Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 16, 2013, 14:32:56 ip

Otsikko: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 16, 2013, 14:32:56 ip
Kun ministeriötä myöten pyritään ajosuoritteen verotukseen siten että yksilön liikkumista moottoriajoneuvolla valvotaan aktiivisesti on herännyt vakava epäilys siitä että näitä tietoja saavat käyttää muutkin viranomaiset sekä tahot joille asia ei suoranaisesti kuulu. Sitä ehkäisemään on asetettu kansalaisaloite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 16, 2013, 15:24:48 ip
Kovasti on kohistu kybervakoilusta. Vaan on se asia tehty sikäli hienosti, että urkinnan kohde ihan itse lähettää tiedot niitä haluaville. Jaa miten?

No, ostapas Nokian Lumia. Siinä talletetaan kalenteri, tehtävät, yhteystiedot, hakukoneen haut, näppäimen painallukset jne. "pilveen". Tuo pilvi vain "sattuu" olemaan Microsoftin palvelimella. Autonavigointi toimiakseen vaatii Nokia-tilin, joka toimii myös "pilvessä", jne.

Siispä ihan kaikki ystävät, tuttavat, liiketuttavat, liikeyhteydet jne. menevät suoraan eteenpäin. Kun navigoit esim. firman pihalta asiakaskäynnille vaikkapa erääseen lento-organisaatioon Tikkakoskelle, niin kas, pilvessä onkin tieto siitä kuka olet, mistä firmasta, ketä menet tapaamaan je mihin. Jolloin yksinkertainen päättely toteaa, että yrityksesi myy tuotteita Y ja B  Suomen Ilmavoimille. Ja kaikki tuo tieto ihan itsesi lähettämänä ilman sen kummempaa hakkerointia. Ja NSA kiittää hiljaisesti...
Viruhotellin kuuntelujuttu takavuosina oli ihan lasten näpertelyä tämän rinnalla.

Joten - mieti tarkkaan mitä teet puhelimen kanssa. Minä esim. poistin ihan kaikki verkkoyhteydet ja sen käytön tuossa Nokia Lelua 925 -puhelimesta. Ja esim. otin käyttöön paperikalenterin...

Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 17, 2013, 00:11:45 ap
No, mulla on sitten ilmeisesti jo vanhentunut malli Lumia 800 - se navigoi ilman datayhteyttä, jos kartta on ladattu etukäteen  ;)
Eikä mulla mitään Windows-tiliäkään ole.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 17, 2013, 09:51:40 ap
Ei auta verkkoyhteyksien katkaisu. GSM-aikakautena puhelimen sijainti ym. käyttö tallentuu järjestelmiin oli se sitten matopelinokia 5110 tai lahnamallin 925. Lumioissa voi estää sijaintitiedon jakamisen. Silloin vain suuri osa sovelluksista lakkaa toimimasta tai uusia ei voi ladata. Työpuhelimissa kait työnantaja määrittelee yksityisyysasetukset ym käytön bisnesten edistämiseen.

Taloudellisin ratkaisu tuohon verotusasiaan olisi luopua erillisesestä ajoneuvoverotuksesta kokonaan ja olla pelkän alv:n ja polttoaineverotuksen varassa. Räjähdysmäiseen kasvuu lähtevä liikennevälineiden kauppa moninkertaistaisi verokertymän. Polttoaineverolla kontrolloitaisiin ajosuoritetta euroopan eniten niinkuin tähän astikin. Tämä seikka on vaan itsestäänselvyytenä päässyt unohtumaan.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Marraskuu 17, 2013, 10:27:30 ap
Verottajaa kiinnostaa kilometripohjainen verotus, koska se turvaa
verokertymän sähkön käytön pikkuhiljaa lisääntyessä. Autosähköllähän
ei voi olla eri veroa kuin tavallisella töpselisähköllä.

Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: aj@ - Marraskuu 17, 2013, 10:30:42 ap
Ei se mihinkään ole unohtunut, vallalla vaan on semmonen kuvitelma, että jos monesta paikasta nyhtää, tulee enemmän. Vähän sama juttu, kun lukee Hesaria tai talouslehtiä, tuppaa junnutoimittajilla olemaan käsitteet sekaisin ja kun isoista luvuista puhutaan, on tuo pilkun paikka hakusessa. Kattokaa nyt vaikkapa näitä sijoitusneuvojia ja muita pankkiireja. Antaisitteko rahanne sellaisten ihmisten hoitoon, joilla ei vaikkapa lamasta ole mitään käsitystä, joille raha todellakin on vain vaihdon väline ja hommat hoituvat sujuvasti somessa ulkoaopittuja fraaseja vaihtaen. Sama jengi se ahneuksissaan on nämä seurantasysteemitkin suunnitellut. Vähemmän " innovatiiviset " tinttitukat ja jakkupuvut ovat hakeutuneet virkamiehiksi ministeriöihin ja kuntiin jakamaan kaltaistensa oppeja. Tämä on tulevaisuus ja sillä mennään. Monellako ministerillä on muuten ollut verokirja joskus kapitalistin hallussa ?
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 17, 2013, 12:23:49 ip
Ken tietää kuinka paljon on jo rahaa palanut kun kaikenmaailman komiteat on tätä ITS-valvontaa tutkinut   >:( ?? Täällä meillä vaan on maan tapana asettaa turhanpäiväiset komiteat itsestäänselvyyksiä tutkimaan !
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 17, 2013, 13:10:56 ip
>> Silloin vain suuri osa sovelluksista lakkaa toimimasta tai uusia ei voi ladata. <<

