Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: rimpjar - Joulukuu 05, 2013, 15:10:45 ip
-
Kannattaa lyödä heti rahat kouraan. ei kait tuosta mene veroakaan enään.[url]] (http://[/url)mene veroakaan enään.http://http://www.blocket.se/vastmanland/Moto_Guzzi_T5_Polis_51017952.htm?ca=21&w=3
-
JOS olisi joustavampi vakuutuskäytäntö, niin voisi hankkia useamman pyörän (ja mielellään!).
Vaikka vain erilaisille ilmoille, vuodenajoille ja ajoalustoille...
... ja Guzzeja kaikki tietysti :D
-
JOS olisi joustavampi vakuutuskäytäntö
Mikäs vakuutuskäytännössä mättää: itsellä useita pyöriä. Kaikissa pakollinen liikennevakuutus. Tekee tällä hetkellä 13€ per pyörä per vuosi. Jos otan vaikka Guzzirallia varten yhden niistä liikenteeseen tekee viikonlopun kolme liikenteessäolopäivää muutaman euron lisälaskun sekä hieman tietokonehommia liikenteeseen otto- ja poistoilmoituksista. Kaskovakuutusta, jos sellainen on, voi siirtää pyörästä toiseen. Siitä ei tule lisäkuluja. Sama koskee bonusten siirtämistä.
-
Millä tavalla laskettuna tulee tuo 13€?
-
13€ on vakuutuksen vuosimaksu jos pyörää ei ole otettu liikenteeseen lainkaan.
-
Silloin kyse ei ole liikennevakuutuksesta, vaan seisontavakuutuksesta.
-
Lasku nimenomaan on liikennevakuutuksesta. Jos seisonta-ajalla ajaa vaikka kolarin niin liikennevakuutus kyllä korvaa sen siten kuin sen kuuluukin mutta perästä päin Vakuutusyhdistys rokottaa liikenteeseenottoilmoituksen tekemättä jättämisestä. Tämän voi tietenkin tulkita toisinkin mutta tosiasia on että kerran liikennevakuutettu on vakuutuksessa riippumatta siitä onko tehty liikenteeseenottoilmoitusta.
Joka tapauksessa tuon kolmentoista euron maksun lisäksi menee joitakin euroja per pyörä per päivä sen jälkeen kun on tehnyt liikenteeseenottoilmoituksen. Olen tämän käytännön katsonut olevan edullisin tapa moottoripyöräillä. Toisaalta usean moottoripyörän omistaminen ei niin edullista sitten olekaan. Ylläpitokuluja tulee hankintakuluista puhumattakaan.
Yleensä menee niin että aloitan kauden Californialla toukokuun puolenvälin aikaan. Sitten Cali seisontaan ja Breva liikenteeseen jossain juhannusviikon tietämin. Riippuu perheenjäsenen lomista. Veteraanirallia varten saatan otta Benellin kolmen päivän vakuutukseen. Kun ollaan mökillä niin kaikki pyörät ovat seisonnassa ja elokuussa taas ajetaan vaikka Californialla. Ei päällekkäisiä vakuutuksia ja kustannus on, huomioon ottamatta pyöräkohtaisia 13€ vuosimaksuja, sama kuin olisi ajanut kauden vain yhdellä pyörällä. Hiukan suunnittelua vaatii kun minimi seisonta-aika on yksi kuukausi liikennöintikausien välillä. Mutta sen kun muistaa niin ei tule yllätyskuluja. Bonus kaikissa vakuutuksissa 60%.
Ensi kesä saattaa olla erilainen kun, tai jos, Sääksjärvi Trike valmistuu, menee läpi jarrutestistä sekä katsastuksesta niin sillä ajettaneen hieman enemmän. Mutta se ei koske niin kovasti minua kun pyörä on perheenjäsenen nimissä.
-
Aika hyvä systeemi mm.
Mikä vakuutusyhtiön nimi ja onko kaikki sun liikennevakuutukset ns vanhoja liikennevakuutuksia. Saako nykyään edes ostaa semmosia?
-
Ainakin If:ltä saa valita, kummantyylin vakuutuksen haluaa. Omassa on ympärivuotinen ja rouvan pyörässä olosuhteiden sanelemana seisonta-ajallinen.
