Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Prätkämies - Helmikuu 21, 2014, 18:03:29 ip
-
Piiiitkään aikaan en ole tänne kirjoittanut mitään, enkä kyllä ole palstaa isommin lueskellutkaan.
Koetin joskus aiemmin jotain kirjoitella, mutta mm. tunturi TT:n v*ttuilut olivat sellaisia,
että katsoin paremmaksi lopettaa kirjoittelun.
Mulla ei jostain syystä ole käyttöä ylimääräisille v*ttuiluille.
Kävin aiemmin Bembölen kahviolla ja joskus muuallakin, lahden mopomuseollakin tuli poikettua.
Koetin monessa kohtaa päästä porukkaan sisälle, mutta vaikka miten yritin ja yritin,
ei onnistu.
Pieni sisäpiiri pitää pintansa varsin hyvin, eikä meillä ulkopuolisilla näytä olevan asiaa sinne tuppautua.
Katselin joskus jossain kokoontumisessa, kun joku minulle tuntematon kaveri, joka oli ostanut nevadan,
yritti kovasti osallistua jutteluun useamman kaverin kanssa, mutta eipä hänen kanssaan juuri kukaan
muutamaa sanaa enempää vaihtanut.
Aina kun hän yritti jonkun kanssa tarinalle, hänelle käännettiin selkä.
Ei näyttänyt hyvältä.
Mulla oli kaverin puolesta vähän halju olo, kun oli ilmiselvää, että tyyppi on ulkopuolinen ja pysyy sellaisena.
Mielestäni voisi kyllä enemmän vastaanottavaisuutta olla uusille jäsenille, mutta kun ei niin ei,
minkäpä sille mahtaa.
Sama kuppikuntameininki vallitsee, kuin monessa muussakin pienessä oman porukan kerhossa.
Koska minustakin on siis tullut klubin maksava jäsen, henkilö, joka on hyvä jäsen vain jäsenmaksun maksuhetkellä,
olen vakavasti harkitsemassa ollako vai eikö olla.
Poistuako arvovaltaisesta seurastanne.
Ilman hylkivää Guzziporukkaakin saattaa pysyä hengissä ja tulla toimeen.
Pomollani on myös guzzi, melko samanlainen kuin minulla, värikin kutakuinkin sama, vain vanhempi versio calista.
Kyselin pomoltani joskus, onko hän gruppon jäsen, ei kuulemma ole, ei ole koskaan ollutkaan kertomansa mukaan.
Siitä huolimatta cali liikkuu joka kesä ja varsin ripeään tahtiin.
Mitä tästä opimme ?
Kun porukkaan ei kerran pääse sisälle, ei sitten millään, ei varsinkaan kun ajaa vanhalla guzzilla, (ei kuitenkaan museomallilla)
niin saattaisi olla hyväksi kenties noudattaa Reiman esimerkkiä ja sanoa arrivederci.
Vai oliskohan ?
Siinäpä se, ollako vai eikö olla.
Kas siinä kymysys.
-
Suattaapi olla, että vastaukset ja kommentit on jonniin verran päinvastasia... ;)
-
Piti kyllä ihan nimimerkin teksrien perusteella katsoa mistä oli kyse. Kirjoititko kenties eri nimimerkillä?
-
Sanoisin että ”olla”, ei ole kallistakaan :).
Juuri koskaan en ole muilla suomalaisilla alan palstoilla aikaani viettänyt mutta en jaksa uskoa että täällä kukaan tahallaan ilkeillä haluaisi. Uskon edelleen Wiion lakeihin: ”Viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta. Jos viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on väärinkäsitys.” Moni tulee tölväisseeksi toista epähuomiossa. Yksi helppo tapa saada ystävällistä paluupostia on laittaa yksityisviesti. Foorumit ovat helpoin tapa ottaa kontaktia, myös ulkomaiset.
Olen myös kokenut että keskenään tutut vanhat kaverit toki jutustelevat keskenään ja pitää olla melko sosiaalinen luonne itsellä että tohtii siihen mukaan tuppautua. Toisaalta, kun Guzzilla ajava näkee toisen ”kajahtaneen”, yleensä ei voi jättää sanaista arkkua avaamatta… Ilmeisesti on sattunut vaan sitten huonoa tuuria ? Ilman Guzziporukkaa tulee toimeen, minäkään en kovin usein käy missään yleisissä riennoissa, pääsääntöisesti ajelen yksin ja nautin juuri siitä että voi mennä mihin nenä näyttää (ja valita sellaisen nopeuden että tangot eivät tärise niin helkkaristi…). Olen myös tavannut useamman Guzzikuskin joka ei kuulu Gruppoon. Mutta kiva on satuttaa reissu niin, että voi käydä jossain kahvilla mihin samaan aikaan kokoontuu muitakin Guzzisteja.
Guzzin iästä taas oma kantani on että vanhempi peli kiinnostaa enemmän... Uuden voi ostaa, mutta "sopivaa" vanhaa ei välttämättä enää löydy. Mutta kiva on ihailla vaikka uutta Calia. Toisaalta, kylläpä olisi mahtavaa nähdä livenä vaikka se Ghezzi-Brian V11 tai Daytona RS tai edes Sport 1100, mikä onnistuukin kyllä yleensä joka kesä. Reiman olen tavannut kuten myös Gruppon pj:n Kimmon ja toivon että ensi kesänä myös tiemme kohtaavat, mukavia miehiä ja Guzzisteja sydämestään.
-
Et kai kirjoittanut samaa juttu TMFK:n foorumille ? Jos et, niin sitten on kaksi samanlaista tapausta. Se on huolestuttavaa, toisaalta ei kovinkaan epätavallista ja ukot ovat niin sisällä omissa jutuissaan ilman sen suurempaa tarkoitusta olla epäkohteliaita. Ihan päinvastaisia tapauksia on myös monta. Itse olen notkunut siellä Bembölessä useampia kesiä pari iltaa viikossa ja mitään tuollaista hylkimistä, itseäni lukuunottamatta, en ole havainnut. Uusia Guzzeja Bembölessä muuten näkyy vain jonkun kerran kesässä, joten ei väittämäsi ylenkatsonta ainakaan vuosimalleista johdu. Kuten olemme suruksemme huomanneet, kaikki eivät puhu samaa kieltä ja ymmärrä toisiaan, mutta jos niin olisi, se vasta surullista olisikin.
