Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: teemu-O - Marraskuu 05, 2013, 21:08:10 ip

Otsikko: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: teemu-O - Marraskuu 05, 2013, 21:08:10 ip
-01 Cali Stonea pitäisi vähän "parannella" talven aikana ja ensimmäinen ulkonäöllinen seikka on laitteen korkeus. Keulan madallus on jo selkeä, mutta takajousitukseen pitäisi kunnon toteutus. Eli onko tietoa mitkä olisivat sopivat takaiskarit Caliin, pituus noin 29-30 cm ja jotka olisivat riittävän kantavat 2 hengen matkailuun. Eikä kunnon säätömahdollisuuksistakaan haittaa olisi...
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 05, 2013, 21:15:34 ip
Kun madaltelet niin katso että perävaihteen asento kardaaniputkeen nähden on kuitenkin suht normaali sillä peräöljy karkaa kardaanitunneliin eikä sitä ole tarpeeksi sitten siellä perävaihteessa.
Tai ainakin katsoa ettei ole tämä tilanne: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 05, 2013, 21:36:53 ip
Chopper.fin luettelossa on Progressive suspensioni  pamppuja halutuissa mitoissa. Pitäisi riittää Calin painoille, kun käyttävät hurlidurleissa. Kaveri hankki moiset amerikkalaiseensa ja toimi ihan ok. Oli perusmalli, 412:t.
Ebayn kautta löytyy mitoilla hakemalla mitä vain. Jos siis lompakossa on ryhtiä.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: teemu-O - Marraskuu 05, 2013, 22:06:26 ip
Joo, toi motomatin pointti on kyllä hyvä, täytyy vähän tutkia ja mittailla ennen kuin ryhtyy varsinaisiin toimenpiteisiin asian tiimoilta. Kiitoksia avusta.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 06, 2013, 09:40:03 ap
On taas kerran kysyttävä tätä, kun en vieläkään tiedä: Miten valitaan nuo iskarit? Kyllä sen ymmärrän, että ne on sovittava kiinnityksiin ( onko standardi? ) ja pituuttakin oltava riittävästi. Mutta se kantavuus / jäykkyys / tms.?
Vai onko vain luotettava valmistajan / myyjän taulukkoon " nämä sopivat Caliin"-tyylisesti...
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: teemu-O - Marraskuu 06, 2013, 10:31:31 ap
Kiinnitykset eivät ole standardit, mutta saahan niitä muutettua esim. holkkeja tehtyä tms. Kantavuus juttu on sitävastoin niin kuten TunturiTT mainitsee "Pitäisi riittää Calin painoille, kun käyttävät hurlidurleissa", eli arviokaupalla. Esimerkkinä juuri Progressive Suspensionin takapumppuja ei ole valmiiksi Guzzeille mitoitettuna, pitää vain arvioida vähintään saman painoinen dollarihymy ja siitä sitten mennään "toivotaan toivotaan" asenteella. Ja jos ei sovi, niin myydään sitten eteenpäin ja koitetaan minimoida tappiot...
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 06, 2013, 11:55:22 ap
Niin, tarkennetaan; jos riittää Dynaan, niin varmasti riittää kantavuus Caliin.
Jos haluaa oikeasti valita hyvät tuotteet, kannattaa ensin speksata, mitä niiltä haluaa. Ensin ehkä haluttu ajokorkeus ja haluttu kantavuus. Sen mukaan voi arvioida jousia, tähän löytyy lähes joka valmistajalta ohjeita ja taulukoita. Sitten mitä halutaan säädettävyydeltä. Joillekin riittää peruspamppu, kiinteällä vaimennuksella varustettu ja toiselle pitää olla molemmat suunnat säädettävissä. Näillä spekseillä sitten voi valita itselleen sopivat.
Kaksi päällä ajetaessa vaimennukseen ei tarvitse koskea, pelkästään jousen esijännitykseen. Lähes kaikissa iskareissa on säädettävä esijännitys, se tarkoittaa siis sitä jousen säätöä.

