Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Tammikuu 29, 2014, 06:58:33 ap
-
Hei
Onko kokemuksia Hagon iskareista?
Malli löytyisi Guzziin HD34032 . Kolme ensimmäistä numeroa
on pituus ja loput ei selvennyt . Reikä pitäisi olla 14 mm
Edullisia ainakin eli n. 200 € pari
Mr
-
Ihan perus korvauiskarit. Vastaa alkuperäisiä tuntumaltaan. Ihan ok vaihtoehto, omassani oli ostettaessa samanlaiset.
-
Jos en väärin muista, niin englantilaista Hagonia oli alkuperäisvaimentimena mm. 1980-90 lukujen BMWssä.
( Minun -86 K100RSssä oli Hagonit.)
http://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/config.aspx?TypeID=T
p.s.Nostalginen heidän Company history sivulla oleva Alf Hagon katalogi v.1971. On runkosarjaa, ahdin, työkaluja, vaatteita...
-
Itse olen luottanut Koneihin. Nyt nimellä Ikon. Mulla on Cali Kakkosessa on Konit, samoin kuutos-Benellissä. Tyytyväinen olen ollut: ei häiriöitä, ei vuotoja.
http://www.ikonsuspension.com/
ZF tuotti vielä jokin aika sitten Sachs-merkillä laadukkaita iskunvaimentimia moottoripyöriin mutta nyt en enää löytänyt hinnastoa saati luetteloa. Sääksjärvi Trikessä on Sachs-takaiskarit.
WP:n iskarit ovat tunnettuja tuotteita: http://www.wp-group.com/en/products/show/federbein-link/
Itsellä Centaurossa edessä ja takana.
Marzocchi on useissa Guzzeissa keulan nimi mutta on niitä ollut takanakin: http://www.marzocchi.com/Template/listProdotti.asp?LN=UK&idC=1579&IDFolder=552&uf=ST&idST=2
Eikä aina niin erinomaisia laadultaan. Mutta kalliimmassa hintaluokassa löytyy toimiviakin kuten M1R-keula kahdeksankymmentäluvulta. Vieläkin haluttu classic-kilpureihin.
Kalliimmissa Guzzeissa on ollut Öhlinsejä: http://www.ohlins.com/
Itselle ei ole sattunut kohdalleen mutta monella kaverilla on Guzzeissaan kyseisiä tuotteita jo alunperin tai jälkiasennettuina.
S&W-iskarit oli 850GT:ssä: leppoisaa amerikankyytiä paineilmajoustoisena. Ei löytynyt enää kuin käytettyjä: http://www.ebay.com/bhp/s-w-shocks
Cerianeja on ollut nurkissa useitakin. Nyt niistä alkaa saamaan jo rahaakin. Entisöijät kaipailevat ja rikkinäisetkin kelpaavat.
http://www.ceriani.com/ Mulla 650 Benellissä juuri tuon etusivun kuvan keula ja jarru.
On varmaan muitakin merkkejä mutta nämä ovat jääneet mieleen.
-
Sen verran selvittelin, että 320 pituiset oli HD:n ja 12.7 mm silmällä. Ja kun etupäätä selvittelin niin virtalukko ottaa SP:ssä lampunkannatimen tukirautoihin jos laskee yli 20 mm. Samalla poistin ainakin rullallisen teippiä virtalukon pohjasta. Minä en voi käsittää tätä teippausta. Konit menee huoltoon ja 15 mm otetaan pois pituudesta . Toisin en tiedä kumpi on parempi ratkaisu.. lyhentää vartta tai laittaa 15 mm palikka sylinterin sisälle ..
Mr
-
Jos en väärin muista, niin englantilaista Hagonia oli alkuperäisvaimentimena mm. 1980-90 lukujen BMWssä.
( Minun -86 K100RSssä oli Hagonit.)
http://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/config.aspx?TypeID=T
p.s.Nostalginen heidän Company history sivulla oleva Alf Hagon katalogi v.1971. On runkosarjaa, ahdin, työkaluja, vaatteita...
Eikös Pemareissa ollut Saschia ja Nivomaatti oli Bogen. ´92 alkaen oli sitten joku japanialainen Kayaba tms.
-
Palaan vielä tähän asiaan...
Lyhennytin 15 mm Koneja ja jouset vaihdettiin hieman lyhyemmäksi. Pudotin myös etupäätä. Niin siinä kävi että ajomukavuus ( pintakova ) ja 15 mm pois joustosta oli liikaa. Tosin hallitaavuus kuorman kanssa paikallaan oli hyvä ( riitti kantapäät maahan). Matkalla lisäksi toinen heitti ns. öljyt pellolle.
Onko mahdollista korjata Koneja Itse ?? Tai onko joltain jäänyt ylimääräistä käytettyä paria ?. Tosin Hagon olisi 199.50 €
Harmi kun MG ei tee matalaa mallia...
