Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Lokakuu 26, 2013, 00:32:41 ap
-
Tämä on tämmönen talviajan harrasteblogi tai jotain.... saa kommentoida jos tuntee tarvetta. Toivottavasti on apua jos samanlaista tulee kohdalle. Runkohan on sama kuin isolohko brevoissa ja norgessa.
Potilas: 1200 sport 4(8)v, vuosimalli 2010, mittarilukema 82621.
Ongelma: Paha öljyvuoto kytkimen seutuvilta. Luultavasti kammen stefa. (+ mitä muuta tulee vastaan :-\ )
Aluksi kokeilin vaihtaa molemmat öljypohjantiivisteet, näytti että EHKÄ saattaa vuotaa siitä ylemmästä. Mutta eipäs vaan.
Eli moottori irti kymmenen euron stefan takia. Melkein toivoo että löytyy muutakin vikaa...
Katossa ketjutalja ja etupyörä motonetin telineessä http://www.motonet.fi/fi/tuote/807510/Kuljetusteline-traileriinpakettiautoon-MP tuntuu kiikkuvan tukevasti.
Perus purkamista, vähän väärässä järjestyksessä tosin. Tankki ja ilmanputsarikotelo kannattaa ottaa irti ihan ensimmäiseksi. H&B:n laukkuraudat vastusti tähän mennessä eniten, takimmaiset ruuvit oli ruostuneet yhdeksi köntäksi rungon kanssa. Rälläkällä ja väkivallalla lähti kyllä. Takahaarukan mutterille tehtaan kirjat näyttää erikoistyökalua mutta lähtee ilmankin.
Takahaarukka eli kardaanitunneli oli taas täynnä vettä. Ei varmaan tee hyvää pitemmän päälle. Suosittelen lämpimästi CARC perän irrotusta vaikka joka talvi. Tehtaan jäljiltä sielä ei liioin ole rasvaa spooreissa kuin korkeintaan hajuksi.
Takahaarukan laakereista tuo mun varaosaluettelo väittää että kuulalaakerit, mutta kylläpä ne kartiolaakerit kuitenkin on. Eikä käytännössä yhtään rasvaa niissäkään. Vaihdekepin puoleinen laakeri on jo vaihtokunnossa, täysin jumissa. Jarrun puoleinen on vielä pelastettavissa mutta samallapa senkin vaihtaa. Normi ajossa tuota huonoa laakeria ei vielä huomannut mutta ei se kauaa enää olisi mennyt piilossa. Kannattaa nekin tutkia ihan oman mielenrauhan takia, haarukan irrotus ei kauaa vie.
Nyt tämä projekti on siinä vaiheessa että liittimet ja pultit irti niin moottorin saa pudottaa pois. Tähän mennessä ruuvattu rauhallista tahtia yksi ilta. Jatkan taas joskus.
-
siitä lähtee
-
illan tulos
-
Ajatuksenani oli myös avata perä ja linkut, puhdistaa ja rasvata ne. Ohjekirja (Griso) suosittaa "ylimalkaisesti" NGLI2 luokan MoS2 rasvaa. Kun taas katsoin korjausmanuaalia näiden osalta rasvasta ei minusta puhuttu mitään. Rasvaa toki laitetaan ja tätäkö se sitten on mitä laitetaan kaikkialle minne rasvaa tarvitaan?
Taidan myöskin hakea keissin Olvia samalla keikalla kun hankin oikean rasvan ;)
-
Takahaarukka eli kardaanitunneli oli taas täynnä vettä. Ei varmaan tee hyvää pitemmän päälle. Suosittelen lämpimästi CARC perän irrotusta vaikka joka talvi. Tehtaan jäljiltä sielä ei liioin ole rasvaa spooreissa kuin korkeintaan hajuksi.
Vastaavia hommia on tullut tehtyä kuten Ikkalakin. Linkkuvivustossa ei ole alunpitäen juurikaan vaseliiniä kahden kesän käytön jälkeen mutta ruostetta oli. Sain jousituksen linkuston laakerit pelastettua puhdistamalla osat ja kokoonpanon yhteydessä riittävästi sitkostettua vaseliiniä mukaan. Nyt olisi varmaan aika uusia holkit ja neulalaakerit.
C.A.R.C-perän irrotus on helppo homma eikä nostolaitteita tarvita kun pyörä seisoo hyvin keskituen varassa. Ikkalalta saamani vinkin mukaan siellä on vettä. Kuten olikin. Ja tietenkin kaikki mikä voi ruostua oli ruostunut. Korjasin asioita sen verran kuin oli tarpeen: http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-huoltoa-kardaanin-ja.html
Vielä pitänee tsekata Ikkalan neuvon mukaan myös takahaarukan laakerointi. Siihen en ole vielä kajonnut. Kerron sitten mitä sieltä löytyy.
Mikään edellä mainituista kohteista ei ole normaalin huolto-ohjelman piirissä eli merkkihuolto ei näihin asioihin ilman erillistä pyyntöä ryhdy puuttumaan. Ei kuitenkaan kannata odottaa että tulee vikaa koska se voi käydä sitä kautta kalliimmaksi tai jopa vaarantaa turvallisuuden.
-
No voi sielunvihollinen!
Kai se on käytettävä Brevasta perää irti ihan sen varimstamiseksi ettei ole vesi vanhin voitehista siellä.
Mistä voi vuotaa???? Edellisen kerran kun käytin spoorit rasvattavana oli kuivaa kuin kanalan lattialla.
-
Mistä voi vuotaa?
Tähän pitää vastata kuin kotitalon renki kun ihmettelin veneen vuotamista. Hän tuumaili että ei tiedä vuotaako vene mutta ottaa näköjään sisäänsä....
Tämä on sitä paljon puhuttua kondensaatiota. Jostain sinne on joutunut kosteaa ilmaa joka lämpötilavihteluiden aikana tiivistyy silkaksi vedeksi.
Ilmatila kardaanitunnelissa on merkittävän kokoinen ja kun tila ajon jälkeen jäähtyy sinne muodostuu lievä alipaine joka vetää ilmaa sisäänsä sieltä mistä saa. Tai sadekelissä silkkaa vettäkin jos huonosti käy.
Ikkala voinee vahvistaa: kardaanitunnelissa on kaksi paikkaa josta ilma voi kulkea kardaanitunneliin. Perän ja tunnelin välinen sauma ja kumipalje tunnelin etuosassa. Jompi kumpi päästää ilmaa (vettä) sisään. Jos nuo saumat ovat tiiviitä niin muuta kosteutta sinne ei voi kertyä kuin kokoonpannessa olevan ilman kosteus. Mitään tiivisteliimaa en suosittele mutta itse voitelin sauman ohuelti sitkostetulla vaseliinilla.
-
Voi, voi tää kardaanikin vaatii huoltoa. Kun saa kommentoida : Ovatko nyky-Guzzit tämmösia?
Olen vähän aikaa etsinyt toinenkin eurooppalaisen kardaanim-pyörän seuraavan kesän ajoon.( läh. Sport / Norge / muu euroop. >1200-kuut. mp) Nyt en enää tiedä? Kannattaako - jos vaatii vuotisia tai
joka toisen vuoden peruskardaani/tiiviste-huoltoja, niin kuin kuvista ja tekstistä ja mmatin sivuista näkyy?(Moto Guzzi)
Onko asialle tehtaalta tehty mitään nä viis viime vuoden aikana.
Ja käytetty europ-kardaani ehkä ei kannata hankkia -kun km:ejä on jo mittarissa.(mg). Onko BMW ja Triumphilla samat ongelmat? - varsinkin kun saa alle 60 ´ajettu 1300 kuutionen aasia- kardaanimatkamp. (vaikka yli 250 kg pain.) heti mp-kaupoista tai yks.omistajilta ja
hinta alle 6000 eur.
Huono, kun mp-tehtaita eivät osaa/haluaa valmistaa isolla moottorilla alle 250-kiloisia matkakardaanimp hyvällä kardaanilla. (kun on tallissa pari kard-mp 70-90-luvulta- en kaipaa lisää painavia mpyöriä.)
Ja ei oo suomalainen guzzi-tuoja ollenkaan nykyään.- ja guzzi korjaamoja vähän.
Suurin haittaa ketju-mpyörillä ovat mielestäni: - vaatii voiteluaineita säännöllisesti - j 300-500 km.
- öljyt heitää m-pyörän takaosille ja vaatteillekin ja matkatavaralle. - kun on ajanut kesämatkapäivän täytyy voitella. - ja säätää aika usein
- vaatii ketjupaketinosto/asennus kun ketju on huono. (ZZR:n ketjupaketti on sentään kestänyt nyt 28 000 km - on suht. kunnossa vieläkin.)
Täytyy miettiä asiaa vielä muutama kuukausi.(on sentään kulunut 7 vuotta kun viimeksi tuli ostettu mp omassa nimessä.)
Mielestäni ei oo sentään niin kiva nykyään tehdä usein suuria ja aikaa ja/tai euroja maksavia huoltotoimenpiteitä .- huomaan että nyky-kardaanit Italasta vaatii :o
-
Voi, voi tää kardaanikin vaatii huoltoa.
Viittaat omiin sivuihini vikamäärien suhteen. Kyllä vikoja olen raportoinut melkein joka kerta kun sellaisiin törmään. Runsas vikamäärä johtuu siitä että varsin monia paljon käytettyjä pyöriä tulee verstaalleni ja niisä tosiaan on huoltoa/korjausta vaativia vaivoja.
Juuri nuo Ikkalan esiin tuomat ongelmat paljon ajetussa pyörässä, taisi olla jo Sportissa jo yli 100.000 km mittarissa, voi asianmukaisella huollolla normityövälineillä kotioloissa tai pyytämällä huoltoliikkeen tekemään, saa pyörän toimimaan jälleen seuraavan 100.000 km häiriöittä.