Jos tarve on muu kuin suoraan ajo (lue: matka-ajo) on alustan säädöillä enemmän merkitystä ja se on oma alansa. Itsehän ajan rataa Californialla ja olen säätänyt alustan itselleni siihen tarkoitukseen. Voin sanoa, ettei nykyaikaisille muoviluodeille laaditut ohjeet alustan säätöön ihan suoraan päde. Niillä pääsee kyllä alkuun, mutta ei osunut ihan ekalla tai toisella kerralla säädöt kohdalleen. Nyt menee aika ennakoidusti ja hallitusti. Olen esimerkiksi joutunut lisäämään keulaan aika paljon jousta, sekoittanut oman maun mukaisen keulaöljyn, ylittänyt takaiskarivalmistajan öljyviskositeettisuosituksen reilusti, muuttanut pyörän asentoa reilusti vakiosta jne jne. Sitten kun menee ja vaihtaa renkaat paremmin mutkitteluun sopiviksi, piti sitten harrastaa säätöä uudestaan..
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 06, 2013, 12:07:29 ip
Tätä minä vähän ajattelinkin...
Eli mennään tavallaan mutu-tiedolla... Pitää vissiin ( yrittää ) avata ja raplata nuo orggispamput. En vain tiedä, onko ne ylipäätään edes tarkoitettu huollettaviksi. Toisaalta, eipä siinä mitään häviäkään. Loppuunajetut pumput jos hajottaa, eikä pysty kasaamaan.

Pitää tätä käpistellä ja raportoida tänne miten sujuu...
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 06, 2013, 12:09:05 ip
http://www.hakalaservice.fi/    Tuolta saa pumput oman maun mukaan.

Nuo Progressive suspensionit, ainakin Hd dynaan, on kokolailla kamalia keksintöjä.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 06, 2013, 14:06:56 ip
Jos tarve on pilata ajo-ominaisuuksia madaltamalla Cali, niin siihen Proget kyllä käy. Ovat ominaisuuksiltaan lähellä vakioita. Paremmat jopa.
Hakala taitaa vaan olla niin täystyöllistetty, että saattaa iskarien hankkiminen sitä kautta venyä..
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: teemu-O - Marraskuu 06, 2013, 14:51:39 ip
Joo, pilallehan ne ajo-ominaisuudet menevät, varsinkin kun en rata-ajoa harrasta moottoripyörällä... Lienee turvallisempaa jättää koko hököstys talliin.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 06, 2013, 16:25:57 ip
Pehmennän sen verran, ettei ainakaan juuri parane. Vakiollakin otti tavallisessa ajossa tapit maahan. Tiesä sitten onko Keski-Suomessa niin kamalat tiet vai mitä. Jos nyt kuvittelisin omani matalampana, kallistusvara vähenisi entisestään. Mutta kuten ylempänä jo kirjoitin, on olemassa ohjeita miten suoraan ajossa valitaan jousituskomponentteja.
Sinällään suuntasi on oikeaan päin, koska madallat myös keulaa. Tällöin alustan geometria ei liikaa muutu alkuperäisestä.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: MarkkuEVP - Marraskuu 06, 2013, 18:17:42 ip

Lyhytjalkasena ( ei näön vuoksi ) mietin myös lyhyempiä iskareita. Kunnes kokeilin onko tilaa samalla joustovaralla. Eli jos jouset on liian pehmeät voi lyhentää holkilla joustovaraa vähän ja samalla laskea korkeutta.
Ja kun kokemusta on madallussarjan ja rengaskoon kasvattamisen seurauksista, niin mittaan kyllä tilan joka kerta.
Tulee halvemmaksi.
Mr
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 06, 2013, 19:16:45 ip
Paremman pään iskarivalmistajilla on täsmävalmistettuja iskareita joissa on testattu ja tutkittu heilahdustaajuudet, kantavuus ja sen semmoiset seikat. Infoa tulee merkki-iskarin mukana paksu kirjanen missä selitetään seitsemällä kielellä että tästä ei iskari parane. Paljon taulukoita ja säätöjen ohjeita. Halvemmat iskarit pitävät pyörän irti lokasuojasta ja pehmentävät kulkua. Tämä on loputon suo jos ryhdytään spekuloimaan. Tunturi TT:llä on se ainoa periaate saattaa säädöt mieleisekseen ilman kalliita testipenkkejä ja -ohjelmia.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 06, 2013, 20:04:09 ip
Persaukisuus on paras motivaattori opiskelemaan näitä juttuja.

Jos Timo haluat enemmän harrastaa iskarin purkua, voin lähettää sulle nuo mun Calista jääneet Hagonit. Joutaa kyllä harjoitteluun. Jousia ei noissa ole, mutta ei mitään maksakaan.
Otsikko: Vs: Cali Stonen lyhyemmät takaiskarit
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 07, 2013, 08:11:47 ap
>>...haluat enemmän harrastaa iskarin purkua...<<
En halua harrastaa mitään mikä liittyy jonkin pyörääni liittyvän kapineen purkuun.
Mutta kun >>...Persaukisuus on paras motivaattori...<< minunkin tapauksessa...
Jos tuolla takataskun kohdalla olis tarpeeksi paksu nahkataitos, niin olishan tuo kapine jo viety Nurmen Makelle pitkän listan kera... huoh!