Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: gotler - Helmikuu 28, 2014, 11:50:35 ap
-
Tätä asiaa sivuttiin jo toisessa ketjussa, kun oli puhetta italialaisesta laadusta. Tosiaan Hondan malleja tulee Montesalta Espanjasta. Eipä siitä mainosvalttina käytetä. Toisaalta ei myöskään BMW paljon mainostele sitä, että 650cc 1 syliteriset moottorit (olikohan F-sarjaa) tulee Kiinasta. Ja 800cc rivikoneet Taiwanista. Mutta eihän se sitä tarkoita, että ne olisivat huonompia, kuin euroopassa valmistetut. Toimittavat varmasti juuri sellaista laatua, kuin tilataan, ja mistä ollaan valmiita maksamaan. Boxerit taitaa on rehtiä Germanya. Ainakin vielä.
-
Ja huippuskootteri 650 C:n kone on Kymcon - Taiwan. Hondan Transalpeja ja taisi olla muitakin, tuli Etelä-Afrikasta. Autoissamme meillä on tietysti venäläiset Nokian renkaat. Oli muistaakseni suurin venäläinen vientiyritys, kaasusta ja öljystä en tiedä. Tärkeintä ei kuitenkaan liene se kuka tekee ja missä, vaan että asiat tehdään tasan tarkkaan niille määritellyillä standarteilla.
-
Onhan se Volvokin kiinalainen 8)
-
Tehdään se sentään Ruotsissa ruotsalaisten laatuvaatimusten mukaan, vaikka kuulemma jo Kiinassakin jotain väsäävät. Mikä se Nokia oli ? Kiinalais-intialaisia vehkeitä, osin jopa Suomessa suunniteltuja. Omistajina pääosin amerikkalaiset eläke- ja vakuutusyhtiöt. Tämä on sitten sitä globalisaatiota. joooh.....
-
<snip> Hondan Transalpeja ja taisi olla muitakin, tuli Etelä-Afrikasta. Autoissamme meillä on tietysti venäläiset Nokian renkaat. Oli muistaakseni suurin venäläinen vientiyritys, kaasusta ja öljystä en tiedä. Tärkeintä ei kuitenkaan liene se kuka tekee ja missä, vaan että asiat tehdään tasan tarkkaan niille määritellyillä standarteilla.
Wikipedia: "The Honda Transalp is the name given to the XL600V, XL650V, and XL700V series of dual-sport motorcycles manufactured in Japan by Honda since 1987". Lihavointi minun.
-
Siinähän se totuus varmaankin on. V...u mä viitti enää mistään vääntää. Ei näköjään riitä kompetenssi.
-
90-luvun puolivälin jälkeen on Euroopassa ajoneuvojen runkonumerona 17 merkkinen VIN koodi.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number )
Siinä numeron ensimmäinen kirjain kertoo valmistusmaan: (3 ekaa=WIM (http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identification_Numbers_%28VIN_codes%29/World_Manufacturer_Identifier_%28WMI%29) koodi)
Z= Italy, J=Japan, L=Kiina, jne. Tarkka lista löytyy linkistä.
10. merkki kertoo vuosimallin 1-9=2001-2009, A=2010, B=2011 jne
11. merkki on valmistajan oma tehdaskoodi. Guzzeissa M eli Mandello.
Pyörästä näkee siis pienellä vilkaisulla (yl. ohjausputken oik. puolella) tyyppikilvestä missä se on tehty.
p.s. Tässä vielä (LINKKI (http://www.mgcn.nl/index.php/mg-framenummers-dameijer-database-39)) tarkemmin Guzzin runkonumeroista.
Vielä pari (1 (http://ftp://safercar.gov/MfrMail/ORG774.PDF) ja 2 (http://ftp://safercar.gov/MfrMail/ORG4616.pdf)) pdf mallia yksilöinneistä Guzzitehtaan johtajalta USAn liikenneministeriöön.
-
Wikipedia: "The Honda Transalp is the name given to the XL600V, XL650V, and XL700V series of dual-sport motorcycles manufactured in Japan by Honda since 1987". Lihavointi minun.
