Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 10, 2014, 19:17:20 ip

Otsikko: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 10, 2014, 19:17:20 ip
Jos pitää ilmoitus kutinsa niin kohtahan näitä on tientäytteenä enemmänkin: http://shop.teamlaine.fi/tuote/brammo-empulse/brammo_empulse/
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 10, 2014, 19:35:56 ip
Eikös tuo ole jo pari vuotta ollut markkinoilla? Myös Suomessa oli joku, joka tuota lupaili tuoda. Myös Zeron tekele löytyy.
http://kakspyora.fi/index.php?p=bikes  (http://kakspyora.fi/index.php?p=bikes)
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: themetus - Helmikuu 10, 2014, 21:07:45 ip
Myös tämän pitäisi olla kesällä myynnissä: http://www.ktm.com/fi/freeride/freeride-e/ (http://www.ktm.com/fi/freeride/freeride-e/).
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 11, 2014, 10:18:24 ap
Lainaus käyttäjältä: Brammo Empulse
Enää et tarvitse hankalia männän vaihtoja...
Kaikissa sähköajoneuvoissa pitäisi ilmoittaa 3-5 vuoden välein vaihdettavan akkupaketin hinta, että voisi oikeasti laskea paljonko se "ilmainen" ajaminen todellisuudessa maksaa.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Harri Eronen - Helmikuu 11, 2014, 10:34:13 ap
Työmaalla sähkötrukit kaipaavat uusia akkupaketteja 7-10 v välein vaikka ovat päivittäisessä käytössä.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 11, 2014, 11:30:23 ap
Ilmastossamme talvi ja akkujen seisottamien sen aikaa voi olla ongelma.
Trukeissa akut pysyvät kunnossa kun niitä käytetään liki koko ajan. Toisaalta tiedän että trukin akut voivat olla menettäneet jo suurimman osana kapasiteetistään ennen kuin se huomataan: yön aikana suoritettu lataus ei riitäkään enää päiväsaikaiseen käyttöön. Vasta sitten havaitaan investointitarve akuille.

Akkuteknologia menee kuitenkin hiljalleen eteenpäin. Uudet keksinnöt ovat ensin kalliita mutta massavalmistukseen ja kilpailutilanteeseen päädyttyään niiden hinta yleensä kohtuullistuu. Todennäköisesti tulee vielä oman elon aikana nähtyä kuinka sähköpyörillä kurvaillaan kaupungilla, kokoontumisajoissa ja mutkateillä ja ainoa ääni mikä kuuluu on ketjurattaiden rupatus ja tehonsäätimen vingunta.

Itse olen ollut asiassa eturintamassa ja rakentanut kahtakin eri sähköpyörämallia: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/suomen+ensimmainen+sahkomoottoripyora/a329327

Ja toinen: http://maxev.wordpress.com/

Näistä otantoja myös omassa blogissani: http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4t


Sekä parissa muussa projektissa osatoimittajana ja neuvomassa.
Innostus sähköajoneuvoihin on selvästi laajenemassa ja tarjolla on teollisesti tuotettuja laitteita. Jokohan ensi suvena nähdään sähkömoottoripyöriä enemmänkin?

Mopoauto voisi olla yksi kohde mutta itse sellaista ei saa olemassa olevan mopoauton pohjalta rakentaa. Se pitää hankkia sähkömopoautona valmiina. Asia on jo kokeiltu. Laki kieltää.