-
Et kai kirjoittanut samaa juttu TMFK:n foorumille ? Jos et, niin sitten on kaksi samanlaista tapausta. Se on huolestuttavaa, toisaalta ei kovinkaan epätavallista ja ukot ovat niin sisällä omissa jutuissaan ilman sen suurempaa tarkoitusta olla epäkohteliaita. Ihan päinvastaisia tapauksia on myös monta. Itse olen notkunut siellä Bembölessä useampia kesiä pari iltaa viikossa ja mitään tuollaista hylkimistä, itseäni lukuunottamatta, en ole havainnut. Uusia Guzzeja Bembölessä muuten näkyy vain jonkun kerran kesässä, joten ei väittämäsi ylenkatsonta ainakaan vuosimalleista johdu. Kuten olemme suruksemme huomanneet, kaikki eivät puhu samaa kieltä ja ymmärrä toisiaan, mutta jos niin olisi, se vasta surullista olisikin.
Ei en ole koskaan kirjoittanut TMFK:n foorumille yhtään mitään.
-
Kohtuullisen varma tapa saada huomiota ja rinki itsen ja oman pyörän ympärille on ryhtyä esittelemään olemassa olevaa tai kuviteltua vikaa (jälkimmäisessä tapauksessa pitää olla varma esityksestään) ja kysyä neuvoa. Tehoaa ainakin meikäläiseen mutta siinä on myös haittapuolia josko joskus hyötyäkin ruskean voimajuoman muodossa.
Mutta älkää nyt ainakaan ryhtykö särkemään pyöriänne seuran puutteessa....
-
Älä hyvä Guzzimies anna periksi! Joka porukassa voi olla ns. "vastarannan kiiskiä", sisäpiiristä puhumattakaan. Niillehän ei voi, eikä kannata, muuta kuin nauraa! Jätetään ne omiin oloihinsa. Suuri enemmistö Gruppon porukastakin on kuitenkin ihan tavallista ja mukavaa porukkaa, ja kaikenlainen ja -ikäinen guzzikalusto on porukkaan ihan takuulla tervetullutta!
Kyllähän tuo rivijäsen "Prätkämiehen" kirjoittama teksti herättää ajatuksia ja on otettava vakavasti. Ja jokaisen, joka tuntee häntä loukanneensa, on kyllä reilussa hengessä pyydettävä sanomisiaan ja tekojaan anteeksi. Tällaisiin vuodatuksiin ei kenenkään Gruppolaisen pitäisi antaa aihetta. Jos tapaamisissa ja foorumilla jutellaan Gruppon ja "Guzzi-veljeskunnan" hengessä, niin lienee sanomattakin selvää, että kenenkään ei tarvitse silloin tuntea itseään ulkopuoliseksi. Näkemyseroja asioista voi toki olla, ja luonnollisesti pitääkin olla, mutta kenellekkään ei pidä "kääntää selkäänsä".
Kyllä kunnon Guzzimies tervehtii toista, ja pystyy aina sopimaan asiat kuin asiat. Nyt jotkin Gruppolaiset ovat ilmeisesti unohtaneet ns. motoristihengen - tai onko sitten niin, että heillä ei sitä oikeasti olekkaan..? Tämä epäilyttää ainakin parin guzzistin kohdalla kovasti. Ja kun näyttää sille, että nämä negatiiviset asiat alkavat ponnahtelemaan pintaan muodossa jos toisessa "foorumin lukoista" huolimatta.., niin eikö nyt olisi viimeistään aika ns. puhdistaa pöytä ja lyödä kättä päälle? Yhteisen harrastuksen etu ei ole aina sitä mitä yksilön päässä liikkuu, vaan se, miten yksilöiden ajatukset yhdistetään yhteisen harrastuksen eduksi, ja tässä näkyy ilmeisesti nyt tapahtuneen jotain muuta. Ja kun on kyse vielä harrastuksesta. Voi tavatonta! Siis h a r r a s t u k s e s t a!
Rivijäsen Kainuusta, guzzisti jo vuodesta 1957
Jouko S
-
En ole huomannut kertaakaan mitään syrjintää tms. Bembölessä(kin) aina sujuvasti samaan pöytään / penkille on saanut istahtaa kuka tahansa. Vaikka ei pyörässään olisikaan ylivertaista kardaanivetoa ;). Ehkä johtuu siitä, että sählään sujuvasti porukassa eri tavoin ja eri paikoissa.
Kuten sloganikin sanoo "Porukassa mukana, pyynnöistä huolimatta".
Onhan tietenkin niin, että kun "uutena miehenä" eka kerran tulee porukkaan, niin tavallaan on otettava oma sija. Kun monesti "vanhat" puhelevat aktiivisesti asioista, joista ei ole kuullutkaan ja johon kesken on vaikea päästä sisään. Mutta ei se tarkoita sitä, että porukka syrjii.
Vähän kuin soittoruokalassa: On vain tuotava itseään tykö, jotta pääsisi saatille. Harvoin sitä tulei isketyksi siten, että istui peräpöydässä odottamassa, että nainen tuleepi ehdottelemaan... Vaikka joskus kyllä toivoikin, ettei joku kyseinen nainen vain tulisi ehdottelemaan...
Joten reippahasti vain joukkoon!
-
Enpä ole minäkään liittynyt Gruppoon, vaikka pari kertaa olen sitä miettinyt. Syy ei ole ehkä gruppossa itsessään, mutta Guzzit tuntuvat olevan vähän varttuneemman väestön kulkupelejä ja tällainen reilu kolmekymppinen tuntee hieman erilaisia kiinnostuksenkohteita moottoripyöräilyn parissa.
Jos Gruppolla olisi tarjota:
- ratapäiviä, tai rata-ajoon koulutusta
- reissuja esim. Alpeille, tai Norjan vuonoille
- mutkapätkäletkailua Suomessa ripeään tahtiin
...jne vähän reippaampaa ajoreissua tai tapaamista
Ehkä tällainen toiminta saisi myös minut liittymään. Mitään syrjintää en ole huomannut, vaan Guzzistit ovat varsin asiallista porukkaa pääsääntöisesti, toki sakkiin mahtuu monenlaista.
