Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 21, 2013, 21:32:55 ip
-
Rupesi alumiiniosat näyttämään paremmilta ja kiilto kestää.
Osittain omatekemällä kiillotuskoneella syntyy jälkeä: http://www.motomatti.fi/2013/10/kiilloitusta.html
-
Alumiinin killotuksessa ei ole kuin yksi ongelma. Ei millään malttas lopettaa siihen yhteen osaan... ;D
Mie oon tämän sivuston ohjeilla yrittänyt pärjätä.
http://timo.santerihapponen.net/
-
VMPKn foorumissa neuvottiin kylvettämään alu-osat käsittelyn jälkeen tentussa. Se ehkäisee alumiinin hapettumista.
-
A12 maistuis varmaan paremmalta >:(
-
Se on jännä tuo tenujuttu; senhän ei pitäisi alumiinille saada molekyylitasolla mitään aikaan, mutta omin silmin olen saanut nähdä että toimii!!
-
Itse käytän tenukylpyä lasikuulapuhalluksen kanssa. Monet ovat väittäneet että osa on silloin maalattu eikä paljas alumiinipinta.
Kiillotusvahan kanssa kiillotettuihin kuitenkin sopii paremmin vahaus. Se pitää tosin uusia aika-ajoin. Vuonna -96 kiillottamani Brembon vanteet ovat vieläkin aivan kiiltävät vaikka en olekaan niiden eteen isompaa vaivaa nähnyt.
Jotkin alumiiniosat (esim. vanhat brittipyörät) ovat niin huokoisia että ennen kiillotusta pitää alumiinipinta saada taottua tiiviimmäksi. Siihen auttaa lasikuulapuhallus isolla kuulakoolla. (Lasikuula ei kestä yli 2 bar puhalluspainetta vaan kuulat särkyvät ja jälki on lähinnä hiekkapuhalluksen tasoa.)
Hankin jo kauan sitten Bilteman puhalluskaappeja kaksi kappaletta. Sellaisenaan kaapit eivät sovellu tarkoitukseensa vaan ne pitää modifioida sekä lisävarustella ja muuttaa toiminnaltaan käyttökelposiksi. (Kyseiset kaapit ovat siis todella surkeat siinä varustelussa kuin ne kaupasta saa. Vain ruiskutuskahva ja peltiseinät voi setistä käyttää tarkoitukseensa.) http://www.motomatti.fi/2009/10/hiekka-ja-lasikuulapuhalluskaappi.html
Hiekkapuhalluksen, alumiinin hitsauksen ja lasikuulapuhalluksen yhteistyönä korjaantunut osa: http://www.motomatti.fi/2012/09/cali3-pakoputken-kannatin.html
Tuon osan olisi voinut myös kiillottaa julkisivun puolelta mutta silloin ei ollut vielä kiillotuskonetta käytössä.
Uskoisin että jatkossa pyörissäni on enemmän kiiltäviä osia kuin ennen. Kiillotettu osa on hyvin huoleton kunhan ei käytä kovin emäksisiä tai happamia pesuaineita.
-
Paitsi että jos nyt kiillottaisit sen -96 kiillotetun vanteen, tulisi siitä oikeasti kiiltävä. Kiilto himmenee lähes huomaamatta ajan kanssa. Huomaa sitten, kun vertaa oikeasti kiillotettua vasten..
-
Kiilto himmenee lähes huomaamatta ajan kanssa. Huomaa sitten, kun vertaa oikeasti kiillotettua vasten..
Aivan. Mutta pieni patina ei haittaa ja se on maailmaa vastaan suojaavampi pinta kuin aivan juuri kiillotettu. Arvostan kiillotettua ja/tai lasikuulapuhallettua pintaa ajoneuvokäytössä kovasti. Aivan kromin kirkkauteen ei yllä mutta on ajan kanssa kestävämpi ja helposti uudelleen kiillotettavissa kun taas kromista naarmujen ja kolhujen poisto on vaikeaa jollei mahdotonta.
Ruostumattoman teräksen kiillotus käy myös samalla laitteella ja samoilla aineilla. Kiilto on syvempää verrattuna kromiin ja kestää hyvin. Naarmutkin voi poistaa ja kun tarkaan tekee niin voi klommotkin oikoa. Guzzihan käyttää melko paljon ruostumatonta terästä pyörissään. Aikoinaan olivat lokasuojatkin ruostumatonta mutta nyt lähinnä vain pultit ja mutterit.