Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 22, 2014, 20:46:50 ip
-
Kun ei sopivia löydy pitää tehdä itse.
Hankin tukkuna vaijerimateriaalia ja tein Sääksjärvi Trikeen uudet sopivan mittaiset vaijerit.
Rahaa kului kohtuullisesti per vaijeri. Ainakin täkäläiseen hintatasoon nähden.
Viimeksi olen tainnut tehdä uuden vaijerin joskus kahdeksankymmentäluvulla.
Vielä se onnistui. Ei ole taidot unohtuneet.
http://www.motomatti.fi/2014/01/saaksjarvi-trike-kytkin-ja.html
-
Itse on tullut tehtyänoita vaijereita silloin tällöin. Paras apu tuohon juottamiseen on pieni kaasutoho. Sillä ei tarvitse kuin lipaista, niin nippa ja vaijeri ovat passelin lämpöisiä. Joskus asennuksesta johtuen nippa on tullut kovin lähelle kuoren alkua. Tällöin ei ole voinut kolvilla kuumentaa, kun vaijeri lämpiää liian pitkälle.
Vanha ohje ison pulikan juottamiseen (kuten kytkinkahvan nippa) on läpi vedetyn vaijerin pään naputtaminen esim vasaralla auki. Siihen sitten tinalla juotos, niin ei tule nipasta läpi kovemmallakaan vedolla.
-
Linkki MG trike http://www.ebay.com.au/itm/-/221364766103?roken=f3iUHk
Ei hassumpi
Mr
-
Voipi olla mielenkiintoinen ajettava, kun ei ole takajousitusta..
-
Kyllä siinä jouset on..... mutta onko niveliä ??
Mr
-
Kyllä siinä jouset on..... mutta onko niveliä ??
Tai onko tosiaan vaan penkille jouset ????????
Mr
-
Hardtail, eli jäykkä perä ja jakkaralle vieterit.
-
Triken valmistusta ajatellen jäykkäperäinen ratkaisu helpottaa rakennesuunnittelua todella paljon ja rakenne on yksinkertainen sekä luja. Kuormitus jakaantuu runkoon jäykässä versiossa paljon paremmin kuin jousitetussa koska jäykän tukivarsien kiinnityskohteita voi laittaa minne päin runkoa vain. Jousitetussa nivelpisteet voivat osua vain yhteen tai korkeintaan kahteen kohteeseen rungossa jolloin nämä kohdat rasittuvat epätyypillisesti rungon alkuperäiseen tarkoitukseen verrattuna. Soolopyörässähän ei ilmene juuri lainkaan pitkittäisakselin ympäri kiertäviä voimia. Trikessä ne taas ovat merkittävä rasite rungolle.
Kuvan laite näyttää olevan tehty ajatuksella ja siististi. Ainoastaan tuo jarrulevyn sijainti arvelluttaa. Jarruvoima kulkeutuu tällöin tasauspyörästön kautta ja jarruteho on silloin vain pienikitkaisimman renkaan verran. Ts. jos toinen takapyörä on hiekalla ei toinenkaan paljon jarruta.
Triken satulan sijainti korkeussuunnassa, erityisesti jäykkäperäisessä rakenteessa, on kriittinen varsinkin ajettaessa epätasaisella pinnalla: satula liikkuu sivusuuntaan vipuvartensa verran. Vipuvarren alapää on maanpinnan tasassa (nollakohta) ja mitä korkeammalle siitä noustaan sitä laajempi on heilahduskaari sivusuunnaassa ajettaessa toispuoleiseen monttuun tai kohoumaan. Kuljettajan selkä ei siitä pidä.
Sama vipuvarsi vaikuttaa myös ohjaukseen jos sitä ei ole muutettu riittävästi: etupyörä pyrkii ohjautumaan aina alempana olevan takapyörän puolelle eli kaltevalla tiellä (kuten lähes kaikki tiet ovat) ajoneuvo pyrkii jonkinasteisella voimalla oikealle ja kuljettajan pitää vastustaa tätä voimaa. Trikeä tehtäessä on tämä ilmiö otettava myös huomioon. Myös montut ja töyssyt aiheuttavat tätä ilmiötä. Ohjaustanko "lyö käsille" äkillisissä ylös-alas-liikkeissä. Ohjauskulmat on silloin tehtävä toisin eli jättö on syytä olla varsin pieni. Toisaalta jättöä pitää olla että ohjaus on vakaa ettei kuljettajan tarvitse pitää suoraan ajaessa suuntaa väkisin.