Video Hondan Italian tehtaalta avaa silmät näkemään toisin.
http://www.youtube.com/watch?v=9Rm38eHk5gA ( kohdasta 13.20 alkaen )
-
<snip> Hondan Transalpeja ja taisi olla muitakin, tuli Etelä-Afrikasta. Autoissamme meillä on tietysti venäläiset Nokian renkaat. Oli muistaakseni suurin venäläinen vientiyritys, kaasusta ja öljystä en tiedä. Tärkeintä ei kuitenkaan liene se kuka tekee ja missä, vaan että asiat tehdään tasan tarkkaan niille määritellyillä standarteilla.
Wikipedia: "The Honda Transalp is the name given to the XL600V, XL650V, and XL700V series of dual-sport motorcycles manufactured in Japan by Honda since 1987". Lihavointi minun.
Saksalaisilla on tuosta tarkempaa tietoa:
Die Transalp wurde von 1987 bis 2012 in vier verschiedenen Modellvarianten gebaut:
ND-Modelle mit 400 cm³ Hubraum ND06 - XL400V - Baujahre 1992–1994, nur in Fernost, Fertigung in Japan
PD-Modelle mit 600 cm³ Hubraum PD06 - XL600V - Baujahre 1987–1996, Sondermodell USA 1989–1990, ab 1994 geänderte Verkleidung wie PD10, Fertigung in Japan
PD10 - XL600V - Baujahre 1997–1999 mit Doppelscheibenbremse vorne und Fertigung in Italien
RD-Modelle mit 650 cm³ Hubraum RD10 - XL650V - Baujahre 2000–2001, komplett überarbeitet, Fertigung in Italien
RD11 - XL650V - Baujahre 2002–2006, Fertigung in Spanien
RD-Modelle mit 680 cm³ Hubraum RD13 - XL700V - Baujahre 2007–2009, Fertigung in Spanien
RD15 - XL700V - Baujahre 2010–2012, Fertigung in Italien
Oman Honda Dominatorini kilvessä lukee että se on tehty Italiassa. Sekin siis italialainen kuin vaikka luulin Japsin ostavani, mutta hyvä niin.
-
Näin näkyy olevan. Pitää tutkia wikipedioista, valmistuskilvistä ja ties mistä, jos haluaa saada pyöränsä valmistusmaan selville..kaikenlaista koukeroa..
Mutta on niitä sellaisiakin merkkejä, mistä tunnistaa jo äänestä, missä maassa se on tehty... Ja äänestä selviää jopa valmistuskaupunkikin...
Jouko
-
Ja jos tohon väittää, että vois olla Milwaukee (http://www.youtube.com/watch?v=5thwjGYERDY), niin menis ihan off-topic...
;D
-
Transujen kohdalta ainakin minulle on ollut selvää, että velipojjaan ´00 650 oli tehty Italiassa ja kaverin ´08 700 Epsanjassa. Ne selvisivät pyörää tarkastellessa ja ainakin 650-mallissa se oli kirjoitettunakin oliko tyyppikilvessä tms.
-
Joo, kaverin Vara-Eeron tyyppikilvessä kerrotaan, notta Montesa Honda, Spain. Taitaa olla nykyään Montesan tehdas Hondan omistuksessa. Asiasta toiseen; kaapista löytyi valokuva, joka todisti, että kymmenen vuotta sitten tuli ensimmäinen Guzzi talouteen. Sittemmin kävi Triumph muutaman kesän, kunnes taas tuli G. Nyt meikäläiseen vaikuttaa kahden G:n voima.
-
Wikipedia: "The Honda Transalp is the name given to the XL600V, XL650V, and XL700V series of dual-sport motorcycles manufactured in Japan by Honda since 1987". Lihavointi minun.
Video Hondan Italian tehtaalta avaa silmät näkemään toisin.
http://www.youtube.com/watch?v=9Rm38eHk5gA ( kohdasta 13.20 alkaen )
Transalpiahan siellä tehtiin, muun muassa. Nyt malli lienee historiaa.
