi-ersatzteile-und-zubehoer-c-30.html) muuta tavaraa ja ajattelin että siinähän se tulee näppärästi Molykote A -Dispersion -purkki samalla. No, silviisi käi et hyöhä lähettiit "tavallisen" LiquiMoly Oil Additiv -purkin... tarran olivat laittaneet kylkeen että "Molykote A"... aikamoisia velikultia ::).
Lieneekin niin, että kyse on aineen "väkevyydestä", paljonko tuota kiinteävoiteluaine molybdeenisulfidia on seassa. Suurin osa on kuitenkin muita täyteaineita kuten edelläkin on todettu. Molykote A Dispersion tiedoissa lukee että kyseessä ovat 3,8 mikromillin hiukkaset. Ja annostusohje: "moottoriöljyyn 3%, vaihteistoöljyyn 5%, erityisen raskaaseen rasitukseen 10%". Guzzin manuaalin ohje johtaa tapauksessani myös pitoisuuteen 5,4%. Tämä lienee siis tuote jonka saattaa annostella vielä perinteisiä mitta-astioita käyttäen, kuten Molykote A Dispersion -lisäaineen.
LiquiMoy Oil Additiv 125 ml
"Lisätään moottoreiden, kompressoreiden, pumppujen ja erityisesti moottoriajoneuvojen moottoreiden voiteluöljyyn. 3-5% moottoriöljyn sekaan. Moottoripyörien kohdalla joissa märkäkytkin enintään 2% öljyntäyttömäärästä."
LiquiMoly Getriebe-oil Additiv 20ml
"Lisäaine ajoneuvojen vaihteistoille, akselivaihteille, differentiaalivaihteistoille ja mekaanisille ohjauksille. Ei automaattivaihteistoihin eikä öljykylvyssä toimiville kytkimille. Annostellaan vaihteistoöljyn sekaan 1%, ääritapauksissa 2% annostus."
Olisihan se aika tarkkaa puuhaa laittaa vaikka V11 perään 3,7 ml lisäainetta ja 366,3 ml öljyä. Joutuisi ostamaan jarrujenilmausruiskujen lisäksi peräöljyntäyttöruiskut :-).
-
Jos haluaa "oikeata"Molykotea, tullee purkin kanssa PiMoKe:niin saunaan helatorstaina , niin voin sitä kohtuu hintaan myydä. 12:- desi. Jos oikein paljon halukkaita ilmoitelkaa ennakkoon että voin hommata lisää. Jouni N, saa "näytteen" .
-
No jokohan nyt kerkeisin käymään..
-
Voihan tota tehä itekkin. Lyijykynistä murskailee grafiittia peräöljyn sekaan sopivaksi katsomansa määrän.
-
Tai hommaa esim etrasta grafiittitankoa ja viilata sitä peräöljyn joukkoon. Tai ehkä kuitenkin ostaa pullon molyvisvaa.
-
Eiköhän se Motonetin eväs oo hinnaltaan ja laadultaan hyvää, luulen sen olevan eniten käytettyä "keskuudessamme". Uskon että sitä saa jatkossakin.
Itse en vuosi sitten ekaa huoltoa tehdessäni halunnut tehdä tästä uskontoa. Oikeestaan hauska tarina. Katoin väärin Motonetin sivua, ettei Molya oliskaan, johan hätä käteen. Ravasin liikkeitä ja raplasin nettiä. Lopulta olin eräässä liikkeessä, jossa myytiin laakereita jne. Tiskillä eivät tienneet asiasta mitään. Tää sattui olemaan semmonen avomyymälä, jossa oli toinen lafka vieressä. Sieltä tuli ukko:"Anteeksi, molybdeenisulfiittia (vai mitä se nyt oli) kaipaatte?" Minä et joo. - No tästä saat! (tuubi kädessä). Minä häkellyin et mitä maksaa johon hän, että ei maksa mitään, kuinka paljon tartet!? Ilmeni, että heille tulee jotain voimansiirron osia, joissa tulee aina molya matkassa, mutta nää ei käytä sitä mihinkään, eikä kukaan! Tarkistin vielä kotona, että aine on oikeaa. Aika stydiä evästä, saa hyvin sekoittaa.
Eikö ollu hauska juttu :-D Tuubi on kätsän kokonen. Mutta aikamoinen ajatus, että tuota jahdattua evästä on heillä, eikä sitä tarteta mihinkään. Korvat luimussa ajelin, enkä kenellekään Guzzi-miehelle ole tohtinut tunnustaa!
T.M.