Vastaavat paikat, kuten tuo takahaarukan laakerointi, vaativat säännöllisiä huoltotoimenpiteitä ovat:
- kardaanin ristinivelien toiminnan tarkastus/mahdollinen voitelu n. 50.000 km välein
- ohjauslaakerien voitelu ja säätö aina muutaman vuoden välein
- kytkimen puhdistus kytkinpölystä ja liasta viimeistään noin 100.000 km välein
- pyöränlaakereiden toiminnan tarkastus/mahdollinen vaihto joka kerta kun renkaita vaihdetaan
- jarru/kytkinnesteen vuosittainen tai määräaikainen vaihto
- takajousituksen proggressiovivuston purku ja voitelu säännöllisesti
- takaiskunvaimentajan huolto ja nesteiden vaihto n 50.000 km välein (vaatii erikoisosaamista ja -työkaluja)
- jarrumäntien ja liukusatulan puhdistus sekä toiminnan tarkastus vuosittain
- etuteleskooppien puhdistus sisäpuolelta ja vaimenninöljyn vaihto joka toinen vuosi. (samalla kierretään liukuputkia noin neljänneskierros että kuormituskohta vaihtuu)
- vaijereiden vaihto ennen kuin ne katkeavat reissun päällä. (n. 50.000 km välein)
- käynnistinmoottorin puhdistus ja voitelu n 50.000 km välein (koskee erityisesti Valeo-merkkisiä startteja)
- sähköjohtimien ja -liittimien kunnon tarkastelu ja puhdistus n. 50.000 km välein.
Muut huoltotoimet ovatkin mainittu huoltokirjassa ja huolto-ohjelmassa mutta niissäkin on puutteensa. Esimerkiksi keulaöljy vaihdetaan huollossa mutta keulaa ei välttämättä puhdisteta samalla koska sitä ei haluta purkaa. Kiintoaine jää sinne pohjalle.
Edellä oleva siis C.A.R.C.-malleja koskevaa mutta soveltuu monilta osin myös vanhempiinkin malleihin.
-
Jos vesi pääsee/muodostuu tunnelissa/ -iin :
Eikö olisi sopiva tehdä ; ettei joudu avaamaan tunneli säännöllisesti:
- ventiili (onko se jo olemassa;CARC) ,j-hon kautta kostea ilma pääsee pois kun korkeampi lämpötila tunnelissa kuivaa. Mikä lämpötila mahtaa tunnelissa olla ajaessa kesäpäivän aikana normaali ulkol-tilassa?
- pieni reikä + proppu tunnelin pohjaan : että voi päästä vettä pois säännöllisesti.
ps. kirjoitan kardaanitunneleista :D
-
Eipä taida maksaa vaivaa mitään venttiiliä viritellä, perän irrotus haarukasta vie 15-30 minuuttia joten ei tuo kuivaaminen mikään iso homma ole. Eikä vedestä näköjään pahemmin haittaa ole jos vaan paikat on hyvässä rasvassa.
-
Sami se osasi olennaisen kertoa: >>...perän irrotus haarukasta vie 15-30 minuuttia...<<
Moni muukin asia tuon Guzzin huollossa vie oikeastaan hyvin vähän aikaa / vaivaa / rahaa. Vaikkapa pyöränlaakerien vaihto; Rengashomman aikana se vie 10min enemmän ja laakerit ( Koyo ) maksaa 6-8€ / kpl.
Talvihuollossa menee aikaa yksi lauantai, jonka aikana saa tehdyksi lähes kaikki huoltokohteet. Viime keväänä irroitin ja tarkistin kardaanin ristikon ja ison laakerin, eikä aikaa mennyt kuin kolmisen tuntia. Siitäkin suurin osa ekakertaisen pähkäilyyn... ( Piti kerran soittaa Piikkiön help-desk´iin Kapelle... ;) )
Starttimoottorin irroittaa - purkaa - puhdistaa - kokoaa puoleen tuntiin. Ja niin edelleen.
Asiaa helpottaa, kun kokoaa itselleen listan eri toimenpiteistä ( tuo MM:n lista on hyvä ) ja etenee vaikkapa sen mukaan.
No miksi tällaisia pitäisi tehdä? Noilla toimenpiteillä saa varmuuden pyörän kunnosta, eli ei tarvitse miettiä Pihtiputaan ja Porvoon välillä, jotta missähän kunnossa se tai tämä mahtaa olla. Samalla tulee pyörä tutuksi ja saattaa huomata sellaisenkin korjattavan asian, jota ei muuten olisi huomannut. Minä löysin joskus oikeastaan vahingossa rikkonaisen sivujalan kytkimen suojakummin. Tästä olisi matka jossain vaiheessa katkennut.
On tietenkin selvää, että esim. kytkinremontti vaatii sekä ao.työkaluja ja osaamista, mutta myös verstastilaa. Eipä sitä pakkasessa parkkipaikalla...
Eikä tuon kardaanitunnelin tarkistus todellakaan vie aikaa kerran kesässä ihan koko viikkoa. :P
Tämä vuodatus ei tietenkään koske niitä Fakiiri-Guzzisteja, jotka osaavat purkaa pyörän saunanlämmityksen ohessa ja kokoavat takas, kun sattuu satamaan joku ilta, eikä viitsi lähteä kylille möykkäöljykauppaan... ;D
-
Kuvassa kardaani ja "erikoistyökalut" sen irrottamiseen laatikon persiistä. Ei lähde ihan vetämällä, sielä on semmonen rautalankasokkasysteemi. Puukalikka sopivasti nivelen kylkeen ja vasaralla pikku kopsu niin lähtee mukavasti.
Nivelet on uutta vastaavassa kunnossa.
-
Tulee se sieltä vaikka takapäästä vähän meinasi ahdistaa. Yritin laiskotella ja jättää esim kytkinsylinterin ja ruiskurungot paikalleen mutta pakko nekin oli ottaa irti.
-
Riisuttu malli.
Tila alkaa loppua tallista, joutuu vähän järjestellä noita irto-osia....
-
Siinäpä se voimanpesä lepää! Nyt saa ruveta ruuvaamaan ;D
Mahottoman kätevä tuo tuommonen nosturi tässä hommassa.
-
Kytkin näkösällä.
Alkoi vastustaa: Tuo hammaskehä pitäis saada irti mutta nuo kuusi älyttömän pientä ruuvia(4mm kuusiokolo) vain nuljuu. Josko huomenna olis parempi päivä. Ja löytyy paremmat kalut.
-
Otapa käteen tuurna (tai katkaistu kuusiokoloavain) joka sopii kuusiokolon pohjaan ja siihen terävä napautus vasaralla niin aukee lukkoliima tai ainakin hapettumat jos ei olekaan liimattu.
Jos ei lähde sittenkään niin "ryssänmeisselillä" kannan syrjään lovi ja naputteelmalla ruuvit auki. Myös kaasupillillä kuumaksi laittaminen on yksi keino. Nämä kaksi viimemainittua keinoa edellyttävät ruuvien vaihtoa uuteen. Taitaa kuitenkin olla lopputulos joka tapauksessa.
-
Jeps, liimat niissä ruuveissa oli. Lähti kivuttomasti kun löysin kunnollisen kuusiokolohylsyn. Yhden tosin kerkesin nuljata ja sen kanssa joutui kikkailla.
Kytkin yms purettu ja nyt näkyy itse vuotopaikka. Tai paikat. Näyttää että tuon laipan takana oleva tiiviste vuotaa. Äkkiseltään vaikuttaa olevan samaa "korppua" kun se öljypohjantiiviste joka vei jossain vaiheessa öljynpaineet. Tuola siitä enempi: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3785.0 Stefasta ei tiedä onko vuotanut vai ei. Näyttää ettei ainakaan pahasti. Molemmat tietysti menee vaihtoon.
Ei oikein ole onnistunut tämä tiivistemateriaalin valinta tämän guzzin kohdalla.... >:( .....vit..taa....
-
Tarkkana sitten tuon laipan kanssa: ainakin vanhemmissa malleissa on kahdessa reiässä ulosvetokierre mutta niistä jos vedättää liian kovasti saa vain laipan reunan lohkeamaan. Teettää hitsihommia helposti.
-
Tarkkana sitten tuon laipan kanssa: ainakin vanhemmissa malleissa on kahdessa reiässä ulosvetokierre mutta niistä jos vedättää liian kovasti saa vain laipan reunan lohkeamaan. Teettää hitsihommia helposti.
Ok, pitää muistaa olla hellä sen kanssa. Taitaa olla viisasta tilata tuo kalukin samalla kun osat: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Tool-flange-removal-flywheel-side::59.html
Kai tuon laakerin nyt kuitenkin voi ottaa irti vaikka konetta ei muuten olisi tarkoitus purkaa?
-
Kai tuon laakerin nyt kuitenkin voi ottaa irti vaikka konetta ei muuten olisi tarkoitus purkaa?
Pitäähän se irti ottaa jos välistä vuotaa. Ei siinä ole muuta hankaluutta kuin juuri tuo ulosvetovaihe. Olisiko noin 40 mm ohjausta ennen kuin pesä irtoaa lohkosta.
Jos tuntuu ylettömän tiukalta niin voi kierteittää kaksi reikää lisää ja vetää neljältä kantilta. Näin olen joskus joutunut menettelemään kun joku oli holvannut "maamoottorilakkaa" eli Timexiä oikein huolella muuallekin kuin tiivistepintaan.
Off topic: jos tarvitsee vaihtaa kampiakselin takapään laakeria niin se tyypillisesti toimitetaan laippoineen. Se ei kuitenkaan ole asennusvalmis vaan vanhasta laakeripesästä pitää poistaa öljykanavasta teräsholkki joka sitten sujautetaan uuden laakeripesän vastaavaan kanavaan. Se pitää laakerin paikoillaan ja mahdollistaa öljynpaineen pääsyn laakerille. Missään asennusohjeessa en ole asiaan törmännyt mutta olen vaihtanut kyseisen laakerin parikin kertaa kun holkki oli unohtunut edelliseltä asentajalta laittaa paikoilleen ja laakeri oli pyörähtänyt pesässään ja öljyn pääsy siten estynyt laakerille.
