Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Maaliskuu 21, 2014, 08:59:33 ap
-
Pegaso juonitteli taas ja jäimme matkalla ilmeisen vielä tuntemattoman pa-puolen vian vuoksi. Vika ei jää päälle ja aloitankin tutkinnat polttoaineen paineesta. Pumppu työntää 2,5 baarin asteikolla olevan mittarin tappiin. Ajossa en ole vielä kokeillut kun ei ole kaikki mittarin liitososat vielä kotona. Mitä luokkaa paineet tulisi olla ja missä vaiheessa painetta on jo liian vähän. Jos saisi vian päälle niin voisi vaikka poissulkea vian paineessa ja siirtyä seuraaviin kohtiin. Pyörähän on ´07 Pegaso Trail.
-
3-5 viiden väliin mahtuu ruiskupelin paineet. Boschilla pumppu tuuppasi 5 ja paineensäätimellä tiputettiin kolmen pintaan.
-
Vaikuttaa että paineessa ei ole vikaa. Moottorinohjaukset käyttävät tyypillisesti, suuttimien arvosta riippuen, noin kolmen baarin (+- 0,2bar) ruiskutuspainetta jota paineensäädin säätää joko vallitsevan ilmanpaineen tai imukanavan paineen mukaan.
Ajotietokoneen kautta kyseisessä pyörässä pääsee lukemaan vikakoodit ja voimassa olevat asetusarvot näppäilemällä tarkistuskoodin.
• EXIT
• ECU ACTUATIONS
• ECU PARAMETERS
• ECU ERRORS
• DASHBOARD ERRORS
• DELETE ERRORS
• CO ADJUSTMENT
• SERVICE RESET
• DISCONNECT
• UPDATE
• UPDATE KEYS
• KM / MILES
Esimerkiksi "ECU parameters"-toiminnon takaa löytyy kaikennäköistä tarkasteltavaa. "ECU errors" taas ilmoittaa toimintovirheistä. "ECU actuations"-toiminnolla pystyt testaamaan moottorinohjauksen kaikki toiminnot.
Katso kyseisen mallin korjaamokäsikirjasta toiminnalliset arvot niin ei tarvitse arvuutella: http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page&view=manuales&order=t&key=A&make=1077&lang=ENG
-
Tarkoitus on paneutua pyörän sielunelämään A:sta alkaen ja noita vikakoodeja tutkiskelin jo viime kesänä kun edellisen kerran tultiin kärryn kyydissä kotiin mutta ainakaan silloin en vielä viisastunut niistä. Lisäksi syksyllä kun pa-pumppu lakkasi pelaamasta, luulin jo löytäneeni vian... Näjemmä erehdyin.
-
Noin tarkemmin ottaen: onko siinä Magneti Marellin moottorinohjaus? Jos on niin mikähän on tyyppi? Joihinkin moottorinohjauksiin pääsee tietokoneen avulla tutkimaan syntyjä syviä.
Jos näin äkisti kysytään niin sanoisin että vika löytyy ihan muualta kuin moottorinohjauksesta. Sulakkeet, releet, anturit, liitokset ja johtimet tarkastelun alle.
-
No nyt löytyi jotakin... muistissa oli seuraavaa:
STORED sensor sequence
12 crank axis sensor
30 turnover sensor
46 system power
Näistä kyselin jo viime kesäkuussakin kun Pegaso hyytyi. Samoja pukkeja kuitenkin taas. Pitäisiköhän nuo kaksi sensoria vaihtaa? Parikymmentä kilometriä ennen hyytymistä kävin kyljellänikin pyörällä mutta en edellisellä kerralla.
-
30 turnover sensor Onko tuo se "kaatosensori"? Sammuu kun on kylellään. Voiskohan se antaa väärää infoa. Guzzin vastaavassa tuntuu olevan joku kuula tms sisällä.
-
Sehän se mahtaa olla. Kytkentäkaaviossa on "bank angle sensor" eli kallistuskulma-anturi. Eikös sen voi ohittaa? Onhan sitä kaatuiltu ilmankin. Ja jos se katkaiseen bensapumpun toiminnan niin se anturi kyllä toimii kun pumppukin pelaa vaikkei käynnistykään. Jääköhän siitä jälki vikakoodina kun on kontattu.
Missäs tuo kampuran asennontunnistin majailee? Onko se tuo "pick up" -niminen laturin vieressä?
-
Muistelen että guzzissa sen kaatumisanturin voi ohittaa kun vaan ottaa liittimen irti. Helppo ainakin kokeilla.
Se asentoanturi on varmaan justiin se "pick up".
-
Tarvittaessa Uusi kaatoanturi maksaisi reilun satasen mutta pick-up on köntässä laturin kanssa ja paketti maksaisi yli 600... Kai sellaisen pick-upin saa jostakin erikseenkin...
-
Muistelen lukeneeni juttua jonkin vehkeet ko anturin disabloimisesta, ruuttaamalla anturiin silikonia tai jotain liimaa. Oli ameriikkalaisella foorumilla muistaakseni..
