Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Miku 36 - Helmikuu 22, 2014, 19:09:59 ip

Otsikko: NTX 650
Kirjoitti: Miku 36 - Helmikuu 22, 2014, 19:09:59 ip
Toin Hollannista NTX:än ja olen ajatellut siitä käyttöpyörää. Vaihdoin siihen ilmansuodattimen ja öljynpaineen anturin. Tämä olikin aika mielenkiintoinen operaatio, paljon on tavaraa ahdettu pienelle alueelle. Helpottaakseni huoltoja vastaisuudessa kävi mielessä jos korvaisi imansuodatin/airboxin ns tarvike ilmansuodattimilla. Onko joku tehnyt vastaavan operaation, jos on niin olisiko mahdollista saada vinkkiä mikä olisi paras tapa tehdä tämä.

tiedosta kiittäen
miku
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 22, 2014, 19:41:13 ip
Tarvikeilmansuodattimet eivät useinkaan paranna tehontuottoa koska imukanavistot lyhenevät. Mutta huollon puolesta esimerkiksi K&N yleispuhdistin on toimiva kuhan pesee ja voitelee myös ajoittain. Hieman epäsiistejähän ne ovat. Jos haluaa halvan niin Biltemassa on myös tarvikesuodattimia.

Ohjeena suodattimen ja ö-paineanturin vaihto tapahtuu että rungon etuosan pultteja löysätään ja takapäästä pari avataan niin runko nousee taljalla takapäästään nostettuna sen 5 - 10 cm joten edellä mainittujen toimien tekeminen on helppoa. Tuliko varmasti suodattimen takapään kulmarauta paikoilleen? Jos ei niin suodattimen vaihto oli tarpeeton toimenpiden ja ilma pääsee ohi suodattimen. Kuvassa osa nro 3. Lohduksi voin sanoa että harvassa se on edes tallella.

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/moottori-ja-sen-liittyvat-osat/ilmansuodattimet/kn-yleismallinen-ilmansuodatin-knf-rc-2450/
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: Miku 36 - Helmikuu 22, 2014, 20:12:24 ip
Kiitos nopeasta vastauksesta. Tarkoitus ei ole lisätä tehoa tällä operaatiolla, ainoastaan helpottaa huoltoa. Sen huomasin, että en mielestäni saannut tuota (suodatin/kaasari) pakettia tiiviiksi.
Onko sinulla tietoa mitkä suuttimet kaasareihin jos nuo KN:t hommaa?
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 22, 2014, 22:30:38 ip
Ns. vapaavirtaus-suodattimissa huolto on tärkeää, kuten motomatti mainitsi.
En nyt löytänyt sitä tarkempaa ja perusteellisempaa testiä, mutta pää pointti oli se, että parempi virtaus perustuu lopulta yksinkertaisesti (mikroskooppitutkimuksella) isompaan reikäkokoon.
Ja kun kyse on enduropyörästä, niin suodatinvalintaa kannattaa miettiä käyttöolosuhteiden mukaan.
Varsinkin jos on tarkoitus ajella paljon pöllyävillä hiekkaränneillä.
(huom.liitekuvan asteikko 96-100 eli ihan hyvä se on vielä K&N:lläkin)
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 23, 2014, 01:13:04 ap
Jos vaihdat filsut vapareihin, niin huohotus menee munille. Eli tarvit huohotukselle purkin,  jossa öljyn paluu öljypohjaan. Tämä on kokeiltu. Tulee stefoista läpi. Mutta ei tekemätön paikka. Omassa pikkulohkossa vaparit ja vajaa litranen purkki johon tulee kummastakin kannesta letku, sekä kolmas entisestä kierroslukumittarin lähdöstä. Alla lähtö öljypohjaan. Toimii.
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 23, 2014, 11:12:46 ap
Henkilökohtainen ehdotukseni on että jätät käyttöön alkuperäisen suodatin/huohotuspaketin. Se kannattaa ottaa irti ja tutkia että kantta kiertävä O-rengas on kunnossa, kaikki osat tallessa ja huohotinletkut ehyet. Kotelon kannen kiinnitykseen toimivat jämäkät O-renkaat jos alkuperäiset "vieterit" ovat hävinneet tai löystyneet.

Osaluettelo:http://www.guzzitek.org/parts_list/pb/650/650NTX_1987-1990_PL%28GB%29.pdf

Teenpä pienen lisäyksen: huonomuistisuuttani en muistanutkaan että tässä mallissa on huohotinkotelo heti emäputken takana ja piippuletku meneekin siihen eikä ilmanpuhdistinkotelon pohjaan kuin joissain muissa malleissa.

Mihinkähän on hävinnyt laittamani kuva edellisestä viestistäni?
Koitetaanpa toista tiedostomuotoa.
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 23, 2014, 11:38:22 ap
Noihin vapaavirtausputsareihin saa hiekkaisiin ja pölyisiin oloihin sellaisen sukan päälle. Toimii juuri crossi- ja endurokäytössä. Omassani on Piper Crossin vaahtomuovit, niiden läpi päästämää tomua on ollut helppo seurata, kun imutorviin on jäänyt hieman suodatinöljyä. Öljy on pysynyt kirkkaana putsarin pesuvälin.
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 23, 2014, 12:21:05 ip
Moi.

Omat kokemukseni Pipercross- suodattimesta ovat hyviä, K&N on mielestäni liian
"harva". Imupuoli on sen jäljiltä aika sottainen.
Kumpaakaan ei suositella sellaisenaan offroad köyttöön ja ainakin autonvalmistajien
mielestä lähes kaikki ajo Suomessa on offroadia ::).
Matin kanssa samaa mieltä, tutki ja tiivistä alkuperäinen suodatinkotelo.
Minulla on NTX750. Ainakin sen imukotelosta sai paremmin toimivan kun poistin sisältä
joitain, ilmeisesti äänenvaimennukseen ja huohotukseen liittyvä sokkeloita ja teräviä kulmia.
Pääsuutinta olen suurentanut ja on nyt n.120. Vielä ahdistaa kun mennään yli 6000rpm.
Täytyy seuraavaksi kokeilla ohuempikärkisellä neulalla. Todennäköinen syy on myös alkuperäinen
pakoputki. Toki moottorissa on muitakin muutoksia tehty.

Pekka
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: Miku 36 - Helmikuu 23, 2014, 18:33:32 ip
Kiitos vastauksista, täyyy mietiskellä tuota, miten toimitaan.
Kotelo itsessään on tiivis ja hyvä, mutta nuo kaasarin ja boxin liitokset vähän arveluttavat.
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2014, 22:25:40 ip
Kotelo kannattaa pitää irti etupään kiinnityksestään silloin kun imukanvat kiinnitetään kaasuttimiin. Kun kiinnitykset ovat kohdallaan taivutellaan etupään metallituki siihen asentoon että se ei kampea koteloa mihinkään päin. Se metallituki on suodattimen vaihdon tiimellyksessä jo aiemmin saattanut taipua ja takaosastolla ei röörit kohtaa. Osanumerot 11 - 15.
Otsikko: Vs: NTX 650
Kirjoitti: Miku 36 - Helmikuu 27, 2014, 19:36:37 ip
Kiitos neuvoista, lauantaina aletaan kasata ja toivottavasti saadaan käyntiin. ;D