-
Täällä toinen reilu kolmekymppinen, joka haluaisi ratailua clubin avustuksella. Tähän asti mennyt olien lähikerhojen ratapäivillä. Tuo "naapuriklubi", eli Ducatiporukkahan kutsuvat lähes joka kesä radalle. Valitettavasti itselle ei ole aikatauluun koskaan mahtunut, lystiä varmaan ollut sielläkin.
-
Tulokkaana on joskus ollu ulkopuolinen olo, vaan kun jonku suupaltin kanssa pääsee juttusille ja naamatutuksi niin siitä se rinki aukenee. Viime syssynä tein mukavaa kauppaa nuoren ja varsin mukavan 750Brevan miehen kanssa, emmekä tuntuneet ikäerosta huolimatta olevan kovinkaan kaukana toisistamme. Rohkeutta ja kärsivällisyyttä vaatii välillä porukkaan kotiutuminen ja joskus lipsahtaa sisäpiiriin aivan issekseen.
Huumori toki on sallittua kunhan se ei ketään loukkaa. Sama hommahan tuo on joka porukassa jotta joskus tulee töräytettyä hiukka tilanteeseen sopimattomia kun aina ei ole tietoa mikä alue on kullekin herkkä. Sarkasmia Gruppon porukassa kyllä harrastetaan vaan kettuiluun en ole pahemmin törmänny.
Yks tilipäivä ja sitten alotellaan Bemböle-Syökeri-sessioita ja kaikesta päätellen uusia naamoja on liikenteessä mukavasti. Notta tere tulemast!
-
Olen itse vasta viime syksynä hankkinut ensimmäisen Guzzin itselleni ja tarkoitus olisi ruveta käymään Syökerillä keväästä alkaen. Gruppolaisia en ole juurikaan tavannut paitsi edellä kirjoittaneen, jonka kanssa kyllä tunsin pääseväni juttuun. Erästä naispuolista Guzzistia olen kyllä tavannut enemmänkin ja hänän pyörää kokeiltuani innostuin siitä ja päätin hankkia saman merkkisen. Kyllähän se varmasti on vain itsestä kiinni miten porukkaan pääsee, mutta toivoisi kuitenkin että tuntisi olevansa toivottu porukkaan.
-
Minäkään en kuulu Gruppoon ja perimmäinen syy on kai se etten ole koskaan osannut olla laumoissa enkä mieltänyt mitään kerhoa tai yhdistystä varsinaisesti tarpeelliseksi oman harrasteeni kannalta. Lähinnä omin nokin on kaikki hoidettu ja useinkin sivuille vilkuilematta, ja tulokset on mitä on... Niin ne piti 80-luvun alussa hoitaakin ja siihen on tottunut (jämähtänyt?). Ja muutenkin asiat kypsyy hitaasti kun ekasta Guzzin koejostakin 1988 ensimmäisen ostoon vierähti 19 vuotta. Italoja on tallissa kolme ynnä naisen Titanium ja autokalustokin saapasjalkamaasta. Tuttavapiirissä on monen merkin, japanialaistenkin, ja kerhon edustajia mutta ei me minkään yhteenliittymän tiimoilta seurustellakaan vaan mopojen ja ajojuttujen.
-
Jäsenyyshän ei varsinaisesti velvoita osallistumaan tahi harrastamaan ryhmäajoja. Ite olen aatellu jo pelkästään tukemisen vuoksi maksaa jäsenmaksun. Saahan sillä muutaman mukavan ja laadukkaan lehdykäisenki. Muutoinhan tuo on ihan ap joors, kuinka osallistua haluaa ja täällähän pääsee turisemaan muutenki, eikä naama kulu. Fiiliksellä mennään kohti sulakelejä. Sunkhan tämä niin vakavaa ole.
-
Jossain viesteissä oli toiveita hallituksen suuntaan ja vielä nimenomaan siltä suunnalta jota jatkuvuuden vuoksi pitäisi jolloin tavalla houkuttaa mukaan. Itse olen kyllä ollut Gruppon järjestämällä ratapäivällä kallistelemassa. En sitten tiedä onko niitä järjestetty kovinkaan aktiivisesti tai edes joka vuosi mutta nuo ystävyyskerhot ovat ilmoitelleet ratapäivistä melkoisen aktiivisesti tälläkin foorumilla joten niitä on varsin mukavasti ollut pitkin suvea.
Noita ulkomaanmatkojahan on ollut sitten kyllä melkoisen taajaan ja melko isoja joukkueita niihin on osallistunut. Ainakin IL Falconessa julkaistujen matkakertomusten mukaan. Gruppon hallitus ei liene se taho joka näitä yhteisajeluja järjestää vaan johonkin rientoon tai matkan tekoon joku tekee aloitteen kyselemällä seuralaisia matkalle. Itse olen pari kertaa ollut gruppolaisten reissussa joista eräällä kertaa Alppien eteläpuolelle asti. Vaikka mieluimmin ajelen aivan yksin. Siinä on se etu että ei tarvitse alistua ryhmän toimintatapaan vaan voi säveltää matkansa itse niin kuin parhaalta tuntuu. Hallitus voi näistä tapahtumista sitten tiedottaa jäsenistölleen.
Tuo ripeän tahdin mutkatieajelu pitää kyllä tehdä ihan itse. Kukaan ei varmaan halua vetää sellaista ryhmää joka haluaa ajaa ylinopeutta yleisellä tiellä. Parempi tehdä se itsekseen hieman sivummalla vähin äänin.
Gruppon jäsenistölle on järjestetty niin monta vuotuista ajelua eri kohteisiin joista osa on kiinteitä, toiset vaihtelevia, etten ainakaan itse ole ehtinyt kaikkiin osallistumaan vaikka aika paljon noita kilometrejä kesässä karttuukin. Niistä saa tietoa Il Falconen välityksellä tai pikaisemmassa tahdissa eFalconen (sähköpostijulkaisu) kautta.
Sitä en ymmärrä että Gruppon hallituksen pitäisi järjestää toimintaa keillekään muille kuin sen jäsenille. Se olisi jopa sääntöjen vastaista.
