Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: mika - Joulukuu 27, 2013, 11:55:11 ap

Otsikko: Vaihdevipu
Kirjoitti: mika - Joulukuu 27, 2013, 11:55:11 ap
Löytyisiköhän keltään ylimääräistä vaihdevipua ? Tämähän tulee sinne vaihteiston peräosaan siirtoakselille.

Mika 0400 165810
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 27, 2013, 14:18:39 ip
Pääsevät sekä akselin että vivun spoorit salakavalasti kulumaan ajan kanssa jos kiristysruuvi on löystynyt/jäänyt löysälle. Monennäköisiä korjauksiakin on tullut nähdyksi. Tyypillinen väliaikaiskorjaus on ottaa vipu irti ja levittää kiristysrakoa suuremmaksi poistamlla siitä metallia ja toivoa että akselissa on vielä sen verran karheutta että kiristymistä tapahtuu.

Nyt kun akseli on jo valmiiksi kulunut niin uusi osa ei välttämättä tuo kuin hetken avun. Siksi se pitää saada istumaan hyvin akseliin niin että spoorit osuvat kohdilleen täysin eivätkä vain osittain. Varmin keino on uusia akseli samalla kertaa.

Olen usein maininnut puhtauden tärkeyden. Jostain syystä tätä näkyvissä olevaa aluetta ei näytetä puhdistettavan muun pesun yhteydessä eikä siten huomata lian sisällä tapahtuvaa kulumista/välystä. Kiristyksen tarkistus riittäisi pesun yhteydessä. Samalla on hyvä puhdistaa ja voidella myös kytkinvivun saranatappi joka on siinä aivan vieressä. Kerran vuodessa.

Uusien osien kyseessä ollen voi laakerilukite spooreissa auttaa pitkäänkin mutta jos pienintäkin liikettä pääsee tapahtumaan ei siitäkään ole kuin haittaa.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: mika - Joulukuu 28, 2013, 15:26:13 ip
Moi !!
Kyseessä ei ole spoorituksen löystyminen. Tein tuohon V7 Sportiin muutoksen, vaihdoin vaihdevivun vasemmalle puolelle. Jarruvipu siirtyi taasen oikealle puolelle. Eurooppalaisissa V7 Sporteissa oli alunperin vaihteet oikealla puolella. USA-malleissa oli toisenlainen vivusto ja vaihteet vasemmalla. Joutui vielä vaihtamaan toisenlaiset alarunkoputket (850 T3) ja löysin Ameriikan Ebaystä vivuston jo viime talvena. Alkuperäisillä alarunkoputkilla olisi pärjännyt kyllä myöskin, mutta niitä olisi pitänyt vähän rälläköidä. V7 Sportin alkuperäisiä runkoputkia ei löydy ihan joka marketista joten jäi rälläköinnit tekemättä.
Tämä vaihteiston vipu pitäisi olla nyt tätä taivutettua mallia. Alkuperäinen on tässä pyörässä suora.
Teo Lamersilta ei kyllä löydy vipua ainakaan verkkokaupasta...