Ehkä siistein: http://kwsaki.blogspot.fi/2012/07/on-bench.html

Asiallinen: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/275029-Projekti-eHonda-s%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4

Näitä itsetehtyjä sähköpyöräkonversioita taitaa olla jo tusinan verran liikenteessä. Siis kesäaikaan.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 11, 2014, 11:57:54 ap
Työkaveri rakentaa varsin asiallista sähköpyörää. Kontrollerin ja laturin jälkeen tosin löi projektin hetkeksi jäihin. Akkujen hinta on nyt kiinnostuksen yllyttyä jämähtänyt paikalleen. Odottaa muutaman vuoden, niin saa parempaa akkuteknologiaa samaan tai jopa halvempaan hintaan. Tuossa laitoksessa ollut teknisenä neuvonantajana. Itse samalla oppinut sähköpuolta.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 12, 2014, 11:42:53 ap
Tässä myös yksi toteutus, josta hyvä projektiselostus:
http://electricfinn.wordpress.com/
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 12, 2014, 12:19:32 ip
Jep, tuo on suora linkki tuon ylemmän moottoripyörä.orgin Hondaan. Siisti toteutus, kun vertaa niihin moniin amerikkalaisiin kötöstyksiin. Amerikkalaisilla tuntuu olevan hirveä kiire saada mopo sähköistettyä, sen kummemmin suunnittelematta ja sitten ihmetellään, kun vehkeet palaa ladatessa ja kaapelit ovat kuumana ajossa.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 14, 2014, 19:19:12 ip
Kaikissa sähköajoneuvoissa pitäisi ilmoittaa 3-5 vuoden välein vaihdettavan akkupaketin hinta,
että voisi oikeasti laskea paljonko se "ilmainen" ajaminen todellisuudessa maksaa.
Tämä "vaatimukseni" tulee siitä, kun eräälle sähköautolle ilmoitettiin akkujen uusimistarve 1500 latauskerran jälkeen (=n.5 vuotta), jolloin toimintasäde on alentunut alle 70%:iin uudesta.
Kun akkupaketti maksoi 10000,- euroa ( 2000,- euroa/vuosi/20tkm = 10,- euroa/100km), niin lopulta aika vähäisiä olivat ne mainostetut "ilmaiset" kilometrit. Nyky diesel henkilöauto menee jo yhtä "ilmaiseksi".
Muuten olen kyllä avoin uusille ideoille ja fossiilisille vaihtoetoisille energiamuodoille...
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Marko - Helmikuu 14, 2014, 19:31:06 ip
Tuukka Korhonen meinaa osallistua keväällä Mansaarella TT Zeroon Brammo:lla. Aika kova veto tehdaskuskeja vastaan. Tottakai Tuukka osallistuu myös perinteisimpiin lähtöihin.

https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 21, 2014, 22:31:19 ip

Eihän noilla tee käytännössä yhtään mittään koko sähköpyörillä! Ei minkäänlaisia matka-ajopätkiä ilman latausta!
Roskaa koko homma! Aivan sama ajaa vaikka sähköautolla nuo kaupunkiajot ja lyhyet pätkät!

Jouko S
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 22, 2014, 08:25:45 ap
>> Työmaalla sähkötrukit kaipaavat uusia akkupaketteja 7-10 v välein vaikka ovat päivittäisessä käytössä. <<
Trukkiakut on valmistettu "vähän" eri tavoin kuin vaikkapa sähköauton akut. Ja käyttökin on erilaista kuten käyttöympäristökin - useimmiten lämpimässä. ( Joo... on pakkasvarastoja...) Samoin trukkiakujen fyysinen koko: Nehän ovat osaltaan myös vastapainoina. Ja lisäksi kyseessä on myös käyttökustannuksien laskeminen: Varastoinnin pysähtyminen kesdken päivän akkujen takia on aivan liian kallista, joten...

Miksi sähkö- tai hybridiautot eivät täällä pitkien välimatkojen kylmässä Suomessa oikein menesty? Pari viikkoa sitten Jyväskylän messuilla oli "Römperin" ao. auto. Reipas esittelijä kertoi ajaneensa sen H:gistä ja yöpyneensä Hartolassa, kun kapasiteetti ei riitä yhtämittaiseen ajoon J:kylään. Minä kävin päiväseltään bensa-autolla J:kylässä sujuvasti.