Niin...Vaan - kuten olen itse todennut - järjellisiä, tarpeellisia ja käyttökelpoisia sovelluksia on todella vähän. Suurin osa on tehty pelkkään pelaamiseen tai itsetarkoituksena ja siksi, että puhelinta voidaan myydä niiden sovellusten saatavuuden vuoksi. Parisen vuotta sitten verrattiin kummassa kaupassa on enemmän erilaisia ladattavia Nokialla vai Applella.
Tärkein kohderyhmä näyttää olevan <25v, jotka roikkuvat Naamakirjassa, Twitterissä yms. sosiaalisessa mediassa ihan vain sen vuoksi, kun kaveritkin on. Ts. kun se kerran on hienoa ja kaveritkin on. Todellisia sovelluksia esim. yritysmaailmaan on todella vähän. Ja niistäkin suuri osa on tyyliin "Kauppalehti-mobiili".

Moniko soittaisi yrityksen kilpailijoille ja kertoisi, että menen huomenna Mikkeliin Firma Oy:n projektipäällikkön NN luokse myymään meidän tuotetta "Vimpain Z1". Hintaa on 2570€ + alv ja katetta 15%. Vaan sama asia työnnetään johonkin epämääräiseen pilveen, jossa se onkin lähes jokaisen saatavilla. Jippii?
Ja Yenkkilässä NSA:n kaveri soittaa paikalliselle yhetyshekilölle ja kertoo, että "...samanlaisia tuotteita kuin Te teette suomalaiset tekevät,  käyttävät ja myyvät ja tässä kaikki tiedot...".

Eikä tuosta ole kuin lyhyt harppaus siihen, että kotiin tulee Trafin lasku "Yleisen maantien käyttäminen ajalla 16.8.2014 - 18.8.2014 matkalla H:ki - Mikkeli - Jyväskylä - H:ki. Matkaa y km ja laskutus xsnt / km. Maksuaikaa 14 pv. Ulosottokelpoinen ilman erillistä oikeuden päätöstä."
Odottakaas vaan...

Nooh...en ole katkera tai pessimisti - paremminkin realisti.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 17, 2013, 13:37:18 ip
Oot oikeassa. Ei auta muu kuin luopua kaikista nykyajan hömpötyksistä ja ryhtyä viljelemään maata alkuperäisen luomusti, pitämään karjaa, metsästämään ja kalastamaan omiksi tarpeiksi. Myydä ei tuotteitaan voi, koska heti ollaan vahtimassa EU-vaatimuksenmukaisuuksia ja tukiedellytysten täyttymistä. Pärettä poltellen kirvesvarsia veistellen talvi-illat kuluvat viihde-elektroniikan tai tietotekniikan häiritsemättä.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 17, 2013, 14:12:59 ip
Toisin sanoen Pentti Linkolan linjalle   8)
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 17, 2013, 15:12:16 ip
Pentti Linkola julisti vielä kymmenkunta vuotta sitten että taudit ja sodat tappavat epäkelvot yksilöt. No kuinkas kävi: herraan iski diabetes. Katsoi olevansa sen verran tärkeä henkilö yhteiskunnassa että poikkeuksen voi tehdä juuri hänen kohdallaan ja ottaa vastaan yhteiskunnan tarjoama hoito. Jotenkin teesiensä uskottavuutensa kärsii...

Aika kauas meni tuosta ITS-aiheesta mutta, kuten huomataan, "tietoyhteiskunnalla" on konstinsa koukuttaa mukaan, varsinkin enemmän alapäällään ajattelevan nuorison osalta. Sopivaa sisältöä ja nopeita liikkeitä niin "tinttitukkakin" viihtyy.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 17, 2013, 17:58:43 ip
Ei auta verkkoyhteyksien katkaisu. GSM-aikakautena puhelimen sijainti ym. käyttö tallentuu järjestelmiin oli se sitten matopelinokia 5110 tai lahnamallin 925. Lumioissa voi estää sijaintitiedon jakamisen. Silloin vain suuri osa sovelluksista lakkaa toimimasta tai uusia ei voi ladata. Työpuhelimissa kait työnantaja määrittelee yksityisyysasetukset ym käytön bisnesten edistämiseen.
<snip>

Tallentuuhan se, mutta ei ole niin tarkka kuin GPS eikä taida tieto mennä NSA:lle?
Työpuhelimen asetuksista ei työnantaja sanonut koskaan mitään.  ;D
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 17, 2013, 20:12:45 ip
Sitten KUN tämä runnotaan läpi kansallisella tasolla, ei tarvitse olla selvännäkijä tietääkseen kuka infrastruktuurin ja käytettävän tekniikan maksaa. Tasan tarkkaan kaivetaan artistin taskua..
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 17, 2013, 21:48:43 ip
Montakohan vuotta järjestelmää pitää pyörittää ennen kuin se tuottaa enemmän verorahoja kuin mitä siihen on mennyt. Tietysti riippuu E/km hinnasta. Investoidaan eri momentilta tietysti, niin alkaahan se heti tuottaa.