Lisää off topic: Laakerikaupasta voi ostaa valmiin liukulaakeriaihion ja asentaa sen vanhaan laakeripesään. Vaatii koneistamista sekä sovittelua mutta on edullisempi "omana työnä". Itse olen myös sorvannut laakeripronssistä kyseisen laakerin kun kampiakseli on jouduttu hiomaan niin ohkaiseksi että standardikamasta ei enää sopivaa löytynyt.
-
Varmaan toiminee tuossa, jos pistää ne kaksi kierteistä pänninkiin ja antaa hieman lämpöhoitoa. Irtoaa lakan/tiivisteaineen pidosta.
-
Kun tuo vaihdeaski tuossa lattialla pyörii valmiiksi niin pitihän sinnekkin kurkata. Ettei jää vaivaamaan. Helppo oli avata, ei tarvi erikoisempia avaimia.
Kaikki oli kun uudessa pyörässä, ei kulumia ja laakerit hyvät. Takasin kasaan vaan. Tai no stefat voisin varuiksi vaihtaa.
-
Tarkkana sitten tuon laipan kanssa: ainakin vanhemmissa malleissa on kahdessa reiässä ulosvetokierre mutta niistä jos vedättää liian kovasti saa vain laipan reunan lohkeamaan. Teettää hitsihommia helposti.
Tämä lähti tällä kertaa helposti. Kahdessa reiässä tässäkin on kierteet ja sama ulosvetäjä käy kun vanhempiinkin koneisiin.
-
Kuvaa ei näin äksiti saanut isommaksi mutta sen verran katselin että takimmainen petilaakeri on kuin uusi.
-
Oli sielä toisessa justiin sen verran jälkeä että näki koneen joskus olleen käynnissä ;D
Nyt on laakerihässäkkä ja uusi stefa paikallaan. Meni tuolla kalulla http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Seal-ring-onto-flange-fly-side::2674.html kivuttomasti.
Noille laakerin 8:lle ruuville löysin momentiksi 26Nm. Tuntuu ettei ne tehtaan jäljiltä niinkään kireellä olleet. Vaan nyt on, oli tuo 26Nm oikein tai väärin.
-
Onko noissa pulteissa mitään lukitusta? Kuvasta ei näe.
-
Ei ole lukitusta eikä tarvitse liimaakaan. Tai siis en ole ainakaan koskaan laittanut....
Alemmissa pulteissa, tai oikeastaan pultin rei'issä, on sellainen vika jossain lohkoissa että yltävät öljytilaan saakka. Silloin saattaa öljyä vuotaa pultin kierrettä myöden kytkintilaan. Siksi hieman tiivisteliimaa lähelle pultin kantaa.
-
Kierre kuitenkin ihan tavallinen? Jos on hienokierre, niin silloinhan löystymistä on mietitty.
-
Ei ole lukitusta eikä tarvitse liimaakaan. Tai siis en ole ainakaan koskaan laittanut....
Alemmissa pulteissa, tai oikeastaan pultin rei'issä, on sellainen vika jossain lohkoissa että yltävät öljytilaan saakka. Silloin saattaa öljyä vuotaa pultin kierrettä myöden kytkintilaan. Siksi hieman tiivisteliimaa lähelle pultin kantaa.
Ohjekirjassa neuvotaan laittamaan "läpipultteihin" teflon teippiä kierteeseen. V11 tämä oli tehtaalla korvattu modernilla putkimiestenkin käyttämällä tiivistystahnalla --> vuoti läpi kierteen. Tehdessäni viime talvena korjausta ko. vuotoon laitoin kierteeseen vanhan liiton teippiä.
-KG-
-
Kierre kuitenkin ihan tavallinen? Jos on hienokierre, niin silloinhan löystymistä on mietitty.
Normikierre. Alla jousiprikat.
Samoin sportin kirja käskee laittamaan teflonteippiä alimmaisiin. Ei ne reijät kyllä läpi asti olleet mutta laitoin silti teipit kun käskettiin. Ja lukkoliimaa.
Uuden kytkimen paksuus on 7mm, vanhassa oli vielä yli 6,5mm. Eli vanhallakin olisi ajanut ainakin 200tkm nurkille. Vaan samallapa senkin vaihtoi. Levyn keskittämiseen riittää mauseri tai vaikka 6mm poranterä, vauhtipyörä sopivasti vähän kiinni ja sitten vain levy keskelle.
-
Eipä löydy tavallisesta laakerikaupasta (ainakaan maakunnasta) tuohon takahaarukkaan laakereita. Oikean kokoista kyllä on mutta pitää olla suojattu. Täytynee nöyrtyä ja tilata oikein original moto guzzi. Tästä lähin putsaan ja rasvaan nuo joka vuosi.
-
Bensansuodattimen aattelin vaihtaa. Tai vaihdoinkin jo. Samanlaisen, ruuvattavat klemmarit vaan tuli tilalle. Letkut oli hyvät.
Kovasti tekisi kyllä mieli laittaa tuon suodattimen tilalle yhtenäinen letku ja suti tankin ulkopuolelle.
-
suodattimen tilalle yhtenäinen letku ja suti tankin ulkopuolelle
Ehkä sitten ensi kerralla. Itsellä sama asia mielessä ja harmittaa etten edellishuollossa jo sitä tehnyt. Osien pujottelu tankin sisään helpottuu ja voi laittaa paljon isomman suodattimen letkuun tankin ulkopuolelle. Sellaisen jolle autokäytössä luvataan 60.000 käyttömatka. Ei tarvi ihan joka vuosi olla räpläämässä.
Itse värkkäämissäni ruiskutuslaitteissa olen käyttänyt kahta suodinta menestyksekkäästi: Imupuolella karkeasuodin ja paluukanavassa ei lainkaan suodinta. Ainoa suodin on suuttimille menevissä letkuissa. Suodatettavan polttoaineen määrä minimoituu kun ei filtteröidä moneen kertaan samaa polttoainetta ja palauteta kuitenkin suurimmalta osalta tankkiin niin kuin alkuperäisratkaisussa. Hieman hölmö viritys on se. Alunperinhän tankissa on imusuodatin ja mikään muu osa järjestelmässä ei vaadi suodatettua polttoainetta kuin suuttimet.
-
Kyllä minä taidan sen pumppu/filtteri/mittarianturi keksinnön vielä kaivaa uudestaan irti ja muutan tuon suodattimen ulkopuoliseksi. Nyt kun tankkikin on valmiiksi tyhjätty. Motonet myi tuommosta letkua: http://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm Kaippa tuo on hyvää? Saisi sen lunkun siunata ikuisesti kiinni. Filtterille olisi siinä ilmanputsarin takana hyvin tilaa kun tuossa ei ole sitä ABS systeemiä. Samalla hävitän sen "pika"liittimen sieltä tankin alta.
-
hävitän sen "pika"liittimen
Hehhee! Monta kertaa olen kyseisen liittimen avannut ja sulkenut. Ilmeisen menestyksekkäästi mutten vieläkään tiedä miten se oikeasti aukeaa: aina on auennut ikään kuin vahingossa. Aikansa kun nykii ja kääntelee niin sitten yllättäin se aukeaakin. Ei mitään kunnon naksahdusta tai selkeää toimenpidettä jonka voisi havaita tai toistaa. Onneksi siinä on sitä karaa sen verran että voi letkun ja klemmarin siihen luotettavasti saada kiinni.
Itse ajattelin varman päälle tankin sisäisen suodattimen sijaan laittaa pätkän rosteriputkea.
-
Titaniumissa samanlainen v.... mainen liitin, aina hirveä temppuilu sen kanssa >:(
-
Huh, onneksi Jackaliin ovat jo tehtaalla laittaneet letkut ja filtterit oikein. Ei tarvitse arvailla miten ne bensan seassa pärjäävät..
-
Olen aikaisemminkin mielessäni tuota motomatin suodatuslogiikkaa ihmetellyt, eli mitä haittaa tuosta suodatuksesta on. Ja toisaalta tuon epäpuhtauden määrän luulisi olevan vakio, eli se jää suodattimeen ennemmin tai myöhemmin ellei pysyttele tankissa. Suodattimen tukkeutumista tuo paluusuodatus tuskin nopeuttaa. Suurin harmi taitaa ollakin alkuperäisen suodattimen vaihdon hankaluus.
-
Toki päälinjassakin on hyvä olla suodatin. Tankissa on yllättävän paljon kaikkea töhnää, varsinkin peltitankeissa. Kertaus: omissa virityksissäni on päälinjassa vain karkeasuodatin mutta suutinlinjassa hienosuodatin koska siellä sen on pakostakin viimeistään oltava.
Tankissa ei ole siivilää koska haluan tankista kerätä törkyä siihen karkeasuodattimeen enkä hienosuodattimeen. Karkeasuodattimen ei tarvitse olla paineenkestävä vaan edullinen siivilä-tyyppinen suodatin imupuolella riittää. Hienosuodatin on sitten hieman arvokkaampi n 20€ arvoinen automallin suodatin.
-
Ei kai tuohon keskimäärin 2003 käyttöön tulleeseen (?) järjestelmään (yksi pumppu-/suodatin-/paineensäädinyksikkö tankin sisällä) voi olla kuin yksi syy: kustannusten säästö kasauslinjalla. Tankki tulee valmiina pumppuyksikköineen alihankkijalta ja se vain "tökätään" paikalleen. Eikös monella muulla valmistajalla ole täysin sama systeemi käytössä? Vanhemmassa järjestelmässä on ollut paljon enemmän työtä kun on pitänyt viritellä erillinen a) suodatin, b) bensahana, c) bensavalon anturi, d) paineanturi, e) bensan paluuletku ja f) mitä niitä kaikkia onkaan, erikseen kiinni. Vastaavasti loppukäyttäjän tai huoltoliikkeen aikaa tuhrautuu pyörän elinkaaren aikana paljon enemmän. Jos vaikka haluaisi korottaa 0,5 bar bensapainetta että saa bensamäärän riittämään moottorin hengittävyyden parantamisen jälkeen myös tilanteessa "tuppi nurin & kierrosluku kaakossa" - ei onnistu sekään enää helposti paineensäädintä vaihtamalla (kun se on integroitu sinne pumppuyksikköön). Eikös JuhaV joskus kirjoitellut, että niitä suuttimia ei kärsi pitää iät kaiket auki (kirjoittaa ruiskukarttaan "9999" tai jotain sen tapaista) - on siis nostettava bensapainetta.
