Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 11, 2014, 19:58:36 ip
-
Sääksjärvi Triken ajovalo on hieman suttuisen oloinen. Puhdistin lasin ulkopinnaltaan puhdistusvahalla joka samalla tasoittaa naarmuja ja kiveniskemiä.
Mutta sisäpuoli lasista on tyystin harmaa. Heijastin näyttää olevan melko hyvässä kunnossa ja se tuskin tykkäisi hyvää puhdistamisesta. Mutta lasi pitäisi saada kirkkaaksi. Onko hyviä aineita ja keinoja jolla voi yrittää? Sinne sisäpuolelle ei auta jättää mitään, kuten vahaa, sillä halogeenpolttimo höyrystää lämmöllään kaiken ja tulos voi olla huonompi.
-
Www.timohapponen.net (http://Www.timohapponen.net)
Ei kestä kovia pesuaineita ja varsinkaan hankausta.
-
Ei ole tarkoitus tehdä heijastimelle mitään ja se näyttääkin varsin hyvälle mutta tuo lasin sisäpinta pitäisi saada läpinäkyväksi. Lasi on liimattu lujasti heijastimeen niin sitäkään ei saa erilleen kovin helposti. Aattelin vaan että onko joku muu tätä asiaa ennen tehnyt. Asetonilla jo huuhtaisin mutta mitään näkyvää tulosta ei syntynyt lasin sisäpinnan osalta. Tosin asetoni muuttui harmaaksi että jotain jostain irtosi.
-
Tiskiainetta ja jotain pehmoista. Niillä lähtisin liikkeelle.
-
Tiskiaineelle ääni. Juuri tuohon olen käyttänyt. Quotan kaukovalosta irtosi tosin pintaa mutta se oli taidettu esikäsitellä jo 100W -lampulla, jollainen siinä oli ostohetkellä.
-
Yhdessä Saabissa oli mulla joskus varsin surullinen katse. Pesin ensin tiskiaineella ja hölskyttämällä pahimmat ravat pois. Oli sitten myös pinta hukassa niin pahasti, ettei juuri heijastellut. Oli kuitenkin parin rahan auto, niin en viitsinyt sen kummemmin fiksailla. Myin myöhemmin katsastamattomana eteenpäin. Ajatus jossain vaiheessa tehdä pikafiksi maalaamalla heijastimet halpiskromimaalilla. Olisi tullut sopiva kolmekymmentä vuotiaan Saabin heijaste.
-
Itse en oikein tuohon tiskiaineeseen usko. Ainakin Fairy jättää kalvon jälkeensä. Siksi lautaset ja lasit tulevat kirkkaiksi mutta kerran pestyäni mustan pyörän kyseisellä liemellä oli jälki puhdasta ja pinta kiiltävä mutta viikon päästä maalipinta oli harmaa ja piti pestä toisella pesuaineella. Sitten pysyi mustana. Fairyssa lienee jotain vahaa, tms joka ei kestä suoraa auringonvaloa.
-
Ei, vaan fairy vie pinnasta kaiken suojan. Sillä pesty maalipinta pitää vahata. Ne on vissiin nämä tensidit, mitkä syö pintaa. Fairyn kanssa noille umpioille reilusti kuumaa vettä. Ei haaleata tai lämmintä, vaan jotain 60-70 asteista.
-
Siivousalan ammattilaiset kertoivat jo kauan sitten, että ei se Fairy nyt kummonen pesuaine ole, mutta helkutin hyvä rasvanpoistoaine.
Siksi se tekee puhdasta tiskiä. Kun lautasilla on yleensä ns. rasvalikaa.
Pyörään - ja miksei muuallekin - on Wurthin Pineline hyvä aine. Sillä lähtee. Sitä ei sitten saa jättää kuivahtamaan pintaan.
Ja on lisäksi egologinen pesuaine. Tietenkään sen irroittama öljy- ja rasvalika ei sitä välttämättä ole, mutta eipä
siihen juuri kukaan kiinnitä huomiota, kunhan pesuaine on egologista. ;)
Tähän on kaiketi syytä lisätä tästä vähän...
Kun remontin jälkeen pesee kädet jollain "swarfegalla", niin yleensä ihohuokoset myös aukeavat. Ja jos ei sitten se pesun ja huuhtelun jälkeen käytä
mitään ao. käsivoidetta, niin iho-ongelmia saattaa esiintyä ja vielä pitkäkestoisia. Joten käsivoidekauppaan --- hop!