-
Takasin tohon aloituksen laatu asiaan, niin jostakin 1990-luvun alusta alkoi mielestäni havaittava muutos, kun kansainvälistynyt alihankintatoiminta pitkälti tasasi laatuerot lähes kokonaan tunnettujen tuotemerkkien välillä. Tuli myös uutta elektroniikkaa, joka laadukkaiden (valu)metallien kanssa on lisännyt pyörien käyttöikää, luotettavuutta ja kilometritulosta aivan huikeasti.
Guzzien suunnittelija Miguel Galluzzi vastaa "mistä sitten itse moottoripyöräilyssä on kysymys ?"
- Ajonautinnosta. Se on yksinkertaisin, kaikkein idioottimaisin asia ymmärtää.
http://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M ( kohdasta 6.40 )
p.s. Kohdasta 11.50 Hauska kommentti Guzzin tulevaisuudesta - "the future is bright!"
-
Wikipedia:
Wikipedia ei ole 100% totta. Se on vain eri aiheista kiinnostuneiden henkilöiden enemmän tai vähemmän tarkasti luomaa, keräämää ja julkaisemaa tietoa.
Paljon silti käytän sitä tietolähteenä mutta ei sitä pidä pitää täysin oikeana tietona. Ihmisillä on tapana värittää tietoa omien tarkoitusperiensä tai uskomuksiensa vuoksi.
-
Sama koskee laajasti koko tätä internettiä. "Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee."
Tietojen löytäminen on kyllä nopeaa, mutta sitten se vielä pitäisi tarkistaa useasta paikasta.
Joskus ottaa oikein pattiin, kun jopa verkkolehtien "palkaa nostavat oppineet toimittajat" ovat niin hätäisiä ja laiskoja, etteivät edes pientä varmistusta omille "faktoilleen" viitsi tehdä. Kunhan saavat sen käsityksensä julki. Viimeksi näin teki mm. Taloussanomat (http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/02/01/moottoripyorakauppa-jannittaa-ehtiiko-myynti-elpya/20141538/304) kirjoittaessaan:
Suomen kaltaisessa pienten myyntimäärien maassa maahantuontiedustuksetkin siirtyvät helposti, jos kauppa ei käy.
Viime aikoina ovat ainakin italialaismerkit olleet siirtolistalla: Ducati sai uuden isännän Porschea maahantuovasta konsernista.
Moto Guzzia edustaa tämän vuoden alusta lähtien tamperelainen R. M. Heino -yhtiö.
Tekstistä syntyy kuva Italialaisista kiertopalkinnoista, joiden edustus vaihtuu nopeasti suhdanteiden mukana.
Guzzin ansiokkaat 30 vuotta Piikkiössä, sekä Ducatin 28 vuoden historia Klaukkalassa pyyhkiytyivät täysin olemattomiin.
Tällaiset huonot toimittajat pyörtävät faktoja, kuin tuuli viiriä katolla.
-
Ja eikös Apriliakin tuonut Nakkila maahan noin 20 vuotta ennen kuin meni Sumekolle? Eli ei sekään ihan mikään tuuliviiri ole ollut.
-
Takavuosina oli Aamulehdessä uutinen:
Suomalaismies hukkui Ruotsissa.
Suomalaismies hukkui Dragsfjärdissä eilen iltapäivällä. Jne...
Täähän se sitten oli:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=200000&text=Dragsfj%C3%A4rd&srs=EPSG%3A3067&y=6668032&x=246043&lang=fi
-
Pihalla - jos puhumme made in euroopasta -
on ollut Italian-Yamaha ,
Thaimaan-Honda ja
Britti-Honda ja
kylästä löytyy USA-Honda GWingi.
Kaikki toimii/toimivat hienosti.
Tänään kysyin sähkömiestä rakennushommissa - onko nää Suomest valmistettuja. Vastaus:
ei oo - mutta kyllä olivat - joku Schnaiderin sähkötavarat - Made in Finland.