Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: JouniN - Maaliskuu 06, 2014, 16:55:21 ip
-
Ensimmäisiä ajokokeiluja sivuvaunun kanssa ja tuntuu kampeavan vasemmalle, mutkat oikealle vaativat melko paljon enemmän
kääntövoimaa. Mahtaako olla aurausta liikaa vai mistäköhän tuota alottaisi säätämään?
-
Lainaus Jussi Juurikkalan artikkelista:
Kun sivuvaunu on liitetty moottoripyörään, lähdetään ensimmäiselle "varovaiselle" koeajolle. Valitaan mahdollisimman tasainen, suora tien pätkä ja ajetaan sitä edestakaisin erilaisilla kaasun asennoilla. Jos yhdistelmä pyrkii tasaisella kaasulla kaartamaan oikealle, lisätään aurausta, ja jos kaartamistaipumus suuntautuu vasemmalle, pienennetään aurausta. Kun yhdistelmä saadaan kulkemaan suoraan tasaisella nopeudella ja tasaisella, vaakasuoralla tien pinnalla, etsitään sopiva, loivahko kaarre. Esimerkiksi vasemmalle. Jos yhdistelmä pyrkii kaartamaan liian tehokkaasti, ts. ohjaus vaatii vastavoimaa, on varsinaisen moottoripyörän kallistus liian suuri. Jos vastavoimaa ei tarvita, vaan pyörä kaartaa jäykähkösti, ajetaan sama kaarretta toiseen suuntaan. Jos kaarre oikealle samalla nopeudella vaatii ohjauksen vastavoimaa, on kallistus liian pieni. Sopiva kallistus on saavutettu silloin, kun samassa kaarteessa ohjaus on suunnilleen yhtä raskas riippumatta siitä kumpaan suuntaan ajetaan.
Kun sekä auraus että kallistus on saatu säädetyiksi, tarkastetaan säädöt vielä erilaisilla nopeuksilla. Tarkastusten tuloksena tehdään vielä hienosäädöt, sillä tulos on hyvä vasta silloin, kun ohjautuvuus on miellyttävä eniten käytetyillä nopeuksilla.
Tämä löytyy Suomen Sivuvaunuyhdistyksen sivuilta http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/
Terveisin
Kaijus
-
Kiitos, tuosta on hyvä aloittaa.
-
Vaunun pyörä ei saa olla samalla linjalla takapyörän kanssa vaan edempänä. Tämäkin taisi olla Juurikkalan ohjeessa...