Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Reima - Helmikuu 09, 2014, 19:38:46 ip
-
Hartmut Taborskyn hieno kuvasarja LM1:n rakentamisesta.
https://plus.google.com/photos/117611096025639890802/albums/5965810195520139233?authkey=CJvjsrrPpcfEhwE&banner=pwa
-
Aika kokonaisvaltainen työmaa :o
-
Restauroitu Lemppari näyttää olevan myynnissä:
https://www.facebook.com/hartmut.htmoto
-
Hartmut Taborsky
Mielestäni kuuluu Saksan top kolmoseen Guzzitietäjissä. Kerrassaan leppoisa veikko (puhuu sujuvasti myös englantia). Hänen sydäntään lähinnä ovat juuri ne oikeat LeMansit (I-IV).
Tässä on hyvä meno, veikkaan että motomattikaan ei Wilko Johnson fanina kavahda tällaista "ränttätänttää": "HTMoto Classic LeMans"
http://www.dailymotion.com/HTMoto#video=xqdp9c (http://www.dailymotion.com/HTMoto#video=xqdp9c)
-
Restauroitu Lemppari näyttää olevan myynnissä:
https://www.facebook.com/hartmut.htmoto
Ei näköjään pääse No-bookkilaiset. Paljon oli hinta?
-
Restauroitu Lemppari näyttää olevan myynnissä:
https://www.facebook.com/hartmut.htmoto
Ei näköjään pääse No-bookkilaiset. Paljon oli hinta?
Siun pittää tehtä Arttu Takalo tai Johannes Kurkunkastaja nimellä feispuukkisivu jotta piäset kahtelemaan feispuukin juttuja. Sielä on paljon kivaa.
-
Pitäkööt tunkkinsa. Pärjään ilman tästedeskin.
-
Ei polteta päreitä, laitoin kaverille viestin. Ihan mielenkiinnosta on mukava ainakin tietää...
Veikkauksia hintapyynnöstä ?
-
25 tonnin nurkilla.
-
Pitäkööt tunkkinsa. Pärjään ilman tästedeskin.
Samaa mieltä. Siinä vaiheessa kun viranomaispalvelut ovat saatavilla vain siellä, niin sitten voin antautua.
-
"Hartmut Taborsky HTmoto
the price is 18K€"
Eli verot ja tullit yms. päälle, lähelle menee Tatun arvioita.
-
Tuohan on kohtuu hinta "uudesta" ykkösestä. Noiden hinnat on esim Usassa karanneet taivaalle. Vaikka olis siis aihioasteella.
-
the price is 18K€"
Eli verot ja tullit yms. päälle
Jos vuosimalli on se kun ko pyörä on ensirekisteröity niin siitä juuri mitään tullia mene. Veroa voi muutama satanen mennä.
Omakohtainen kokemus: 1982-mallisesta ajokuntoisesta Californiasta meni veroa 123€. Lähtömaa Hollanti. Tullaus tapahtui helmikuun lopulla.
Kun ei vie laitetta ollenkaan Tulliin vaan normikäytännön mukaan Katsastuskonttorille jossa katsotaan paperit ja yhtäpitävät meistitykset emäputkessa. Sen enempää eivät viranomaiset ole näistä vanhoista kaluista kiinnostuneita vaikka olisi umpikullattu. Jos ajoneuvo on ollut rekisterissä EU-alueella ja se sieltä tuodaan Suomeen on oletusarvoisesti niin että ajoneuvo on jo katsastettu lähtömaassaan niin täällä sitä ei tarvitse enää katsastaa. Identiteettitarkistuksesta ja paperien teosta Katsastuskonttori veloittaa noin 80€ nykyään. Identiteettitarkastusta varten pyörän ei tarvitse olla ajokuntoinen. Periaatteessa pelkkä runko kelpaa. Kukin vastaa itse pyöränsä kunnosta nykyään kun tielle lähtee.
Pyörä katskonttorille, konttorin paperit kourassa Tulliin, Tulli määrää veron, maksat sen pois samantein ja uudelleen verokuitin kanssa katskonttorille josta saat rekisterikilven. Sitten baanalle jos on keliä.
Tuonti Briteistä on hieman eri asia. EU: ulkopuolelta tuoduilla on verotus melkoisen kovaa vieläkin mutta se ei kokonaisuudessaan johdu Suomen lainsäädännöstä.
Vain Uusista Pyöristä menee Uuden Pyörän vero. Kaksikymmentäviisivuotta täyttänyt EU-tuontipyörä on Suomessa käytännössä verovapaa.