-
Jatkuva aukiolo tappaa suuttimet ajan oloon. Kuoleentuu palautusjousi ja pikkuaukeamat ryhtyvät sekoilemaan. Eli vuotaa. Ja muutenkin odotettu elinikä lyhenee reilusti.
-
suuttimia ei kärsi pitää iät kaiket auki
Sellaisiakin suuttimia on jotka kestävät täyden aukiolon mutta säädettävyyden kannalta se ei ole tavoiteltavaa kun siitä ei voi säätää kuin alaspäin. Polttoainesuuttimia on tarjolla eri kokoja jos haluaa enemmän syöttöä. Kuitenkin jos on "pienestä kiinni" niin paineen nostaminen muutamalla baarin kymmenyksellä on varsin soveltuva tapa parantaa suuttimen virtaamaa vaihtamatta suutinta. Näin esimerkisi ahdetuissa pyörissä joissa imukanavan paine määrittelee paineensäätimen avulla kulloisenkin ruiskutuspaineen. Ts imukanavan paine johdetaan paineensäätimessä olevaan "pieneen putkeen" jota säädintyyppiä on ainakin M16 ja vanhemmissa ruiskumalleissa. Eli niissä joissa on pumppu ja suodatin tankin ulkopuolella.
Vakiokuntoisessa Guzzissa ei suuttimen maksimi aukioloaika tule vastaan aivan heti vaikka hiukan virittäisikin. Sitten kun mennään yli 100 hv:n tulee suuttimien vaihto suurempiin tai niiden määrän lisääminen kyseeseen. Esimerkiksi Daytonaan saa tuplasuutinrunkoja varaosana. (Ducati 996 sps) http://www.factorypro.com/prod_pages/prodd996sps.html
Nämä tuplasuutirungot menevät ns heittämällä paikoilleen sekä Daytonaan että Centauroon. Pitää kuitenkin huomioida että silloin täytyy ruiskutusohjaimen olla vähintään M15-tyyppiä tai uudempi. Eli pitää pystyä säätämään karttoja. Toisaalta en tiedä toimisiko Guzzin kone kuinka hyvin Ducatin "lastulla" jos moottorinohjaus on tyyppiä M16 kuten Centaurossa ja perusmallin Daytonoissa on. Mutta piankos noita boxeja vaihtelee....
Liian suuri suutin voi olla hankala: hyvin pienillä ruiskutusmäärillä eli lyhyellä aukioloajalla sen toiminta on epämääräistä ja käynti siten huonoa tai tyhjäkäynti joudutaan pitämään isolla. Siksi kaksi pientä suutinta yhdessä on parempi ratkaisu. Suutintekniikka on kuitenkin kehittynyt noista Daytonan sekä Ducati SPS:n ajoista ja nykyään on saatavissa hyvin laajan toiminta-alueen suuttimia.
-
Kasassa on ja käy ja jopa liikkuu. Eikä tule öljylätäkköä alle.
Seuraavaksi keula paloiksi :P Mitä nyt on tämän vehkeen laakereihin tutustunut niin ohjauslaakeri on tod.näk. kuiva tehtaan jäljiltä ja vaihtokunnossa. Ei se kyllä yhtään siltä tunnu mutta parempi katsoa.
Kylläpä ne Hepcon laukkuraudat olikin rumat. Mistähän saisi halvimmalla ne alkuperäiset laukut, siis ne Norgen malliset?
-
Hieno kuvallinen kertomus. Näitä lisää !!
Tosin ei alentanut kynnystä esim. vaihelaatikon hajoittamiseen... onneksi ei tarvisekkaan.
Näin vanhemmiten on muutenkin yleensä jäänyt osia kasauksen jälkeen tai pienemmät osat hukassa. Miten siellä kallolla kukkulalla??
Taidan tyytyä talvella max. töötän vian etsimiseen... sanoo vain...Tök
MR
-
Työkaveri (reilu 50v) ja veljensä (n.60v) korjasivat työkaverini Playstation pelikoneen. Juottivat ja kasailivat laitteen prossun uudelleen. Meni kuulemma hyvin, vain neljä ruuvia jäi yli ja kesti tunnin ajan pelaamista. ;D
-
Näin vanhemmiten on muutenkin yleensä jäänyt osia kasauksen jälkeen tai pienemmät osat hukassa. Miten siellä kallolla kukkulalla??
Yksi ruuvi vain on hukassa. Ylimääräisiä osia ei jäänyt. Tallikin on jo siivottu eikä mitään hikeä nostattavaa löytynyt.
Vaan meinasi siinä käydä vanhanaikaiset. Laatikon laitoin moottoriin kiinni ja sovittelin pakettia jo runkoon. Sattumalta hoksasin että mitäpä tuola paffiloorassa vielä lymyää. No sehän oli se tötterö joka painaa kytkimen auki.... osa nro. 9 kuvassa. Parit Ave Mariat kiitokseksi ja pötkö paikalleen.
Tämä CARC mallien 6-vaihteinen laatikko on muuten todella helppo avata ja koota verrattuna siihen perinteiseen 5-vaihteiseen. Ei sekään älytön ole mutta vaatii askaretta huomattavasti enempi. Muutenkin tuntui että tuohon runkoon menee palikat helpommin kun tontiin. Kehitys kehittyy.
-
Itse olen naittanut Bedfordin Perkinsin vaihdelaatikkoon, vain huomatakseni painelaakerin olevan väärinpäin haarukassaan ja vaihteiston akseli menee jo siitä läpi. Oli aika voittajafiilis tuossa vaiheessa..
-
Olikin nuo keulan laakerit, ihme kyllä, hyvässä rasvassa ja sitä myöten uutta vastaavia. Haarukkaputket ja sisälmykset oli myös ihan jees, uudet öljyt vain ja kasaan.
Nyhtäsin commander 5:n sekä autotunerin irti ja pistin hyllylle. Ihan hyvää karttaa toki teki, ei nykimisiä tms kuten vakiona. En vaan noista lisäpalikoista tykkää. Siispä tilasin innovaten seosmittarin ja tästä eespäin yritän säädellä pelkästään tuota omaa ecua. Nyt kun se kerran on mahdollista. Mittarin virittelin kiinni siten että suht helpolla saa vaihdettua toiseen mopoon.
-
tilasin innovaten seosmittarin ja tästä eespäin yritän säädellä pelkästään tuota omaa ecua
Nostan hattuani ja toivotan onnea matkaan !
Olisi tosi mukavaa jos avaat oman ketjun ja jaksat kertoilla kuulumisia kun asiat etenevät.
Rakennettuna sen varaan, mitä olen lukenut USA:n ja Saksan palstoilta "hard-core" -harrastajien kertomuksia, tämä on ehdottomasti parhaita tapoja lähestyä optimia. Huimimmat Excel -miehet tekevät hienoa jälkeä. Nimimerkki Pauldaytona on laittanut karttojaan esille... Ensin hän tekee käsin "ihannearvot" -kartan (lambda-arvot). Sitten dataloggerilla kerää "nykyarvot" -kartan. Sitten tekee taulukkolaskennalla näiden "erokartan". Sitten muuttaa tuon erokartan mukaan arvot ecun karttaan. Taas ajoon... ja näin lähestytään optimia pikku hiljaa... Asia ei suinkaan ole niin, että aina "lisätään syöttöä", myös päinvastaiset toimet ovat olleet tarpeen. Ja miten paljon onkaan jo "Tunable" -arvoja 5AM ecun kohdalla... kohta jo oma tieteen haaransa :). Asiaa mutkistaa se että Innovate / TunerPro -ohjelmien kartat eivät ole heittämällä yhteensopivia. Tämä on ehdottoman kiinnostava tapa lisätä härskin hedonistisesti ajonautintoa.
-
Katalysaattorilla varustetun moottoripyörän moottorinohjauksen tuottama seossuhde ei ole juuri koskaan optimaalinen ajamisen kannalta. Että katalysaattori toimisi edes kohtuullisesti on järjestelmän pakko tuottaa vuorotellen sekä rikasta että laihaa seosta. Vaihteluväli on hyvin taaja ja saattaa vaihdella jopa työtahdin välein. Näin saadaan, erityisesti kolmivaihekatalysaattorin, reaktioteho pysymään riittävän korkealla ja moottorin käynti kohtuullisena. "Laihalla tahdilla" moottori tuottaa vähän tehoa, paljon lämpöä ja typen oksideja. "Rikkaalla tahdilla" syntyy vääntömomenttia, CO-päästöjä kuten hiilimonoksidia ja hiilidioksidia. Nämä kaikki päästöt "puhdistuvat" katalysaattorissa typeksi, hiilidioksidiksi ja vedeksi. Maailma pelastuu.
Prosessi ei siis tehontuoton, tai edes taloudellisuuden kannalta, ole mitenkään tehokas. Jos taas katalysaattori poistetaan ja moottori säädetään käymään parhaalla mahdollisella tehontuotolla saadaan runsaasti hiilimonoksidia ja hiilidioksidia mutta ei kovinkaan paljoa typpioksidia.
Luonto hoitaa itsekseen pois kuleksimasta varsin nopeasti pois typpioksidin ja hiilimonoksidin. Ne ovat kohtuullisen epävakaita seoksia mutta varsin myrkyllisiä.
Hiilidioksidi ei juurikaan ole myrkyllinen mutta sen esiintymisellä on muita haittoja. Mutta sen määrää pakokaasuissa voidaan vähentää vain tehon kustannuksella ja typpipäästöjen kasvulla. Kuin harakka tervatulla sillalla: kun pyrstö irtoaa niin nokka tarttuu.