Ja vähän laskelmaa:
Ostohintaero tavallisen ja hybridin välillä on tyypillisesti ~5000€. Oletetaan ko. automerkin ja bensamallin arvo käytettynä on 10´000€. Käytetyn akkuauton vastaava arvo on 15´000€ - vai onko;
- Auton omistaja haluaa tuon 15´000 kun sen verran enemmän maksoi.
- Akut vaativat vaihtoa hintaan vaikkapa 4´000€. Onko kyseisen auton vaihtoarvo 10´000 + 4´000 vai 14´000 + 4´000?
- Jos vaihtoarvo on 10´000 mitä sanoo vaihtoauton omistaja?
- Jos arvo on 18´000 ottaako liike sen tuolla hinnalla?
- Asiakas ostaa käytettyä: kaksi "samanlaista" autoa hallissa. Toinen heti ajoon bensiin 10´000 + myyjän kate. Toinen 10´000 + myyjän kate ja sen päälle "Joo, akut Sun täytyy vaihtaa, 4´000 € ..." Kumman asiakas ostaa?
Yksinkertainen esimerkki, mutta mielestäni ei tämä akkuautojuttu ole ihan yksinkertainen.
Kokonaan eri asia on, jos akkukulkineena on jokin "häkkyrä" jolla käydään pari kertaa viikossa kaupassa tai torilla, ajaen 10 km suuntaansa kaupungissa. Siis sellainen Birro, jota Verneri Piikkiössä kovasti esitteli.
Jos lisätään riittävä akkukapasiteetti, niin tilaa tarvitaan ja painoakin tulee satoja kiloja lisää. Lisäpaino vaatii enemmän akkukapasiteettia, joka lisää painoa, joka vaatii jne. Tämä sama ongelma oli takavuosina kännyköissä: Motorolalla oli tehoakku saatavana. Akun lisäkoko tuplasi kännykän painon ja paksuuden...

Tämä sähköenergian problematiikka on monilla aloilla: Merenkulun turvalaitteet ( Loistot, majakat jne. ) toimivat  nykyään aurinkopanelilla + akuilla. 1980-luvulle saakka ne toimivat osin asetyleenillä ( pullonvaihto vuosittain ) ja dieseleillä. Esim. H:gin majakalla ( Tallinnaan menessä ulkomerellä ) oli neljä dieselgeneraattoria tekemässä sähköä tolppaan.
Kuluneen talven aikana auringonvaloa on ollut niin vähän, että osa valoista on pimentynyt, kun akut menivät loppuun.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 22, 2014, 12:23:29 ip
Sähkömotot (ja autot) ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta akut... ne akut...
35000,-:n autoon myyjä kertoi akkupaketin maksavan 10-12000,- ja uusimisaika 2000 lautausta/n.5vuotta.
Silloin se vain ei kannata, eikä kukaan halua enää käytettynä autoa, jonka ylläpito käy niin kalliiksi.
Lisäksi voi olla, että akkujen eliniän kannalta niitä olisi hyvä purkaa vaihtelevasti. Välillä vähemmän ja välillä ajaa tyhjäksi. Sellainen on vaikea toteuttaa jokapäiväisessä arkikäytössä. Vaatii ainakin oman vaivansa.

Mielestäni toimiva olisi hybridi, jossa pieni (etenoli)polttomoottori sekä akut ja sähkömoottori voimanlähteenä.
Näin voisi akkua käyttää ohjelmoinnin mukaisesti tehokkaasti ja pitkäikäisesti. Ladata akut ulkoisesta virtalähteestä lyhyttä ajoa varten ja saavuttaa suuri toimintasäde apugeneraattorilla.