MR
-
Konin iskareihin saa (mallista riippuen) huolto-osia. Kannattaa kysellä iskareita huoltavilta toimijoilta. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos on purettava, on yleensä myös huollettava.
Myös jos tiedät iskarin mallin, voi Ebaysta löytää osaset.
-
Harva mieltää että iskunvaimentimet ovat tärkeä turvavaruste. Itsellä on käynyt niin että olisin varmastikin hengetön ellei jousitus ja iskunvaimennus olisi toiminut juuri niin kuin niiden pitääkin: pitää renkaat tiessä kiinni.
Kohdassa ei ollut lainkaan kuoppia eikä suurta epätasaisuutta vaan jouduin tekemään todella nopeita ja tehokkaita jarrutus ja vastaohjausliikkeitä sarjan peräkkäin ja hämmästyin suuresti kun en joutunut äkkipysähtymään enkä edes pois pinnoitteelta. Jousitus hoiti hommansa.
Yleinen ajatusmallihan on että jousitus ja iskunvaimennus tasoittaa tiessä olevat montut sen verran että ei ole epämiellyttävää niiden yli ajaa. Jousitus ja iskunvaimennus suorittaa tasoittavaa tehtäväänsä myös silloin kun kuljettaja "heittelee" pyöräänsä nopeilla liikkeillä. Tavan motoristilla tämä tulee eteen lähinnä silloin kun on tehtävä nopea väistö vastaohjauksella ja sille yhtä nopea korjausliike ettei poistu tiealueelta. Myös jarrutuksessa kunnossa oleva iskunvaimennus auttaa. Ja tietenkin siellä epätasaisella pinnalla.
TunturiTT ja Pekka voinevat enemmän radalla ajaneina kertoa aiheesta lisää.
-
Palaan vielä tähän asiaan...
Lyhennytin 15 mm Koneja ja jouset vaihdettiin hieman lyhyemmäksi. Pudotin myös etupäätä. Niin siinä kävi että ajomukavuus ( pintakova ) ja 15 mm pois joustosta oli liikaa. Tosin hallitaavuus kuorman kanssa paikallaan oli hyvä ( riitti kantapäät maahan). Matkalla lisäksi toinen heitti ns. öljyt pellolle.
Onko mahdollista korjata Koneja Itse ?? Tai onko joltain jäänyt ylimääräistä käytettyä paria ?. Tosin Hagon olisi 199.50 €
Harmi kun MG ei tee matalaa mallia...
MR
Missä korjautit Konit?
Saahan ne purettua itsekin, täytyy vain olla työkalu tiivistepoxin avaamiseen ja senkin saa tehtyä itse.
Kysy korjausmahdillisuutta Motoralilta ja kerro mitä sanoivat.
http://www.motoral.fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautojen-osat/iskunvaimentimet-ja-jouset/Koni-huolto
On jäänyt mieleen joskus jonkun iskarinvalmistajan/kauppiaan lausunto että, iskunvaimentimen max huolto/
vaihtoväli on 60000km.
Vaihdoin viimekesänä reilun 100000 km ajetun takaiskarin uuteen samanlaiseen. Vanhassakaan ei oikeastaan
tuntunut olevan mitään vikaa, fiilis oli vain sellainen että jotain tarttis tehdä. Olisi kannattanut
vaihtaa jo aiemmin ;D
15mm lyhennys tässä tapauksessa on aika paljon, taitaa olla n. 25% joustovarasta?
Pintakovuus voi tulla uudesta jousesta mikä lienee jäykempi kuten myös iskunvaimennuksenkin täytyy
olla lyhentyneestä joustomatkasta ja jäykemmästä jousesta johtuen. Voisit kokeilla löysempirunkoista takarengasta jos mahdollista.
Omalla kohdalla tuppaa varsinkin iskunvaimennusta olla liikaa, varsinkin kun menee jonkun pakaasien
kanssa tehdyn reissun jälkeen radalle. Ilmennee tärinänä jarruttaessa ja kaarreajossa kun jousitus ei ehdi
seurata epätasaisen asfaltin pintaa. Samasta syystä ajolinjan pitäminen kaarteessa on hankalaa.
-
[/quote]
Missä korjautit Konit?
Hakala taisi olla... varmaan ammattimies
15mm lyhennys tässä tapauksessa on aika paljon, taitaa olla n. 25% joustovarasta?
Pintakovuus voi tulla uudesta jousesta mikä lienee jäykempi kuten myös iskunvaimennuksenkin täytyy
olla lyhentyneestä joustomatkasta ja jäykemmästä jousesta johtuen. Voisit kokeilla löysempirunkoista takarengasta jos mahdollista.