-
Pick-upilla tarkoitettaneen yleensä anturia joka pyörivästä kappaleesta, kuten kampi- tai nokka-akselista poimii signaalin tai signaaleja nimensä mukaisesti. Välttämättä, vaikka vikailmoitus siihen suuntaan näyttääkin, vika ei ole itse anturissa vaan se voi olla myös sen linjassa ECUn suuntaan. Eli liittimet ja itse johtokin voi olla vialla. Toki ilmoitus ei sulje sitä pois etteikö anturi voisi olla viallinen mutta aina pitää ottaa ympäristötekijät huomioon. Kaksi kertaa on itselle käynyt niin että kampiakselin asentoanturi on vikaantunut ja se ilmeni vasta silloin kun moottori oli lämmennyt. Jäähdyttyään toimi taas hetken. Ja aivan eri pyörissä ja erilaiset anturit.
Pyörän asentoanturi on laitettu siksi että kaatuessa se sammuttaa moottorin ettei se käy huonossa asennossa ja pikku keikauksen vuoksi koneeseen tulisi vaurio. Toisaalta moottoripyörillä on pärjätty noin sata vuotta ilmankin moista anturia.
Suosittelisin katsomaan pyörän korjaamokäsikirjasta misssä komponentit piilevät. Kun ei ole kokemusta kyseisestä pyörästä kuin vähän koeajoa 15 vuotta sitten. Osoite oli tuolla aiemmin.
Liitteenä piirroskuva kampiakselin asentotunnistimesta. (Kyseisen osoitteen korjaamokäsikirjasta.)
-
Jos tuo haistelee ei-öljytilassa, voi siihen tarttua magneettisesta töhkästä parta. Tämä sitten aiheuttaa jos jotain ontumista käyntiin.
-
Lähde nyt johdonmukaisesti etsimään vikaa. Pistä muistiin kertyneet vikakoodit ja nollaa muisti. Vian haun voi aloittaa kaatumisanturin eliminoimisella. Eliminoimisen jälkeen nollaa vikakoodit ja ajele niin kauan,että vika mahdollisesti ilmenee. Jos ei niin onneksi olkoon löysit vian syyn. Jos ilmaantuu, niin lue vikakoodit ja jatka yksi mahdollisuus kerrallaan samaan malliin.
-
Useampi vika tulee samalla kertaa?
Tutkisin virransyötöt ja maadoitukset vikaantuneille komponenteille ensimmäiseksi.
System Power-vika voisi viitata juuri katkokseen tai oikosulkuun.
Oikosulku jonkun anturin piirissä/anturissa voi pimentää koko järjestelmän.
Pekka
-
Painemittari on nyt paikallaan kun sitä kerran rupesin laittamaan. Hytti on nyt kuin turpossa.
Nollasin vikamuistin ja normaalin lämpöiseksikäytön aikana ei ilmennyt mitään erityistä. Sitten kaadoin pyörän pihamaaalle kyljelleen, valvotuissa oloissa ja hallitusti. Kone sammui omineen kuten "turn over sensorin" toimiessa kai pitääkin. Mittaristoon tuli iso SERVICE-teksti. Tarkistin vikamuistin ja siellä seisoi "30 turn over sensor". Joten... jos tuo vikakoodi on päällä, se tarkoittanee sitten yksinkertaisuudessaan, että pyörällä on vain kontattu, ei välttämättä mitään muuta "vikaa".
"System poweria" mietin ja voisiko olla, että kun pyörä ei käynnistynyt sovinnolla hyydyttyään, ennen kuin jäähtyi kunnolla, niin koodi on tullut startstessa alentuneen akun jännitteen vuoksi.
Jos näin olisi niin jäljelle jäisi kampiakselin asennon tunnistin...
-
Uskottavaa logiikkaa. Brevalla kontattuani oli sama ilmoitus ja kirkas kolmio mittaristossa. Korjaamolla sen sitten kuittasivat kun oli muutakin laittoa. Yli 10.000 € edestä.
Kun uudehkossa Guzzissa käy akkujännite alle 11,5V niin vastaava ilmoitus tulee näyttöön eikä starttinapilla voi käynnistää. Toki pyörän saa vielä käyntiin kun ohittaa moottorinohjauksen hetkeksi mutta siitä taas tulee oma vikakoodinsa. Onnistuu koska akkujännite ei ole sama kuin ajotietokoneen ilmoittama arvo.
Nyt tutkimaan se pick-up ja erityisesti sen johdotus liittimineen ecun suuntaan. Anturissa on olemattoman ohuesta langasta kierretty käämi joka itsessään on jossain määrin vikaherkkä jos sitä suojaava muovivalos on haljennut. Pientä hiushalkeamaa on hankala löytää. Myös ylikuumentumisesta johtuva oikosulku voi olla mahdollinen. Kohdalle on sattunut sellainenkin vika että anturin rungosta lähtevä johdin on taivutettu liian jyrkälle mutkalle ja sisällä kulkeva liki hengetön johdin oli katkennut. Toimi toisinaan kun johtoa heilutti.
Jos vika osoittautuu pick-upissa piileväksi pitää laittaa etsintään vastaava tarvikeosa ennen kuin ryntää maksamaan maltaista. Olisi tuiki omituista että juuri tässä pyörässä olisi uniikki osa.