p.s.Tuon CB750 "E":n akut taisivat maksaa noin kolmisen tuhatta. 
( Sillä saisi sillä E85:sta yli 50 tkm ajoa varten )
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 22, 2014, 13:01:46 ip
Se on vaan tuon Hondan kaltaisen konversion kohdalla vähän eri asia kuin sähköauton kanssa. Tuollainen toimiva Honda on jopa alle kahden tonnin peli, ehjän tekniikan saa kaupattua viiteensataan pois, siihen omaa työtä ilman palkkaa päälle. Eli maksanee yhteensä jotain 1500+3000+osia tonnilla=5500:n €:n mopo. Hinnat hihasta ravistettu.  Siihen hintaan ei taida vielä kummoista e85:tä hyväksyvää mopoa saada. Tai autoa. Uusia jos havittelee, niin asia on toki toinen.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 22, 2014, 21:30:26 ip
Joo, lähinnä uusi auto oli minulla tuossa hybridissä mielessä. Ja teollisena valmiina tuotteena.
Moottoripyörän toteuttaisin itselleni varmaan juuri tuon CB750 "E"n mukaan.
Kaikinpuolin hyvä toteutus ja helposti saatavilla olevilla osilla.
Jos taas mopo, niin niitä saa tehdastekoisina vähän käytettyjä edullisesti.
(mm. http://www.nettimoto.com/helkama/volter/1601113 )
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 23, 2014, 01:21:24 ap
Joo, tuo Honda on jotenkin kaikin puolin fiksu toteutus.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Guzzr - Helmikuu 23, 2014, 09:59:59 ap
On se Honda tietysti fiksu, mutta bensiinikoneella todellisuudessa "parempi" jos haluaa ajaa esim. viikonloppumatka veteraanirallipaikalle muutaman 100-km päässä.
Kyllä sähkömp. vaati muut m-pyörät tallissa muuten meno pysähtyy.....

Ajattelin heti tänä vuonna messuilla, kun katsoin sähkömp,n : Kallis ja epäkäytännöllinen - kuka ostaa?
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 23, 2014, 11:42:30 ap
Sähkökulkimet antavat odottaa tulemistaan. Koko ideassa ei ole paljoa järkeä, ellei päästä eroon energiamuodon välivaiheista, auringosta kasviksi, kasvista hiilivedyksi, hiilivedystä sähköksi, t.j.s.p.

Pitäisi olla jokaisen autotallin katolla aurinkokennot ja siitä sähköntuotto. Ensin auton akku täyteen ja loput myyntiin valtakunnan verkkoon. Talvella sitten ostetaan takaisin se kesällä tuotettu valtakunnan verkosta.

Saahan näitä haaveilla, mutta ne akut, ne akut. Ratkaisevat keksinnöt tuntuvat olevan pitkässä puussa. Hyviä innovaatioita aina välillä putkahtaa. Kuten nestemäiset elektrodit. Akkua voisi ladata kuten akkua ennenkin on ladattu, mutta se voitaisiin myös ladata tankkaamalla huoltiksella pistoolilla pumpusta elektrodit uusiksi. Huoltiksellakin olisi helpompaa kun voisi ladata, uudistaa, puhdistaa, elektrodinesteen pitkällä ajalla. Sähköliitäntä ei olisi ihan niin paksu kuin, jos olisi 100 autoa samaan aikaan latauksessa. Tällainen akku periaatteessa ei vanhene lainkaan. Olisi saman periaatteen ratkaisu kuin leasingakku, mutta pelkkä elektrodimateriaali liisattuna, ei kalliita runkoja.
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/ovatko+nestemaiset+elektrodit+sahkoauton+akkuongelmien+ratkaisu/a968297
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 23, 2014, 11:43:56 ap
Tuon Hondan rakentamisen ajatuksena ei ole ollut mikään matkapyörä vaan lyhyiden matkojen laite.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: ALi - Helmikuu 23, 2014, 12:17:33 ip
Honda on tehty työmatka-ajoon ja juuri siinä se hyvin toimii.
Kaverillahan on -08 etanoli Prius muuhun ja pidemmän matkan tekoon.
Iso menetys tietysti kaksipyöräisellä nautiskelua ajatellen.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 09, 2014, 12:47:38 ip
Katselin useammastakin kohteesta, netistä, televisiosta ja liikkeiden prosyyreistä tarkempaa tietoa kauanko sähköpyörän akkusatsi kestää ja tulee siihen kuntoon että se on vaihdettava. Olipa sitten kyse sähköpolkupyörän tai -moottoripyörän akuista. Siitä ei löydy juuri lainkaan tietoa. Erityisesti ei tietoa siitä mitä akkusatsin uusiminen maksaa. Akkujahan ei voi vaihtaa vähitellen vaain kaikki yhdellä kertaa. Polkupyöräliikkeessä sanottiin että hyvä ajoakku maksaa 300 - 600€. Melkomoinen kustannus jos koko pyörä maksaa 1500€!
ALi tuolla aiemmin jo kuvaili akkusatsin hintaa autokäytössä. Ei ole mikään ihme että markkinamiehet ovat hiljaa aiheesta.
Kalliiden akkujen hinta olisi siedettävämpi jos kustannus jakaantuisi pitkälle aikavälille ja siihen suuntaavia suunnitelmia on jo olemassa mutta kaluston puutteen vuoksi ei voi vielä toteuttaa. Esimerkiksi huoltiksilla olisi standardiakkusettejä joita vaihdetaan. Eli ajoneuvo olisi oma ja akkusetit leasingilla tai muulla sopimuksella.