- Mika
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 28, 2013, 17:33:38 ip
Pitänee tutkia oma varasto. Menee muutama päivä ennen kuin pääsen tallille.
Toinen vaihtoehto on valmistaa tuommoinen kunhan on mitat.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 28, 2013, 19:21:13 ip
Eikös tuo ole terästä? Kävisi siis mikä vaan aihioksi ja muokattavaksi hitsaten ja hieroen
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 28, 2013, 22:52:07 ip
Ostin pyörän 2008. Tokana vuonna alkoi vaihde liikkua huonosti. No minä tietämättäni sitä vaihdevivustoa säätämään ja hieman se auttoikin.
Nurmen Make huomasi - kokemuksestaan - tuon vivun olleen hyvin löysässä. Vipu löystyy akselin suuntaisesti ja yrittää liukua pooreista pois. Hän vaihtoi kuusiokolopultin sijaan tavallisen pultin, koska se on helpompi kiristää itsekin.
Sen jälkeen olen sen joutunut remppaamaan useasti ja myös reissun päällä. Kerran vaihdoin ja kiristin pultin ihan apinan raivolla ja lisäsin vielä nylock-mutterin ja jousiprikan alapuolelle. Pitkä pulttihan menee läpipulttina.
Ja taas - sama löystyminen. Tähän kuuluu suomalaisia pieleenmenon ja suuttumuksen sanoja...  >:(
No irrotin koko vivun ja, kuten MM:kin totesi, sahasin tuon kiristysraon auki kun se oli kiristynyt ihan pohjaan vaan ei enää kiristänyt. Mutta taas sen vaan löystyy. Lisää po. sanoja...
Ilmeisesti se  materiaali venyy ja väsyy. Lisäksi on huomattava, että varsinainen poljivivusto ikäänkuin toispuoleisesti kampeaa, joten siinäkin saattaa olla osasyy.
Talven aikana on tarkoitus joko
a) Porata 5mm reikä alapuolelta läpi ja akseliin asti ja vetää siihen jenka ja kuusiolukitusruuvi+luja Locktite paikalleen. Tällä varmistan sen, että vipu ei liiku enää akselisuunnassa siis pooreista pois.
b) Porata akselinsuuntainen 4mm reikä vivun ja akselin saumakohtaan ja naputella putkisokka siihen Loctiten varmistamana. Tämä arveluttaa, koska poraaminen tehdään akseliin ja siihen kohdistuu sitten myös lyöntiä ( naputusta). Voipi olla, ettei ole hyvä konsti näin.
c) Poraan vivun ja akselin läpi 4 tai 6 mm reiän ja siihen sitten pulttia ähräämään.
Oliskos MM:lla tähän jotain mielipidettä? Lähinnä tuon akselin poraamiseen...

Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: mika - Joulukuu 29, 2013, 11:54:29 ap
Moi !!

Motomecca-puljusta näyttäisi löytyvän vipuja hintaan 35€ / kpl. Tuohon hintaan en viitsi alkaa tekemään...
https://www.motomeccaspares.com/products/search.php
Stucchilta 64€.
Varaosanumero on muuten: 18258201
Tarvitseeko tilata useampi ??

- Mika
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 29, 2013, 15:19:21 ip
Lainaus
Oliskos MM:lla tähän jotain mielipidettä? Lähinnä tuon akselin poraamiseen...

Lähinnä nuo kaikki luettelemasi kikat ovat enemmän tai vähemmän tekohengitystä tai hätävarakorjausta, valitettavasti. Vasta akselin ja vivun vaihtaminen uuteen korjaa vamman lopullisesti.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: NorgeGTL - Joulukuu 30, 2013, 13:22:44 ip
Quotassa oli samaa vikaa, että poljin niivittyi pois useita kertoja. Minulla ainakin auttoi kunnollinen pohdistaminen ja Loctite. Seuraavaksi vaihdetaan tuo em. osa.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 31, 2013, 15:06:46 ip
>> asta akselin ja vivun vaihtaminen uuteen korjaa vamman lopullisesti. <<

Niin..tuota... sama ongelmahan on kohta taas edessä? Ja tuo akselin vaihtaminen...eikös sekin ole suuritöinen toimenpide?
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: NorgeGTL - Joulukuu 31, 2013, 15:30:30 ip
Ai se oli se ylempi vipu... Perun puheeeni mutta kai se akselin pooritus kestää ja vipu kuluu.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 31, 2013, 17:08:19 ip
Yleensä helpommin vaihdettava osa on pehmeämpi, mutta jos kiinnitys on pitkään löysällä, niin meneehän ne molemmat pilalle.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: Ikkala - Joulukuu 31, 2013, 17:58:16 ip
>> asta akselin ja vivun vaihtaminen uuteen korjaa vamman lopullisesti. <<

Niin..tuota... sama ongelmahan on kohta taas edessä? Ja tuo akselin vaihtaminen...eikös sekin ole suuritöinen toimenpide?