Tekisi mieli jatkaa varret takaisin kun on vanhat jouset tallella.. oli niin mukava jousitus.... mutta korkea . Korjaus varmaan maksaa enemmän kuin Hagon iskarit. Jos itse korjaa pitäisi tietää öljy - ja määrä. Eli pyörä saattaa mennä muutenkin vaihtoon korkeuden takia.
Täytyypä selvitellä ..
MR
-
Vähän tietoa: Made in Holland
Rungossa 7160-1429-SP2 ja 28.55.11.40-0 jos tuosta voisi päätellä että on SP2:ssa samat ja taitaa olla Caleissa ( ainakin joissakin malleissa ).
Taitaa toinenkin "hikoilla"....taisi olla Unkarissa liian kuuma :D
No Johan .... Ikon 7160-1429 rupes löytymään... vielä samanlaisia myynnissä.. :D
MR
-
Kyllä ne Konit/Ikonit vaan on hyviä. Ainakin kestäviä. Oikeen muuta merkkiä osaa tontiin ajatellakkaan.
Mun pitäisi kanssa uusia molempiin "kaleihin" takaveeterit ja sportinkin pumppu vaatisi jo ainakin huoltoa. Nuukana ajattelin säästää ja ostaa vain yhdet yhteiset Ikonit noihin tontivehkeisiin. Sportin iskaripaketti pitäisi kiikuttaa joskus samaiselle Hakalalle tutkittavaksi.
Näitä Hakalan myymiä/kasaamia YSS iskareita ovat kanssa kovasti kehuneet. Mulla ei ole niistä omaa kokemusta. Eikä nuo perusmallit ilmeisesti kovin hinnan kiroissakaan ole. Olen ymmärtänyt että kasaavat niitä ihan mittatilaustyönä toiveitten mukaan.
-
Vuosi sitten hommasin Hakalalta Pegaso Trailiini YSS:n. Trailiin en ole löytänyt mistään mallikohtaista iskaria ja se tehtiin Stradan palikasta muokkaamalla. Varustettiin hydraulisella jousen säädöllä kun muuten olisi mahdoton homma iskaria irroittamatta. Paluuvaimennuksen säätö on myös. Perusmallissa olisi ollut myös pituuden säätö mutta silloin hydrauliikka ei oli mahtunut kun iskari on niin lyhyt. Valitsin hydrauliikan ja iskarista tehtiin hieman alkuperäistä pitempi eli perää korkeammalle ettei nastarengas tärvele paikkoja. Kustansi noin 600€, josta hydrauliikan osuus 200€. Jousi voisi olla hiukan pehmeämpi mutta katsotaan.
Nyt on sitten etu-ja takapää samaa maata ja on ilo painaa menemään varsinkin lumipolanteella. Alkuperäinen oli varsinkin näin jälkeenpäin ajatellen melko kehno esitys.
-
Löysin showat... tosin 12.5 mm reijillä.
Onko kumeja ja puslia saatavana erikseen jostain liikkeestä ?
Olisiko parempi vaihtaa vain sisäholkki,vaikka on varmaan vulkanoitu ?
MR
-
Eikös tuohon käy ihan tavallinen pusla? Jos ei "kaupasta" löydy mitoilla, niin kätevät kädet ( lue: Motomatti ) sorvaavat sellaiset sopimalla. ;) :P
Hämmästyin joskus Calissa kuinka pienellä ruuvilla yläpää oli kiinni, kunnes käsitin niiden vain pitävän iskarin paikoilaan. Mitään varsinaista kuormitustahan siihen ruuville ei tule. Niin miksi ei välyksetön pusla toimisi tuossa? Olisi ainakin helpoin tapa - vai?
Hifisti sorvauttaa tuollaisen laakeripronssista, jossa kestovoitelureiät...
-
Mulla tuli konien mukana irtoholkkeja. Voin katsoa kotoa jos löytyy sopivat, niin laitan sulle vaikka kirjekuoressa. Mikä sisäreikä siinä piti olla? 10-11mm?
-
Hei
Tapit on SP:ssä peräti 14 mm... pituus 20 mm
Menisikö avartamalla... onko ihan meltorautaa ??
MR
-
Katon nuo kotona, muistelen, että niitä on kolme paria eri kokoa. Tais mennä just niin, että omaan sorvailin jatkopätkät, niin jäi käyttämättä.
Olen porannutkin ihan iskarin päästäkin joskus holkkeja isommaksi, sekin onnistuu.
-
Yhtenä keinona voi sorvauttaa niitä iskarin kiinnitystappeja hieman pienemäksi. Näin tehtiin alapään tappien kanssa minun Lemanssissa. Kaipa se jonkun millin ohennuksen kestää?