Ennen kuin mennään enmpää tietotekniikan syövereihin, niin on mahdollista käyttää muitakin pilvipalveluita kuin MS:n skydrive ja salata yhteydet niin, ettei NSA:kaan viitsi myyntitykin tarjouksia seurata saati sitä, missä se viilettää.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 18, 2013, 18:24:04 ip
<snip>
Ennen kuin mennään enempää tietotekniikan syövereihin, niin on mahdollista käyttää muitakin pilvipalveluita kuin MS:n skydrive ja salata yhteydet niin, ettei NSA:kaan viitsi myyntitykin tarjouksia seurata saati sitä, missä se viilettää.

Eipä taida NSA:ta moinen kiinnostaa, mutta kyllä kaikissa kaupallisissa salauksissa NSA:n mentävä ovi on.  ;)
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 18, 2013, 23:04:36 ip
Onko tietoa? Kaikenlaiset salaukset pystytään avaamaan. Kyse on vain ajan käytöstä ja tarpeesta. Tuskin muu paljon todellisuudessa kiinnostaa kuin asekaupat arabiterroristijärjestöille ym hankkeet niiden ympärillä.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2013, 12:23:18 ip
Tänään tuli Ollilan ryhmältä tietoa miten pitäisi älyliikenteessä toimia. Ohessa yhteenvetoa aiheesta.

Loppuraportti: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4374050
kokeiluin kohti kilometriverotusta: http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4374131
”Kyllösen mukaan nykyinen verojärjestelmä on monimutkainen ja siinä on monia eri palasia.” http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4374205
Tietoturva ja yksityisyyden suoja: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4374178
oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4374245
Kustannusarvio englanniksi: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4374311
Käyttöön perustuvan liikenteen verotuksen vaikutusten arviointi valtakunnallisilla liikennemalleilla:  http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4374338
KV tarkastelu: http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4374367
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 16, 2013, 13:56:23 ip
En hämmästy sitten yhtään, kun tuo Ollilan komitean ajatus realisoidaan ja kas - laitteet, ohjelmat yms. onkin valmiina jo eräällä yrityksellä, joka on perustettu Nokian puhelinten raunioille ja jota johtaa kuin sattumalta Iso-Jorma...
Ja tänään tuli julkisuuteen koko homman tarkoitus: Verotulojen lisääminen ja varmistus. Se on tosin verhottu johonkin ekoteroorismiin tms. jonka nimissä saa tehdä ihan mitä vaan.

Eikä tuo asia ole ihan helppo: Miten hoidetaan esim. auto-junassa -tilanne? Tai se, että samaa autoa käyttää moni perheenjäsen. Saanko minä lainauksen korvikkeeksi pyytää naapurin Masalta verokorvausta? Eikös se sitten ole vuokrausliiketoimintaa? Hyvitetäänkö työmatkat jotenkin silloin kun julkikulkimoita ei sujuvasti ole? Entäs km-korvaukset?
Näitä ei kai laboratorinhoitaja Kyllönen - joka nimitettiin ministeriksi - ole edes miettinyt, saati että olisi päähän pälkähtänyt.

Anoia toivo on Eduskunta. Joten kaikki nyt pommittamaan omaa edustajaa...
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 16, 2013, 17:47:52 ip
En nyt lukenut noita linkkejä, mutta en pitäisi ihmeenä, että oikeasti vähän ajaville läiskäistäisiin vakiovero, joka kaikkien on maksettava. Sitä sitten perustellaan sillä, että kaikki autonomistajat saavat osallistua veronmaksutalkoisiin..
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 16, 2013, 17:48:48 ip
<snip>
Ennen kuin mennään enempää tietotekniikan syövereihin, niin on mahdollista käyttää muitakin pilvipalveluita kuin MS:n skydrive ja salata yhteydet niin, ettei NSA:kaan viitsi myyntitykin tarjouksia seurata saati sitä, missä se viilettää.