Toivotaan että nykyinen maahantuoja maksaisi parit ratapäivät vuodessa ja muuta kuten majoituksia niihin tai muihin tapahtumiin osallistuville. Siihen varmaan Gruppon hallituksellakin on intressi toimia neuvottelutahona.
Olen kyllä itse vetänyt rahan voimalla mp-ryhmämatkoja ja pari ihan harrastuksenkin vuoksi mutta olen jättänyt sen koska aina on porukassa henkilöitä joille majoituksessa on vikaa, ajonopeus on liian iso tai pieni, päivämatkat liian lyhyitä tai liian pitkiä, tauot väärissä paikoissa tai väärän mittaisia ja säätila huono. Rahoja vaaditaan takaisin tai jätetään reissu kesken joka asettaa järjestäjälle taloudellisia rasituksia. 90% porukasta on kohtalaisen okei mutta joukossa on aina joku joka pilaa muidenkin fiiliksen.
Mieluisin vuotuinen ajorupeama johon olen osallistunut ryhmäajon muodossa on Yöajo. Yleensä viikkoa ennen Juhannusta satoi tai paistoi. Vähimmillään osallistujia on ollut 5 henkeä. Enimmillään kolmisenkymmentä. Porukassa on vetäjä joka ajaa tietyn kuvion mukaan ja yleensä vain hän tietää määränpään ja matkan sinne. Keskeyttää voi koska vaan tai lähteä muualle. Perillä on kohtuuhintainen sisämajoitus lauantaiaamusta sunnuntaiaamuun etukäteen ilmoittautuneille. Matkan pituus on ollut 400 - 500 km. Yöajossa on ollut järjestäjänä Ducaticlubi tai joku muu motorismitaho. Jokainen osallistuu omalla vastuullaan.
Jos tuntuu omituiselta että Gruppo, tai joku muut, järjestää tapahtumia joihin voi ottaa osaa minkä merkkisellä pyörällä vain niin ei pidä välittää siitä. Eipä ole tultu sanomaan että oot väärällä merkillä kun osallistuu esimerkiksi Laverdaralliin Guzzilla. Toisaalta meikäläinen on erään japanimerkkitapahtuman portilta käännytetty pois kun on väärän merkkinen pyörä mitä pidän kummallisena toimintana ja sen myös ilmaisin pyytämällä rallivastaavan paikalle. Olin sentään kutsuttuna tulossa sinne puhumaan.
Ehdotan että ratapäiviä ja muita tapahtumia järjestäisivät ne henkilöt tai ryhmät jotka sitä tarvitsevat tai sovittavat tarpeensa muiden järjestämiin tapahtumiin. Myös EAK-koulutusta on saatavilla ottamalla yhteyttä Smoton tai MP69:n koulutusvastaaviin. Samat tahot järjestävät myös ratapäiviä. Gruppo maksaa kymmenyksiä jäsenmaksusta Smotolle että näitä palveluita voi saada käytettäväkseen muiden etujen ohessa.
Pitää sanoa jälleen vanha totuus talkoopohjaisesta järjestötyöstä: Älä ajattele mitä järjestö voi tehdä sinun eteesi vaan mitä itse voisit tehdä järjestösi eteen!
-
Täysin samaa mieltä mm:n kanssa, eikä Guzzi kerho ole mikään "lauma", eläimet elävät laumoissa !
-
Luulisin tekeväni oikean ratkaisun kun en liity gruppoon, koska minulla ei ole mitään annettavaa gruppolle ja gruppolla aika vähän minulle. Toki guzzistit pitävät yhtä kuului gruppoon tai ei. Vai mitä? :)
-
Mjaah.... ittellä ei ole varsinaisia syitä olla Gruppon jäsen tai olla olematta, mutta se talkootyö, mitä kerhon aktiivit tekevät tapahtumien eteen tavallaan velvoittaa maksamaan pienen vuotuisen jäsenmaksun, että voi hyvin mielin tulla tapaamisiin ilman, että tuntee itseään vapaamatkustajaksi. Kaikki eivät ole järjestöihmisiä yhtään vähää, mutta on oikein hauska tavata vanha ja uusi tuttu kerran vuoteen tai sillee. Ulkopuolisuus ja sisäpuolisuus kai riippuu paljon persoonasta, mutta varmaan myös yleisestä ilmapiiristä. Minusta Guzzi-ralli on selkeästi loppukesän kohokohta, mutta ei ehkä kaikkien mielestä. Makuasioita, sanoi kissa sinapista....
-
Tällä myös yksi tuki-/kannatusjäsen, muttei järjestö-immeinen. 5 vuotta olin Touring Finlandiassa - osallistumatta ja 20 vuotta BMW kerhossa, jossa kerran kävin Ahveniston ratapäivillä. Nyt 4. vuosi Gruppossa ja vähän aktivoitunut tänne foorumille. Suunnitelmissa osallistua keväällä mahdollisesti järjestettävään "Guzzien säätöpäivään". Kun oon vain sellainen omantien kulkija ja tee-se-itse tyyppi, että harrastusaika on rajoittunut tien päälle. Jokainen tavallaan, mutta jos jotain haluaa tai odottaa, niin kannattaahan sen eteen tehdä itse töitä. Kyllä se aina palkitsee - tavalla tai toisella. Joskus antaa pikkusormen, niin lähtee koko raaja...
-
Täällä myös yksi "one member MC:n" jäsen ja kannatusmielessä mukana. Muutaman kerran käynyt Italo-meetingissä ja Guzzirallissa. Kerran jopa Gruppon kokouksessa Guzzirallin yhteydessä, vaikka en olekkaan järjestöihminen.
Gruppon ohella olen myös VMPK:n ja paikallisen "VMPK:n" jäsen, Vespakerhon jäsen ja harkinnassa on Tuksukerhon ja Apriliakerhon jäsenmaksun maksaminen.
Joten tällä hetkellä tuen jäsenmaksulla neljää eri MC-kerhoa
-
Itse olen tainnut kuulua Gruppoon seitsemän kahdeksan vuotta. Kaksi kertaa olen ollut Guzzirallissa, kerran asiakkaana ja kerran järjestävänä osana. En silti tunne mitään yhteenkuuluvuutta porukkaan, pärjään ihan itsekin. Kivahan se on saada tukea ajatuksille ja muulle. Kavereita olen lähinnä harrastukseen saanut livenä eri porukoista. Tältä palstalta toki muutamia.