Siitä huolimatta, niin "edullista" kun sähköllä olisikin matkustaa niin taitaa ottaa tuo akkuosaston kehitys vielä aikansa.

Lisäksi pitää ottaa huomioon että akuissa voi olla vikaa sekä myös käyttöympäristössä. Yksi "pimeä" akku pilaa koko setin jos ei ole kunnollista valvontajärjestelmää ja kulutus- tai latauspuolellakin voi olla häirö joka hyydyttää ajopelin. Lisäksi mahdollinen virheellinen käyttö.

Sitä suurempi hatunnosto näille pellepelottomille jotka kokeilevat ja rakentavat itse näitä omia protojansa. Näitähän riittää: http://www.evalbum.com/type/MTCY/

Niin kauan kuin ei ole akuista kysymys niin sähköpyörän (-mp:n, -auton) rakenne on ylivoimaisesti yksinkertaisin, toimivin ja voimantuotoltaan erinomainen ja varmaan kestävinkin rakenne verrattuna muulla käyttövoimalla toimiviin. Välttämättä liikkuvia osia ei ole muuta kuin vetävä(t) pyörä(t).

Talli - asunto -välimatkoihin kelpuuttaisin tämän jos ei olisi niin arvokas: http://harrison.fi/1
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: minizz66 - Huhtikuu 09, 2014, 13:55:58 ip


Talli - asunto -välimatkoihin kelpuuttaisin tämän jos ei olisi niin arvokas: http://harrison.fi/1

Rakenna itse..Mä kans aikani kuolasin ja tulin siihen tulokseen että teen itse.akkupaketti latureineen kiinasta n.350e + sähkömoottori Greencycleltä + nestejarrua ja muuta sälää ympäri eurooppaa. Hintaa jäi alle tonnin...

(http://i56.photobucket.com/albums/g175/minizz/fillari/oldsparkyruins-s_zpsc29add5f.jpg)

(http://i56.photobucket.com/albums/g175/minizz/fillari/lampi_zps8774b941.jpg)

Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Marko - Huhtikuu 09, 2014, 14:05:12 ip
^ Tuo on muuten hieno! Tuo kelpaisi minullekin!
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 09, 2014, 15:03:03 ip
Sievä peli. Sopisi kyllä itsellekin sähköavusteinen, ei oikein polvi tykkää sotkusimulaattorista.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 09, 2014, 15:32:16 ip
Löytyisköhän kotitilan nurkista vielä vaarin vanha Jaguaari? Aihioksi.
Tuohan on myös näyttävä peli. Rakenneratkaisu hieman erilainen kuin Harrisonissa ja uudenaikaisia jarruja ei ole suotta häpeilty.