Eipä taida NSA:ta moinen kiinnostaa, mutta kyllä kaikissa kaupallisissa salauksissa NSA:n mentävä ovi on.  ;)

Ja nyt Ruotsin vakoilujen yhteydessä tuli sivulauseessa ilmi, että kyllä kännyköiden sijaintitietojakin kerätään, saadaan kuulemma selville, kuka kenenkin kanssa kokoontuu. Olin siis väärässä: kyllä myyntitykin ja muiden tiedot siis joutuvat tietokoneiden analysoitaviksi.  ;D
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: egon - Joulukuu 17, 2013, 10:24:02 ap
Juu, tuossa on ensisilmäyksellä ainakin se ero verojen keräämisen kannalta, että uusia autoja ostelee moni seniori, jolla on ostovoimaa ja mukavuudenhalua, mutta ei kovinkaan paljon käyttöä uudelle autolle. Samoin on ostovoimaisia perheitä, joissa ostellaan uusia kauppakasseja silloin tällöin ja niillä ajetaan hintsut 5000 km vuodessa. Jos veron kokonaistuotto halutaan pitää ennallaan, niin näiden vähän liikkuvien autovero siirtyy paljon ajaville, siis jolla on esim. pitkä työmatka.  Sama pitkää matkaa ajava väki maksaa lisäksi isot polttoaineverot. Tårta på tårta sanoo svenssonit.
 
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 17, 2013, 10:57:19 ap
Kysehän on verotulojen lisääminen. Verotulothan laskevat / ovat laskeneet mm. pienen kulutuksen takia ja vaikkapa sähköautojen myötä.
Komitea ehdottaa varsinaisen autoveron poistamista vastaavasti. Eivät kuitenkaan ole kertoneet, että Suomessa on Euroopan halvimmat autot. Tämä johtuu siitä, että autotehtaat pitävät hintoja alhaalla Suomen kovan verotuksen vuoksi, että edes vähän myytäisiin uusia autoja. Nyt kun/jos vero poistuu, niin ihan varmasti tehdashinnat nousevat. Eikä alv kuitenkaan poistu.
Joten - yhä edelleen autoilun kustannukset kohoavat.
Kertoivat asiaa kompensoitavan vaikka heille, joilla ei ole julkikulkimoita lähellä sujuvasti käytettäväksi. Tällaisia paikkoja on jopa pääkaupunkiseudulla; Asuu vähän Kehä III:n ulkolaidalla ja käy töissä eri pitäjässä, niin kas - työmatkaa julkisilla saattaa olla yli 2 h suuntaansa, kolmella vaihdolla ja kilsan kävelyllä...Ja omalla autolla alle puoli tuntia. Näin oli esim. minulla...Ja asun Espoossa...

Mutta onneksi tällaisesta rahasta riittää mm. kehitysapuun ( lue: rahan syytäminen Afrikkaan ), Rilollisille siirtolaisille ( lue: pakolainen ) tai vaikkapa kulttuuriin ( lue: Guggenheim ).

En! En ole katkera, mutta kuitenkin...Ja nytkin sataa räntää...ja Italiatar tallissa... Eikä tiedä koska... Huoh!



Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 17, 2013, 11:59:00 ap
Kun nyt ole selaillut noita tekstejä aiheenpiiristä niin missään ei sanota että laite laitettaisiin myös moottoripyörään. Lähes koko ajan puhutaan autoista ja jossain sivulauseessa käytetään sanaa ajoneuvo. On merkittävä määrä ajoneuvoja joihin veroperusteista ajoneuvovalvontaa ei tule. Esimerkiksi ammattikäytössä olevat kuorma- ja linja-autot ja ilmeisesti myös taksit.

Odotan mielenkiinnolla sitä hetkeä kun jokin tai joku keksii että moottoripyöräthän ovat täysin tarpeettomia ajoneuvoja ja haitaksi liikenteessä ja saastuttavatkin enemmän kuin autot. Niille pitää saada kovemmat maksut!
(Saastutusperuste on se että moottoripyörien Euronormi päästöjen osalta laahaa muutaman vuoden perässä autojen vastaavaa.)
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 17, 2013, 12:13:39 ip

Kertoivat asiaa kompensoitavan vaikka heille, joilla ei ole julkikulkimoita lähellä sujuvasti käytettäväksi. Tällaisia paikkoja on jopa pääkaupunkiseudulla; Asuu vähän Kehä III:n ulkolaidalla ja käy töissä eri pitäjässä, niin kas - työmatkaa julkisilla saattaa olla yli 2 h suuntaansa, kolmella vaihdolla ja kilsan kävelyllä...Ja omalla autolla alle puoli tuntia. Näin oli esim. minulla...Ja asun Espoossa...
uoh!