Triken rakenteessa myös jarrutustapahtuma on erilainen verrattuna soolopyörään: jos jarrutetaan etujarrulla ei tpahdukaan niin paljon painonsiirtymää etuakselille, etenkään jäykkäperäisellä, kun soolopyörässä. Takajarrulla on huomattavasti suurempi merkitys trikessä. Etujarru lukkiutuu paljon pienemmällä jarruvoimalla kun soolopyörässä. Jos keula luistaa silloin sivulle on nopea suistuminen tieltä lähellä. Siksi monet eivät rakenna lainkaan trikeen etujarrua.
-
Juu, tuosta jousettomasta triken taka-akselista saa mielikuvitustuntuman kun muistelee, miten auton perässä kolistelee sellainen tyhjä peräkärri, jossa on hyvin jäpäkät jouset. Se on selkeästi hyvien teiden hupi. Hyvällä rengasvalinnalla ja sopivilla paineilla pystyy tietenkin tasaamaan menoa jonkin verran. Kardaanijarruhan on hirmuisen tehokas jos molemmat takapyörät ovat pitävällä alustalla, koska kardaani pyörii jotain 4 kierrosta kutakin takapyörän kierrosta kohti. Itte ajattelin, että jos joutuu tuolla tallaamaan takajarrua kovassa kaarteessa, niin sisäkurvin puolen pyörä saattaa olla aikas kevyt, jolloin toinenkaan pyörä ei jarruta kunnolla. Olikohan tuo kuitenkin vain seisontajarru??? Jos olisin katsuri niin en hyväksyisi kuin erilliset jarrut molempiin takapyöriin. Etupyörän jarrutus menettää tehoaan kun painopiste siirtyy alemmaksi. Jarruttaessa hitausvoima painaa keulaa maata kohti saman verran kuin se kevittää takamusta, sitä tehokkaammin mitä ylempänä on systeemin painopiste. Jos painosäännösten puitteissa olisi mahdollista rakentaa trikeen takapyöriin erillisjousitus ja sen yhteyteen piukea kallistelunvaimennin niin ajelu olisi ehkä rattoisampaa täkäläisissä oloissa. Kevyen elimenluovuttajan löytäminen autopuolelta vaan voi olla aika vaikea juttu.
-
>>yhteyteen piukea kallistelunvaimennin <<
Jos/kun laittaisi heiluriakseliston +vääntösauvat kuten Kuplavolkkarissa oli, ei kallistele, ei tarvitse
kallistuksenvaimenninta ja on matala. Volkkarin vaihteistokin olisi käyttökelpoinen.
Volkkaristahan noita on muualla tehty.
Taitaa vain verottaja & co olla asiasta eri mieltä >:(
Pekka
-
Triken tekemisessä omavalmisteena tulee vastaan ensimmäisenä päästöasiat. Toisena verotus.
Toisaalta Triken saa tehdä ennen heinäkuuta 2004 valmistetun moottoripyörän toimiessa kanta-ajoneuvona. Silloin valmiin triken kokonaismassa ei saa olla kanta-ajoneuvon kokonaismassaa suurempi. Ajoneuvo tulee myös alistaa virallisesti valtuutetun tutkimuslaitoksen tarkastetavaksi. Sekä tietysti katsastuttaa L5e-ajoneuvoluokkaan. Viskaalisia maksuja menee 650 - 1500€ ajoneuvon rakenneratkaisuista riippuen. Veroa ei mene kuin alv maksuista. Liikennevakuutus on sama kuin moottoripyörällä.
-
Minkähänlainen sellainen vääränkätinen kolmipyörä (kaksi etupyörää) olisi jäykällä keulalla? Ei siis liikenteessä, vaan kuriositeettina. Varmaan jotain mielenkiintoisen ja erikoisen välistä.
-
olisi jäykällä keulalla
Helppo kokeilla: otetaan yksi mönkijä ja laitetaan iskarien tilalle jäykät tangot. Reverse trike olisi sitä vielä hieman kiikkerämpi. Tai yksi CanAm ilman vietereitä edessä....
Eri mallisia reverse trikejä on tehty kauan ja monen mallisia mutta ei vissiin yhtään jäykkää keulaa paitsi polkypyöräpuolella.
https://www.google.fi/search?q=reverse+trike&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gaDwUt_9PMWz4ATj7IHADQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1536&bih=834
Polkupyörävirityksiä "tasapainohäiriöisille":
https://www.google.fi/search?q=reverse+trike&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gaDwUt_9PMWz4ATj7IHADQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1536&bih=834#q=trike+bicycle&tbm=isch&imgdii=_
Kai pitäisi vielä joskus rakennella reverse trike. Rakennussarjoja saa mm Englannista jos ei sitten suunnittele itse jotain erilaista.