Lainsäädännössä on vain sellainen puute että sähköpolkupyörä ei saa liikkua jos polkimista ei polje: jos et polje niin pyörä ei kulje ja päinvastoin. Näyttäisihän se tosiaan oudolta että ylämäkeenkin menee vain hurua petaalimet seisoen. Silloin se ei olisi enää polkupyörä vaan rekisteröitävä moottoriajoneuvo.
Toinen huono puoli on se että sähköpolkupyörällä saa baarista tullessa saman rangaistuksen kuin moottoriajoneuvolla ajamisesta jos viisari värähtää ratsiassa. Vieressä hikoileva kuntopyöräilijä samoilla promilleilla saa jatkaa matkaansa.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: minizz66 - Huhtikuu 09, 2014, 15:47:58 ip
Löytyisköhän kotitilan nurkista vielä vaarin vanha Jaguaari? Aihioksi.
Tuohan on myös näyttävä peli. Rakenneratkaisu hieman erilainen kuin Harrisonissa ja uudenaikaisia jarruja ei ole suotta häpeilty.

Lainsäädännössä on vain sellainen puute että sähköpolkupyörä ei saa liikkua jos polkimista ei polje: jos et polje niin pyörä ei kulje ja päinvastoin. Näyttäisihän se tosiaan oudolta että ylämäkeenkin menee vain hurua petaalimet seisoen. Silloin se ei olisi enää polkupyörä vaan rekisteröitävä moottoriajoneuvo.
Toinen huono puoli on se että sähköpolkupyörällä saa baarista tullessa saman rangaistuksen kuin moottoriajoneuvolla ajamisesta jos viisari värähtää ratsiassa. Vieressä hikoileva kuntopyöräilijä samoilla promilleilla saa jatkaa matkaansa.

Edit: Joo tein tahallaan vähän modernimman version noihin harrisoneihin verrattuna,halusin kunnon jarrut ja napamoottorin niin ei nopeesti kateltuna näytä niin sähköfillarilta. Noissa harrisoneissahan on erilinen "moottori" tossa polkimien edessä.

Joo periaatteessa ei sais liikkua ilman polkemista...En oo tolla polkassu ku kerran aina lähdössä ja viime kesänä tuli parituhatta kilometriä mittariin kun harvakseltaan ajelin..täysin polkematta...Yhdellä latauksella toi liikkuu sen 40km+(polkematta,avustamalla varmaan tuplat ellei enempiki), ihan tyhjäks en ole akkuja ajanut edes. Uskallan melkeen väittää että jos marssivauhti pysyy siellä 25km/h kieppeillä niin virkavalta ei kiinnostu, enkä ole edes kokenut että kovempaa tarvis edes päästä. Toki jos vetää tukka putkella 50+km/h maantietä polkematta niin järkikin jo sanoo poliisilla että toi ei oo enää fillari  ;)..noissa sähköseteissä ei tarvitse suotta laittaa noita kaikenmaailman tunnistimia jotka valvoo poljetko vai etkö. kaasukahva ainoo mitä tarvitsee...
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 09, 2014, 16:52:06 ip
Tuolla sun "patentilla" olisi kyllä kiva "polkaista" Tampereen keskustasta piiitkä ylämäki tänne Peltolammin korpeen. Olen sitä polkenut tavan mankelilla mutta nykyisin ei selkä salli. Kevyempää sen pitää olla.... Saatanpa tästä vielä innostua mutta aikaisintaan ensi talvena. Voitko konsultoida hankinnoissa?
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: minizz66 - Huhtikuu 09, 2014, 17:08:12 ip
Tuolla sun "patentilla" olisi kyllä kiva "polkaista" Tampereen keskustasta piiitkä ylämäki tänne Peltolammin korpeen. Olen sitä polkenut tavan mankelilla mutta nykyisin ei selkä salli. Kevyempää sen pitää olla.... Saatanpa tästä vielä innostua mutta aikaisintaan ensi talvena. Voitko konsultoida hankinnoissa?