Taitaa maassamme herranpelko vielä olla voimissaan....
-
Tuo näkyikin olevan saksalainen vesseli.
-
Kai ne brititkin EU:hun kuuluu, sitkeästi vain käyttävät omaa rahayksikköänsä? :o ???
-
Turvallisinta olisi luullakseni ensin tuoda laitettava aihio maahan, maksaa verot ja rekisteröidä se Suomeen. Sitten kiikuttaa takaisin duunattavaksi. Saahan sitä pyöräänsä korjauttaa. Jos sen sijaan tuo viimeisen päälle laitetun ja puunatun vehkeen, vaikuttaako se veroihin?
Autoveroilmoitukseen kirjataan edellisen omistajan nimi ja hankinta-alue. Yksilöintipaperiin kirjataan mm. merkki, malli, varustetaso, ensirekisteröinti ja matkamittarin lukema. Kolmas tullin vaatima dokumentti on kauppasopimus, josta selviää ajoneuvosta maksettu kauppahinta myyjälle. Vero määrätään verotusarvon perusteella. Verotusarvo on yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo.Yleinen vähittäismyyntiarvo voidaan määritellä myös siitä hinnasta, jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi (Suomessa).
Jos kauppahinta on vajaat 20.000€, mitä mahtaa tullivirkailija mietiskellä verotusarvosta - mikä on harvinaisen yksilön viimeisen päälle laitetun yksittäisen kappaleen yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo Suomessa, jonka perusteella vero määrätään? Itse maksoin veroa aikanaan yleisen verollisen vähittäismyyntiarvion perusteella, joka hilautui ylöspäin, koska siellä pyynneissä keikkuu aina se yksi V11 Ballabio mukana, josta pyydetään kovaa ylihintaa (pitäisi olla kuin urheilutuomaroinnissa, suurin ja pienin arvo pyyhitään yli).
Kai sieltä saa ennakkopäätöksen - maksaneeko mitä ?
-
ensin tuoda laitettava aihio maahan, maksaa verot ja rekisteröidä se Suomeen
Huono käytäntö. Ajoneuvo joutuu Tullin arvioinnin kohteeksi ja vero voi pompsahtaa. Parempi kun ei arvioita ajoneuvoaan ollenkaan siellä. Ei edes vilauta. Tulli ei tarvitse papereita enempää tehdäkseen arvion. Tullilla on harvinaisten ajoneuvojen verotuksenmäärittämislautakunta jossa istuu Tullin, verottajan, moottoripyöräalan ja autoalan asiantuntijoita jos muutoin ei veron määrä ratkea. Mutta yli 25 vuotta sitten rekisteröidystä ei tarvitse juurikaan maksaa veroa. Vero on jo kokolailla kuoleentunut niin vanhassa pyörässä vaikka hinta olisikin kova. Tullia ei hankintahinta kiinnosta pätkääkään eikä sen mukaa veroteta. Tullia kiinnostaa vain pyörän sen hetkinen arvo ja paljonko sen hintaan sisältyy vielä veroa.
Toinen riski väärässä toimintajärjestyksessä: jos on maksanut veron ja sitten vie konttorille on vaarana se että katsastaja löytää pepereista tai pyörästä seikan jonka mukaan sitä ei voi enää EU-alueelle rekisteröidä. Esimerkiksi pyörästä on tehty liikenteestäpoistoilmoitus tai se osoittautuu varastetuksi tai ei ole se yksilö mitä paperit esittävät. Vero jää silloin omaksi vahingoksi. Veroon voi hakea palautusta mutta aina se ei onnistu. Jos onnistuu niin jäljellä on kuitenkin arvonsa menettänyt ajoneuvo. Veroa ei palauteta jos kyse on petoksesta tai varkaudesta.
Ehdottomasti ensin konttorille ja sivulaukut, kate ja muut "varusteet" riisuttuna. Varusteet nostavat mahdollisen veron määrää. Sivuvaunupyörässä kannattaa useimmiten olla sivuvaunu kiinni identiteetin tarkistuksen aikana. Muutoin ne verotetaan kahtena eri ajoneuvona ja sivuvaunun kiinnityksen joutuu katsastamaan uudelleen.
Tulli ei anna sitovia ennakkopäätöksiä veron suhteen.
Sen verran monta pyörää euroalueelta on tullut hankittua että alkaa nää niksit olla opittuna. Ihmiset tahtovat vain olla liian nöyriä eivätkä tiedä miten byrokratian rattaat pyörivät.