-
Mönkijään huono verrata, se kun on painopisteeltään niin korkea. Oma mönkijä on jo jousitetulla keulallaankin kiikkerän makuinen ilman etulevyä.
Can Amilla olenkin ajanut ihan runsaasti. Se on matalalla lipuvana hyvä ja vakaa ajettava. Jotain kertonee sen rakenteellisesta vakaudesta se, että anoppini ajoi omansa syksyllä ojan pohjalle n.80:n vauhdista. Oikea etupyörä kaivoi penkkaan syvän kuopan, mutta laitos pysyi oikein päin. Anoppini tosin lensi tangon yli ojan pohjalle ja menetti kävelykykynsä, lähes henkensä..
-
Täältäkin löytyy Guzzi-moottorille trike rakennussarjoja. Hienon näköisiä vehkeitä. Voisihan se olla Lempparin koneella ja ........ 8)
Mutta ei taida onnistua rekisteröinti Suomessa, ja entäs se verottaja.
http://www.spitfireart.com/motoguzzi.html
Ja täältä se rakennussarja:
http://www.ebay.com/itm/Aero-Cycle-Car-Morgan-JZR-Triking-trike-3-three-wheeler-classic-Moto-Guzzi-kit-/301080524260?pt=Automobiles_UK&hash=item4619cc35e4
- Mika
-
Mutta ei taida onnistua rekisteröinti Suomessa, ja entäs se verottaja.
Kysymys vaatisi pitkähkön selityksen mutta lyhyesti voi sanoa että onnistuu kyllä jos rakennussarja on rekisteröity ja päästöhyväksytty (Nyt Euro3) jossain EU:n jäsenmaassa. Mukana pitää seurata asiaa valaisevat todistukset. Saksalaisten todistukset (suomeksi käännettynä) kelpaa parhaiten.
Verotus on verottajan kannalta yksinkertaista: Uuden ajoneuvon vero. Koska vastaavaa ei ole ennestään niin verotus tapahtuu harkintapohjalta. Todennäköisesti verrataan johonkin VW-pohjaiseen trikeen ja tehdään päätös stetson-harrison-menetelmällä.
Helpoin on hankkia käytetty jo ennestään kilvissä ollut laite. Verokin menee silloin käytetyn laitteen mukaan. Muut viranomaiset eivät voi muuta kuin katselta päältä kun ajoneuvo maahantuontitarkastetaan.
-
Jos haluaa pysyä italiaano-kannassa niin perinteisen triken lähtökohdaksi pitäisi kai ottaa Fiat 500 tai sen seuraajana esiintynyt Fiat 126. Historian havinasta olen muistavinani, että Guzzin V-2:n ensimmäinen ilmestyminen piirustuslaudalle tapahtui kun tekeillä olevaan Fiat 500 Topolinoon pyydettiin tarjouksia moottorivalmistajilta. Voisi luulla, ettei Guzzin koneen naittaminen pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa Fiiun lootaan.
-
Auton ottaminen kanta-ajoneuvoksi kun tehdään L5e -luokan ajoneuvoa on lakisääteisesti mahdottomuus. Ainakin toistaiseksi.
Muualla tiedän näitä tehdyn mutta kun taustalla on auto (Suomen Pyhä Lehmä) niin täkäläinen lainsäädäntö ei ole ihan "kartalla".
Yrittäjiä on ollut useita mutta tietääkseni ovat jääneet kilvittä tai sitten kuuluvat johonkin muuhun ajoneuvoluokkaan kuin L3e (kaksipyöräinen) tai L5e (kolmipyöräinen).
Pieni mahdollisuus on tehdä normikaavalla L5e ja kattaa se näköiskatteella auton näköiseksi mutta sitä joutuisi ajamaan kypärä päässä.
Fiatin moottorin pyörimissuuntia on kahta lajia. (kolmas suunta vaatisi jotain....) Guzzin kone pyörii takaa katsoen vastapäivään joten johonkin Fiatiin se varmaan sopisi. Ainakin 600 ja 850 koneet pyörivät eri suuntiin. Mutta en muista kumpi oli kumpi....
-
Kasipätkä pyörii muihin fiiuihin verrattuna väärinpäin.