Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 18, 2014, 14:49:21 ip
-
MPC-markkinoi Borranin pinnavanteita uuteen Californiaan. Lienevät hyvinkin edustavat Custom-versiossa.
http://www.millepercento.it/en/nuovi-cerchi-per-moto-guzzi-california-1400-2/
-
Hienothan ne on, mutta onpa hintaakin.
Tuolla rahallahan saa jo ihan ajokelpoisia, kokonaisia moottoripyöriä...
-
Tuolla rahallahan saa jo ihan ajokelpoisia, kokonaisia moottoripyöriä..
Näin on, ja jos hyvin käy, vielä pinnapyörät vakiona.
Mutta kun porukassa on ns rahahenkilöitä, joilla näitä uusia Caleja on, niin pitää informoida saatavuudesta.
Eihän nuo Borranin vanteet koskaan halpoja ole olleetkaan. Halvimmillaan ne saa kun ostaa samalla koko pyörän ja myy vanteet siitä erikseen ja ostaa osalla vannerahoista valupyörät. Ulkonäkö kärsii mutta toisaalta: eihän niitä ajossa itse juuri näe....
-
Miksi?
-
No, joidenkin mielestä moottoripyörän ulkonäölläkin on merkitystä...
-
Kerrankin Guzzilla vannemalli, joka näyttää omaltaan, eikä lainatulta. Sitten otetaan takapakkia; pinnavannetta pitää kuitenkin huoltaa..
-
No huoltoa on enemmän. Siitä huolimatta niiden joidenkin mielestä pinnavanteet ovat paremman näköiset kuin valuvanteet. Klassisemmat. Ja 1400 Cali on kuitenkin ns. perinteisen tyypppinen laite. Mutta makuasioitahan nämä...
-
Lienee pinnavanne kevyempikin valuvanteeseen nähden. Tosin kustompyörässä ei liene keveydestä merkittävää hyötyä. Pinnavanteen huoltotarvekin on suhteellisen vähäistä. Saattaa olla jonkin verran hankalampi puhdistaa kuin valuvanne mutta riippuu kovasti siiitä valusta ja sen muodoista.
Autopuolella on onnistunut iso kusetus noiden kevytmetallivanteiden suhteen: Peltivanteeseeen verrattuna alumiinivaluvanteet ovat lähes järjestään raskaampia. Varsinkin tuning-kloppien nissanien ylileveissä pyörissä. Alunpitäen kohtuulliset ajo-ominaisuudet on tarvinnut pilata jäykillä jousilla ja painavalla vanteella.
Kevytmetalli-sana antaa valmiiksi mielikuvan keveydestä vaikka kyseistä malmia on vanteeseen uhrattu kilokaupalla että se jotain kestäisi valmiiksi lujaan teräsvanteeseen verrattuna.
-
Omassa kärryssäni on kesäisinä alkuperäisiä kevyemmät peltivanteet.
Ainoat oikeasti kevyet Aluvanteet, jotka itsellä on olleet, pyörivät Skoda Favoritin alla. Siinä olikin vissiin kitsas tsekki säästänyt kalliissa materiaalissa..
-
Toinen asiaa on : Kestävätkö nä. pinnavanteet kun laitetaan painavaan , voimakkaan m-pyörään, joka käy vuodessa aika paljon km,jä matkaajoissa ja kuormalla huonoilla teillä.
Esimerkiksi 70-luvulla GL 1000 Hondan alkuper. pinnavanteet kestivät aika huonosti ja motoristit joutuivat vaihtamaan näitä.
Omalla GL - m-pyörällä ovat vielä tänä päivänä pinnapyörät käytössä - ovat kestäneet .(ajan vähän tällä museorek.m-pyörällä nykyään.)
Borrani - eikö se ole LAATU-tavaraa?
-
Ainakin veteraanikilpäpyöräilijät pitävät Borrania arvossa. Myös kahvilakilpureiden rakentelijat.
Hyvä pinnapyörä on lujempi kuin valupyörä. Toinen etu pinnapyörässä on että se varoittaa viasta etukäteen jota valualumiini ei tee.
Enduropyörät, painavatkin, varustetaan pinnapyörillä. Pinnapyörä on myös jossain määrin joustava rakenteeltaan eli ei ota ihan helposti itseensä esteeseen ajettaessa.
Vanhoista valuvanteista, eritoten seitsemankymmentäluvulta kahdeksakymmentäluvun lopulle, pitää olla hieman huolissaan koska alumiini ei ole vakaa materiaali vaan se "vanhenee" eli sen kiderakenne karkenee ja siitä tulee haurasta. Vanteet voi tarkastaa halkeilun varalta käyttämällä tunkeumanestettä ja -jauhetta tai "kehitettä".
http://www.ndt-tukku.com/product_catalog.php?c=9
-
Taitaa noissa rapapyörissä olla sen pinnavanne siksi, että on kevyempi ja kolhittua vannetta voi jonkin verran moukaroida suoraksi ja vaurion sattuessa ei tarvi vaihtaa koko vannetta, vaan pelkkä kehä.
-
Kyllä valuvanteitakin voi oikoa. Pitää vain tietää keinot millä saa valualumiinin notkeaksi. Itse en ole tehnyt mutta joskus 90-luvulla lähettelin Brittein saarille Guzzien valuvanteista oiottavaksi. Osotetta en enää muista mutta Larion vanteista oli kysymys. Paluupostissa tulleista vanteista näki että lämpökäsittelyä oli suoritettu. Vanteet olivat suorat joten ei tarvinnut muuta kuin vetää miranoli pintaan.
Osoitteen ko pajalle löysin jo edesmenneen Awol-Magazinen ilmoitussivulta.
Tässä viimeisimmät terveiset Awolin webmasterilta: http://www.slingshot.uk.com/awol/
-
Silti, selvästi edullisempaa tapella kieron pinnavanteen kanssa, kuin valuisen. Joka kylästä löytyy heppu, joka vaihtaa kehän, valuvanteen jollekin muulle, kuin itselle oikaisijaa ei niinkään..
-
Oletteko muuten kuulleet/lukeneet, miksei Guzzitehdas laittoi pinnavanteet uuteen California-mallin. Moto-Guzzi sentään käytää pinna-pyöriä ainakin 4,ssä eri malleissa, muttei isoimmassa luokassa-custom
1400 cm3. ?
Löytyykö "syy " Atlantin toiselta puolelta - ettei Ameri -motoristit tykkäävät pinnavanteista. - Ja ne vaatii tietysti enemmän puhdistusaikaa jos haluaa Hienoiksi, kiiltäväksi kuin uudet ovat - ja tää on ehkä
tärkeää ainakin customväen piireissä! Mutta Victory- malleissa ja HD-m. ainakin muutamissa malleissa ovat pinnavanteet alkuper.varuste.
Harvoin käytetään tänään Touringmalleissa pinnavanteita.
Toinen asiaa ovat ADVenture-mallit; kuten Stelvio ja BMW.