Itsekin asun täällä Jyväskylän äveriäässä kehyskunnassa ja täältä kulkee tasan yksi auto kohti Nykäskylää aamuisin. Sillä ajaen pääsisin 15 kilometrin matka noin tunnissa ja silti olisin useamman kilometrin etäällä työpaikasta. Iltapäivällä myös yksi kyyti käytettävissä. Leikkaa vaan työpäivästä liikaa, kun saapuu työpaikalle aamulla puolen yhdeksän aikaan ja lähtee ennen puolta neljää. Ei työnantaja kauaa katsele. Eli oma kyyti on välttämättömyys.
Jännä nähdä miten tämän oikeasti käy, jos päätöksentekijät tajuavat, miten helppoa rahaa tässä on luvassa, ei tasapäistämiskeinoja edes mietitä..
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 17, 2013, 12:18:33 ip
Olette asian ytimessä: jossain kohtaa tavoiteasettelua mainittiin verotuksen ns ohjaavista vaikutuksista. Tarkoittaa sitä että kuljet julkisilla tai muutat työpaikan viereen.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 17, 2013, 13:15:54 ip
Minä kirjoitin pitkän epäkohta-mailin parille kansanedustajalle.
En tiedä auttaako, mutta edes jotain...
Nyt kaikki - siis ihan jokainen - pommittamaan "omaa edustajaa". Hyvänä esimerkkinä TunturiTT:n työmatka. Samanlaisia löytyy jokaiselta ja jos ei löydy, niin ainahan
voi väittää asuvansa jossain perällä ja käyvänsä töissä toisella puolella...

Tässä hyvä esimerkki Ääliöpitäjän toimista:
karttalinkki: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=vihtil%C3%A4inen&srs=EPSG%3A3067&y=6690190&x=362497&lang=fi.
Tämä talo kuuluu Vihtiin eikä anomuksista huolimatta saa liittyä Espooseen. Ei, vaikka on monesti jo.... Kartastakin näkee miten hyvät kulkuyhteydet ovat "kirkolle".   
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: aj@ - Joulukuu 17, 2013, 13:56:22 ip
Me olemme jotenkin kummallinen kansa. Jos meille jotain tarjotaan, on se kahdesta huonosta vaihtoehdosta valitsemista. Jos joku asia on saatu hilattua ylös, ei sen alentamista tietenkään edes harkita - nyt puhutaan siis verotuksesta. Tässäkin on kyse polttoaineen hinnasta, jota ei pahemmin voi korottaa, keksityistä käyttömaksuista ilman kestävää pohjaa ja yhä vähemmän kuluttavista moottoreista. Huono yhtälö. Periaatteessa alvin pitäisi sivistysmaassa riittää, mutta sellainen emme ole ja siksipä meillä on tässä tapauksessa tietenkin autovero ja siitähän peritään alvin suuruinen elvi ( komission huomautuksen johdosta ), joka tietenkään ei ole edes alan yrittäjälle vähennyskelpoinen kuluerä. Lopullinen vaihtoehtoehto tulee olemaan erilaisten tie- ym. maksujen korottaminen, tai tuo Nastolan Neron, Ollilan GPS. Siitähän tietysti pitäisi päättää nopeasti, vaikka kenellekään ei ole edes edes selvää, mitä, mistä ja minkä suuruisena homma hoidettaisiin. Onneksi Tietosuojavaltuutettu, Autoliitto ja jopa VVM mm. ovat ilmoittaneet homman olevan vähintäänkin kysenalaista. Siispä erilaisia maksuja korotetaan ja vaihtoehtoina meille tarjotaan ainakin keskusteltavaksi asti " minkä maksun tai veron Sinä, arvoisa veronmaksaja, haluat nousevan". Kateus on muutenkin kamala kansantauti ja tästä saadaan taas lisää oireita. Suoran sanoen: tämä touhu vituttaa aivan suunnattomasti. Lisää vitutusta luo se, ettei demokraattisilla vaaleilla valituilla edustajillamme ole kuin muutamalla ollut verokirja kapitalistin hallussa. Pitää sorvata sellainen lainsäädäntö, etteivät erilaiset viran- tai toimenhaltijat kunnista ja valtiolta saa osallistua parlamenttivaaleihin. Ei taida onnistua, nehän siellä istuvat.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: LeCa - Joulukuu 17, 2013, 15:49:37 ip
No nythän me saadaan tämän vakoilusatelliitin myötä hoidettua varmaan myös vakuutusasiat kuntoon.
Ei kait sitä tarvi jatkossa maksaa liikennevakuutusta tai kaskoa muuta kuin siltä ajalta mitä ajoneuvo liikkuu ja käyttää valtion maantietä.
Palo- ja varkausosuuden voi hoitaa pienellä perusmaksulla. Päästään eroon tästä ikiaikaisesta ongelmasta, että jos omistat vaikka kaksi tieliikennekelposta ajoneuvoa, niin maksat täyttä vakuutusta molemmista vaikka et pysty ajamaan kuin yhdellä. Perustelu on tähän asti ollut se, että  joku muu voi ajaa vaikket sinä itse ajaisi.