Silti olen sitä mieltä, että Gruppo saisi kustantaa päivän pari radalla. Olisi hyötyä kaikille osallistuville..
-
Olen ollut jäsen 10v. En koe olevani siihen velvoitettu. En myöskään koe jäsenyyden olevan mikään taakka tms, jäsenmaksukin on niin pieni.
Syy jäsenyyteen on helkutin mukava porukka ja siihen kuuluminen erilaisissa tapahtumissa jne. Toisaalta koen asian myös niin, että jonkin ryhmän järjestäessä Guzzirallin ja tehdessä sen eteen tunteja laskematta töitä, en olisi oikeutettu osallistumaan "vapaamatkustajana". En, vaikka ei siitä kukaan renkaita puhkokaan.
En ole koskaan miettinyt saanko jäsenmaksulle vastinetta - tosin tuo Smoto-FEMA-ketju nyt sitä antaa - siis saanko rahat takaisin suuren uhraukseni 15€. Sillähän saa pari isoa olutta tai 1,5 pizzaa tai...
Tässä elämässä on paljon muitakin asioita, joihin osallistuminen on tarpeetonta tai turhaa, mutta niihin vain mennään maksua vastaan. Esim. venekerhot: merellä saa seilata kuulumatta mihinkään. Metsässä saa hiihtää kuulumatta hiihtoseuraan. Jalkapalloa saa potkia porukalla totisestikin kuulumatta Valkeakosken Hakaan tms. potkupalloseuraan. Oikeastaan koko moottoripyöräily on tarpeetonta.
Valinta on henkilökohtainen, enkä vielä ole huomannut moitteita kenellekään annetun Gruppoon kuulumattomuudesta. Eikä niitä annetakaan!
Joten - ollan Guzzisteja ihan kaikki ja pidetään yllä "Anima Guzzista" tarvitsematta näyttää jäsenkortteja!
-
Itse olen ollut Gruppon jäsen reilut 20 vuotta. Melkein alkuajoilta siis. Vuonna -88 hankin ensimmäisen Guzzini ja saman kesänä tapasin, sattumalta, silloisen Gruppon toiminnanjohtajan Tapio Sarinin. Hänelle ei ollut mikään ongelma puhua minua jäseneksi ja sen jälkeen olen vaikuttanut enemmän ja vähemmän Gruppon toimintaan ja sen julkiseen olemukseen mm saattamalla yhdistyksen rekisteröidyksi yhdistykseksi. Parissa muussakin aikeessa saattaa näkyä "käsieni jälki" vaikkakin mieluiten vaikutan vain taustalta. Smoton hallituksessa istuin 11 vuotta vaikkakaan en Gruppon mandaatilla. Silloin edustin siellä Vimpyä eli Vilppulan moottoripyöräilijöitä. Siinäkin kerhossa oli ja lienee vieläkin jokunen guzzisti. Olin myös mukana järjestämässä asioita niin että Smoto sai oikeudet myös FIMiltä lähettää Smoton jäsenkerhojen jäseniä vaikka FIM-ralliin ja muihin FIMin tapahtumiin tasavertaisena esimerkiksi Touring Finlandia Ry:n ohella. Samoin olin tekemässä ehdotuksen EMAn ja FEMin liittämiseksi toisiinsa aikanaan Luxembourgissa. Ristiriitaisesti kokous oli FIMin järjestämä koska siellä haluttiin matkamoottoripyöräjärjestöt FIMin alaisuuteen. Aloitteeni matkapyöräjärjestöjen liittymisestä yhteen sittemmin Strasbourgissa meni lävitse. Syntyi koko Euroopan laajuinen FEMA. FIM on sen jälkeen ymmärtänyt paremmin mikä ero on urheilulla ja matkailulla.
Liikenneturvan hallituksessa istuin pari kautta Smoton mandaatilla edustamassa kevyttä liikennettä johon moottoripyörät lasketaan Lt:n taholla. Mm EAK-rahoituksen lisääminen oli siellä tavoitteeni.
Nykyisin, eläkeukkona, harrastelen muutaman harrasteen parissa ettei aika tule pitkäksi. Samalla saan auttaa samoista asioista kiinnostuneita ja saan itsekin apua muutamissa asioissa.
Siinä tuli vuodatusta osasta järjestöhistoriaani ja sen mahdollisesta vaikutuksesta persoonaani.
Kun tämä keskusteluketju sisältää teeman siitä onko järjestötoiminnasta hyötyä yksittäisen henkilön harrastamiseen sanoisin että varsin merkittävää: järjestötyö on vaikuttanut merkittävästi siihen onko moottoripyöräilyä ylipäänsä olemassa nykyisessä muodossa. Vuosituhannen alussa, esimerkiksi, saatiin merkittävä veronalennus aikaiseksi moottoripyörille. Osan alennuksesta toisin meni liikkeiden katteiden korotuksiin. Myös taistelu siitä että moottoripyörää EU-alueelta tuotaessa ei tarvitse laajaa maahantuontikatsastusta on ollut monelle moottoripyörän hankinnalle apu. Kuten yleensäkin sen sektorin byrokratian väheneminen ja veron kohtuullistumien. Silti siinä asiassa on vielä matoja mutta se ei ole enää päätavoitteiden kärjessä. Nyt siellä lienee omavalmisteisen moottoripyörän hyväksyntä yksittäiskappaleena maantieliikenteeseen. Asiasta on hiljattain tehty myös eduskuntakysely.
Näitä kaikkia, ja monia muita, on ajettu läpi myös Gruppon kymmenyksillä.
Parhaiten ehkä menneistä lakijutuista saa selvyyden käymällä läpi Smoton "taistelevan siiven" eli sisarjärjestömme MMAFn Foorumilta ja sen arkistosta.
http://www.mmaf.fi/documents/
Lukekaahan sieltä jutut läpi niin on paljon vähemmän kyseltävää tällä palstalla tekniikasta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä.
Aiemmin on jo esitetty toiveita yhteisistä tapahtumista niin nythän niitä on jo putkahtanut muutamia esiin ja kevään edistyessä todennäköisesti vielä lisää.