Juu ei nää mitään salaisuuksia ole. Täältä ostelin ja tilailin:
https://www.bmsbattery.com  <----Tuolta akku+laturi
http://www.greencycle.fi   <------ Tuolta moottorisarja, suomalainen tuki ja toimii takuut.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en <--Tuolta jotain erikoisosia. jarrut,penkki jne.

Tosiaan rakentelin ton jo toissatalvena että akkuja tai settejä voi saada edullisemmin jostain muualtakin. Noita moottorisarjoja olis saanu ebaystä halvemmallakin mutta greencycle on kotimainen ja takuu toimii eikä hinnassa niin isoa eroa ole kuitenkaan.

Mulla tossa kuvan vehkeessä 500w 36v sarja 15Ah akulla...Riittää hyvin normi ajeluun 30km/h huiput(polkematta) ja jaksaa ainakin sen 40km latauksella. 1000w ja 48v systeemillä pääsee huippuja sen 50km/h mutta vaatii taas akuilta paljon enemmän luonnollisesti.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 09, 2014, 17:10:10 ip
<snip>
Lainsäädännössä on vain sellainen puute että sähköpolkupyörä ei saa liikkua jos polkimista ei polje: jos et polje niin pyörä ei kulje ja päinvastoin. Näyttäisihän se tosiaan oudolta että ylämäkeenkin menee vain hurua petaalimet seisoen. Silloin se ei olisi enää polkupyörä vaan rekisteröitävä moottoriajoneuvo.
<snip>

Täytyy vähän poljeskella, jos on viranomaisia lähistöllä.  ;)
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 09, 2014, 17:53:07 ip
Nuo menee ilmeisesti aika hyvin tutkan alla, kun pitää vauhdit ja kohelluksen maltillisena. Täällä päin näkee tuollaisia suoravetoisia aina silloin tällöin. Ei niihin taideta pahemmin puuttua.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: Ekku - Huhtikuu 10, 2014, 04:56:35 ap
Sähköpyöristä minulla ei ole kokemusta, mutta sähköautolla tuli tehtyä 2 päivän koeajo.

En olisi ikinä uskonut, että sähköauto voi tuntua näin hyvältä verrattuna ns. "normaaliin autoon". Yhdessäkään ajamassani normaalissa autossa ei ole ollut niin hienosti toimivaa voimansiirto-linjaa kuin tässä autossa. Kotimatkalla 5-sarjan Bemari tuntuikin aika paskalta ajaa, vaikka se ei todellakaan sitä normaalia mittapuuta käyttäen ole.

Toimintasäde näytti myöskin olevan se vähintään 400 kilometriä ihan kuten lupaavat ja latausta voimavirtapistokkeesta näytti tulevan sen 40-50km tunnissa. Käsittääkseni kyseisen auton sähkömoottori ei edes edusta kaikkein energiatehokkainta suunnittelua.

Hinnoittelu Suomessa on toki naurettava ja ei se jenkeissäkään halpa ole, mutta olen aika vakuuttunut, että sähköautolla on edessään loistava tulevaisuus.

Täytyy vain toivoa, että tiettyjen tahojen pelko bisneksen menetyksestä ei pilaa sähköauton edelleen kehittelyä.
Otsikko: Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
Kirjoitti: JuhaV - Huhtikuu 10, 2014, 08:15:03 ap
Sähköpyöristä minulla ei ole kokemusta, mutta sähköautolla tuli tehtyä 2 päivän koeajo.

Tässä ko. laitteeta muutama kuva : http://v2tre.wordpress.com/2014/04/08/tesla-s-performance-4-5-sek-100-kmh/

Tuo sähköpyörän itse rakentaminen on kiinnostavan oloinen homma. Juuri viikonloppuna haimme vaimon vanhan tädin Helkaman talteen kun hän ei pyörällä enää pysty ajamaan. Siinä olisi aihio tuollaiseen kokeiluun. Ja v2Tre-henkisesti tietenkin 1000 W moottoria siihen pitänee ruveta sovittelemaan :)