Katalysaattoria tarvitaan siis vain taajaan asutuilla ja paljon liikennöidyillä alueilla pitämään kahden myrkyn pitoisuuden alhaalla. Kuitenkin tämän tavoitteen saavuttaminen kuluttaa varsin paljon polttoainetta. Kokonaispäästömäärä olisi alhaisempi ilman katalysaattoria.
Nyt ei asiaan saa sekoittaa lambdaa. Se on vain työväline ja sillä saa moottorin säädettyä käymään tarkasti oikein useimmissa olosuhteissa. Katalysaattorin yhteydessä se vain on valjastettu katalysaattorin toiminnan optimointiin mutta se voidaan aivan yhtä hyvin säätää moottorin toiminnan optimoimiseksi. Ilman katalysaattoria tai sen toiminnasta välittämättä.
Katalysaattorit ovat ongelmajäte ja niissä on runsaasti raskasmetalleja kuten platinaa, palladiumia, ceriumia tai rodiumia.
Aiheesta syventävämmin: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html
Edit: lisäsin linkin.
-
Voi perk...
Taas sinne kytkinkoppaan tihkuu öljyä. Vähemmän ku viimmeksi mutta silti. Johan se 5 tkm kuivana pysyykin. Ei kyllä yhtään huvita ottaa taas auki. Ja kannattaakokaan jos se kumminki hetkempäästä vuotaa....
-
Onhan kampikammiopaineet asianmukaiset eli huohotinjärjestelmä kunnossa?
Arvailuapa tietysti mutta jokinhan tuon vuodon aiheuttaa. Onko öljyt synteettiset vai mineraalit?
Kokemukseni mukaan mineraalit säilyvät sisällä vielä vaikka synteettiset eivät enää.
Oliko laittamasi stefa alkuperäinen "kierteellä" varustettu vai laakerikaupan tavallinen?
Noihinkin vastaukset lienevät tuolla aiemmin mutta en jaksa kaivella.
Oma kokemukseni on että tavallista huulitiivistettä ei kannata laittaa: ei pidä sisällä mitään öljyä.
Aikoinaan itselle tuli sellainen ongelma vastaan GT:ssä että uusikin stefa laski alleen ja vaihto ei auttanut. Vuodon syyksi osoittautui kampiakselin takalaakerin suurehko välys. Tässä tapauksessa sitä ei kyllä pitäisi ilmetä.
-
Onhan kampikammiopaineet asianmukaiset eli huohotinjärjestelmä kunnossa?
Arvailuapa tietysti mutta jokinhan tuon vuodon aiheuttaa. Onko öljyt synteettiset vai mineraalit?
Kokemukseni mukaan mineraalit säilyvät sisällä vielä vaikka synteettiset eivät enää.
Oliko laittamasi stefa alkuperäinen "kierteellä" varustettu vai laakerikaupan tavallinen?
Noihinkin vastaukset lienevät tuolla aiemmin mutta en jaksa kaivella.
Oma kokemukseni on että tavallista huulitiivistettä ei kannata laittaa: ei pidä sisällä mitään öljyä.
Aikoinaan itselle tuli sellainen ongelma vastaan GT:ssä että uusikin stefa laski alleen ja vaihto ei auttanut. Vuodon syyksi osoittautui kampiakselin takalaakerin suurehko välys. Tässä tapauksessa sitä ei kyllä pitäisi ilmetä.
Kyllä se MG:n pussissa se stefa oli. Ja niinkun tätä kiroten otin kaikki tarvittavat palikat tuplana sillon talvella, että osat olis valmiiksi hyllyssä...
Öljyt on valvolinen 10-60, synteettistä. Meinaan kyllä kokeilla sitä 20-50 mineraalia vielä ennenkö teen muuta. Ei saisi synteettistä käyttää missään kohtaa guzzissa, oon kyllä huomannu. 1100 calin stefa vuoti synteettisillä mutta mineraalit pysyy, useempi satatuhatta sillä samalla tiivisteellä on nyt vielä menty.
Huohotinsysteemit talvella putsasin mutta onhan sinne jo ehtiny sitä räkää kertyä. Pitääki tutkia.
-
Hieman tiedän miltä tuntuu, itte vaihdoin Milleen kammen takapään stefan joskus aikoja sitten. Se uusi stefa piti muutaman kymmenen kilometriä. Sitten otettiin uudelleen auki. Erittäin kokenut kylän moottorimies neuvoi hoonaamaan vanhan stefan kiillottaman rengasmaisen vyöhykkeen tonnisella vesihiomapaperilla ennen uutukaisen stefan asennusta. Seurasin saamaani ohjetta ja öljyt pysyy moottorissa edelleen sisällä, siis ainakin tuon stefan takana.
-
Kyllä mä sitä vähän hinkkailinkin. Mutta vissiin liian vähän.
Ei auta poppakonstit, eri öljyjäkin jo kokeiltu. Pahenee vaan.
Hirtetään taas romu kattoon ja aletaan alusta. Eikö se nyt mene helpommalla kun on pelit ja vehkeet valmiina ja kerran harjooteltu.
-
Joo, se uusintakierros käy vanhalla rutiinilla tuplasti nopeammin. Millestä en muuten irrottanut edes takalaakerin pesää, tein vaan sellaisen mytyn, jossa oli hiomapaperin karkea puoli kampea vasten ja sillä hieroin ruuvimensselin kanssa koloa ympäri. Useinhan ne neuvoo, ettei uutta stefaa saisi laittaa täsmälleen samaan kohtaan vanhan kanssa kun siinä on juurikin tuo liian kiiltävän kaulan ongelma. Itte en keksinyt miten sen saa muuhun kohtaan niin tuli uusinta-asennus tehtäväksi. Muistelin että oli 2001, elikkä uudella stefalla on tultu yli 200k.
Sehän ei ole tietenkään 100% varmaa, että vuoto on stefassa, mutta sepä selviää kun avaa.
-
Alkaa tuntua että se vuotaa tuolta laipan takaa. Vaan mistä tuota varmaksi tietää ku jokapaikka on öljyssä. Tuo stefa vaan näyttäs siltä ettei se ihan "läpimärkä" ole. Vaihtoon nyt kuiteskin. Se saattaa kyllä vuotaa tuosta öljykanavan kohaltakin. Pitää sinne jostain löytää uus O-rengas.
Tulipa mieleen että jos laittas tuon pelkän moottorin runkoon ja tukis vähän takapäästä ja löis käyntiin..... Eiköhän tuo onnistuusi. Näkis ainakin mistä vuotaa. Otin vaan tuon laipan jo irti mutta jos sitte kasausvaiheessa kokeilee ja tarkistaa.
Kyllä se tokakerta on paljo nopeempi kun ekakerta :P
-
Sehän pitää laittaa vaihtipyörä paikalleen jos aikoo käyttää, joten näkymä menee huonoksi. Taitaa olla eka konsti painaa huohotinjärjestelmä kautta pikku paineella savua sisälle ja katsoa jos sitä tihkuaisi ulos jostakin selvästi näkyvästä paikasta. Tai sitten sutia fairyvettä takaseinämään kun moottorissa on sisällä painetta jos vaikka saisi kuplan näkyviin....mutta painetta ei kannata laittaa liikaa ettei pullistu paikat mistään. Kaasu osaa läpi pienemmästä reijästä kuin öljy. Silti ei ilman kanssa saa välttämättä pientä vuotoa näkyviin.
-
Eipä vuoda enää. Saapi nähä kauanko tämä hyvänolontunne saa jatkua. Veikkaan että sössin ekalla kertaa sen laipan tiivisteen ja etenkin tuon öljykanavan kohdilla jotenkin.
-
Rehellinen eteläpohjalainen myöntää virheensä. Kaikki ei siihen kykene...
Mulla tulee mokia päivittäin mutta mitään en myönnä.
-
Vasta epäilys on näin ;) Sitäpaitti viimeksi hain sen öljykanavan O-renkaan mallin mukaan. Nyt hain semmosen kun sielä mun mielestä pitää olla. Paksumpi. Mutta se ite tiiviste taisi edelliskertaa ottaa vähä nokkiinsa, se on pakko myöntää.
On siinä vaan kokolailla hommaa kävästä tuola vauhtipyörän takana. Ei kyllä huvikseen viitti.
-
"Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."
-
"Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin."
Hieno kehäpäätelmä!
-
Mulla tulee mokia päivittäin mutta mitään en myönnä.
Minä puolestani ihmettelen ääneen, jos ei tule yhtään möhläystä tuon pyörän huollossa yms. :P
-
Itse kyllä kehtaan kertoa olleeni väärässä. Ihan mänteimmät jutut jätän kertomatta :P
-
Oireet on kyllä erikoiset jos se aluksi piti hyvin muutaman tonnin ja sitten alkoi vuoto lisääntyvällä trendillä. Mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole ihan täysin mahdotonta. Useimmiten tiivistevuoto kuitenkin on sellainen että se ryytää vähän jatkuvasti, ei lopeta itsekseen mutta ei sanottavasti kasvakaan. Mutta sitten taas vaan usvaa putkeen ja näkymättömiin!
-
Joo-o. Sportti ei näköjään tykänny Espoon RM Heinon pihasta, sielä nimittäin alkas taas öljyä nokottaa ja oikeen huolella. Alkaa jo suoraan sanottuna vituttaa koko keksintö. Loppuvuoden olen calikuski ja tuon härvelin tuuppaan piiloon tai teen siitä vaikka perunan nostokoneen.
Aikoinaan itselle tuli sellainen ongelma vastaan GT:ssä että uusikin stefa laski alleen ja vaihto ei auttanut. Vuodon syyksi osoittautui kampiakselin takalaakerin suurehko välys. Tässä tapauksessa sitä ei kyllä pitäisi ilmetä.
Pitää tuo laakerivälyskin nyt kyllä varmistaa. Tai siis vaihtaa suosista koko laakeri. Mutta kumma kun ne öljyt pysyy sisällä jonkun aikaa rempan jälkeen, ekalla kerralla noin 5tkm ja nyt lähemmä 7 tonnia.