-
Täytyy myöntää, että RM Heinon ratapäivä oli hyvä uutinen. Voisin hyvinkin osallistua jäsenenä tai ilman.
Olen Smoton jäsen muuta kautta, joten oma tukeni on jo sinnepäin olemassa.
-
Jos selkä kestää ja aikataulu sallii niin saatanpa minäkin sinne suunnata. Alastaro kun on Tampereelta katsoen varsin lähellä ja sinne pääsee myös mutkateitä myöden. Pitääköhän kaivaa Centauro tallin perältä esiin....
-
<snip>
Kun tämä keskusteluketju sisältää teeman siitä onko järjestötoiminnasta hyötyä yksittäisen henkilön harrastamiseen sanoisin että varsin merkittävää: järjestötyö on vaikuttanut merkittävästi siihen onko moottoripyöräilyä ylipäänsä olemassa nykyisessä muodossa. Vuosituhannen alussa, esimerkiksi, saatiin merkittävä veronalennus aikaiseksi moottoripyörille. Osan alennuksesta toisin meni liikkeiden katteiden korotuksiin. Myös taistelu siitä että moottoripyörää EU-alueelta tuotaessa ei tarvitse laajaa maahantuontikatsastusta on ollut monelle moottoripyörän hankinnalle apu. Kuten yleensäkin sen sektorin byrokratian väheneminen ja veron kohtuullistumien. Silti siinä asiassa on vielä matoja mutta se ei ole enää päätavoitteiden kärjessä. Nyt siellä lienee omavalmisteisen moottoripyörän hyväksyntä yksittäiskappaleena maantieliikenteeseen. Asiasta on hiljattain tehty myös eduskuntakysely.
<snip>
Tottahan se on! Paljon on saatu aikaan, mutta taistelu jatkuu.
Nyt kun moottoripyöräkauppa sukeltaa, voisi olla oikea aika ottaa esille veron alentaminen.
Eihän mitään muuta harrastusta veroteta erikseen (ALVia tietysti maksetaan kaikesta) ja kummallisuuksiin kuuluu, että moottoripyörästä maksetaan autoveroa. Lienee perua ajalta, jolloin moottoripyörä oli kulkuväline, ei harrastusväline. Ehkä autoveroa ei saada kokonaan pois, mutta alentaa pitäisi, perusteluna moottoripyöräharrastuksen työllistävä vaikutus.
-
Eihän valtio voi lähteä sille linjalle, että joku ryhmä on vapaamatkustajana yhteisön mukana.
Minua pelottaa se, että moottoripyöriä tullaan verottaamaan (käyttömaksu) pelkästään olemassa olon vuoksi.
-
Niin, edellä oli vertaus siitä miksi moottoripyörä on eriarvoinen muiden liikkuvien harrastusten kanssa: Asuntovaunusta ei tarvitse maksaa autoveroa, asuntoautosta ei tarvitse maksaa veroa, purje- ja moottoriveneestä ei tarvitse maksaa, moottorikelkasta ei tarvitse, jne. Vain moottoripyörää autoverotetaan.
Asuntovaunut, asuntoautot, veneet, kelkatkin liikkuvat julkisilla varoilla ylläpidetyillä reiteillä. Vapaamatkustajia siis on. Ei tarkoita sitä että edellä mainittuja ajoneuvoja ryhdyttäisiin verottamaan kunhan yhdestä harrastevälineestä saataisiin vero pois.
-
Asuntovaunut ja purjeveneet eivät taida kuulua listalle, veneessä voi toki olla apumoottori, mutta tuo asuntoauto on kummajainen. Monille se on ainoa auto, ammattilaiset toki ostavat sellaisenkin kuorma-autona, jolloin veroa ei muutenkaan makseta.
-
Asuntovaunut ja purjeveneet eivät taida kuulua listalle
Molemmat rekisteröityjä kulkuneuvoja joita käytetään julkisin varoin ylläpidetyillä reiteillä. Että sikäli ovat.
-
Kyllä asuntoautossa taitaa olla ihan tarpeeksi hupilisää. Sen käyttömaksu on pakettiautoa korkeampi.
-
Autoveroa ei asuntoautosta mene, mutta 2010 (?) alkaen käyttömaksu muuttui aiemmasta 130,-/vuosi (pak.auto) nykyiseen n.500,-/vuosi päästöperusteiseen painon (3,49t) mukaan. CO2 päästöt vastaavasta pakusta ei kelpaa verottajalle, eivätkä matkailuautovalmistajat teetä niille omia päästötodistuksia.
Tosin samanaikaisesti tuli liikennekäytöstä poistomahdollisuus, jolla matkailuautoilijoiden (oikeat harrastajat) vuosikulut käytännössä pysyivät ennallaan 3kk:n käytöllä vuodessa.
Moottoriveneilijöille veronkorotus toteutui kieltämällä polttoöljy ja siirtymällä liikenneverotettuun dieseliin.
Minusta moottoripyöräilyharrastus kaipaisi reaaliaikaisempaa ja joustavampaa vakuutusmenettelyä.
30 päivän seisonta aika vaatimus maksuhyvitykselle on vuosikymmenten takainen ja vanhentunut.
Nyt harrastajat ovat innostuneet (yli 30v) museopyöristä osin juuri edullisten ja helppojen vakuutusten takia.
Ei siinä mitään pahaa ole, mutta turvallisempia olisivat liikkeiden varastoissa makaavat uudemmat pyörät.
-
En ole esittämässä siirtymistä vapaamatkustukseen.
ALVia maksetaan ja polttoaine on raskaasti verotettua jatkossakin, mutta autoveron saisi moottoripyöriltä jo poistaa tai ainakin alentaa reilusti.
-
Kyllä asuntovaunusta ja purjeveneestä alvia maksetaan, mutta mitä tekemistä niillä on auto- tai ajoneuvoveron kanssa vaikka rekisterissä ovatkin ? Eihän kesämökistäkään sitä makseta, kiinteistöveroa kylläkin.
-
No teillähän on paremmin siellä kuin täällä lahden länsipuolella.
Justiinsa maksoin moottoripyörästä ja asuntovaunusta ajoneuvoveron.
Moottoripyörä 235 Sek ja asuntovaunu oli 175 Sek.