Tälleen joulun alla voi kirjoitella näitä epärealistisia toivelistoja vaikka joulupukille. Ja joulun jälkeen poliitikolle. Sama vaikutus. Raha puhuu.
Valtiolla on kirstu tyhjä ja kohta verotetaan hengittämisestäkin. Ollilan edustamilla piireillä se kirstu on vielä vähän vajaa ja laitoja korotetaan koko ajan. Siinä suhteessa Ollilan piirit on kyllä ihailtavan tasapuolisia, että nylkevät samalla tarmolla tässä hommassa sekä valtion, että kansalaiset.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: GMies - Joulukuu 18, 2013, 08:24:22 ap
Ei kilometriverolle!

http://www.adressit.com/ei_kilometriverolle
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Marko - Joulukuu 18, 2013, 09:03:31 ap
Ennemmin kannatusta tänne.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Riittävällä kannatusmäärällä tuo menee eduskuntaan asti.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: LeCa - Joulukuu 20, 2013, 19:43:06 ip
(https://pbs.twimg.com/media/Bbw-po5CAAAub3B.jpg)
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: BrevaHessu - Joulukuu 20, 2013, 20:14:31 ip
Laitoin kyllä  kannatukseni kansalaisaloitteesseen, mutta kyllä LeCan kannanotto on hiton hyvä ;D.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: aj@ - Joulukuu 20, 2013, 21:42:28 ip
Tuo Lecan mielipide on kyllä niin hyvin havainnollistettu, ettei voi kuin olla samaa mieltä. ( yhtyä malliin.....? )
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Veekax - Joulukuu 20, 2013, 21:43:35 ip
Verottajaa kiinnostaa kilometripohjainen verotus, koska se turvaa
verokertymän sähkön käytön pikkuhiljaa lisääntyessä. Autosähköllähän
ei voi olla eri veroa kuin tavallisella töpselisähköllä.

Tätä on helppo kompata. Kunhan vaan homma pysyisi ns. hanskassa tuolla viranomaispuolella? Kyllä e-ajoneuvot yleistyy ja oletus on, että ajosuoritepohjainen verotus koskee nimenomaan niitä, ei polttomoottorilla päästeleviä - mahdollinen/todennäköinen polttoaineveron väheneminen on kompensoitava jollakin mallilla joka on suht oikeudenmukainen (?)
Mutta oon myös varma siitä, että oli (sähkö- tai hybridiajoneuvojen) ajosuoritten valvontatsydeemi mikä tahansa, siihen kehitetään rinnalle härövälppiä, toinen toisensa jälkeen...  ::)
Jos/kun siis ajan sähkörollaattoria tai ehkä hybriditrikea silloin kun tuo verotusmalli on käytössä (jos edes henki kulkee tuolloin), täytyy vaan nykäistä piuhat irti (enkä tarkoita omaa hengitysavustus- ja sydäntahdistinta  ;D ) ennen mutkateille lähtöä... :-X
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Camn - Joulukuu 20, 2013, 22:39:33 ip
Tässä F-Securen M.Hyppösen veret seisauttava esitys siitä, miten meidän kaikkien kaikki asiat tiedetään ("ilman yksityisyyttä ei ole demokratiaa"):
http://www.ted.com/talks/lang/fi/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html (http://www.ted.com/talks/lang/fi/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html)
Kuvaliitteenä tuosta esityksestä erään naapurimaassa oleskelevan nimeltä mainitsemattoman henkilön vuotama kalvo siitä, mistä päivämäärästä lähtien mikäkin tunnettu palvelu on ollut "niiden" käsissä.

SK pääkirjoitus tänään:"Uusi teknologia luo hyvää eikä sitä pidä pelätä. Ihmiskunta on vasta alkumetreillä suuressa muutoksessa, joka vaikuttaa kaikkeen elämiseen vääjäämättömästi ja pysyvästi. On keskusteltava mahdollisuuksien rajoista. Kansalaisen valvomisen rinnalla on säilyttävä yksilön vapaus. On löydettävä uusia keinoja kansalaisten keskenään ristiriitaisten tarpeiden tyydyttämiseksi oikeudenmukaisesti. Missä määrin ihmisellä itsellään on oikeus määritellä omat tarpeensa ja valinnanvapautensa, milloin viranomaisen sallitaan ohjata häntä?".
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Veekax - Joulukuu 20, 2013, 23:49:36 ip
Kyllä sähköauton akkujenlataustakin voi verottaa erikseen. Lehdistössä on ollut
jotain juttua sim-kortin tapaisen systeemin kehittämisestä tähän tarkoitukseen.
Nykyäänhän sähköajoneuvoja pääsee lataamaan ilmaiseksi mistä/kenen pistorasiasta vain ::)
Toisaalta tuo sim-systeemi on jo käytössä. Ei ole mainos mutta näitä asennetaan.
 http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2710%3b2772%3b19184
Pekka