-
http://www.guzzitech.com/forums/threads/is-this-a-main-oil-seal-leak.6161/
"Some early 8V motors had a problem with the seat for an o-ring on the rear main bearing flange, (The design and oil delivery system differs from earlier models.) that may require removal and machining of the flange."
"I understand that Guzzi has modified that part and you want to get the newly modified part in order to correctly fix this problem."
Osanumero tuolle laakerille näkyy jossain välissä muuttuneen, 874213---> 976703
Kun huvittais niin riipiis taas paloiksi. Nyt alko jo kytkinkin luistaa jotenka ajaa sillä ei enää viitti.
-
Osanotto !
Guzzi koettelee, mutta sen jälkeen se sitten koettelee taas lisää, ja lisää ja ......
Talvi on tulossa ja sitä myöten huoltokausi. Mutta on on sangen epämotivoivaa korjata useaan kertaan samaa kohtaa. Uudet viat ovat edes mielenkiintoisia.
Tsemppiä, Juha
-
http://www.guzzitech.com/forums/threads/is-this-a-main-oil-seal-leak.6161/
"Some early 8V motors had a problem with the seat for an o-ring on the rear main bearing flange, (The design and oil delivery system differs from earlier models.) that may require removal and machining of the flange."
"I understand that Guzzi has modified that part and you want to get the newly modified part in order to correctly fix this problem."
Osanumero tuolle laakerille näkyy jossain välissä muuttuneen, 874213---> 976703
Kun huvittais niin riipiis taas paloiksi. Nyt alko jo kytkinkin luistaa jotenka ajaa sillä ei enää viitti.
Nonii, sain maahantuojalta vahvistuksen eli tuo 976703 on uusi varaosanumero 8v koneen kammen takalaakeriksi. Muutos on tehty ilmeisesti juuri öljyvuotojen takia joita tuo vanha 874213 voi aiheuttaa.
RM Heinolle täydet pisteet palvelusta, asioista otettiin selvää ja hintataso tuntuu olevan hyvinkin lähellä saksan kauppureita. Sitä ei tiedä koska laakeri tulee, pitää tilata Mandellosta. Tulee kun tulee.
Kytkintä vaan alkasin miettiä, sekin kun jo vähän luisti, kait se vielä menee kun putsaa hyvin? Tuolla levyllä kun on ajettu alle 15tkm. Ei viittisi taas uusia.
-
Ennenvanhaan öljyyntynyt kytkinlevy pestiin bensiinillä (siis bensiinillä eikä nykyisellä moottoripolttoaineella) ja kuivuttuaan kastettiin etikkaan. Ja taas piti. Sillä edellytyksellä että kykinlevy ei ollut imenyt öljyä kovin pitkään eli öljy oli vielä vain ihan pinnassa ja siten helposti pestävissä. Nyttemmin en tiedä olisiko liottaminen esimerkiksi asetonissa hyväksi ja mitä kytkinlevyn liimaus siitä tykkää. Varminta olisi tietysti vaihtaa uusi. Paitsi jos haluaa vielä kerran aukaista kokeillakseen vanhaa. Sehän menisi jo rutiinilla.
-
En ihan tuosta ameriikkalaisesta selostuksesta ymmärtänyt, että vuotaako tuo siis sen stefan vai sen mötikän ja lohkon välistä?
-
Mötikän ja lohkon. Kuvassa nuolella se ongelmakohta. Oletettu. Joskus kun saa sen uuden ja tuon rinnakkain niin tietää vasta erot.
Jarrukliineriä kytkimelle niin eikö se siitä. Tai joo, onhan mulla se alkuperäinen levy eikä pahasti ees kulunu. Taidan laittaa sen.
-
Juu. Koneistuserostahan tuossa puhuttiin. Olisko o-rengasta tuotu kauemmas laipan juuresta.
-
Sullehan alkaa kehittymään V12-osamuseo hiljalleen.
Sain tästä idean. Alan huomenna siivoamaan ja järjestämään verstasta ja varastoa. Ensin verstaasta pois tarpeeton romu jätemetallikierrätykseen säälimättömästi. Niitä on jo katseltu tarpeeksi pitkään eikä ole kellekään kelvannut. Hylly- ja lattiatilaa pitää saada tuleville haasteille eikä niihin juuri sovi Guzzin osat. Vain parhaat säilytän malliksi.
Edellistä edellisen tallin muuton yhteydessä kaveri moitti minua hamsteriksi ja ihmetteli mihin tarvitsen vanhoja pakokäyriä ja ruhmuisia venttiilikoppia ja muuta sen tapaista epäkuranttia tavaraa. Siitä on jo aikaa yli kymmenen vuotta niin eiköhän niiden ole jo aika lähteä. Huomenaamulla aloitan.
-
Juu. Koneistuserostahan tuossa puhuttiin. Olisko o-rengasta tuotu kauemmas laipan juuresta.
Jotain semmosta, ehkä. Ja tiiviste uudemman laipan ja lohkon välistä on jätetty kokonaan pois. Ei näy enää esim 09 ja uudempien stelvioitten kuvissa.
Sullehan alkaa kehittymään V12-osamuseo hiljalleen.
Sain tästä idean. Alan huomenna siivoamaan ja järjestämään verstasta ja varastoa. Ensin verstaasta pois tarpeeton romu jätemetallikierrätykseen säälimättömästi. Niitä on jo katseltu tarpeeksi pitkään eikä ole kellekään kelvannut. Hylly- ja lattiatilaa pitää saada tuleville haasteille eikä niihin juuri sovi Guzzin osat. Vain parhaat säilytän malliksi.
Edellistä edellisen tallin muuton yhteydessä kaveri moitti minua hamsteriksi ja ihmetteli mihin tarvitsen vanhoja pakokäyriä ja ruhmuisia venttiilikoppia ja muuta sen tapaista epäkuranttia tavaraa. Siitä on jo aikaa yli kymmenen vuotta niin eiköhän niiden ole jo aika lähteä. Huomenaamulla aloitan.
Mä säästän yleensä kaikki guzzin osat oli kunto mikä tahansa... ei sitä koskaan tiiä. Ja kaikki muutkin, eilenkin kollattiin kaverille PV suzukin ilmanputsarikoppa, on ollu säilössä yli 20 vuotta ja johan sille käyttöä löytyi.
-
Aina kun jotakin pois heittää, niin eikö jo seuraavalla viikolla olisi ollut sillekin käyttöä ::)
-
Näin kaupunkiasujana ei oikein ole ilmaista säilytystilaa käytettävissä joten ryönien varastointi ei anna niille lisäarvoa. Maalla jossain suulin ylisillä on tietenkin, ainakin näennäisesti, ilmaista säilytystilaa. Asiahan on tietysti valintakysymys, joskus rahakin vaikuttaa. Itse viihdyn varsin hyvin kaupunkimaastossa joten on hyväksyttävä asian huonotkin puolet.
-
Sepä se. Kokemuksesta juuri tuo aiempi kommentti. Sitä säilyttää tarpeellista pitkään ja kun sitten tilantarpeen vuoksi päättää siivota ns. isolla kädellä, niin eikö perkules mene vain hetki, kun olisi käyttöä jollekin pois heittämälleen.
Toinen iän myötä tullut ongelma on tahaton hamstraaminen eli se kun ei löydä työkalua tai tarviketta (poranterä, rakotulkki, sopiva rst ruuvi, erikoisliima jne), jonka tietää omistavansa. Parin tunnin etsinnän jälkeen menee kaupaan ja ostaa uuden. Pian se aiemmin etsitty tulee vastaan jotakin muuta etsiessä - ja helposta paikasta.
-
Näin se menee, joskus olen löytänyt etsimänsä omasta kädestä ;D
-
Parin tunnin etsinnän jälkeen menee kaupaan ja ostaa uuden. Pian se aiemmin etsitty tulee vastaan jotakin muuta etsiessä - ja helposta paikasta.
Juurikin näin. Siksi siivoan ja kaikki vanhat liimat, kuivettuneet teipit, suttuiset johtosarjat, murentuneet kumiosat, klommoiset lokarit, jne lähtee nyt. Jos tarvii ostaa niin ei kun kauppaan. Jos ei olisi pikku metsälöä välissä näkisin olohuonenn ikkunasta Storm Motorin, Bauhausin, Motonetin, IKH:n, Verkkokauppa.com:n ja Hongkongin myymälöiden kyltit. Biltema on viiden minuutin kävelymatkan takana. Clas Ohlsonille pitää ajaa bussilla, hinta 1,76€. Ehtii lisäksi ottaa yhden nelosoluen ja pääsee vielä vaihdolla kotiin7tallille. Ja moni muu tarvekauppa, kuten Rautasoini, josta saa materiaalia vähittäin edullisesti. Että ei kannata kaikkea hamstrata tallille hyllyyn. Silti sitä on kertynyt kun ei ole tullut asiaa ajateltua tarkemmin aiemmin. Nyt ajattelin ryhtyä tätäkin puolta ajattelemaan.
-
Itsellä ei pahemmin ole pulaa säilytystilasta. Hyvässä ja pahassa. Tahtoo vähän aarteet kertyä. Roskasta pyrin toki tehokkaasti eroon.
-
Vanhalle hamsterille tuo roskan ja käyttökelpoisen raja on hämärtynyt. Nyt koitan nostaa rimaa.
Koitan laittaa kolmeen kategoriaan: ryönä, mahdollisesti käyttökelpoinen ja kurantti. Katsotaan millaiset kasat syntyy. Ryönä menee suoraan roskikseen/metallinkeräykseen, mahdollinen tavara karkeasti lajitellen ja hyvä kama pajan hyllylle/varastoon. Sitten toinen kierros, jne. Käytettävän tilan määrän suhteessa.
Nyt kun ei ole edes jalansijaa tallissa joka paikassa. Tilanne on siis sietämätön.
Johtuu osittain siitä että "perin" appivanhempieni maatilan koneet ja laitteet. Niissäkin on vielä lajittelemista.
-
Täälä taas tuttu näky. Täytyy kehua itteensä että alan olla jo aika nopee tässä moottorin irrotuksessa.... kertaus opettaa.... Joka kerta tarvii irrotella vähemmän osiakin.