-
Kyllä asuntovaunusta ja purjeveneestä alvia maksetaan, mutta mitä tekemistä niillä on auto- tai ajoneuvoveron kanssa vaikka rekisterissä ovatkin?
Tarkoitus oli kaiketi verrata eri liikkumavälineitä harrastuksen kautta. Moottoripyörästä maksetaan myös alv. Sen lisäksi autoveroa. Se pitää moottoripyörien hinnan täällä korkeampana kuin muualla ja estää osittain tavaroiden vapaan liikkumisen EU-alueella. Vuosituhannen alussa järjestötoiminnalla saatiin alennettua autoveroa mootttoripyörien osalta mutta sitä jäi kuitenkin vielä melkoisesti. Siis kysymys on edelleenkin miksi yhden harrastusliikkumismuodon rasitteena on autovero? Ja muilla liikkumismuodoilla ei. Mielestäni järjestöt ovat olleet viisaita siinä mielessä, vaikka toisenlaista näkökantaakin on esitetty, ettei muille harrasteliikkumismuodoille vaadittaisi samaa verokohtelua kuin on moottoripyörillä. Ihan tasapuolisuuden vuoksi!
-
Asiasta seuraavaan: http://www.guzziclub.fi/images/pdf/kerhotiedote%2003-2014.pdf
Tekemisen puutteeseen.
Lukaiskaa PDF läpi. Alussa yleistä pölinää, mutta kun katsoo pidemmälle: Siinä on parikin hyvin mielenkiintoista hommaa tarjolla jos sattuu kiinnostamaan.
-
Nuo on sellaisia hommia, että voisi Kiinnostaakin, mutta ei aika riitä. Ainakaan muutamiin vuosiin ei riitä.
-
No teillähän on paremmin siellä kuin täällä lahden länsipuolella.
Justiinsa maksoin moottoripyörästä ja asuntovaunusta ajoneuvoveron.
Moottoripyörä 235 Sek ja asuntovaunu oli 175 Sek.
Oliko niin, että Ruotsissa vakuutusmaksuveroa menee vain autoilta, ei moottoripyöriltä ?
Suomessa Nevadan (36kw) liikennevakuutuksessa on vakuutusmaksuveroa 175,- euroa vuodessa.
( 52,50 € täysillä 70% bonuksilla. ) ja "Hirvi-Palo-Varkaus" osakaskossa 21,- euroa. ( 7/2013 LähiTapiola )
-
No teillähän on paremmin siellä kuin täällä lahden länsipuolella.
Justiinsa maksoin moottoripyörästä ja asuntovaunusta ajoneuvoveron.
Moottoripyörä 235 Sek ja asuntovaunu oli 175 Sek.
Oliko niin, että Ruotsissa vakuutusmaksuveroa menee vain autoilta, ei moottoripyöriltä ?
Suomessa Nevadan (36kw) liikennevakuutuksessa on vakuutusmaksuveroa 175,- euroa vuodessa.
( 52,50 € täysillä 70% bonuksilla. ) ja "Hirvi-Palo-Varkaus" osakaskossa 21,- euroa. ( 7/2013 LähiTapiola )
Nyt minun Ali täytyy myöntää että en ymmärrä tuota Vakuutusmaksuvero sanaa että mitä sinä sillä tarkoitat.
-
Vakuutusmaksuvero on se osuus vakuutusmaksusta, joka livahtaa suoraan valtion kassaan.
Vähän niinkuin arvonlisävero tai viinavero tai polttoainevero. Löytyy yleensä eriteltynä
laskussa.
Vai tarkoitettiinko tässä, että mitä se on ruotsiksi?
-
Niin, meillä on kaikissa vakuutusmaksuissa vuonna 1966 väliaikaiseksi määrätty vakuutusmaksuvero (Försäkringspremieskatt), joka on alv veron eli 24% suuruinen tänä vuonna. Ruotsissa on auton liikennevakuutuksessa vastaava, mutta ilmeisesti ei moottoripyörän ja asuntovaunun vakuutuksessa. Ruotsissa sitä ei myöskään peritä (auton, asuntovaunun, mp:n ym) vapaaehtoisista vakuutuksista (osakasko/täys-kasko). Meillä vero peritään kaikista - myös kotivakuutuksesta, venevakuutuksesta jne. Näin olen kuullut asiasta kerrottavan.
p.s. Kun tuo vero on ei alv vero, niin vakuutusyhtiöt eivät voi vähentää esim. kolarikorvauksistaan alvia, joka taas näkyy yksityisasiakkaalle kalliimpina vakuutusmaksuina. Yritysasiakkaat saavat vakuutuskorvauksen alvittomana ja voivat vähentää korjauslaskun alvin omassa verotuksessaan. Että sellainen härdelli tämä ei alv.
-
Minä kävin läpi nuo auton, vaunun ja moottoripyörän vakuutuspaperit ja samaten laskut ei niissä ollut mainintaa kyseisestä verosta ja jos semmoinen olis niin se olisi pitänyt eritellä laskuun.
-
Siellä lahden länsipuolella asiat eivät ole, kuten täällä "sovjet-Finlandiassa".
Minä katsoin omistani (OP-Pohjola ja LähiTapiola), niin niissä oli vakuutusmaksuvero kaikissa.
Koti-, vene-, auto-, peräkärry- ja mp-vakuutuksissa. Niin pakollisissa, kuin vapaaehtoisissakin.
Se mainitaan aina laskussa erikseen.
Ei siis ole Suomessa harrastevälineissä ajoneuvoveroa, mutta vastaavaa veroa kerätään meillä piiloverona kaksin verroin. Siis myös purjeveneistä ja lasten liikuntaharrastusten lisensseihin kuuluvista vakuutuksista.
-
Vakuutusmaksuvero on nerokas, sitä ei voi yritys vähentää kuten alv:n voi. Sehän ei ole arvonlisävero ja käyttäytyy kuten esim. autovero.
-
Verotus kaikkinensa on nerokas keksintö.
-
Verotus kaikkinensa on nerokas keksintö.
Kun arvolisäverovelvollisen yrityksen ajoneuvoon tehdään vakuutusyhtiön piikkiin korjaus,
ajoneuvon omistajalle/haltijalle lähtee korjaamolta alvin osuudesta lasku. Vaikka korjaus tehtäisiin
vastapuolen vakuutuksesta.
