Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 28, 2014, 19:10:28 ip
-
Askartelin puolen päivää vivuston parissa. Yritin etsiä varaosana laakereita ja osia eri nettikaupoista. Tämä alue tuntuu olevan unohdettu. Vain käytettyjä vivustoita löytyi.
Oma apu paras apu: http://www.motomatti.fi/2014/01/california-kolmonen-vaihdevivun-valykset.html
Vahinko että ei voi tehdä oikein kunnon korjaussarjaa tarjolle kun osat ovat kuluneet tapauskohtaisesti eri tavoin. Pelkkien laakeripuslien vaihdolla ei kovin paljon saa välyksiä pienennettyä. Akselit ovat kuluneet siten että ne ovat toispuoleisia ja niihin täytyisi tehdä laakerihelat yksilökohtaisesti ja liimata paikoilleen.
California T3:een eli Ahdettuun Alkoholipyörään tein saman homman jo aiemmin ja vaikka sen mekanismi on liki samanlainen oli siinä ongelmat eri paikoissa.
-
KD-koppaisten (Jackal, Stone jne) tiedoksi, sen lerpottavan vaihdepolkimen laakerin saa laakerikaupasta. Ei maksa montaa euroa. Omani oli noin 60 kymppiä ajettu ja pelkkä laakerin vaihto riitti. Laakeri joka tuohon käy, on tavallinen teflonpintainen, teräsrunkoinen kuivalaakeri. Täytyy kaivaa kuitti jostain, niin tietää sen koon.
-
Kannattaa laakeri vaihtaa hyvissä ajoin ennen kuin se akselitumppi alkaa kulua niin kuin näissä muoviholkitetuissa. Aikas pehmeää muovia sitäpaitsi.
Mutta kyllä tuli napakka vaihdepoljin ja vapaakin löytyy helposti kun on tuntuma polkimessa. Piti oikein laittaa tankki ja satula paikoilleen sen kokeilemiseksi.
Suurin syy kulumiselle on lika. Se tarttuu voiteluainejäämiin ja muodostaa sen kanssa hiomatahnaa joten pelkkä vaseliinin lisääminen ei auta.
-
Ensi viikonloppuna pitäisi ruveta perehtymään Cali EV:n vaihdevivuston epämääräisyyteen.
Välyksiä tuntuu olevan jo ihan kohtuudella.
Minkälaisilla myrkyillä on porukat puhdistellut/voidellut tuota vivustoa tarpeellisten osien vaihdon jälkeen.?
-
Samoin polkimelta työntötankojen pallonivelet on kulutustavaraa.
Omaani uusin pari vuotta sitten ja tetesin että Bilteman ja Motonetin vastaavat oli aika onnetonta, valmiiksi väljinä joutivat muihin tehtäviin.
http://www.valkeakoskenlaakeri.com/
Heiltä löytyi laadukasta.
6mm kierrekokoa noissa vivustoissa ainakin EV:ssä on 4 ja puolet vasurikierteisiä.
-
Samoin polkimelta työntötankojen pallonivelet on kulutustavaraa.
Omaani uusin pari vuotta sitten ja tetesin että Bilteman ja Motonetin vastaavat oli aika onnetonta, valmiiksi väljinä joutivat muihin tehtäviin.
http://www.valkeakoskenlaakeri.com/
Heiltä löytyi laadukasta.
6mm kierrekokoa noissa vivustoissa ainakin EV:ssä on 4 ja puolet vasurikierteisiä.
Alkuperäiset ja markettiosat ovat kokolailla samaa kamaa. Toki niilläkin saa helposti ja kohtuuhintaan kulumalla syntyneet välykset pienemmiksi. GuzGuz on siirtynyt seuraavaan vaiheeseen. Välykset puolittuvat hyvin todennäköisesti. Välyksettömyys on kuitenkin mahdottomuus. Se johtuu polkimen välivivun laakeroinnin välyksistä mutta eniten siksi että vaihteistossa on toimintavälystä.
Välyksetön vaihteensiirto säästää vaihteistoa koska vaihteet kytkeytyvät täsmällisesti kuljettajan halun mukaan.
-
Minkälaisilla myrkyillä on porukat puhdistellut/voidellut tuota vivustoa tarpeellisten osien vaihdon jälkeen.?
