Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tommi - Marraskuu 18, 2013, 11:28:19 ap
-
Oisko hyviä neuvoja, että miten ja millä kannattaa poistaa maali ja kiillottaa sylinterikannet? Katselin kromausten hintoja ja tulin siihen tulokseen, että DIY systeemillä mennään. :)
-
Siis ihan koko kannet vai venttiilikopat?
-
Kansien ja sylinterien kiillotus ei täysin kiiltäväksi onnistu sillä materiaali ja rakenne eivät oikein sovellu siihen. Lasikuulapuhalluksella saa siistiksi ja eräänlaisen mattakiillon. Venttiilikopat on hieman helpompi homma. Sitä varten on hyvä omata kiillotuskone sekä nurkkia varten esimerkiksi Dremel ja huopalaikkoja. Paineilmatoiminen karahiomakone on vielä Dremeliä tehokkaampi. http://www.motomatti.fi/2012/01/pyoriva-viila.html
Itselle rakentelin tämmöisen vehkeen: http://www.motomatti.fi/2013/08/bling-bling-kone.html
Tässä hieman tulosta: http://www.motomatti.fi/2013/10/kiilloitusta.html
Kaupan kiillotuskoneillakin saa kiiltävää mutta kokemukseni mukaan ovat hieman voimattomia tuohon omaani verrattuna.
-
Ilmajäähdytteisen koneen sylintereitä ja kansia ei paljon kannata kiillotella. Mitä kauniimpi silmälle,
sitä tuhoisampi koneelle. Jos mustaksi maalatun sylinterin lämpösäteilylle annetaan arvo 1, voi
oikein hyvin kiillotetun alumiinin olla 0,02 eli 1/50 tuosta. Mahtaisi käydä kuumana.
Netistä voi etsiä "surface emissivity".
Tuossa on yksi taulukko:
http://www.raytek.com/Raytek/en-r0/IREducation/EmissivityTableMetals.htm
Tarkennuksena:
Ilmajäähdytteisessä suurempi osa jäähdytyksestä tapahtuu siirtymällä ilmaan kuin säteilemällä ja
osuus on sitä suurempi mitä suurempi ilman (pyörän) nopeus on. Eli kiillotus vaikuttaa eniten
liikennevaloissa seistessä. Mitään lukuarvoja en onnistunut löytämään.
-
No ny meni termit persuuksilleen. Venttiikoppia tarkoitin. :)
-
Kyllähän venttiilikopat kiiltäviksi saadaan. Yleisesti poikkeavaa käytöstä koska jo muutaman vuoden ajan ihmiset ovat halunneet mattamustaa. Ei sekään ole ihan helppoa koska alumiinin pinta täytyy puhdistaa hyvin että musta "väri" säilyy pitkään.
-
Onko venttiikoppien pulttien kiristyksessä joku momentti?
-
Nurmen Make sanoi joskus, että 10nm olisi momentti.
Muita mielipiteitä saa olla...
-
Vein oman Calini venttiilikopat kromattavaksi Amoilaan. Samalla kiillotetaan laturikopan kansi. Se puolalainen Wittmann ei kromaa enää. Omistaja kuoli.
-
Muista sitten laittaa rosteriset aluslaatat venttiilikoppien ruuvien alle. Muutoin ruuvin kanta pyöräyttää kromit irti ja siitä lähtee korroosio liikkeelle. Kromin ja alumiinin sähköinen potentiaali kun on sieltä huonommasta päästä jos ajatellaan korroosion etenemistä alumiinissa. Samoin lämpölaajenemiskerroin on kovin erilainen. Toivottavasti ei jää huokosia kromauksessa.
-
Alumiinia ei suoraan kromata, alle kasvatetaan joku muu metallikerros. Esim. kupari. Näin ainakin ammattilaiset kertovat. Loppukäyttäjälle tosin yks lysti, ei vaikuta ulkoasuun tms.
-
-80 luvulla kromautin silloisen Cali II:n venttiilikopat,ihan täällä kotimaassa. Lopputuloksena oli se, että ajelin pari seuraavaa vuotta Le mansin kopilla. Eipä kestänyt kromi kiinni. Tässä syy ,miksi MX-7?? Calissa on sellaiset kopat,jos joku sitä on ihmetellyt.
-
Olen kromaamisessa alumiiniin nähnyt sellaisenkin menetelmän mitä käytetään muovin kromauksessa: alumiinin päälle ruiskutetaan eräänlainen metallimaali ja sen päälle tulee kromaus. Ei kovin kestävä sekään.
Nuo venttiillikopat (kulmikkaat versiot) ovat kuitenkin sellaista seostettua alumiinivalua jotka on helppo kiillottaa hyvin kirkkaiksi sinällään. Sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa: vahata hyvin ja uusia kiilloitus aika-ajoin (Kerran vuoteen. Uusintakiillotus on helppo homma) tai kiilloituksen jälkeen pyyhkiä asetonilla ja etanolilla ja jättää kuivaan paikkaan hapettumaan hetkeksi (pariksi päivää) jolloin syntyy oksidikerros pintaan. Kiilto hieman heikkenee mutta on varsin kestävä. Näin tehtiin ennenaikaan lentokoneiden alumiinipinnoille.
Alumiinin lakkaus kirkkaalla lakalla on se vihonviimeinen vaihtoehto: hetken aikaa hyvän näköinen mutta kiilto ei säily.
Paras pinnoitus alumiinille on rakentaa sen pinnalle keraamikerros eli eloksointi eli anodisointi. Se kestää alumiinissä erittäin hyvin ja värin voi valita halun mukaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Anodisointi
-
Tuossa voisi toimia maalauksena kromimaalaus: http://www.hautakoski.fi/palvelut/kromimaalaus (http://www.hautakoski.fi/palvelut/kromimaalaus)
Ei siis mikään kilikoli-"kromimaali", vaan hopeanitriitti(?) maalaus. Samaa ainetta kuitenkin, kuin peileissä.
-
Hyvä detaljitieto Motomatilta nuo aluslaatat. Ei olisi itse tullut ajatelleeksi. Saatan ihan mielenkiinnosta kokeilla venttiilikopan pulttien anodisointia noin harjoittelumielessä. Jos se onnistuu, niin anodisoin myös venttiilikoppien päällä olevat mitkä lie ilmanohjaimet, niin saa vähän väriä sylinterien päihin.
-
Tein tänään joutessani listaa niistä osista mitkä California Kolmosessa voi helpohkosti kiillottaa ja tehdä siten helppohuoltoisemmiksi. Vanteita en ajatellut ryhtyä lankaamaan. Muita osia kuitenkin löytyi että naamansa mustaksi saa kunhan pääsen aloittamaan. Tai aloitinkin jo hiukan ja testasin minkä verran vaatii työtä Calin lakattu venttiilikoneiston koppa. Viitisen tuntia meni yhden kopan kohdalla siihen että pääsisi kiillotusvaiheeseen: http://www.motomatti.fi/2013/11/alumiiniosien-puhdistusta-ja-kiillotusta.html