Jaa mistäkö tiedän...
Ens´kuun jälkeen on huhtikuu ja ajokausi alkaa! ;D 8)
-
No minulla ehkä laiskuus saisi ylivallan:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Valaistus/Umpio-76000/
-
Bilteman umpioissa ei ole E-merkintää eikä parkkivaloa.
-
Kohde California on siinä iässä, ettei tarvitse e-merkkejä. Niin kauan, kun ei ole pakollista katsastusta, en itsekään asenna pikkulohkoni umpioon parkkia. Siinä on valona offroad lisävalo.
Mitä käyttöä parkkivalolla todellisuudessa on? En ole yhdessäkään ajoneuvossa niitä tietoisesti käyttänyt. Mutta ihan oikiasti, mitä niillä tekee?
-
No on siitä parkista se hyöty että jos H4 kärähtää pilkkopimeällä, niin pyörä edes jotenkin näkyy. En muuta käyttöä sille keksi. Pikkubrevassa ei ainakaan saa parkkia edes erikseen palamaan, aina kun on virta päällä niin ajovalo palaa.
-
Eiköhän noi Bilteman umpiot oo normaali 7 tuuman umpioita kun taas Cali kolmosessa on reilusti isompi.
-
En ole vielä mitannut minkä kokoinen umpio Cali Kolmosessa on. Joka tapauksessa isompi kuin yleensä muissa malleissa joita tallissa on. Pitää ottaa rullamitta mukaan kun lähtee Biltemaan.
Muutoskatsastukseen pitää laite viedä mutta silloin mennään teknisesti valmistusvuoden mukaan. -89. Silloin ei vaatimalla vaadittu e-hyväksyntöjä vaikka sekin on mahdollista jos katsastusmies haluaa jostain syystä päteä. Kuten olen huomannut aiemmin. Silloin ei voi sanoa että Herra Insinööri on väärässä. Homma menee kerrasta puihin. Koska nykyään muutoskatsastuksen alkajaisiksi inssi aloittaa tietokoneen ääressä eli merkitsee katsastuksen alkaneeksi Trafin tiedostoon niin katsastusta ei voi jatkaa kuin siinä samassa konttorissa. Tällä estetään että ei käydä "kokeilemassa" josko jossain konttorissa tärppäisi. Tulee turhaa hyppyytä. Hommasta tulee todistuksineen mieleen tämä: http://www.youtube.com/watch?v=En_46t2q_Sg
-
Biltemassa on kahdella eri numerolla umpioita. Todennäköisesti Volvoon sopivia . Vanha säänto pyöreissä oli 8 tai 10 tuumaa muistaakseni. Xj 650 -83 Yamahassa oli silmään pistävin majakka keulalla.
-
Asia tutkitaan. Ensi viikolla tai sitten kun Vintage laulaa taas.....
-
Suzukin gsx1100 e (tms) katetussa mallissahan on kanssa suuri majakka nenällä. Vähintään Cali-kokoa.
-
Biltemassa on kahdella eri numerolla umpioita. Todennäköisesti Volvoon sopivia . Vanha säänto pyöreissä oli 8 tai 10 tuumaa muistaakseni. Xj 650 -83 Yamahassa oli silmään pistävin majakka keulalla.
Seittemän tuumanen on vanhemmissa autoissa se normaali iso pyöree umpio. Sitte on niitä pienempiä viis tuumasia joissakin autoissa. Kymmenen tuumasta ei varmaan oo olemassakan. Guzzin Cali kolmosessa on saman kokonen kun esim BMW: n seiskasarjassa, eli isompi kun seittemän tuumanen muttei ny kumminkan kymmentä. Joissakin kuorma-autoissa on ollu tota Cali kolmosen ja BMW:n kokoo.
-
Se pienemmän koko on 5 3/4 tuumaa ja käytettiin lähinnä nelivalojärjestelmissä 70-luvulla ainakin japanialaisissa ja Audi/VW-tuotteissa.
-
Tuumista viis. V10:iin ostin Bocsh-centeristä umpion rikkoutuneen tilalle. Hinta oli muistaakseni neljäsosa orkkiksesta, vaikka tyyppinumero oli sama. En ihmettelis, vaikka kävis kalistimen spotiksikin.