-
Jos ei halua suurkapitalistia rahoittaa niin on olemassa vielä vakuutusyhdistyksiä joihin voi ryhtyä osakkaaksi kuten Pohjantähti. http://www.pohjantahti.fi/vakuutukset/
-
Bonus kaikissa vakuutuksissa 60%.
Joskus oot maksanut enemmän, koska olet saanut kerrytettyä täydet bonukset kolmeen pyörään. No lähisukulaiselta sai joskus muinoin siirrettyä toisen nimiin ja myöskin työsuhdeautosta omiin nimiin bonuksia.
-
Noi bonukset ovat ihmeellisiä. Pyörässä on 70/70 % ja autossa samat. Auto on firman nimissä, joten ne olivat neuvoteltavissa, pyörän bonukset olen itse kerryttänyt. Oman auton bonukset menivät aikoinaan tyttärelle, hän oli autossa haltijana. Enpä saakaan niitä takaisin. Toisaalta auton bonukset voi siirtää pyörään, muttei päinvastoin. Voi olla, että tieto on jo vanhaa, vakuutusyhtiöajoistani on jo + 20 v.
-
Joskus oot maksanut enemmän
Ei ne kaikki bonarit ole moottoripyörällä tienattuja. Osa on neuvoteltu ja ainakin kaksi bonuskertymää on hankittu henkilöautolla silloin kun niitä sai vielä siirrellä ajoneuvoluokasta toiseen. Pitää vain olla tarkkana että ei päästä bonuskertymää vanhenemaan. Esimerkiksi ajoneuvon myynnin yhteydessä voi unohtua että siinä oli bonukset...
Nykyisin ei taida saada enää siirrellä eri ajoneuvoluokkien välillä bonuksia. Autosta toiseen ja pyörästä toiseen mutta ei niiden välillä.
-
Bonukset säilyy muistaakseni viisi vuotta nykyjään. Eli aika kova unohtelija saapi olla..
Neuvotteluista puheen ollen; rouvalla oli jostain syystä jo lähtöbonukset korkeammat, kuin minulla. Hankki ison pyöränsä muutaman vuoden minun jälkeeni ja meni jo ohi bonuksissa? Enkä ole vakuutusyhtiöltä pyytänyt pyörääni mitään. Outoa.
-
Laki sanelee että sukupuolten välillä ei saa olla syrjintää vakuutusasioissa.
Silti hintaeroa voi olla iästä, tilastollisesta onnettomuusherkkyydestä, ja henkilön vakuutushistoriasta johtuen. Saattoi olla muitakin syitä joita en nyt muista. Itse olen liukumassa kalliimpaan vakuutusluokkaan iästäni johtuen. Tilastot osoittavat että tietyssä iässä alkaa riski onnettomuuteen kasvaa ja siksi vakuutuslaitokset perivät jo ennakkoon kovempaa hintaa vakuutuksesta ettei tule pahasti tappiota...
Kun tehdään uusia ajoneuvoluokituksia voi käydä näin: http://www.iltalehti.fi/autot/2013121217823661_am.shtml
-
Mikä on 'rekisteröimättömän ajoneuvon lakisääteinen liikennevakuutus' - mitä asiaa rekisteröimättömällä on liikenteeseen? ???
-
Pari kesää sitten pojan (mopo)mönkijää liikennekäytöstä poistaessa sanoi (OP-Pohjola) yhtiössä virkailija, että voimassa oleva liikenevakuutus pitäisi olla vaikka ajaisi vain omassa aidatussa pihassaan.
Kummaksi on nykyaika mennyt ja tekee maalaisjärjen käyttäjistä rikollisia.
Kohta kai V koneen käynnistämisestä pitää maksaa teostomaksua, kun soi niin nätisti ;D
-
Se on ihan sitä varten, että jos mopo kaatuu vaikka mummon posliiniastiaston, naapurin kissan tai minkä tahansa päälle, niin vakuutus on olemassa ja korvaa. Kotivakuutustahan ei kaikilla ole.
-
Liikennevakuutuslaki, 2 §:
"Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä:
<snip>
4) kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin."
Mitäpä muuta rekisteröimättömällä krossipyörällä? Ns. 'maastossahan' ei saa ajaa. ???