-
Haarukassa ja perävaihteessa olevia iskarin kiinnitystappeja on erilaisia halkaisijaltaan. Tiedä sitten saako varaosana. Alapään tapit ovat kuitenkin irrotettavissa ja muokattavissa sopivaksi. Kyllä 10 mm kestää sen minkä tarvitsee. 17 tai 19 mm rosterinen kuusiotanko on hyvä aihio jos haluaa sorvauttaa sopivat tapit alapäihin.
Yläpäässä on hitsatut tapit. Niitä on vaikeampi, vaan ei mahdotonta, vaihtaa.
Itse ole yläpään tapit vaihtanut seuraavasti: kulmahiomakoneella alta päin rungossa olevien lattarautojen välistä tappi kaksi kertaa poikki aivan lattojen vierestä. Kun hitsisaumat näin katoavat tappi lähtee osina pois. Lattoihin porataan 12 mm reiät, tai lähinnä reiät puhdistetaan jäysteistä. Lattojen väliin hitsataan holkki jonka sisällä on M12 kierre. Siihen kierretään vastaava kuusiotangosta sorvattu tappi ja lukitaan lukitusmutterilla rungon sisäsivulta. Näin tappi voidaan tarvittaessa vaihtaa toiseen. Toinen tapa on noudattaa alkuperäisen tapin kiinnitystapaa ja kiinnittää uusi tappi samoihin reikiin ja hitsata kiinni.
-
Yhtenä keinona voi sorvauttaa niitä iskarin kiinnitystappeja hieman pienemäksi. Näin tehtiin alapään tappien kanssa minun Lemanssissa. Kaipa se jonkun millin ohennuksen kestää?
Jotainhan me siihen sun SP:henkin muokkailtiin. Porattiinko siinä iskarin silmää, vai miten se meni? Jotainhan mää siihen sorvasin.
-
Saan huomenna iskarit.... jos holkki paksu, niin poraan.
Ylätapin muutos on ehkä liian hankala toimenpide, jota en tee. Puslat mieluummin.
MR
-
Ohut sopii aina ja paksusta voi ottaa pois.....
-
Yhtenä keinona voi sorvauttaa niitä iskarin kiinnitystappeja hieman pienemäksi. Näin tehtiin alapään tappien kanssa minun Lemanssissa. Kaipa se jonkun millin ohennuksen kestää?
Jotainhan me siihen sun SP:henkin muokkailtiin. Porattiinko siinä iskarin silmää, vai miten se meni? Jotainhan mää siihen sorvasin.
Sorvasit muistaakseni iskarin reikiin uudet holkit niille "tuntemattomille" Koneille, mitkä ostin rompepäiviltä. Siihen Lemanssiin puolestaan laitettiin hakalalta ostetut YSS-merkkiset pumput, joiden yläpään kiinnitys kävi holkkia muokkaamalla, mutta alapään tappeja piti sorvata pienemmäksi.
-
Mulla tuli konien mukana irtoholkkeja. Voin katsoa kotoa jos löytyy sopivat, niin laitan sulle vaikka kirjekuoressa. Mikä sisäreikä siinä piti olla? 10-11mm?
Jos on 14 / 18 mm niin sopisi ... silmä oli yllättävän pieni keskeltä ( n. 21 mm ) kun otin elementin pois. Kartioituu keskelle päin.
Jos ei ole niin poraan kaikki.....
Porasin yhden käsiporalla 14 mm :iin ja jäi varmaan n. 1 mm vain seinämää. Saattaahan sekin kestää ??
MR
-
Kyllä millin seinämä teräksessä kestää kunhan ei kiristä mutteria älyttömän kireälle. Ylikiristys saattaa laittaa holkin haitarille ja sitä ei enää saa irti.
-
Katon mitä mulla on tuolla. Kyllä kestää, yksiin Sierran iskareihin jäi reilun millin verran ja kesti ihan ok.
-
Iskarin ei tule kiertyä metalliholkissaan joustoliikkeen mukana vaan kiertymisen tulee tapahtua kumipuslan sisässä. Puslan pitää olla joko tosi kireä kumiosaan tai, niin kuin normaalisti, vulkanoituna kumiin. Jos siellä on klappia tai ylenmääräistä joustoa niin hyväkään iskari ei toimi oikein. Joskus kumi väsähtää tai vulkanointi pettää niin jousitus ja iskunvaimennus voi salakavalasti heiketä. Vanhoissa pyörissä usein näkee murtuneita kumipuslia.
-
;D Homma hoidossa närhen värkeillä. Akkukoe ja 14 mm pora teki ihmeitä. Tosin silmien kavennusten vuoksi joudun ottamaan elementit irti ja niitäkin jouduin kaventamaan. Nyt taisi tulla HD:n osia Guzziin...
MR
-
Tuleekohan hylkimisreaktio? :P