Voisiko noiden vipujen materiaali tai rakenne olla jossain välissä muuttunut kun ei vanhemmissa tuommosia ongelmia ole. Kävin molempien calien vivut tutkimassa ja tivistä on. Kilsoja noilla romuilla nyt takana yhteensä pian 450tkm ja alkuperäiset vipstaakit.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: mika - Tammikuu 04, 2014, 17:15:02 ip
Uusi vipu löytyi !! Tarkastakaapa vivun ruuvin kireys, ettei booritus mene pilalle......
- Mika
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2014, 19:04:41 ip
Mulla jäi pikkulohkossa koneen vaihdon yhteydessä kirimättä. Irtosi sitten vitosella, risteykseen hiljennellessä. Kiva tunne, kun valot vaihtuu ja poljin lerpattaa alhaalla ilman vastetta  ;D
Näköjään isossa pikkulohkossa riittää putu lähteä paikaltaan vitosellakin..
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: egon - Tammikuu 05, 2014, 10:13:05 ap
Booriliitoksen elämänkaari alkaa lyhenemään silloin kun se saa olla vähän aikaa hiukan löysänä jolloin käyttö ja tärinä syövät boorien sivuja, mutta samalla tappipuolen kosketuspintaa tynnyrin muotoiseksi ja reikäpuolen kosketuspintaa trumpetin muotoiseksi. Sen jälkeen nipistysruuvilla on vaikea saada liitokseen niin paljon kitkaa ettei trumpetti pyörähtäisi tynnyrin päällä ja alkaisi syödä liitokseen uutta väljyyttä. Timo EV:n tapauksessa pikkubudjetin operaatio taitaa olla uuden vivun hankinta ja pipettipullollinen niin stydyä laakerilukitetta kuin kaupasta löytyy. Sitten vaan osat puhtaiksi, lukite väliin ja pultti kireelle. Noista reikätempuista on ittellä mopopoika-ajoilta sen verran kokemusta etten ryhtyisi.

Olen nähnyt muissa koneissa senkin tempun, että väljäksi mennyt liitos on voideltu ns. kemiallisella metallilla ennen kokoonpanoa. Siinähän on hartsiin sekoitettua metallipölyä, josta tulee komposiittiin hurjasti jäykkyyttä ja kovuutta, joita väljän boorin tiivistykseen tarvitaan.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TimoEv - Tammikuu 05, 2014, 10:36:52 ap
Taitaa olla helpoin ja halvin ensin hankkia uusi vipu. Ilmeisesti tuossa kävi niin, että se tehtaan kiristys oli jäänyt ( sekin ) huonosti tehdyksi. Ja sen jälkeinen löystyminen söi ajan kanssa tuon vivun boorit jne. Se eka löystyminen - kiristys - väli kun oli ajallisesti toista vuotta ja matkassakin liki 20´000 km.
Jospa kokeilee uudella, pesee akselin ihan puhtaaksi ja sitten jotain Loctitea väliin ja kunnon kiristys. Ei ainakaan pahemmaksi mene.

Muuten kiitoksia kaikille osaaottaville. Mielenkiintoinen keskustelu ja toivottavasti heräsi muissa ajatus tarkistaa tuo kireys.
Otsikko: Vs: Vaihdevipu
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 05, 2014, 17:24:32 ip
Kunhan se Loctite menee sinne pultin kierteeseen. Sinne boorin väliin ei kannata laittaa tasan mitään. Loctite (joo, tiedän että niitä on eri seoksia) tulee sieltä itse pois välistä ja kiristää liitosta vain hetken aikaa. Sama juttu noiden kemiallisten metallien kanssa. Niitä ei ole tarkoitettu mekaanisiin, liikkuviin liitoksiin. Belzonalta ja muilta löytyy kemiallisia metalleja, epoksi seoksia, joilla voi rakentaa vaikka kierteitä tai koneen koppia, mutta nekään eivät ole tarkoitettuja boorin korjaajaksi. Sellainen korjataan vaihtamalla tai koneistamalla eri kokoinen hammastus. Kaikki kaljatölkkipellin paloja pienempi silppu tulee itse eläessään pois. Kemialliset "korjaukset" kuuluvat jobbareiden myyntifiksaus -kansioon..