Joo, noinhan se menee, on verotettavissa (ja/tai laskutettavissa) jos käytössä olisi RF-ID tai SIM (tai vastaava) tunnistettavuus ja lataus suoritetaan esim. kaupallisesta latauslaitteesta. Mutta kyllä autoissa (tai yleisemmin sähköajoneuvoissa kuten hybridiautot, akkuskootterit, -pyörät ja jotkin e-mp:t) on myös ns. onboard latureita, jolloin riittää kun kytkee kaapelin normi schuko pistorasiaan... Ja mites verotat kaveria joka lataa omasta "voimalaitoksesta" (esim aurinkopaneelit tai vaikka oma vesivoimala  ;D) jos ei ajosuoritepohjaa/ -seurantaa olisi?
Tällä hetkellä varsinaisia standardeja ei ole saatu aikaiseksi  - ja uskoisin että "hetken" kestää ennen kuin kaikki "mahdollisuudet" on "kiveen hakattu"... :-\
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: BrevaHessu - Joulukuu 21, 2013, 00:26:09 ap
Nykypäivänä autot pitäisi kulkea sähköllä, mutta talot ei saisi lämmetä sähköllä. Jos talo lämmitetään sähköllä, niin piipusta ei tule mitään saastetta. Ymmärrän kyllä että sähkön tuottaminen aiheuttaa saastetta, mutta kannatan silti sähkön käyttöä.  Tässä kannanottoni energian käytöstä, jos se ketään kiinnostaa.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 21, 2013, 19:33:26 ip
Tässä F-Securen M.Hyppösen veret seisauttava esitys siitä, miten meidän kaikkien kaikki asiat tiedetään ("ilman yksityisyyttä ei ole demokratiaa"):
http://www.ted.com/talks/lang/fi/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html (http://www.ted.com/talks/lang/fi/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html)
Kuvaliitteenä tuosta esityksestä erään naapurimaassa oleskelevan nimeltä mainitsemattoman henkilön vuotama kalvo siitä, mistä päivämäärästä lähtien mikäkin tunnettu palvelu on ollut "niiden" käsissä.

<snip>

Erinomainen linkki!
Verratuna siihen, mitä jo nyt tapahtuu, Ollilan esitys = peanuts!
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: ALi - Joulukuu 22, 2013, 11:57:37 ap
SS-järjestelmä (SateliittiSeuranta) uhkaa romuttaa viimeisenkin luottamuksen kannustavuuden käsitteeseen.
Ensin ajettiin onnistunesti saasteetomampaan liikkumiseen ja "palkinnoksi" tarjotaan rangaistuksenomaista km-veroa.
Sen sijaan, että verotulojen keruu kohdistettaisiin ansiottomaan arvonnousuun, kuten vaikkapa finanssitalouteen, niin täsmäverotuksen kiikaritähtäimessä ovat tuottavat työntekijät, heidän kallis aikansa (julkinen- vs. yksitysliikenne), tuottavuus ja hyvinvointi. 
Tätä ei oma pääni tahdo ymmärtää, että pannaan kapuloita talouden rattaisiin ja ostovoimaa heikennetään.
Kaikkihan siinä häviävät, että omillaan tulemisen kynnys nousee ja yhä useampi putoaa kuin eno veneestä.
( Oletuksena siis, että pienituloisemmat ajavat halvemmilla eli enemmän kuluttavilla vanhoilla autoillla ja näin maksaisivat verona isomman osan tuloistaan.)

Pink Floyd soi minunkin LP/CD kiekoissa ja sauna lämpiää puukiukaalla.
15 vuotta vanha auto kulkee kotimaisella uusiutuvalla E85:llä.
( https://www.youtube.com/watch?v=fgIenHbEv10 )
Softamuunnosta i.e.Nevadaan olen myös miettinyt - hyvän asian edistämiseksi.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: ALi - Joulukuu 22, 2013, 12:19:04 ip
"Politiikan" sijaan tekniikasta:
Kaavailtu järjestelmä sisältää heti lähteissään useita porsaanreikiä, kun sitä on perusteltu yksityisautoilun verottamisella, jolloin ulkopuolelle jätetään muut ajoneuvoluokat.
Hyvää tämä tietäisi moottoripyöräharrastukselle ja kansanhuville kiertää autoilun "ylimääräisiä" veroja.
Meillä on vuosien saatossa ollut vähäveroisia maastureita, lava-autoja, piilofarmareita, stw-pakuja, korinvaihtobuumeja jne jne.
ITS syystemin ulkopuolelle jäisi kuorma-autoiksi rekisteröidyt Hummerit ja muut "isot" paketti-/tila autot.
Ulkopuolella olisivat myös L7e nelipyörät eli isot mönkijät/yli 5kw "mopo"autot jne.
( esim. http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusin-suomalainen-auto )
( tai e-mopoauto http://www.alibaba.com/product-gs/1259772911/Brand_new_open_top_convertible_cool.html )

Sähkökulkupelien suurimpaan ongelmaan eli akkuihin (paino+hinta) on viimein löytymässä helpotus.
( http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/uusi+ihmeakku+mullistaa+sahkoautoilun/201312587213 )
Eli hiljalleen ajoneuvovalikoima siis taas "vääristyy" ja veropohjaan täytyy tehdä uusia muutoksia...
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 22, 2013, 12:43:17 ip
Asiasta hieman sivuun.
ALi kirjoitti:
Lainaus
Softamuunnosta i.e.Nevadaan olen myös miettinyt

