Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Marraskuu 20, 2013, 22:00:06 ip
-
Kysellään hieman.
Miten sammutat pyöräsi ?
Avaimesta tai tappokytkimestä . ? ?
Havaitsin juuri ettei avaimesta mainittavaa hiljentymistä tapahdu.
Mr
-
Vain hätätilanteessa tappokytkimestä.
Normaalisti käytän aina virta-avainta.
Se on vain tapa. En ole miettinyt onko asiasta mitään etua kun käyttää tappokatkaisijaa.
Jotkin Guzzi-mallit toimivat siten että kun tappokytkin on off-asennossa niin silti virrat päällä ollessa starttinapista painaessa startti pyörii mutta kone ei käynnisty. Sama asia jos sivutuki on alhaalla kuten on joissakin California-malleissa. Olen huomannu että jotkut käyttävät sivutuen alas laskemista pyörän sammuttamiseen.
-
Tätä on muistaakseni udeltu aiemminkin. Avaimesta, kun kerran siitä lähtee virrat päällekin, niin siitä poiskin. Ei jää tapponappula vahingossa päälle..
-
Avaimesta, mutta tappokatkaisijaa on hyvä välillä virkistää.
-
Ei kai teknisesti asialla ole merkitystä... ???
Minä sammutan yleensä avaimesta, mutta toisinaan tapponappulasta. En koskaan sivujalan avulla.
Ihan toisesta asiasta; Joskus ( 1970-luvulla... ) sanottiin, että pitkään virrat päällä ilman käynnistystä polttaa puolan.
Onkos tästä kenelläkään kokemusta?
-
Niin voi käydä jos on kärkisytytys. Elektronisessa tai digitaalisessa sytytyksessä ei sitä varaa ole.
-
No näin minäkin sitä olen pähkäillyt. Mutku tuo konevehjesähkö on vähän tuntematon. Paljon paremmin pysyy käsissä tuo 400V pitania. Ja tietenkin hitulesähkö...
-
Mulla joskus lämpeni puolat, kun virtalukko hajosi Lariosta. Muuten sammui virrat, mutta puolille tuli yhä pientä jännitettä.
-
Ei kai teknisesti asialla ole merkitystä
Joskus on tarinoitu täälläkin siitä että Guzziologyn mukaan niissä ruiskuguzzeissa, joissa ecu saa erikseen tiedon "tappokytin painettu/ei", tällä olisi ehkä merkitystä. Tarina kertoo, että jos ei meinaa käynnistyä heti, tappokytkimestä virrat pois. Taas päälle ja uusi yritys. => Olisiko vaikka niin, että käynnistysrikastus lähtee varmuudella toimimaan, tiedä häntä (?). Pitäisi kokeilla vielä se, että laittaa ihan Base Fuel Map:iin lisää syöttöä tilanteessa "kierrokset ihan alhaalla" (700 rpm), tästäkin olen lukenut kommentin että näin jonkun kohdalla alkoi käynnistymään nopeammin.
-
Mulla joskus lämpeni puolat, kun virtalukko hajosi Lariosta. Muuten sammui virrat, mutta puolille tuli yhä pientä jännitettä.
Vaihdoitko koko virtalukon...
MR
-
Kyllä. Hajosi vielä kappaleiksi irrottaessa. Nyt paikallaan traktorin virtalukko ;D
-
Tarkistelin Calia jo ajoissa kevättä varten ja hain hain esille sivutuen turvakytkimen johdo liitospään tankin alta ja yhdistin sen tuelta tulevaan. Kokeilin toimivuutta ja toimii kuten pitääkin. Tuli vaan mieleen, että miksiköhän se johto on irrotettu ? Onko laitteen kanssa yleensä jotain ongelmia? Cali on ollut minulla 4 kesää ja nyt muistin etsiä johdon kun tankki oli pois. Jätin litoskohdan tankin ulkopuolelle että jos tulee ongelmia niin on helppo irrottaa.
-
Tuli vaan mieleen, että miksiköhän se johto on irrotettu ?
Eiköhän suurin osa calien sivujalan kytkimistä ole jo ohitettu tavalla tai toisella.... Ainakin mulla on molemmista. Kone pysyy käynnissä kun pyörä on sivujalalla.
-
>> Kone pysyy käynnissä...<<
Kyllä mun Cali pysyy käynnissä sivujalan varassa. Vasta vaihteen kytkeytyminen stumppaa myllyn.
-
Sulla onkin melekeen uusi se cali :P Noissa vanhemmissa on vähä yksinkertaisemmat systeemit. Jalka joko on pitkällä tai ei.
-
Jackaali ei anna edes pumpulle pyörintälupaa jalka alhaalla.
Eiköhän se johto ole monella juuri siksi irti, että voi vaikkq lämmityskäyttää pyörän vierellä seisten tai varusteita pukien.
-
Joskus 20v sitten eräs Californian omistaja soitteli huhtikuussa ja kertoi että on sahannut Calin akun ja autonkin akun tyhjäksi. Bensa vaan haisee mutta ei käynnisty. Tulpat on vaihdettu kastuneiden tilalle, jne. Vähän säälitti sanoa että vaihda keskituelle ja laita sivutuki ylös. Kymmenen minuutin päästä tuli uusi puhelu jossa kerrottiin pyörän jo käyvän....
-
Kyllä. Hajosi vielä kappaleiksi irrottaessa. Nyt paikallaan traktorin virtalukko ;D
Kokeilen jolloinkin purkaa myös. Sammuttaminen ei pyörän pahimpia puutteita ole .
On vain aikaa tyyriit nuo virtalukot..... 92 tai 55 €.
Tai miten sen ottaa.....
MR
-
Itse olen joissakin vanhemmissa Guzzi-malleissa modifioinut sähköjärjestelmän virtalukon osalta siten että sen kautta kulkee vain ohjausjännite ja releet hoitavat virran syötön asianmukaisiin kohteisiin. Suurin syy virtalukon ja kahvojen yhteydessä olevien katkaisijoiden ennenaikaiseen kulumiseen on että niiden läpi kulkee käyttövirta suoraan ja aiheuttaa kipinöintiä kytkettäessä että galvaanista syöpymää. Releistämällä pääsee kyseisestä vaivasta eroon. Tarvitaan muutama kytkentärele. Tankin alla on yleesnsä sen verran tilaa. Suosittelen mikroreleitä. Tilankäyttö lähes puolittuu tavanomaiseen releriviin verrattuna. Suosittelen käyttämään myös relejalkoja joita voi koota palkiksi ja vetää johdotuksen niihin niin releiden vaihto jatkossa on helppoa. Tosin mikroreleet ovat varsin kestäviä. Itsellä ei ole hajonnut yhtäkään.
-
Varsinkin noissa 80-luvun kahvoissa on naurettavaa materiaalia kaikki sähköäjohtava. Kupariliuskat ovat kirjaimellisesti paperinohuita ja niiden olisi tarkoitus jaella käyttöjännitettä ja virtaa luotettavasti..
-
Kiesus mikä jortikka !!
Tuohon pituuteen mahtuu puolet Fordson Majoria
"Melkein koko pyörä = kate" pitäsi taas purkaa. Alakautta kiinnitys ja ei mitään avaimilla irroitettavaa. Nyt kyllä ajetaan tuurilla 10 vuotta.
MR