Alkasin tutkia eri 8v mallien korjaamokäsikirjoja. Kun tuli mieleen että mitäs sen laakerilaipan ja lohkon väliin tulee vai tuleeko mitään. Kun se tiiviste kerran jää pois tässä uudemmassa mallissa.
Esimerkkejä: 8V sportin manuaali sanoo: "Fit a new gasket between the crankcase and the crankshaft flange, flywheel side" OK, ja tiiviste on kuvassa.
8V norgen manuskasta: "Fit a new gasket between the crankcase and the crankshaft flange, flywheel side" OK, paitti että tiivistettä ei ole kuvissa!
Stelvio, en muista enää vuosimallia: "Predisporre loctite 510 tra carter e flangia albero motore, sul lato volano." Jaaha, ei ole viittitty edes kääntää Englanniksi vaikka koko muu manuska on. Kuvassa ei tiivistettä.
Ja sitte viimein 1400 cali: "Prepare loctite 510 between the crankcase and the crankshaft flange, on the flywheel side" Siis oikeen jopa selvällä lontoolla!
Jos Guzzilla olis yhtään oltu asialla niin kaikki nuo vanhan mallin laakerihässäkät olis vaihdettu takuuseen jo aikaa. Mutta eihän nämä mitään tee. Ongelma on kyllä tiedossa kun kerran uusi versiokin tehty, ...kele.
Noh, nyt ootellaan vaan osia.
-
Ovatten nuo kaatumaradat aikas hyvät kanto- ja sidontakahvoina.
Voimia remonttiin.
-
Tarvii kohta helicoilit laatikon ja lohkon kiinnitykseen.. ;)
-
Kuvassa taas yksi potenttiaalinen ongelmakohta. Jossain vaiheessa tuo öljyletku olisi hinkannu ittensä puhki lohkoa vasten. Oli jo hyvällä alulla. Vielä selvisi sillä kun vähän käänsi auki ja laittoi letkun parempaan asentoon. Tuokin on ihan vaan asentajan huolimattomuutta mandellossa. Eikä ne tähän jää tämän vehkeen kohdalla, johtosarjaa on korjailtu samoin bensalinjaa vastaavista syistä.
Tämä taas vaan vahvistaa sitä uskoa että jos ostan ihan minkälaisen pyörän vaan, uuden tai käytetyn merkistä riippumatta, niin aina ne pitäisi purkaa, tutkia ja kasata kunnolla, ensi tilassa. Kali kakkosen laitoin heti oston jälkeen paloiksi, sen jälkeen ei mitään suurempia ongelmia. Emännän harrikat olen purkinu samoin eikä ole paljoa tienpäällä tarvinnu ruuvailla. Matka on jatkunu aina.
Pyöriinkin pitäisi saada kunnon takuut, esim. 5v tai 100tkm kuten autoissa.
-
Mulla on tainnu käydä säkä alkusarjan 1100 Brevan kohdalla. Varsin vähäisiä on olleet tuon tyyppiset vaivat. Vaan huonoa kumia on olleet letkut. Kohta kaikki kumiosat on uusittu mutta ne kestää sitten hautaan saakka: olen valinnut materiaalit niin että eivät enää lahoa. Ja valmistanut itse. Tässä yksi uusi osa: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.html
Laitoin kuntoon samalla kun vaihdoin ilmansuodattimen.
Alkuperäiset letkut ovat kudostamatonta nitriilikumia ja murtuvat muutamassa vuodessa. Tilalle kun laittaa kudostettua laatuletkua niin voi luottaa että ikää saa kertyä aika paljon ennen kuin.....
Siitä tulikin mieleen: tallia siivotessa tuli vastaan muutama V10:iin sopiva läppärungon ja sylinterikannen välinen kumi. Siihenkin kun tein kumiosat ikuisesta materiaalista.
Johtosarjaa olen myös joutunut suojaamaan kun se alkoi pykiä. Mitään vikaa ei ehtinyt vielä ilmetä.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sahkoliittimet.html
Ainoa oikea vika on ollut vapaavalon anturin virhetoiminta: vaikka vaihde oli päällä ja sivutuki alhaalla saattoi lähteä ajamaan ettei moottori sammunut. Kuten pitäisi.
http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-remonttia-vapaavalon.html
Niin ja öljyvuotoja ilmeni siellä ja täällä mutta vaihdoin öljyt mineraalipohjaisiksi niin eipä vuoda enää. Ei tipan tippaa. Turhauttavaa oli kokeiluni synteettisillä. Eivät vain pysy sisällä.
-
Niin ja öljyvuotoja ilmeni siellä ja täällä mutta vaihdoin öljyt mineraalipohjaisiksi niin eipä vuoda enää. Ei tipan tippaa. Turhauttavaa oli kokeiluni synteettisillä. Eivät vain pysy sisällä.
Valvolinen 10w-60 pysyy, uskallan melkein luvata. Taitaa kyllä olla osasynteettinen. Olen sitä kokeillu vanhassakin kalissa hyvällä menestyksellä. (Tämä sportin öljyvuoto tuntuu menevän guzzin suunnitteluosaston piikkiin...)
Mulla on tainnu käydä säkä alkusarjan 1100 Brevan kohdalla. Varsin vähäisiä on olleet tuon tyyppiset vaivat. Vaan huonoa kumia on olleet letkut. Kohta kaikki kumiosat on uusittu mutta ne kestää sitten hautaan saakka
Aja sillä.... ;)
Letkumateriaalit on tainnu sentäs parantua, mulla ei ole niitten kanssa ollu ongelmaa. Tai sitten ne on vasta edessä.
-
Onko sitten vanhassa vara parempi, kun mulla ainakkn pysyy Calissa 10w60 rasva koneessa..
-
Pthyi. Hondissa neljä vuotta takuuta, mutta sitten ei tehdä itse.
-
Aja sillä.... Wink
Pitää myöntää että vähemmän tullut kilometrejä tänä kesänä kuin muutoin. Breva oli vakuutuksessa toukokuussa kaksi viikkoa ja nyt koko syyskuun. Siinä valissä ei juurikaan moottoripyörällä ajanut lukuun ottamatta paria tuhatta "koeajokilomtriä" S. Trikellä. Säätila ei ole suosinut ajoharrastusta menneenä kesänä. Liian lämmintä. Mieluimmin terassilla ja mökillä.....
Mutta kumiosien kulumiseen ei vaikuta juurikaan ajokilometrit vaan aika. Lämmin talli ja ilma nopeuttaa kumiosien pehmentimien haihtumista. (Vanhanajan hyvät kumin ja muovin pehmentimet ovat osoittautuneet hermomyrkyiksi tai ainakin haitallisiksi ja sen vuoksi nykykumi ei ole enää kuin ennen.) Tietyilla teollisuuden aloilla saa kuitenkin käyttää vielä oikeita aineita ja niitä olen hyödyntänyt omissa hommissani. Toki en enää niin laajasti koska en ole kyseisen teollisuuden palveluksessa nykyään.
Hondissa neljä vuotta takuuta, mutta sitten ei tehdä itse.
Ei pitäisi olla esteenä itse tekemiselle. Itse olen sopinut maahantuojan kanssa, uuden pyörän suhteen, siitä että teen huollot itse ja silti takuu pysyy. Mikään laki ei pakota käyttämään merkkihuoltoa. Päinvastoin.
Olipa aikanaan Guzzeillekin neljän vuoden takuu. Myöhemmin jälleen lyheni kahteen. Muistelisin että Centaurossani oli takuu neljä vuotta. Tosin merkityksetöntä koska yhtään vikaa ei ilmennyt ko aikana.
-
Moto italian kanssa pystyi sopimaan takuuasioista. Hondan (pthyi) suhteen voi olla eri juttu, jos leima puuttuu.
-
Ei pitäisi enää vaikuttaa. Tuo määräaikaishuolto vapautui merkkiliikkeiltä jo vuosia sitten. Riittää jonkun liikkeen leima.
-
Ymmärtääkseni tuo EU:n ryhmäpoikkeusasetus koskee vain henkilöautojen huoltoja. Kaikki muut: mopot, moottoripyörät, mönkkärit ym. ovat kai vielä vanhan "suljetun" määräaikaishuolto järjestelmän piirissä.
-
Ei pitäisi olla. Möttösen korjaamon leiman pitäisi olla merkkiliikkeen kanssa saman arvoinen.
-
HAAAAA!!!!!!!!! Tänään se tuli!!!!! Justiin kun alakas usko loppua....
Nyt äkkiää romut läjään ja testiä siihen asti kun pysyvä lumi on maassa.
-
Öljykanavan koneistuksessa on eroa. Tässä vanha.
-
Ja tässä uusi.
Muuta isompaa eroa en havaannu, paitti 2 kpl kohdistustappeja puuttuu uudesta. Ja tämä siis laitettiin paikalleen ilman tiivistettä, tiivisteliimaa tosin meni väliin. Musta tuntuu että se tiiviste on kaiken pahan alku ja juuri.
-
Kerkiät Sportilla Pystymettään ettei homma aivan ajokautta pilannut kokonaan.
Lupasivat vetisiä kelejä että ei tarvitse nastarenkaita laittaa.
Menisiköhän nyt seuraavat 100.000 km ilman isompia murheita?
-
Oliko koneistukset samalla mitoituksella? Vertasitko vierekkäin?
-
En sitä sen kummemmin mittaillu. Vanhassa öljykanavan reikä on erilainen kun uudessa.
Menisiköhän nyt seuraavat 100.000 km ilman isompia murheita?
En tiiä.... haluanko enää kokeilla.... Mun on alannu ihan oikeasti tehdä mieli sitä tonnista lempparia. Tai 1100 sporttia, taas.... Toisaalta, eiköhän tuostakin nyt pian ole kaikki tehtaan tollikat korjattu. Tämä laakerilaippa, perä ja onhan näitä. Parempihan se alkaa olla kun uutena.