Yritys toki sen voi omassa verotuksessaan vähetää mutta lasku pitää maksaa ensin.
Voi olla tiukilla olevalla yrittäjällä ongelma lunastaa työvalineensä pois korjaamolta, kun
on isompaa oikomista tehty.
Pekka
-
Verotus kaikkinensa on nerokas keksintö.
Kun ensin menee tuloista 20-30% ja sitten kaikista laskuista ja hankitusta tavarasta (myös ruoka) se 24%, niin jokainen voi häpeilemättä sanoa olevansa hyvä veronmaksaja - vauvasta vaariin.
-
Verotus kaikkinensa on nerokas keksintö.
Kun ensin menee tuloista 20-30% ja sitten kaikista laskuista ja hankitusta tavarasta (myös ruoka) se 24%, niin jokainen voi häpeilemättä sanoa olevansa hyvä veronmaksaja - vauvasta vaariin.
Kun olet kaljaa juova (ei virosta tuotua), tupakkaa polttava (ei virosta tuotua), autoileva, moottoripyöräilevä ja veneilevä keski-ikäinen mieshenkilö, niin silloin voi kehua, että on yksi parhaiten veroja maksava keskiluokkainen ja eläkekulut jää pieneksi, kun kuolo korjaa alle 70 vuotiaana...
-
Näyttää siltä, ettei verottajalta ole rauhassa haudassakaan-> tiluksieni entinen omistaja on siirtynyt tuolle puolen yli kymmenen vuotta sitten ja silti aina silloin tällöin hänen toiminimelleen tulee verottajalta postia osoitteeseni.
-
hänen toiminimelleen tulee verottajalta postia osoitteeseni.
Ootko vienyt kirjeet kirkkomaalle kiven ja verenpisaran väliin?
-
Näyttää siltä, ettei verottajalta ole rauhassa haudassakaan-> tiluksieni entinen omistaja on siirtynyt tuolle puolen yli kymmenen vuotta sitten ja silti aina silloin tällöin hänen toiminimelleen tulee verottajalta postia osoitteeseni.
Miun isä kuoli puolenkymmentä vuotta sitten ja edelleen OP-Pohjola laittaa hänen nimellä postia.
Ihan varmasti asia on heille kerrottu, koska OP-Pohjolan lakiheebot hoiti perunkirjoitukset ja kaikki lakijutut.
Näköjään se tieto ei kulje työpisteestä toiselle, vaikka digiaikana sen pitäisi se tehdä.
-
Itse noita muutaman vuoden vein postiin, jotta etsivät kirjeille paremman osoitteen. Edellinen asukki kun ei ole edes sukua tms. Sittemmin menneet uuniin/Paperinkeräysastiaan.
-
Silloin kun vielä oli ne henkikirjoituslaput, niin meille tuli niitä kans. Muutaman vuoden meillä asui joku ihme hemmo ( minun lisäkseni ). Kirjoitin joka vuosi siihen lappuun "Ei asu meillä. Eikä mahtuisikaan." Vaan eipä se auttanut. Sitten kirjoitin oikein kirjee palautuksen mukana. Ei ollut söpöä tekstiä, mutta se hemmo ainakin muutti pois.
Ihan sama kun Pilatut Palat lähetteli niitä raaputus-tarra-ruksi ruuutuun -askartelupaketteja. Liimasin kaikki tarrat, raaputin kaikki ja postitin ihan kaikki takas. Jopa sen kuoren, jossa ne oli tullut.
No sain sitten lehden ja toisen ja laskun ja karhun. Ilmotin heille, että maksan laskun heti, kun käräjäoikeus tuomitsee minut tilaajaksi. Vaadin seillä esitettäväksi allekirjoituksellani varustetun tilauslapun.
Ei oo kuulunu sen koommin ~20v:een...
Ja oikein pitkä tarina olisi siitä miten kaikkien neljän Suomessa asuvan samannimisen asiat menevät sekaisin... Kun Matti Virtasen varmistavat kaikki, mutta kun meitä on vain neljä...
-
Verotus kaikkinensa on nerokas keksintö.
Kun arvolisäverovelvollisen yrityksen ajoneuvoon tehdään vakuutusyhtiön piikkiin korjaus,
ajoneuvon omistajalle/haltijalle lähtee korjaamolta alvin osuudesta lasku. Vaikka korjaus tehtäisiin
vastapuolen vakuutuksesta.
Yritys toki sen voi omassa verotuksessaan vähetää mutta lasku pitää maksaa ensin.
Voi olla tiukilla olevalla yrittäjällä ongelma lunastaa työvalineensä pois korjaamolta, kun
on isompaa oikomista tehty.
Pekka
Tuttu juttu.
Siihen vaan "pitää varautua"...
Varsinkin kun se alv-lasku yleensä erääntyy nopeammin kun vakuutusyhtiö maksaa korvaukset seisontapäivistä.
-
Takaisin ketjun aiheeseen. Oma jäsenhakemukseni lepää täytettynä sohvapöydällä ja lähtee postissa heti alkuviikosta. Itse en ole kovin sosiaalinen moottoripyöräilijä, en käy noissa kokoontumisissa tai ralleissa ja ryhmäajoihinkaan en ole vielä kymmenvuotisen motoristihistoriani aikana ehtinyt. Että tavallaan olisi monta syytä olla liittymättä. Silti Guzzit kiinnostaa ja ajattelin tukea omalta osaltani Guzzi-kulttuuria edistävää toimintaa. Saanpahan lisäksi nuo smoton jäsenedut. Tämän foorumin ohella kerholehti on myös ollut kiinnostavaa luettavaa.
-
Kannattaahan tähän liittyä. Itse olen saanut erinomaista neuvontaa teknisissä ongelmissa, kiitokset taas Camn ja MotoMatti! Tuskinpa olisin kysellyt, jos en olisi maksua maksanut. Tiedä sitten, että olisinko saanut neuvoja... Ja tuo maksuhan tulee korkojen kanssa takaisin, jos yhdenkään kerran vuoteen tästä maasta pyörän kanssa poistuu lautalla.. ja uudestaan, jos tulee takaisin. Tämä viestiketju on muuten tehnyt hyvää, besserwisseröinti on vähentänyt selvästi. se on hyvä se.