Itsellä aiheesta kokemusta parin ajokauden ajalta. Siis ajamista RE85:lla (E85). Kyseessä digitaliosidulla moottorinohjauksella varustettu California T3 vm -82.
Ilmajäähdytteisessä moottorissa on etanolin käytön kannalta yksi ongelma: kone käy liian kylmänä. Pitäisi olla säätyvä jäähdytysjärjestelmä (vesijäähdytys) että toimintalämpötila-alue laajenisi. Alle 15 asteen ulkolämpötilassa kulutus nousee merkittävästi eli käyttöhyötyä ei etanolin polttamisella synny. Ahtimen asentaminen parantaa hieman hyötysuhdetta ja tarjoaa enemmän tehoa kuin bensiinikäyttö + ahdin.
Jatkan asian tiimoilta kokeita vielä ensi keväänä tuolla samalla Californialla mutta tähänastiset kokemukset osoittavat että ilmajäähdytteinen mottoripyörä toimii etanolikäyttöisenä hyvin vain lämpimissä olosuhteissa ilman erikoistoimenpiteitä.

Softamuutos Nevadaan on suhteellisen helppo: Onnistuu GuzziDiag Reader/TunerPro/GuzziDiag Writer-ohjelmien yhteiskäytöllä. Valmiita softamuutoksia etanolille ei ole, ainakaan vielä, saatavissa.

Tässä kokemuksia alkoholin käytöstä ja muustakin rakentelusta ja vastuksista: http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 22, 2013, 13:19:22 ip
Saahan tuota ilmajäähdytteistä lämmitettyä, tekee kauluksen sylinterille. Pienellä suunnittelulla pyöreän pytyn ympärille tuosta tekee säädettävän. Helpoin tapa lienee rajoittaa jäähdytysripojen ilmankiertoa, vaikka teippaamalla yksi väli kerrallaan ja kokeilemalla sopivaa teippausta. Kannestahan Guzzi eniten lämpöä ilmaan luovuttaa.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 22, 2013, 13:48:56 ip
On ollut suunnitelmissa tuo sylinterien suojaaminen viimalta. Jonkinlainen räppänä pitäisi suunnitella sylinterin yläosan ja kannen ympärille. Ulkonäkö lienisi jossain Pappatunturin ja Kuplan sylinterien suojauksen tietämillä. Helpommaksi ja käytännöllisemmäksi tulisi varmaan hankkia tarkoitukseen sopiva moottoripyörä jossa on jo valmiiksi vesijäähdytys. Mutta tämä nyt ei liity aiheeseen mitenkään.
Otsikko: Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
Kirjoitti: Hajakenttä - Tammikuu 03, 2014, 18:02:50 ip
Vuoden vaihteessa nousi alkoholin (juomien) verotus. Luin lehdestä viinien veron nousseen eniten. Jännityksellä tänään luin hyllyjen reunoista hintoja, ja hämmästys oli suuri kun ei ne olleetkaan nousseet, ainakaan paljoa. Myyjä kertoi maahantuojan ja valmistajan maksavan veromme. Kun hinnannousu alentaisi menekkiä, asia korjataan alentamalla hintaa, jossa näkyy olleen ilmaa sopivasti. Jos professori PP aidosti halusi vähentää kulutusta, kansanterveyden hyväksi, niin metsään meni.

Viime vuonna ei noussut polttoaineiden vero, mutta edellisessä vuodenvaihteessa nousi. Polttoaineiden hinta on kuitenkin laskenut puolitoista vuotta hitaasti. Raakaöljyn hinta riippuu vaikka mistä muusta tahansa, mutta ei meidän veroista. Kuka siis maksoi meidän polttoaineverojemme korotuksen? Varmaan öljynjalostamot, tai kauppiaat. Jos vihreät veljemme ja siskomme halusivat pelastaa maailman öljynpolttoa vähentämällä, niin metsään meni.

Kun vuonna n poistuu ajoneuvojen myyntihinnasta vero, siirtyäkseen kilometrimääräiseksi veroksi, ajoneuvotehdas huomaa maksaneensa suomalaisten ajoneuvoverosta ainakin osan myymällä, menekkiä turvatakseen, tuotteensa alle ohjehintojensa. Ja kun menekki nyt korjaantuu, korjaa hinnat oikeaksi, lakaten maksamasta veroja, jotka suomalaiset nyt maksavat siis itse. Jos herra valtio halusi suomalaisten uudistavan ajoneuvokantaansa vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi, niin metsään meni, mutta verojen määrä säilyi tai lisääntyi. Maksaja vaan vaihtui. Samalla kaikenlainen sähkön tuottaminen verottomasti auringosta ajoneuvoille, joka nyt olisi vielä täysin kannattavaa, käy täysin kannattamattomaksi.