Pitää lopettaa tältä illalta ruuvoot kun kaasuvarpitkin alkaa jo vastustaa. Eiköhän tuosta huomenna saa savut joka tapauksessa.
-
Toimii taas. Toivottavasti kauan. Reitittelin osaa johdoista ja letkuista samalla järkevämmin.
Mutta on tuo sportti vaan makia ajettava! Tässä jo ehti 3kk aikana tottua calilla lupsutteluun. Kyllä se onkin laiska... mutta mukava ;D
-
Hieno homma! On varmaan hyvä mieli vetäytyä talvilepoon ja odotella talven väistymistä.
Mulla on pyörien syyshuollot vielä tekemättä. Siinä käy kuitenkin niin että sitten vasta keväällä. Jotenkin se motivaatio painottuu sillai.
-
Kyllä se nyt vaan on uskottava että jopa guzzissa voi olla valmistusvirhe. Nimittäin ei ole tällä uudella laakerilaipalla enää vuotoja havaittu.
Oikeasti jollain muulla merkillä tämä(kin) olisi takuujuttu mutta käy se toki näinkin. Kyllähän ne tehtaalla tämän tietää koska laippa on uusittu ja varaosanumerokin on eri.
-
Meni sitten multakin kammen stefa. Huollon arvio työstä 10 h. Onko näitä mennyt muilta ja onko erityisesti kasiventtiilikoneen riemuja?
Alkaa olla täälläkin mittava hajoamisprosessi käsillä 54 thkmiin ja seitsemään vuoteen. Viime kesänä - jos olisimme lähteneet Eurooppaan - niin venttiilinnostimet olisivat menneet siellä. Nytkin tuo osui loma-aikaan, hyvä ettei lähdetty Eurooppaan. Itä-Suomea kierrettiin kuitenkin 1200 km vuotavalla vehkeellä, kun Lappeenrannassa alkumatkasta huomasin lorkotuksen, ja luulin että öljypohja vuotaa hitusen >:(
Ja kaikkihan muistaa, että kardaania, jarrulevyjä on hajonnut yms. ja lahkeelle öljyä on riittänyt kahteen otteeseen. Niin, ja nykii taas vaihteeksi edelleen upeasta lambda-off kartasta huolimatta.
Nyt punninnassa, mihin tässä on enää varaa ja millä vehkeellä. 2500 € korjaamoille neljässä kuukaudessa. Elämä on, perkele.
-
No voi vitura. Mutta enkös mä tuon jo ennustanu ;D
Älä suotta sitä pelkkää stefaa vaihdata, siinä tuskin on edes vikaa. Se koko laippahässäkkä uusiksi uusimman varaosanumeron mukaan niin hyvä tulee. En muista mihin asti niitä väärin suunniteltuja laippoja käytettiin mutta jos on se vanha kuten sulla niin vaihtaa se pitää jos paikat on auki ja öljyä vuotaa. Ettei tarvi kolmea kertaa sitä samaa hommaa tehdä minkä olisi voinut tehdä kerralla, kun olis vaan tienny..... nyt se enää naurattaa kun pyörääkään ei enää ole mutta oli siinä silloin itkussa piteleminen. Niin ja tuota vikaa ei siis vanhemmissa tönärikoneissa ole, kasiveen juttuja.
-
Tuon uuden laakeripukin kun pääsisi mittaamaan ja vertaamaan vanhaan. Kun ei siitä silmin mitään kummaa löytynyt. Kiinnostaisi tietää, millä muutoksella vuoto on saatu kuriin.
-
Totta, sun ei pitäis kauheasti ennustella ;D
Eli tuossa laipassa on jotain öljynkiertoa? Muistatko sen hintaa noin osapuilleen? Laakerin välys varmaan mitataan samalla, ja jos se on väljä niin sitten kone atomeiksi? Ja kytkimen kunto...
No voi vitura. Mutta enkös mä tuon jo ennustanu ;D
Älä suotta sitä pelkkää stefaa vaihdata, siinä tuskin on edes vikaa. Se koko laippahässäkkä uusiksi uusimman varaosanumeron mukaan niin hyvä tulee. En muista mihin asti niitä väärin suunniteltuja laippoja käytettiin mutta jos on se vanha kuten sulla niin vaihtaa se pitää jos paikat on auki ja öljyä vuotaa. Ettei tarvi kolmea kertaa sitä samaa hommaa tehdä minkä olisi voinut tehdä kerralla, kun olis vaan tienny..... nyt se enää naurattaa kun pyörääkään ei enää ole mutta oli siinä silloin itkussa piteleminen. Niin ja tuota vikaa ei siis vanhemmissa tönärikoneissa ole, kasiveen juttuja.
-
Teo lamersin hinta 244.50€ http://www.tlm.nl/webshop/en/crankshaft-flange-clutch-side-976703-moto-guzzi out of stock
Dinse 240€ http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Crank-shaft/Hauptlager-KW-hinten-Stelvio-2009::178614.html ei varastossa.
Heinon hinta oli jotain siinä näitten lähimaastossa, sieltä minäkin sen tilasin. Kauan kesti.
Sattuuhan näitä. Voihan se olla vaan se pelkkä stefakin, en sitä sano. Mutta ottaakko riski että alkaa taas pian vuotaa... Vikaa siinä alkuperäisessä on kun malliakin muutettu. Maailmalla kirjoittelivat että on ollut myös liian pitkiä pultteja jolloin laippa ei kiristy tarpeeksi koska pohjaavat. Mulla ei ollut näin. Uudessa mallissa öljynkiertoa on käsittääkseni kuristettu ja uusin ohje käski jättämään tiivisteen pois lohkon/laakeripukin välistä ja tiivisteliimaa tilalle.
-
http://www.wendelmotorraeder.de/complete-flange-p-6112309.html?ref=expl (http://www.wendelmotorraeder.de/complete-flange-p-6112309.html?ref=expl)
Berliinissä näyttäs olevan osa no. 976703 per heti saatavilla:
"
Complete flange, part number: 6112309, manufacturer part number: 976703.
Delivery: sofort (1x), 240,70 €, incl. 19% VAT. excl. shipping
This article can be attached to, among other things, the following motorcycle models:
"
=>Tuolla onkin ihmeen pitkä lista. 1200Sport, Griso, Stelvio, Norge ja kas kummaa – myös Cali1400 ?
-
Juu, ilman muuta koko laippa vaihtoon. Kiitokset teille osan saatavuuden selvittelystä!
http://www.wendelmotorraeder.de/complete-flange-p-6112309.html?ref=expl (http://www.wendelmotorraeder.de/complete-flange-p-6112309.html?ref=expl)
Berliinissä näyttäs olevan osa no. 976703 per heti saatavilla:
"
Complete flange, part number: 6112309, manufacturer part number: 976703.
Delivery: sofort (1x), 240,70 €, incl. 19% VAT. excl. shipping
This article can be attached to, among other things, the following motorcycle models:
"
=>Tuolla onkin ihmeen pitkä lista. 1200Sport, Griso, Stelvio, Norge ja kas kummaa – myös Cali1400 ?
PS.
Just kävelin Oldenburgissa keskustan kävelykatualueelta hotelliin ja matkalla hoippui iso mies hieman maistissaan H-D paita päällä ja kysyi selvällä englannilla, että josko voisi saada apua kun on hotelli hukassa. Kävi ilmi, että kaveri oli britti ja ikänsä moottoripyöräkauppaa tehnyt, työmatkalla hänkin. Oli sitä mieltä, että V11 Guzzien hinnat ovat menossa ylöspäin...
-
Laakerilaipasta asiaa. Ainakin vanhemmasta mallista joka näyttää olevan nyt työni alla olevassa V10-mallissa.
Laipassa on osa joka pitä siirtää uuteen laippaan. Uuden laipan toimituksessa ei sitä ole. Se on teräksinen noin 5 cm pitkä holkki öljykanavassa noin klo 12 kohdalla. Liitekuvassa numero 34. Se siis ei tule laakeripesän mukana vaan siirretään vain vanhasta osasta uuteen.
Vaikuttaa siltä että 8v-koneessa on rakenne-ero laipassa aiempaan verrattuna ja holkin tehtävää hoitaa O-rengas nro 26.
Holkin tehtävänä on pitää itse laakeri paikoillaan. Joskus aikanaan sai laakerin irto-osana ja sen saattoi vaihtaa laippaa kun laippa oli irrotettuna. Öljykanavaa ei ollut porattu laakeriin vaan laakerin sai asennettua paikalleen lämpösovitteella ja asennuksen jälkeen porattiin kanava auki sekä holkitettiin. Huomattavasti edullisempi juttu.
Syy asennuspolitiikan muutokselle (myydään koko laippa laakereineen) oli juurikin se että ohjeistus ei mennyt perille ja kanava jäi avaamatta.
Vastaan on tullut myös käytetty laippa jossa ko. holkki oli paikoillaan vaikka koneremontti oli tehty. Mainitsin asiasta ja pyörä katkaistiin, uusi laippa irrotettiin ja laitettiin holkki paikoilleen.
Mikä lie nykyinen käytäntö? Onko laippa täydellinen vai pitääkö holkki siirtää vanhasta uuteen vain onko koko laite yhtä puuta ja O-rengas hoitaa tiivistyshomman?
Kertokaapa kun asia näyttää olevan työn alla.
Taidan ottaa Centaurosta laipan pois tänään ihan mielenkiinnosta ja helpottaakseni kampiakselin takapään epätasaisuuksien hiontaa. Tarkistan holkin olemassaolon. Laitan aiheesta kuvan.
Aloittelin eilen tekemällä työkalun: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html
Korjattu tieto holkin tarkasta asemasta.
-
Yhtä puuta.
Tiivistettä nro 27 ei enää uudemmissa kuvissa ole.
-
Näin sitä kyselemällä viisastuu.
Mutta isolohkoisissa työntötankokoneissa ja ja varhaisissa 8-venttiilisissä (V10) on tuo holkilla varmistettava laakeripesä laipassa. Ja tietysti ne kaksi alinta pulttia jotka pitää tiivistää erikseen sillä niiden kierteet yltävät öljytilaan.