Puhdistukseen kaikki mitä keksii. Voiteluun kun laittaa kuivavoiteluaineita (saa spraypurkissa), niin ei kerää liikenteessä kaikkea kuluttavaa moskaa itseensä.
-
Porin Laakerilla oli noita palloniveliä myös hyllyssä ainakin täällä Oulussa. Hintaa neljälle nivelelle kertyi vaivaiset 12 euroa.
Tuolla panostuksella vaihteisto tuntuu jo huomattavasti täsmällisemmältä.
On tämä hieno foorumi tietoa löytyy ja vastauksia saa kunhan kehtaa kysyä.
-
Minkälaisilla myrkyillä on porukat puhdistellut/voidellut tuota vivustoa tarpeellisten osien vaihdon jälkeen.?
Puhdistukseen kaikki mitä keksii. Voiteluun kun laittaa kuivavoiteluaineita (saa spraypurkissa), niin ei kerää liikenteessä kaikkea kuluttavaa moskaa itseensä.
Jos edes joka ajokauden jälkeen/ennen purkaa, puhdistaa ja voitelee osat niin aika pitkälle pärjää osavaihdoitta.
-
Aiempi vastaus koski siis uusia osia, kun vaihdetaan vanhat pois.
-
Noista pallonivelistä vielä, niin ainakin oma asentamissani ei menneet riittävän syvään normi nylonlukitusmutterit.
Totesin kun rupesi vaihteet katoamaan ensiajossa..
Ei sentään pudonnut mitään ja sopivat avaimet mukana niin ei hätiä ollut verstaalle takaisin pääsyssä, mutta varmistukseksi lukitetta oli ohjelmassa.
Kierteiden pituuksissa on noissa palloissa eroja.
Todennut kyllä muutenkin lukitteen tarvetta, ainakin oma Calini ravistaa tehokkaasti kiinnityksiä ulos ilman lukkoprikkoja/ lukitetta.
Lähinnä laukkutelineistä ja vaikka pakoputken suojuksista (joissa lukitteet sulanee ja parempi käyttää "sahaprikkaa" väliin tai jousityyppistä).
Muuten on kiitettävästi pyörä pysynyt kasassa ja kuskikin hengissä.
Varmuudeksi näin keväisin käyn osien irroittamani listan läpi ja varmistukset muutenkin näin hieman latvastaan ei enään niin luotettavan toimesta.
Ensi ajo muuten äsken tälle kaudelle ja hyvin pelaa pyörä.
-
Mainittuja "sahaprikkoja" ja jousiprikkoja kannattaa välttää sillä ne saattavat rikkoa kromipintoja. Tilalle mieluimmin kaksiosainen Nordlock jos on arka pintakäsittely. https://www.ikh.fi/fi/search/nord-lock
Näitä löytyy niin IKH:sta, Motonetistä, Etrasta ja ties mistä ruuvikaupoista.
Ruuveja ja muttereita voi korvata niissä kohteissa joissa ei tarvita erityistä tarkkaa momenttia tai suurta aksiaalipuristusta rosterisilla ruuveilla ja muttereilla. Toki on olemassa lujuusluokiteltuja ruostumattomia kiinnitysosia mutta markettitavara ei välttämättä ole luokitusten piirissä. Mutta siistiä tulee eikä korroosiosta ole vaaraa. Itse kun "viilaan asioita viimeisen päälle" harkitsen aina tarkkaan pärjäänkö kyseisessä kohteessa markettitavaralla vai pitääkö mennä rahan kanssa oikeaan pulttikauppaan.
-
Pääasia että pysyvät kiinni.
-
Pääasia että pysyvät kiinni.
Siis minimitaso.
-
Nord lockit on kyllä arvokkaita, mutta hintansa väärtejä. Huomaa hyvin pian, kun kaikki lähtiessä olleet osat tulevat myös takaisin reissulta.
-
Ruuvien ja mutterien kiinnipysymisestä:
On olemassa aineita jotka sekä suojaavat ruosteelta että pitävät ruuvit sopivan tiukalla.
Terva on yksi hyvä aine. Se ei kovetu ja omaa ruostesuojaominaisuuksia.
Itse käytän Mastinoxia pitämässä ruuvit ruosteettomina ja kiinni. Estää myös alumiinin korroosiota johon se on varsinaisesti kehitetty.